Mitä tässä voi enää tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tikari vatsassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tikari vatsassa

Vieras
En nyt ala kaikkia yksityiskohtia luettelemaan koska niitä on paljon, mutta olen ollut nyt 5 vuotta äärimmäisen stressantunut. Silloin tapahtui vanhempieni perheessä asioita jotka saivat minut masentumaan aika pahastikin, vaikken sitä silloin myöntänytkään ja pidin vain kulisseja yllä asunnon ulkopuolella. Ystävyyssuhteet - viimeiset - katkesivat silloin.

Nämä 5 vuotta olen ollut kesät töissä ja talvet opiskellut viikonloppuja myöten, välillä talvisinkin töissä, olen hieman stressaantunut.. Lopetin työt syksyllä ja viime talvi olikin sitten taas masennusta, toisen kerran elämässäni. Hain vihdoin apua ja olen käynyt psykologin luona juttelemassa, mutta siitä ei ole apua, siellä tulee vain kaiveltua lapsuusjuttuja jotka olisin halunnut jo unohtaa ja olen alkanut ymmärtää ettei minua ole kasvatettu ihan samoin kuin muita - itsetunnolleni ei niin sanotusti ole jätetty kasvunvaraa, vaan ne kulissit olivat ainoita millä on ollut väliä.

Mieheni on ollut ainoa turvani ja ystäväni nämä 5 vuotta, mutta nyt tuntuu että hänkin on kyllästynyt tähän kaikkeen. Tänäänkin opiskelen koko päivän, aamusta iltamyöhään, ja kun kieltäydyin tekemästä erästä asiaa jota hän pyysi, joka olisi vienyt 2-3 tuntia ja keskeyttänyt aamusta asti käynnissä olevan ajatusprosessini, hän alkoi tappelemaan ja haukkui minua lopulta hulluksi. (Myöhemmin sanoi että olen SIKSI hullu kun luulen että kaikki on tarkoitettu negatiiviseksi sanomaksi. Ihan sama.)

Juhannuksena kävi pieni kohtaus, jossa mieheni tönäisi minut maahan, ja hänen sisaruksensa näkivät tämän. Sorruin kertomaan hänen siskonsa miehelle, että mies on ollut väkivaltainen ennenkin enkä tiedä mitä tekisin. Hänen siskonsa kuitenkin haukkui minua samana iltana hulluksi, kun yritin kertoa hänelle samaa asiaa ja kävi ilmi että minun mielestäni myös pään viereen lyöminen ja paikallaan piteleminen on fyysistä väkivaltaa. Tämän jutun pointti oli, että ne tärkeät kulissini menivät nyt sitten siihenkin suuntaan eikä enää edes ole jäljellä mitään sosiaalisia kontakteja ("kavereita") joihin pitää niitä kulisseja. (Heidän kanssaan en ole juhannuksen jälkeen puhunut siitä asiasta sanaakaan, haluanevat unohtaa niinkuin minäkin.)

En enää tiedä mikä tässä sitten auttaisi, mitä tehdä, minne mennä. Tällä hetkellä en ole masentunut, enkä halua masentua, en millään ehtisi kun on niin kiire koulun kanssa koko ajan. Ja joskus pitäisi töihinkin vielä päästä. Elämän jatkaminen tuntuu vain niin mahdottomalta..

Ei tainnut kukaan jaksaa lukea loppuun asti. En osannut tiivistää kun en enää tiedä mikä on pahinta ja mikä itse ongelma, ja mitkä kaikki muut vain turhia juttuja joita ei kannattaisi edes mainita. Kaikki varmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Tilaa aika psykiatrille.

No kun olen käynyt siellä jo puoli vuotta. Tai onko se nyt psykiatri vai psykologi.. Noita lapsuusjuttuja ja sitä mitä tapahtui 5v sitten sekä nykyistä sosiaalisten tilanteiden aiheuttamaa ahditusta olen siellä käynyt läpi, mutta ei se juttelu mitään auta.

Mikä noista asioista sitten sinusta olisi sellainen jota siellä terapiassa pitäisi käydä läpi..?

Hakeudu ekana terv.kesk. Ja pyydä lähete mielenterv.toimistoon.

Siis olen yths:n kautta käynyt puoli vuotta. Mutten ole kokenut hyödyttävän. Talvella lääkäri kirjoitti reseptin lääkkeisiin, en ole ostanut niitä lääkkeitä koska en koe niiden auttavan. Mihin niiden edes pitäisi auttaa? En ole nyt masentunut, ainoastaan stressaantunut. Kai.

