Mitä te touhuatte vauvojenne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niisku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niisku"

Vieras
Mitäs te äitiyslomalaiset teette vauvojenne / taaperoidenne kanssa päivisin? Itselläni on pian puolivuotias pieni poika ja asioita mitä tehdään päivittäin: lauletaan, katsellaan vauvan leluja yhdessä, halaillaan ja höpistään :) Kerran viikossa käydään muskarissa (2h) ja kerran viikossa saattaa olla treffit toisen äiti-vauva parin kanssa. Kotona minä puuhastelen kotitöitä kun vauva nukkuu ja toisinaan vauva katselee sitterissä kun touhuan. Vauva nukkuu päivällä noin 4 tuntia jona aikana joko vaunutellaan tai hän nukkuu vaunuissa ulkona ja minä saatan katsella jonkin tv-sarjan / leffan tai syödä, käydä suihkussa ja siivoilla kotia.

Varmaan puuhat muuttuu kun vauva kasvaa, ainakin askartelua ja piirustelua olen jo suunnitellut :) Tykkään itse tehdä käsillä, joten jos lapsikin on innokas semmoiseen niin varmasti paljon puuhastellaan askarteluja. Ja sitten kun lapsi kävelee itse niin ulkoilu on varmaan myös listan kärjessä metsäseikkailuineen ja puistoinen.

Mutta mitäs te muut, olis tosi kiva kuulla? :)

käytiin lisäksi avoimessa päiväkodissa ja kesän tullen aloitettiin puistoilemaan,keinussa ja hiekkalaatikolla (ei syönyt hiekkaa),puistossa kiva tavata muita ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;28222728:
käytiin lisäksi avoimessa päiväkodissa ja kesän tullen aloitettiin puistoilemaan,keinussa ja hiekkalaatikolla (ei syönyt hiekkaa),puistossa kiva tavata muita ihmisiä.

Mitä merkitystä tuolla hiekan syömisellä tässä on?

Meillä lauletaan, soitetaan pianoa, tehdään kotitöitä, maalataan sormiväreillä, leikitään leluilla,varsinkin pallolla.Lisäksi käydään kävelyllä, ja jahka kevät alkaa niin puutarhaan ja hiekkalaatikolle, sekä leikkipuistoon.
Välillä käydään kaupungilla(asutaan maalla) kaupassa, ja tapaamassa toisia äitejä ja vauvoja.
Me ei osallistuta mihinkään ohjattuun juttuun, kun ei täällä sellaisia ole.=)

Olenkin miettinyt että mitä vauvan kanssa voisi tehdä, että "aktivoituisi"... Pienihän tuo vielä on.
Toistaiseksi höpötellään ja katsellaan kotona seinillä ym olevia juttuja. Tietenkin kutitellaan, halitaan ja jumppaillaan jalkoja. Kirjat ja kuvat sylissä ei vielä kiinnosta.

Meillä on 2-vuotias ja 1,5kk ikäinen vauva. Lyhykäisyydessään päivä menee siinä että hoidan vauvaa ja esikoista ja teen kotitöitä, laitan ruokaa jne. Vauva nukkuu, katselee sitterissä tai on kantoliinassa ja 2-vuotias haluaa yleensä osallistua auttamalla kaikkeen ;) Nopeammin saisi kotityöt tehtyä itse, mutta eipähän tarvitse erikseen kamalasti keksiä virikkeitä tuolle isommalle kun aika kuluu ihan normaaliaskareissa. Tykkään itse myös askarrella, piirtää ja maalailla ja annan usein isommalle jotain muovailuvahaa, helmiä joita pujotella kuminauhaan (pojalla on jo iso kasa helminauhoja :D), vesivärit ym. siksi aikaa kun imetän ja hoidan vauvaa ja sitten kun saan kädet vapaaksi, voin auttaa lasta jossain sellaisessa askartelussa mitä ei osaa vielä ilman apua tehdä. Ulkona teen yleensä jotain pihatöitä, vien eläimille ruokaa ym. ja lapsi tykkää olla mukana. Talvella pulkkaillaan, kesällä poimitaan ja syödään marjoja jne. Jos lähdetään kauppaan ja muille asioille, menee siellä yleensä koko päivä kun matka on pitkä ja tulee samalla sitten hoidettua monta asiaa. Onneksi lapset viihtyy autossa ja reissussa :)

