Mitä olisit vieraana mieltä näistä tarjottavista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HuonoEmäntä??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HuonoEmäntä??;28394117:
Suurin osa vastaajista siis olisi pettynyt.... eli taitaa olla parempi, että meille ei siis kutsuta vieraita kun tarjottavat on niin noloja.

Kertokaahan mitä sitten pitäisi olla? Ja missä välissä näitä leipomuksia, ruokia vääntäisitte työpäivien jälkeen? Yöllä kenties???
Miksi kutsutte vieraita syömään, jos ei ole aikaa panostaa asiaan? Marttyyriys ei kaunista!

Söisin ja niin söis meillä kaikki muutkin.
Itse olen sellainen seitsemän-sortin-emäntä, mutta ymmärrän hyvin, että kaikki eivät ole. Tärkeintähän on tunnelma ja yhdessä olo ja kyllä noista mahansa saa täyteen:)

Paista ne ranskalaiset edes öljyssä (onnistuu normi teräskattilassa) . Tee vaikka pekoninakkeja tai paista pannulla possu tai kanafileitä ja salaattia sit lisänä. Noiden raskalaisten tilalle voi ostaa rösti tai ristikko perunoita ne voi paistaa pannulla öljyssä.
Se pitsa on ihan hyvä idea. Sen voi tehdä etukäteen ja lämmittää. Jos et jaksa pohjaa tehdä niin osta ohuita rieskoja minkä päälle kasaat pitsan.

Hedelmäsalaatti on jälkiruoka ei kahvileipä. Turvaudun itsekin monesti valmisjuttuihin ja etsin oikoteitä leipomiseen ja ruoan valmistukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;28394132:
Miksi kutsutte vieraita syömään, jos ei ole aikaa panostaa asiaan? Marttyyriys ei kaunista!

Vieraita ei ymmärtääkseni ole kutsuttu syömään? Mun mielestä on eri asia kutsua ihmisiä erikseen päivälliselle ja tarjota ranskiksia kuin pyytää kavereita yökylään ja iltaa istumaan ja siinä vierailun lomassa kokata ne ranskikset.

Vieraat tulevat vappuaattona kuuden aikaan. Ilmoittivat, että syövät kunnon ruoan ja sitten lähtevät ajamaan meille (matka 2 h). Olen saamassa vieraita kylään, en ole kutsunut varta vasten ketään kylään, koska kenellekään ystäväpiirissä ei ole epäselvää, että minä en ole superkokki.
Aika järeitä vastauksia täällä kyllä tullut. Muistan tällä palstalla joskus nähneeni aloituksen, missä joku perhe ilmoitti, että kahden tunnin matkan päässä asuvat isovanhemmat eivät tarjoa mitään kun menevät kylään. Mä sentään tarjoan kyllä ruokaa...
Ai niin ja se pitää vielä sanoa, että itse syön mieluummin rapeita valmisranskalaisia kuin raakoja rosamundia ja jotain muuta huonon kokin tekemään ruokaa...

Alkuperäinen kirjoittaja HuonoEmäntä??;28394162:
Vieraat tulevat vappuaattona kuuden aikaan. Ilmoittivat, että syövät kunnon ruoan ja sitten lähtevät ajamaan meille (matka 2 h). Olen saamassa vieraita kylään, en ole kutsunut varta vasten ketään meille SYÖMÄÄN, koska kenellekään ystäväpiirissä ei ole epäselvää, että minä en ole superkokki.
Aika järeitä vastauksia täällä kyllä tullut. Muistan tällä palstalla joskus nähneeni aloituksen, missä joku perhe ilmoitti, että kahden tunnin matkan päässä asuvat isovanhemmat eivät tarjoa mitään kun menevät kylään. Mä sentään tarjoan kyllä ruokaa...
Ai niin ja se pitää vielä sanoa, että itse syön mieluummin rapeita valmisranskalaisia kuin raakoja rosamundia ja jotain muuta huonon kokin tekemään ruokaa...

korjaus, eli siis tosiaan haluamme nähdä kaveriperhettä, en ole järjestämässä mitään neljän tähden illallis-ohjelmaa...

Alkuperäinen kirjoittaja näin;28394166:
Yöksi on kutsuttu, mutta ei syömään?

Sun mielestä on sama asia kun kutsutaan päivälliselle tai tullaan illalla yökylään perheen kanssa? Ekassa kyllä odotan saavani useamman ruoan menuun, kakkosessa kysyn itse voinko tuoda jotain leipomusta, ruokaa, viiniä tms tullessani ja vaikka ei tartteis, niin toisin silti. Ei siis sama asia.