Lääkkeet auttavat vain kemiallisesti siihen pinnalliseen olotilaan. En halua kulkea huumattuna. Tällä hetkellä jaksan nousta sängystä, laittaa meikit naamaan ja sanoa naapureille huomenta postia hakiessani, joten olen tarpeeksi kunnossa ilman niitä lääkkeitäkin - eivät ne saisi minua kuitenkaan tämän enempää elämään.

En ole mielestäni masentunut. Kai minulla on aika korkea kynnys että voi määritellä olevansa masentunut, mutta en halua saada mitään sairaan leimaa.. Kyllä ihmisen pitää pärjätä, eikö?

Tämä nyt on vähän provosoivasti kirjoitettu, mutta jos lapsenakin vaikka kysyin äidiltäni enkö saisi muka olla surullinen isän alkohilismista, vastaus oli että "vaikket sitä näe, kaikilla muillakin on omat ongelmansa ja varmaan pahemmatkin kuin meillä". Eli mikä minä olen julistamaan itseäni masentuneeksi kun voin kuitenkin näin hyvin.

Onko 'terapia' eri asia kuin se että käy juttelemassa psykologin kanssa? Keväällä tämä ehdotti että jos haluan voisin hakea myös 'terapiaan' mutten tiedä oikein mitä se tarkoittaisi ja mitä siellä sitten pitäisi sanoa.

Tuolle henkilölle (psykologi/psykiatri) olen kertonut ehkä puolet minua vaivaavista asioista. Hän ei kysy enkä minä osaa sanoa jos ei kysytä - jokin minussa haluaa pitää piilossa niin paljon kuin mahdollista. Mieheni siskon miehellekin kerroin mieheni aiemmista teoista vain koska hän kysyi, ja se tilanne oli jotenkin pelottava koska ei kukaan koskaan ikinä _kysy_. Onneksi ei ole kysynyt sen illan jälkeen enempää..

En enää itse näe tätä tilannetta selvästi kun tämä on minun elämää, joten ajattelin jos joku "normaali" ihminen näkisi ja kertoisi minulle mikä se ongelma nro 1 on jota voisin koittaa selvitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja tikari vatsassa:
En enää itse näe tätä tilannetta selvästi kun tämä on minun elämää, joten ajattelin jos joku "normaali" ihminen näkisi ja kertoisi minulle mikä se ongelma nro 1 on jota voisin koittaa selvitellä.

Ongelma numero 1 on miehesi. Sinun on päästävä hänestä eroon. Eroamalla siis. Hän tuhoaa sinun mielenterveytesi. Eron jälkeen alkaa tervehtyminen ja saatat hyvinkin tarvita terapiaa.

Paikallaan pitäminen on fyysistä väkivaltaa ja kyseessä on lain mukaan laiton vapaudenriisto. Pään viereen lyöminen, hulluksi haukkuminen ja uhkailu on henkistä väkivaltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja bea:
Paikallaan pitäminen on fyysistä väkivaltaa ja kyseessä on lain mukaan laiton vapaudenriisto. Pään viereen lyöminen, hulluksi haukkuminen ja uhkailu on henkistä väkivaltaa.

Mies haukkui vain äsken hulluksi suutuspäissään. Tuo paikallaan pitäminen ja pään viereen (tai muutenkin vaikka sängylle viereen jos istun siinä) lyöminen ei ole jokapäiväistä, ei edes joka viikkoista. Mies on ainoa hyvä asia elämässäni, en voisi häntä jättää. Hänen avullaan jaksoin silloin 5v sitten..

Mies tietää itsekin ettei saisi lyödä, mutta kääntää sen minun syyksi. Kun hän suuttuu minun pitäisi osata mennä pois eikä tulla samaan huoneeseen. Olen pyytänyt että hän hakee siihen jotain apua ja hän on luvannut jo pari vuotta sitten muttei ole hakenut, ehkä hän vielä joskus hakee.

Ei se ole ratkaisu että jättäisin sen viimeisen asian tässä maailmassa jolla on minulle merkitystä. Olisin täysin yksin, minulla ei ole yhtä ainoaa kaveriakaan. Pelkään etten sen jälkeen eläisi enää kovin pitkään, saattaisin tehdä itselleni jotain jos ei olisi syytä elää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No onpa muka kamalaa. Ota itseäsi niskasta kiinni äläkä valita.

Ja haista sinä P kun ap:lle noin kommentoit.

Mulla itselläni on yli puolet elämästäni terapiataustaa. Myös YTHS:llä, jonka paikallisessa johtokunnassa ja valtakunnallisen säätiön valtuustossa olen istunut. Ota annettu hoito tosissaan - käy apteekista reseptisi mukaiset lääkkeet. Meitä serojasyöviä on Suomessa ainakin neljännesmiljoona. Ja me pidämme maata pystyssä - eivät uhoavat putkinäköiset elitistit eivätkä hulluksihaukkuvat duunarit (joilla on omia ongelmia käsittelemättä - tiedän, koska olen sukuni ensimmäinen akateeminen). Tsemppiä!

