mitä pitäisi tehdä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laura-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laura-89

Vieras
hei! olen´kohta 16 vuotias nuori äiti ja sain tossa 4kk sitten sulosen poika vauvan :) Isä ei halunnut olla raskaudenkaan aikana missään tekemisissä kanssani eikä se ole ollut ensimmäiseen 3kk lapsen syntymästä missään tekemisissä. Nyt ku on menny 4kk lapsen syntymästä on isä alkanut pitää yhteyttä ja ehdottanut tapaamisia ja kysellyt lapsesta.. pitäisikö asiaan muka suhtautua iloisesti?? :O

no enpä nyt tiedä miten sinun kannattaisi suhtautua mutta minun mielestä isällä on oikeus ainakin nähdä lapsensa jos kerran hän haluaa. (mikäli siis on ihan kunnon tyyppi, eikä millään lailla vahingoittaisi vauvaa). katsele asiaa ajan kanssa miten lapsen isä suhtautuu asioihin, ei sun tarvi sitä automaattisesti ottaa teidän elämään ja antaa hänen olettaa että saa pomppia teidän elämässä silloin kun häntä huvittaa.

mä suhtautuisin iloisesti ihan sen takia, että isällä riittää nyt, vaikkakin vähän jälkikäteen, kiinnostusta lapselleen. ja isälläkin on oikeus lapseensa, sitä ei voi kiistää.
mitä jos tää isäkokelas on ehtiny nyt miettiä asioita, ja kasvaa vähän, niinku äidit kasvaa raskauden aikana? ja jos kaiken mietinnän jälkee on tullu siihen tulokseen että haluaa olla osallisena lapsen elämässä, vaikka se ei tarkottais sitä että te palaatte yhteen ni mikäs siinä, onhan lapsellakin toisaalta oikeus isäänsä.

no jos ei ole käynyt isyys tunnustuksessa vai miksi sitä nyt kutsutaan niin lapsesi isällä ei ole oikeutta tavata lastasi jos et halua niin.. tosin itse antaisin antaa nähdä eihän se velvoita sinua mitenkään esim alkaa uudestaa lapsen isän kans =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2005 klo 00:14 Ninnu kirjoitti:
no jos ei ole käynyt isyys tunnustuksessa vai miksi sitä nyt kutsutaan niin lapsesi isällä ei ole oikeutta tavata lastasi jos et halua niin.. tosin itse antaisin antaa nähdä eihän se velvoita sinua mitenkään esim alkaa uudestaa lapsen isän kans =)

toi mitä sanoit on lainopillisesti ihan oikein, että jos isyyttä ei ole vahvistettu, ni lapsella ei lain mukaan silloin ole isää.
kumminki (jos en väärin muista) isä voi myös vaatia isyyden tunnustusta, mut se on eri asia otettaisko sitä huomioon. käy jotenkin miehiä sääliksi ku niillä ei periaatteessa oo oikeutta omaan lapseen, jos äiti päättää että lapsen on parempi elää ilman isää, isän joutuu edetä oikeusteitse, eikä silloinkaa oo täysin varmaa että saa edes tapaamisoikeuksia, yhteishuoltajuudesta puhumattakaan.
enivei, inhimillisesti ajateltuna mun mielestä ois väärin torjua isä täysin. minkäs sille voi että kyseessa sattu olemaan vähän myöhäisherännäinen henkilö, joka ehkä vasta nyt tajus mistä on jäämässä paitsi, mut niinku sanotaa, parempi myöhään ku ei milloinkaan. mietin tätä asiaa niinkin että jossain vaiheessa lapsi huomaa että muillakin on isät, ja alkaa kysellä omaansa, eiks silloin ois parempi että isä ois edes jollain lailla mukana kuvioissa.
ja jos nyt päätät antaa isälle oikeuden tavata lastaan, ni sit kannattaa harkita sitä isyyden tunnustusta, vaikka yksinhuoltajuus pysyis ap:lla. jos isä kerran haluaa osallistua lapsen elämään, on mun mielestä reilua, että se osallistuu siihen myös taloudellisesti, eli maksaa elatusmaksuja.

sormet kipeytyy kirjottamisesta...

Muista tehdä isälle selväksi se, että jos kerran haluaa olla lapsensa kanssa tekemisissä, niin se ei tarkoita sitten sitä, että jos kyllästyy niin voi noin vain kadota lapsen elämästä! Siihen on mielestäni sitouduttava, ettei äidin tarvitse sitten selitellä lapselle että "miksi isi ei enää tuukkaan kattoo, että eikö se tykkää musta"... Pienen ihmisen suru on sydäntäsärkevää.. :'(

onko sinulla itsellä kiinnostusta häntä kohtaan?voisiko suhdetta ajatella uudelleen vai haluaako isä nähdä vain lapsen? monesti pienen lapsen saatua isillä ajatukset saattavat muuttua täysin. jos ollut kova menemään niin lapsi on vallanut niin isän, että se onkin kaikki kaikessa... mutta ole varovainen. tunteista kun et vielä vissiin tiedä, mitä hänen päässään pyörii. ehkä ollut järkytys hänelle, kun olet alkanut odottaa ja nyt kun tietää, että lapsi syntynyt niin ehkä olemus muuttunut????!
anna toki isän nähdä vauva, mutta älä anna vaikutelmaa, että isä teitä pompottelee mielensä mukaan, jos siihen taipumusta...
sinä olet yksin kestänyt ootus ajan ja synnytyksen ilman isää. on "vaatinut" jo se paljon sinulta.
TSEMPPIÄ KOKO SAKILLE!!!!!!! toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!
:hug:

Yhteistyössä