[QUOTE="vieras";28394145]
Se pitsa on ihan hyvä idea. Sen voi tehdä etukäteen ja lämmittää. Jos et jaksa pohjaa tehdä niin osta ohuita rieskoja minkä päälle kasaat pitsan.
[/QUOTE]

Kyllä nuo ap:n ehdotukset aina jonkin lämmitetyn pitsan voittaa. Pitsa on aivan kamalaa lämmitettynä, yleensä sitkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja HuonoEmäntä??;28394162:
Vieraat tulevat vappuaattona kuuden aikaan. Ilmoittivat, että syövät kunnon ruoan ja sitten lähtevät ajamaan meille (matka 2 h). Olen saamassa vieraita kylään, en ole kutsunut varta vasten ketään kylään, koska kenellekään ystäväpiirissä ei ole epäselvää, että minä en ole superkokki.

Jos vieraat ovat jäämässä teille yöksi, sun velvollisuus on tarjota ruokaa, josta tulee vatsa täyteen. Yleensä vappujuhlat jatkuvat sen verran myöhään, että yöpalakaan ei ole pöllömpi idea. Tyhmää verrata yökylään tulevian ihmisten syöttämistä siihen, että jotkut ei tarjoa ruokaa, kun siellä päiväseltäön piipahtaa.

Kyllä noi meille kelpaisi, pääasia ettei nälissään tarvii olla :) Mun vanhemmille kun mennään (4h matka) niin saadaan usein just jotain nakkeja ja einespitsaa, mutta samapa tuo mulle kun en sinne ruuan takia mene.

Sun mielestä on sama asia kun kutsutaan päivälliselle tai tullaan illalla yökylään perheen kanssa? Ekassa kyllä odotan saavani useamman ruoan menuun, kakkosessa kysyn itse voinko tuoda jotain leipomusta, ruokaa, viiniä tms tullessani ja vaikka ei tartteis, niin toisin silti. Ei siis sama asia.
Jos tulee yövieraita, niin varaudun tottakai tarjoiluihin. Haluan myös panostaa niihin. Mun mielestä vaikuttaa paljon myös vierailuun, kun tietää että kaikki saaneet ainakin mahat täyteen, ja ovat tyytyväisiä.

Se' tuoko vieraat tuliaisia, on sitten heidän asiansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28394076:
Niin on, itsehän teen toki itse kasvattamista potuista omat ranskikset, oman lehmän maidosta tehdyt viilit dippailuun ja muut kasvikset tietystikin omasta (luomu) pellosta tuosta kerrostalon pihasta. Lihapullat viime kesän karitsasta, niin ikään kerrostalon pihalla kasvaneena.

Vappu aattohan paiskitaan vielä töitä, mutta tokihan mä äkkiä yhden porsaan (tuosta karsinastani, kerrostalon pihalta) teurastan ja isken vartaaseen köllimään. :)

... ja kaiken tämän lisäksi pujottelet jokaiselle vieraalle ikiomat luomuhernenauhat omin pikku kätösin naposteltavaksi, tekaiset yötöiksi omaa kermajuustoa ja omasta lehmästä lypsettyä aitoa maitoa aamupalapöytään.

Aloittajaa kehoitan toimimaan tasan tarkkaan niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Koska olet valmisruoka -linjalla, kehoittaisin helpottamaan vielä sen verran, ettet rupea mitään hedelmäsalaattiakaan itse tekemään. Hae valmiita välipaloja kaupan kylmäkaapista. Pitäähän sinunkin nauttia vieraiden seurasta, eikä nyhrätä koko aikaa keittiössä. Sinua ja perhettäsi vieraat tulevat katsomaan, eivät ruokalautasten täytteitä arvostelemaan.