Näin kyllä sinänsä minustakin, siksi olen pyytänyt häntä hakemaan siihen käyttäytymiseen apua.

Jäi ihan kamala olo juhannuksena kun kerroin hänen siskolleen tästä ja sisko haukkui minua hulluksi, kun pidän tuollaista asiaa pelottavana. Kerrankin pidin puoleni ja sanoin että minulla on oikeus pelätä jos joku huutaa minulle ja tulee kohti nyrkki ilmassa, hän haukkui "skitsoksi akaksi".

Kirjoitit: "Mieheni on ollut ainoa turvani ja ystäväni nämä 5 vuotta". Tästä johtuen ero ei ole mielestäni oikea ratkaisu, vaan masennus pitää hoitaa. Ilman lääkkeitä en usko sen onnistuvan. Olen itse käyttänyt masennuslääkkeitä vuoden eivätkä ne ainakaan minulla aiheuttaneet minkäänlaista huumausta tai turtumusta, vaan tulin tasapainoisemmaksi ja sain nukuttua ja levättyä.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Mulla itselläni on yli puolet elämästäni terapiataustaa. Myös YTHS:llä, jonka paikallisessa johtokunnassa ja valtakunnallisen säätiön valtuustossa olen istunut. Ota annettu hoito tosissaan - käy apteekista reseptisi mukaiset lääkkeet. Meitä serojasyöviä on Suomessa ainakin neljännesmiljoona. Ja me pidämme maata pystyssä - eivät uhoavat putkinäköiset elitistit eivätkä hulluksihaukkuvat duunarit (joilla on omia ongelmia käsittelemättä - tiedän, koska olen sukuni ensimmäinen akateeminen). Tsemppiä!

Hassua ajatella että minun tosiaan pitäisi valmistua tässä asemaan jossa "pidän maata pystyssä". Voihan sen noinkin ajatella.. mutta koen etten ole muiden tasolla, ei ole niitä verkostoja tms. Olisin niin mielelläni "uhoava putkinäköinen elitisti" jos vain pystyisin siihen, mutta nyt tänä kesänä nämä ongelmat tulivat muidenkin tietoon joten on niin vaikea näytellä että kaikki on hienosti.

Parhaani teen toki.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Kirjoitit: "Mieheni on ollut ainoa turvani ja ystäväni nämä 5 vuotta". Tästä johtuen ero ei ole mielestäni oikea ratkaisu, vaan masennus pitää hoitaa. Ilman lääkkeitä en usko sen onnistuvan. Olen itse käyttänyt masennuslääkkeitä vuoden eivätkä ne ainakaan minulla aiheuttaneet minkäänlaista huumausta tai turtumusta, vaan tulin tasapainoisemmaksi ja sain nukuttua ja levättyä.

En vain oikein ymmärrä että mitä niiden lääkkeiden pitäisi minulle tehdä. Minä voin tällä hetkellä nukkuakin (talvella en voinut), en tiedä haluanko olla tasapainoisempi, olen niin tylsä ihminen muutenkin.. eikä ne pillerit vie sitä stressin aiheutajaa (opiskelua, vajautta itsetunnossa, ystävien puutetta jne) pois.

Kiitos vastauksestasi, tuntuu että kuitenkin hieman ymmärrät kun sanoit että ero ei ole ratkaisu vaan masennuksen (jos muka olen masentunut) hoitaminen.

Tilaa aika psykiatrille.

No kun olen käynyt siellä jo puoli vuotta. Tai onko se nyt psykiatri vai psykologi.. Noita lapsuusjuttuja ja sitä mitä tapahtui 5v sitten sekä nykyistä sosiaalisten tilanteiden aiheuttamaa ahditusta olen siellä käynyt läpi, mutta ei se juttelu mitään auta.

Mikä noista asioista sitten sinusta olisi sellainen jota siellä terapiassa pitäisi käydä läpi..?

Ei se puolessa vuodessa mitään vielä autakaan, ellei ole joku tosi simppeli ja täsmällinen ongelma. Mulla ainakin eka vuosi terapiaa lähinnä pahensi oloa. Sen jälkeen lähti paraneminen pikkuhiljaa, nyt kolmas vuosi menossa, enkä ikinä olisi uskonut, että voisin voida näin hyvin.

Enkä minäkään ollut mielestäni masentunut, mutta kummasti silti terapian myötä jotain painolastia on mielestä karissut ja elämä on miljoonasti helpompaa ja olen paljon paremmin tasapainossa sekä itseni että muiden kanssa.

