Mitä tekisit jos joku uhkailee Facebookissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Joitain kuukausia sitten hyväksyin Facebookissa kaveriksi kahden tuntemani tytön veljen, vaikka en oikeastaan halunnut, koska en pidä hänestä, mutta en kehdannut sanoa ei... Tämän henkilön elämäntilanne on aika huono. Hän on jossain määrin alkoholisoitunut, kouluttamaton ja työtön. Uskon myös, että hän on masentunut ja turhautunut.

Ongelmana on, että tämä henkilö on nyt pari kertaa kirjoittanut omalle Facebook-seinälleen uhkauksia. Ne ovat olleet aika epämääräisiä, mutta niistä saa sellaisen käsityksen, että hän aikoo tehdä jotain rikollista, ehkä tappaa itsensä tai jonkun toisen. Kummallakin kerralla tämä on tapahtunut viikonloppuna myöhään yöllä/aikaisin aamulla ja uskon, että hän on ollut vahvassa humalassa nämä kirjoittaessaan. Hän on itse poistanut ne muutaman tunnin sisään. En tiedä kuinka moni hänen kaverinsa on ehtinyt nähdä ne. Itse asun nykyisin ulkomailla, joten pienen aikaeron vuoksi käyn usein Facebookissa hieman eri aikaan kuin muut kaverit.

Ensimmäisellä kerralla huomasin viestin vasta hieman ennen kuin hän poisti sen ja olin niin hämmentynyt siitä, että en oikein osannut tehdä mitään. Toisella kerralla mietin, että pitäisikö minun tehdä jotain, ja mitä. En tunne häntä erityisen hyvin, mutta uskon oikeasti, että nämä uhkaukset ovat olleet vain todella epämiellyttävä tapa purkaa turhautumista. Minua nämä uhkaukset kuitenkin hieman huolettavat, koska onhan ollut näitä tapauksia, joissa joku on sitten toteuttanut uhkauksensa enkä tiedä ovatko ihmiset heidän lähipiirissään ajatelleet, että se on vain puhetta. Olen siis miettinyt, että pitäisikö minun ilmoittaa tästä poliisille esim. nettivinkin kautta jos tällaista tapahtuu vielä? Mitä itse tekisit tällaisessa tilanteessa?

[QUOTE="vieras";26001383]Joitain kuukausia sitten hyväksyin Facebookissa kaveriksi kahden tuntemani tytön veljen, vaikka en oikeastaan halunnut, koska en pidä hänestä, mutta en kehdannut sanoa ei... Tämän henkilön elämäntilanne on aika huono. Hän on jossain määrin alkoholisoitunut, kouluttamaton ja työtön. Uskon myös, että hän on masentunut ja turhautunut.

Ongelmana on, että tämä henkilö on nyt pari kertaa kirjoittanut omalle Facebook-seinälleen uhkauksia. Ne ovat olleet aika epämääräisiä, mutta niistä saa sellaisen käsityksen, että hän aikoo tehdä jotain rikollista, ehkä tappaa itsensä tai jonkun toisen. Kummallakin kerralla tämä on tapahtunut viikonloppuna myöhään yöllä/aikaisin aamulla ja uskon, että hän on ollut vahvassa humalassa nämä kirjoittaessaan. Hän on itse poistanut ne muutaman tunnin sisään. En tiedä kuinka moni hänen kaverinsa on ehtinyt nähdä ne. Itse asun nykyisin ulkomailla, joten pienen aikaeron vuoksi käyn usein Facebookissa hieman eri aikaan kuin muut kaverit.

Ensimmäisellä kerralla huomasin viestin vasta hieman ennen kuin hän poisti sen ja olin niin hämmentynyt siitä, että en oikein osannut tehdä mitään. Toisella kerralla mietin, että pitäisikö minun tehdä jotain, ja mitä. En tunne häntä erityisen hyvin, mutta uskon oikeasti, että nämä uhkaukset ovat olleet vain todella epämiellyttävä tapa purkaa turhautumista. Minua nämä uhkaukset kuitenkin hieman huolettavat, koska onhan ollut näitä tapauksia, joissa joku on sitten toteuttanut uhkauksensa enkä tiedä ovatko ihmiset heidän lähipiirissään ajatelleet, että se on vain puhetta. Olen siis miettinyt, että pitäisikö minun ilmoittaa tästä poliisille esim. nettivinkin kautta jos tällaista tapahtuu vielä? Mitä itse tekisit tällaisessa tilanteessa?[/QUOTE]

ei aina jaksa uskoa kaikkea! ennen kun tapaa livenä!

No en mä tiedä, kyllähän moni sönköttää sinne kännissä vaikka mitä, ja poistaa ne sitten selvittyään. Tietty jos nyt vaikuttais jotenkin oikeasti vakavalta niin voihan siitä jonnekin vihjata, mutta ehkä kannattais sanoa vaikka hänen siskoilleen siitä.

Mulla yks tapaus kirjotti itsariviestejä kännipäissään, ja on kaverini poika. Laitoin aamulla sille viesin että onko kaikki ok, kun aika huolestuttavia viestejä oli---toinen kännissä haukkuu joitain jne, välillä pistän piiloon tollasia kun en jaksa

[QUOTE="vieras";26001413]soita hätänumeroon, kyllä ne auttaa jos tiiät kaverin osotteen.[/QUOTE]

En voi soittaa hätänumeroon (kai), koska asun ulkomailla. Jos uskoisin, että kysessä on oikeasti akuutti hätätilanne, soittaisin kyllä jollekin tutulle Suomessa ja kertoisin. Itse mietin lähinnä tuota poliisin nettivinkkiä. En tiedä olisiko siitä apua. Minusta ei ole kiva lukea tuollaisia viestejä Facebookissa, vaikka olisi vain humalaisen örinää, koska minusta se kuitenkin kertoo, että jokin on hänen elämässään pahasti vialla. Jotenkin haluaisin kuitenkin auttaa, mutta en halua ylireagoidakaan. Tuntuu vähän hankalalta tilanteelta.