Heh, eli huonokin itse tehty ruoka on parempaa kuin valmis kaupasta ostettu, mutta maukas?? Sallikaa mun nauraa.... meidän suvussa on muitakin huonoja kokkeja. Tätini oli aina olevinaan todella hyvä kokki, mutta ne lihakastikkeet ja maksalaatikot olivat jotain sellaisia, mitä lapsena oikein pelkäsi joutuvansa syömään :-) minä säästän vieraat siltä. Ja siis kuvittelisin vieraiden tulevan meille kylään ja seurustelemaan eikä jonnekin all inclusive lomalle, missä pitää olla pöperöt viimeisen päälle.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
Tuohon vappuaattoiltaan lisäisin jo, elleivät syö päivällistä kotona ja tule vasta sen jälkeen kuuden-seitsemän pintaan iltapalalle. Ehkä sinne noiden lisäksi niitä nakkeja ja perunasalaattia, ja ranskiksia erityisesti lapsia ajatellen. Sitten vappupäivänä vaikka pihvejä (ei tartte olla naudan sisäfilettä jos ei ole hirmuisesti rahaa käytössä), lapsille lihapullia, hyvää leipää, vihreää perussalaattia ja ruokaisaa salaattia (valmiskin käynee, esim peruna- ja italiansalaatit).Ei vaadi hurjia valmisteluita, mutta ihan hyvä setti.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Alkuperäinen kirjoittaja HuonoEmäntä??;28394230:
Heh, eli huonokin itse tehty ruoka on parempaa kuin valmis kaupasta ostettu, mutta maukas?? Sallikaa mun nauraa.... meidän suvussa on muitakin huonoja kokkeja. Tätini oli aina olevinaan todella hyvä kokki, mutta ne lihakastikkeet ja maksalaatikot olivat jotain sellaisia, mitä lapsena oikein pelkäsi joutuvansa syömään :-) minä säästän vieraat siltä. Ja siis kuvittelisin vieraiden tulevan meille kylään ja seurustelemaan eikä jonnekin all inclusive lomalle, missä pitää olla pöperöt viimeisen päälle.
Miksi siis kysyit mielipidettä?

• Tykkää
Reactions: Kissimi
En ole mikään innokas kokkaaja, mutta en todellakaan kehtaisi noita vieraille tarjota. Vappuaaton ruuat ok, mutta kyllä siihen pitäisi lisätä paljon muutakin. Vappupäivänä ranskalaiset menee lapsille, mutta aikuisille jotain parempaa. Olisin vieraana hyvin pettynyt ja hämmentynyt.

• Tykkää
Reactions: Porho
Mieluummin tarjoaa liian paljon kuin liian vähän.

Maailman nopeimpia puolivalmiita ruokia (itse ruuanlaiton suhteen, paistoaika on melkein tunti): jos ei ole rahasta kiinni, niin osta pari pussia hunajamarinoituja grillijuureksia pakastealtaasta, ja puolikas lohi+tilliä ja sitruunapippuria. Juurekset voideltuun vuokaan alimmaiseksi, lohi päälle, tillit ja pippurit lohen pinnalle. Paisto 200 C:ssa n. 45-60 min. Kalan kaveriksi voi laittaa sit vaikka niitä ranskiksia.
Kastike voi olla kermaviili+tilliä+mustapippuria.

Kalliimpi, mutta vielä nopeampi vaihtoehto:käy K-kaupan lihatiskin kautta. Sieltä saa valmiin höyryävänä vuoissaan liha-ja kalaruuat, salaatit, perunalaatikot...eri asia vaan, että onko vappuaattona enää valikoimat hyvät, mutta kaiken voi ostaa maanantaina ja kaiken paitsi salaatit voi pakastaa aatoksi.

• Tykkää
Reactions: Porho
Eikö vastuuta voida jakaa? Kokkailkaa yhdessä, pyytäkää vieraita tuomaan jotakin mukanaan. Näin meillä tehdään, kun yökyläillään ystäväperheiden kesken, milloin vappuna, milloin uutena vuotena, milloin rapujuhlissa.

eli tulevat siis syöneinä, ok. Ja ei, minuakaan ei sinänsä haittaisi einestarjoilut. Kavereiden kesken en pahastu nyyttärimeiningistäkään tai siitä, jos kokataan yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28394076:
Niin on, itsehän teen toki itse kasvattamista potuista omat ranskikset, oman lehmän maidosta tehdyt viilit dippailuun ja muut kasvikset tietystikin omasta (luomu) pellosta tuosta kerrostalon pihasta. Lihapullat viime kesän karitsasta, niin ikään kerrostalon pihalla kasvaneena.

Vappu aattohan paiskitaan vielä töitä, mutta tokihan mä äkkiä yhden porsaan (tuosta karsinastani, kerrostalon pihalta) teurastan ja isken vartaaseen köllimään. :)

Ihanan kotoisalta kuulostaa :flower:

Onksteillä muuten miten menestyny sitruunat, me saatiin viime syksynä tosi hyvä sato tuosta (tuuletus)parvekkeelta! Siinä ne kasvo kivasti vierekkäin sokeriruo'on ja viiniköynnöksen kans, kyllä on nyt ihana simat laitella <3

Yhteistyössä