Jospa nyt lähdettäisiin ensin siitä, miksi vedät itsesi noin tiukille opintojen kanssa? Ei ole normaalia, että täyspäiväiseltäkään opiskelulta ei jää ollenkaan vapaa-aikaa, vaikka se mielestäni täyspäiväistä työssäkäyntiä huomattavasti raskaampaa onkin.

Näin kyllä sinänsä minustakin, siksi olen pyytänyt häntä hakemaan siihen käyttäytymiseen apua.

Jäi ihan kamala olo juhannuksena kun kerroin hänen siskolleen tästä ja sisko haukkui minua hulluksi, kun pidän tuollaista asiaa pelottavana. Kerrankin pidin puoleni ja sanoin että minulla on oikeus pelätä jos joku huutaa minulle ja tulee kohti nyrkki ilmassa, hän haukkui "skitsoksi akaksi".

Miehen sukulaisilta on turha odottaa ymmärrystä tai tukea; puolustavat omaansa. Miehen käyttäytyminen ja väkivalta eivät ole sinun syytäsi. Mies ei tuosta tule muuttumaan kuin pahempaan suuntaan. Pysyt tilanteessa samasta syystä kuin muut alistetussa asemassa elävät naiset; pääosaa näyttelee heikko itsetunto. Vielä olet jaksanu laittaa vähän kampoihin, mutta pian voimasi loppuvat.

Väkivallan uhka tai väkivallan kohteeksi joutuminen käynnistää naisessa kehityskulun, jossa hänessä rakentuu sisäisiä esteitä miehensä luota lähtemiselle.

http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/liitto/tiedotteet/?x1564214=1564223

Ja siis mullakin keskeisiä ongelmia ystävättömyys ja vaikeus solmia sosiaalisia kontakteja, todella heikko itsetunto ja stressi sekä elämän yleiset vaikeudet arjenhallinnassa, mikä lisäsi stressiä tosi pienistäkin asioista kun ne eivät jotenkin sujuneet ikinä ns. omalla painollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

Hassua ajatella että minun tosiaan pitäisi valmistua tässä asemaan jossa "pidän maata pystyssä". Voihan sen noinkin ajatella.. mutta koen etten ole muiden tasolla, ei ole niitä verkostoja tms. Olisin niin mielelläni "uhoava putkinäköinen elitisti" jos vain pystyisin siihen, mutta nyt tänä kesänä nämä ongelmat tulivat muidenkin tietoon joten on niin vaikea näytellä että kaikki on hienosti.

Parhaani teen toki.

Älä ainakaan tee turhaa työtä putkinäköisyyden eteen ;). Itsekin yritin sitä, mutta huonolla menestyksellä. Herkkyys on ihan oikeasti mielen varallisuus. Eikä tarvitse miettiä tuota "maan pystyssäpitämistä" - olet ja annat itsesi olla vain oma itse. Ja se on kyllä valitettavasti totta, että läheiset kärsii masennuksesta ja reagoivat yllättävilläkin tavoin. Väkivaltaa ei pidä sietää, mutta tärkeintä on hoitaa itseään. Jatka terapiaa - ja käy ne lääkkeet apteekista; niistä on oikeasti apua kokonaisvaltaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tilaa aika psykiatrille.

Ei se puolessa vuodessa mitään vielä autakaan, ellei ole joku tosi simppeli ja täsmällinen ongelma. Mulla ainakin eka vuosi terapiaa lähinnä pahensi oloa. Sen jälkeen lähti paraneminen pikkuhiljaa, nyt kolmas vuosi menossa, enkä ikinä olisi uskonut, että voisin voida näin hyvin.

Enkä minäkään ollut mielestäni masentunut, mutta kummasti silti terapian myötä jotain painolastia on mielestä karissut ja elämä on miljoonasti helpompaa ja olen paljon paremmin tasapainossa sekä itseni että muiden kanssa.

Jospa nyt lähdettäisiin ensin siitä, miksi vedät itsesi noin tiukille opintojen kanssa? Ei ole normaalia, että täyspäiväiseltäkään opiskelulta ei jää ollenkaan vapaa-aikaa, vaikka se mielestäni täyspäiväistä työssäkäyntiä huomattavasti raskaampaa onkin.

Hmm.. voisiko se psykologilla käynti sitten tosiaan joskus vielä auttaa.. Nyt tuntuu tosiaan että vain inhottavaa käydä siellä ja kaivella jotain vanhoja juttuja jotka olin vuosiksi unohtanut.

Opintojen kanssa on pakko puurtaa, että saisi opitotuen ja ruokaa. Tämä on raskas ala, kai yksi suomen raskaimmista. Saisin kuulemma sairaslomaa mutten halua sairaan ja/tai laiskan leimaa, joten en ottanut sitä vastaan.

Yhteistyössä