Mitä ruokaa 1-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hipsukka

Vieras
Meillä tyttö täyttää ihan kohta 1 vuotta ja sanotaan, että 1-vuotiaana voisi lapsi ruveta syömään samaa ruokaa kuin muu perhe. Silti tuntuu vaikealta keksiä, mitä lapselle antaisi... Kun ei nyt ihan heti viittis mitään marinoituja liha/kanajuttuja antaa tms... Voiko siis 1 vuotta täyttävälle antaa kuitenkin jo suolapitoista ruokaa, mitä mieltä muut olette? Siis ei toki runsassuolaista, mutta jonkin verran kuitenkin? Entäs nuo liemikuutiot, onko sallittuja? Kuis marinoidut tuotteet? Tuntuu niin vaikealta keksiä mitään, jos ei liemikuutioita ym. voi yhtään käyttää. Onkos muuten vinkkejä, mistä voisi löytää sopivia ruokaohjeita (siis nettisivuja) lapsiperheelle, eli sellaisia ruokia, joita tällainen nipin napin 1-vuotiaskin voisi syödä? Helpottais vähän tätä pähkäilyä, jos löytyis kivoja reseptejä sopivista, terveellisistä ruuista.

Meidän poika on vuoden ja ollaan syöty monta kuukautta pelkkää kotiruokaa.Peruna on suosikki joten kyytipojaksi lihapullia.jauhelihakastiketta,liha/kanawokkia tai paistan kalaa tai lihaa.Spagettivuokaa,muusilaatikkoa,erilaisia kiusauksia.Käytän valmiiksi marinoituja lihoja ja liemikuutioita.Kiva lisä aterialle on keitetyt porkkanat,herne-maissi-paprika yms...porkkanaraaste.Ohjeista en tiedä sovellan kaikkea ja poika syö!!

Meillä poika vuoden ja teen ihan tavallista kotiruokaa jota me vanhemmatkin syödään.Liemikuution laitan keittoihin,pikkuhiljaa tuon ikäinen saa suolaan tottua.Lisäsuolaa en ruokiin laita vaan lisätään omalle lautaselle.Olen antanut lihapullia,kalasoppaa,jauhelihakastiketta,kanapataa,uunissa tehtyä possupaistia ym.Mun mielestä voi antaa marinoituakin lihaa,eihän mausteista lientä tarvi paljoa antaa,löysyttää ruuan vaikka maidolla lautasella.

Piti vielä lisätä että olen pojalle pakastanut lihapullia ja paistipaloja,joskus jos me vanhemmat syödään oikein mausteista ruokaa on sieltä helppo sulattaa ja keittää pottua/vihanneksia lisänä.Haarukalla olen lihat muusannut.

Itse en vielä laittaisi liemikuutiota, siinä kun on muitakin "haitallia" aineita kun suola esim. natriumglutamaatti. Älkää kysykö mitä haittaa siitä on, nyt en muista. Marinoituja lihoja kun laittaa itselle niin voihan osasta lihaa vaikka pyyhkiä tai pestä marinaadin pois. Itse ostin vielä tuon ikäisenä lihat marinoimattomana ja maustoin itse. Äitiyspakkauksen mukana tuli mielestäni hyvä ruoka-ohjekirjanen, imeväisten ruoka tms. nimeltään.

Yhteistyössä