[QUOTE="vieras";26001459]En voi soittaa hätänumeroon (kai), koska asun ulkomailla. Jos uskoisin, että kysessä on oikeasti akuutti hätätilanne, soittaisin kyllä jollekin tutulle Suomessa ja kertoisin. Itse mietin lähinnä tuota poliisin nettivinkkiä. En tiedä olisiko siitä apua. Minusta ei ole kiva lukea tuollaisia viestejä Facebookissa, vaikka olisi vain humalaisen örinää, koska minusta se kuitenkin kertoo, että jokin on hänen elämässään pahasti vialla. Jotenkin haluaisin kuitenkin auttaa, mutta en halua ylireagoidakaan. Tuntuu vähän hankalalta tilanteelta.[/QUOTE]

Tämä oli siis ap, kun täällä on useampi "vieras".

[QUOTE="vieras";26001403]No en mä tiedä, kyllähän moni sönköttää sinne kännissä vaikka mitä, ja poistaa ne sitten selvittyään. Tietty jos nyt vaikuttais jotenkin oikeasti vakavalta niin voihan siitä jonnekin vihjata, mutta ehkä kannattais sanoa vaikka hänen siskoilleen siitä.[/QUOTE]

Tämä on ihan hyvä vinkki. Ehkäpä mainitsen jollekin sopivalla hänen läheisistään tästä, ja pyydän ottamaan selvää, että onkohan kaikki ihan ok.

soita poliisille tai mielenterveystoimistoon. tai laita mailitse, vielä parempi! vaadi kirjallinen vastaus, ja sitten on ainakin joku kenen vastuulla olisi tarkastaa tilanne, tarvitsee hoitoa!

Poistaisin kaverilistalta ja toivoisin toteuttavan uhkauksensa itsemurhan suhteen.

En minä sentään toivo, että hän tekisi itsemurhan, vaan että saisi elämänsä kuntoon.

Mitä tulee kavereista poistamiseen tai viestien piilottamiseen, minusta tuntuu, että se olisi tavallaan vastuusta pakenemista tai silmien ummistamista ongelmalta. Silloin en tietäisi jos hän laittaa tällaisia viestejä ja se olisi tietty minulle mukavampi, mutta ei se mitään muuttaisi hänen kannaltaan. Ja jos hän tekisi jotain niin tuskinpa minullekaan siitä kovin mukava olo tulisi, koska olisin kuitenkin voinut yrittää tehdä edes jotain...

Luulen, että juttelen asiasta jollekin hänen sellaiselle läheiselle, joka on minullekin tarpeeksi tuttu ja luotettava.

Hän on sulle joku melkein tuntematon? Sun ei kuulu tehdä mitään. Hänellä ilmeisesti on läheisiä, se on heidän hommansa reagoida tai olla reagoimatta. Monet, monet ihmiset hakevat kännissä huomiota tuonkaltaisilla jutuilla eivätlä todellisuudessa tekisi oikeasti mitään.

Hän on sulle joku melkein tuntematon? Sun ei kuulu tehdä mitään. Hänellä ilmeisesti on läheisiä, se on heidän hommansa reagoida tai olla reagoimatta. Monet, monet ihmiset hakevat kännissä huomiota tuonkaltaisilla jutuilla eivätlä todellisuudessa tekisi oikeasti mitään.

No, hän ei varsinaisesti kuulu ystäviini, mutta lapsuudessa kyllä leikimme yhdessä hänen sisarustensa kanssa, joten ei hän ihan ventovieras kuitenkaan ole. Nykyisin elämämme ovat kuitenkin niin erilaisia, että en voi enää sanoa tuntevani häntä kovin hyvin. Siitä huolimatta en ajattele, että ei minun kuulu tehdä mitään, varsinkin jos on edes mahdollisuus, että hän voisi vahingoittaa muita ihmisiä. En pidä sitä kovin todennäköisenä, mutta kyllä minulle tulisi aivan kauhea olo jos jotain sattuisi enkä olisi edes vinkannut hänen läheisilleen, että hänellä on ehkä todella paha olla.

No tosiaan tuo läheisille asiasta sanominen olisi kyllä hyvä. Tarkoitin lähinnä ettei sun pidä alkaa minnekään hätänumeroon soittelemaan tai ilmoittelemaan poliisille kuten jotkut ehdottivat.

No tosiaan tuo läheisille asiasta sanominen olisi kyllä hyvä. Tarkoitin lähinnä ettei sun pidä alkaa minnekään hätänumeroon soittelemaan tai ilmoittelemaan poliisille kuten jotkut ehdottivat.

Ok. :) En minä yrittäisi saada hätäapua jos en uskoisi, että kyseessä on oikeasti akuutti tilanne, johon pitää puuttua heti. En ole hänen uhkailuistaan tällaista kuvaa saanut, vaan enemmänkin sellaisen, että hän tarvitsee jotain apua ja että hänellä ei kaikki ole ihan hyvin, vaikka kaukaa voi ollakin vähän vaikea arvioida. Tiesinkin kyllä jo, että hänellä ovat asiat aika huonosti, mutta ilmeisesti ne ovat vielä huonommin kuin luulin, koska kyllä minusta ainakin tuollainen uhkailu on huolestuttavaa.

Yhteistyössä