Mitä tekisit 3-vuotiaan hoidon kanssa? siirto päiväkotiin pph:lta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nii-in
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nii-in

Vieras
Lapsi ollut siis samalla pph:lla 1v4kk ikäisestä lähtien. Siellä aina hyvin kaikki mennyt ja mieluusti sinne jäänyt. Lapsi on luonteeltaan ujo ja hitaasti lämpiävä. Varahoidossa on ryhmiksessä ollut silloin tällöin, välillä pari viikkoa putkeen, välillä kuukausien taukoja ja sitten ollut päivän siellä. Sielläkin varsinkin viimeisen puolen vuoden aikana reipastunut tosi paljon ja hyvin mennyt. Ei ole se vilkkain lapsi, mutta hyvin on leikeissä mukana jne.

Perhepäivähoitajan ryhmässä muut lapset ovat 1v ja 2v. Tämän 2v kanssa ovat kuin paita ja peppu. Toisaalta ryhmisessä tykkää kovasti leikkiä ikäistensä, eli 3-vuotiaiden tyttöjen kanssa.

Mitä tekisin, laittaisinko jatkossa, esim. ensi syksynä lapsen päiväkotiin? ryhmispaikkaa on haettu, mutta paikat sinne on täynnä. Ryhmisessä on noin 7 lasta pienten puolella ja 7 isojen puolella. Toisaalta mietin mitenkä pärjäisi päiväkodissa....? Onko sekään hyväksi että leikkikaverit ovat noin pieniä? Tuntuu että olisi tarvetta jo kunnon leikille 3-vuotiaalla tytöllämme.

Vapaa-ajalla meillä ei juurikaan tytön ikäisiä kavereita ole. Serkkutyttöä, joka 4-vuotias nähdään suht säännöllisesti, samoin kahta 2-vuotiasta serkkupoikaa, muuten ei juurikaan kavereita nähdä.

Mitä mieltä te olette?

Minä laittaisin kyllä ryhmikseen tai päiväkotiin. Meillä ainakin kolmevuotias selvästi jo nauttii ikäisestään seurasta ja tuossa iässä ero 2 ja 3 -vuotiaan välillä on kehityksessä aika iso.

Olen itse pph ja mulla on oma 3v poika ja hoitolapset on 2v, molemmat poikia. 3v leikkii tosi mielellään näitten 2v:den kans. Mulla on 2 isompaakin lasta (6v ja 8v) joten isompaakin seuraa iltasin on. Jos pph:ssa leikit sujuu hyvin, niin ehkä ei kannata laittaa päiväkotiin vielä. siellä ryhmäkoot on isot ja ainakin meidän eskarilaisen päiväkodissa ei hoitajien sairastuessa oteta sijaisia ja sitten ollaan tosi tiukilla. Viime viikolla oli yks lto koko eskariryhmän kanssa, 20 lasta. Johtaja sijaisti pienten ryhmässä kun siellä oli sairaana hoitajia kans. Monesti olen miettinyt että onneksi oma 3v saa olla kotihoidossa.. Päiväkodin hoitajat on tosi mukavia, mutta varmaan aika väsyneitä tuohon tilanteeseen.

Jos kerran menee hyvin pitäisin lapsen ilmanmuuta vielä pph.lla. Jos lapsi vielä ujon/aran
puoleinen voi hiukan pienempien kanssa oleminen jopa vahvistaa lapsen itsetuntoa.(eikä olisi tarhassa altavastaajana isonpien suhteen) Tietysti jos pph.n ryhmä muuttuu ja 2-vuotias kaveri jäisi pois ja tilalle tulisi vauva muuttuisi tilanne paljon. Ja kasvaa ne kaksivuotiaatkin ja ero tasoittuu. Oma lapsesi voi opettaa sen kaksivuotiaan hyväksi leikkikaveriksi. Kokemusta on tällaisesta. Älä turhaan erota hyvää kaverisuhdetta.

Kiitos kun viitsitte kommentoida. Ehkä katson siis rauhassa tilannetta vielä eteenpäin. Ensi vuonna olisi mahdollista, että tyttö voisi mennä perhepäivähoitajan viemänä seurakunnan kerhoon kerran viikossa lisäksi. Se voisi varmasti olla ihan hyvä juttu, eikös vaan? Tänä vuonna ei vielä mahdollista pph:n asuinpaikan vuoksi.

Päiväkotiin. On ehdottomasti parempi paikka, ihan jo vaikka eskaria/koulua tulevaisuudessa ajatellaan, ja kaipaa varmaan ikäistensä ja hiukan vanhempienkin juttuja. Me on siirretty aina lapsi pois pph kun vaan on paikka pk vapautunut. Ja ei ikinä ole ollut yhdessäkään päiväkodissa tilannetta että olisi 1hoitaja 20lasta kohti, ei pidä paikkaansa.

Päiväkotiin. On ehdottomasti parempi paikka, ihan jo vaikka eskaria/koulua tulevaisuudessa ajatellaan, ja kaipaa varmaan ikäistensä ja hiukan vanhempienkin juttuja. Me on siirretty aina lapsi pois pph kun vaan on paikka pk vapautunut. Ja ei ikinä ole ollut yhdessäkään päiväkodissa tilannetta että olisi 1hoitaja 20lasta kohti, ei pidä paikkaansa.

Onko teidän lapsi ollut ujo tai arka? Jos lapsi ei olisi ujo, niin en usko että tätä edes näin paljoa pähkäisin.

3vee on vielä varsin pieni, joten jatkaisin pph:lla. Varsinkin jos pph veisi lasta srk:n kerhoon kerran viikossa, niin se olisi varsin riittävää tuon ikäiselle , ujohkolle lapselle.
Olen itse ypph, kuljetan lapsia kerran viikossa srk:n kerhoon(jos vanhemmat haluavat). Tämä myös ihan sen vuoksi että lapsi oppii olemaan muidenkin aikuiten kanssa kuin omien vanhempien tai hoitajan. Lisäksi ryhmä on suurempi kuin hoitoryhmäni. Minulla on ollut myös lapsia, jotka ovat menneet kerhoon vasta 4 vuotiaina. Eli eivät ole kaivanneet isompaan ryhmään vielä aiemmin.

Yhteistyössä