Asutaan keskellä-ei-mitään joten leikkipuistomahdollisuutta ei ole, lähellä asuu pari lapsiperhettä ja niiden kanssa kyläillään puolin ja toisin silloin tällöin. En ole käynyt lasten kanssa harrastuksissa, perhekerhossa oon käynyt pari kertaa kahdella eri paikkakunnalla ja hammaslääkärissäkin on mukavampaa! :D Nyt pitäisi alkaa keksiä enemmän jotain että isompi lapsi saisi tavata usemmin muita lapsia. Mä kaipaisin eniten ihan vaan sitä et voisi kyläillä useammin, nähdä just jossain leikkipuistossa ym. ja välillä tuntuu et pää leviää täällä korvessa.

Kuulostaapa ihanalta monen arki! Meillä oli toisenlaista, päivät menivät kokonaan vauvan imettämiseen, vaipanvaihtoon ja sylissä kantamiseen tai muuhun viihdyttämiseen ja vaunulenkkeihin. Vauva nukkui max 40 minuuttia 2 kertaa päivässä, toinen unista sisällä jolloin join hipihiljaa pari kuppia kahvia ja söin aamupalan, ja toinen unista vaunulenkillä, vauva nukkui sen aikaa kun vaunut liikkuivat. Autolla ei mielellään lähdetty mihinkään kun vauva vain itki paniikissa autossa. Meillä ei ollut siis kovin vaatimaton vauva ja unelmat äitiysloman ajanvietosta romuttuivat :) Siinä 9 kk iässä alkoi helpottaa.

Poika on nyt 9,5kk ja pääasiassa touhuaa omiaan. Ryömii pitkin kämppää, kiipeää joka paikkaan ja tekee kaikkea kiellettyä :P Mä siinä sivussa sitten teen kotihommia (lakanoidenvaihtopäivä on pojasta superkiva päivä :)). Välillä jumpataan, leikitään laululeikkejä, katsellaan piirrettyjä, kuunnellaan musiikkia jne. Hiekkalaatikolle suunnataan jahka lumet sulaa.

Vaunulenkeillä käydään pari kertaa päivässä. Muskari on kerran viikossa ja sit käydään välillä kaupungilla/kyläilemässä tmv.

Täyttää pian 8 kk. Paljon touhuaa omiaan, katselee lelujaan, möyrii lattialla, katselee välillä mitä äiti touhuaa. N. 6 kk:n ikään vaati jatkuvaa syliä ja seuraa, nyt ei onneksi enään.

Tietysti pitkin päivää välillä haluaa syliin, pusutan poikaa varmaan x 200 /päivässä, halitaan ja hassutellaan. Ja mä laulan niin että mieheltä halkee korvat, se vihaa mun jollotuksia, jotka usein on mun omakeksimiä tyyliin "******:lla on kakka, pikku kakka, pikku kakka, ******:lla on pikku kakka, nyyyyyt me putsaamme sen. " tai muuta vähä-älyistä.

[QUOTE="noh";28223524]Täyttää pian 8 kk. Paljon touhuaa omiaan, katselee lelujaan, möyrii lattialla, katselee välillä mitä äiti touhuaa. N. 6 kk:n ikään vaati jatkuvaa syliä ja seuraa, nyt ei onneksi enään.

Tietysti pitkin päivää välillä haluaa syliin, pusutan poikaa varmaan x 200 /päivässä, halitaan ja hassutellaan. Ja mä laulan niin että mieheltä halkee korvat, se vihaa mun jollotuksia, jotka usein on mun omakeksimiä tyyliin "******:lla on kakka, pikku kakka, pikku kakka, ******:lla on pikku kakka, nyyyyyt me putsaamme sen. " tai muuta vähä-älyistä.[/QUOTE]

Heh, mäkin aina keksin lauluja päästäni :D Ne auttaa varsinkin sillon, kun poika kiukuttelee ja koitan pitää itseni rauhallisena.

Meillä 8,5kk vauva ja aina vaan keksii uutta ihanaa tekemistä pienen kanssa! Aika lailla samoja kuin ap:lläkin, omia lauluja ja leikkejä tulee keksittyä päivittäin ja ulkona käytyä myös. :) ihan mahtavaa, en tahdo kouluun ensi kuussa yhyy

Yhteistyössä