Mitä tekisit minun tilanteessa (vaikea päätös)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lähelle ei näe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lähelle ei näe

Vieras
Asumme mieheni ja kahden lapsen kanssa rivitalo kolmiossa kaupungissa. Olemme remontoineet asunnon mieleiseksi ja olemme kiintyneet kotiin viidessä vuodessa paljon. Täältä on lyhyt matka joka paikkaan, rauhallista. Lähellä on paljon lapsiystävällisiä ratkaisuja ja kaikki kaverini melkein asuu tässä lähellä. Viihdymme ja tykkäämme:)

Eilen mieheni vanhemmat kysyivät tahdommeko ostaa heidän omakotitalon ja muuttaa sinne ehkä jo nopeastikkin.

Talo olisi iso, siinä on iso piha ja se on rauhallisella alueella noin 20min ajomatkan päässä kaupungista. Se on kuitenkin täysin erilainen kuin talot josta mieheni kanssa tykätään. Mutta se on mieheni lapsuudenkoti.

Jos myisimme tämän asunnon ja ostaisimme sen, meille jäisi rahaa aika paljon. Niin paljon, että saisimme tehtyä täydellisen pintaremontin taloon, ostettua uusia kalusteita ja maksettua pari pikku lainaa. Lisäksi tulevassa talossa olisi suunnilleen saman hintaista asua kuin tässä. Eli saisimme siitä kyllä sisältä päin tehtyä mieluisan, lisäksi huoneita olisi enemmän.

Työmatkat pitenisi. Mukaan tulisi omakotitalo asumisen riskit, mahdolliset remontit ym. mutta toisaalta nykyiseen taloyhtiöön on tulossa isoja remontteja, mm. ikkuna ja myöhemmin putkiremontti.

Eli raskitaanko luopua tästä kodista josta olemme tehneet mieluisan vai annetaanko talon mennä yleiseen myyntiin????

Sanotaanko vielä, että päätös on tällä hetkellä aika paljon minun harteilla, mies on jo päätöksen tehnyt!! Eli tulossa on PALJON keskustelua ja harkitsemista, että päästään yhteisymmärrykseen:(

Mitä sinä tekisit jos olisit minä??

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Sä siis et haluaisi.

Mutta minä haluaisin asua ok-talossa. Mulle ratkaisu olisi kovin helppo.

No ensiksi tuli sellainen fiilis, että ei kiitos. Mutta kun en enään ole varma ja en oikeasti tiedä. Pelkään, että alan katumaan tästä ihanasta kodista luopumista:(

Minusta tuntuisi hankalta ostaa talo lähisukulaiselta ja /tai asua samassa talossa kuin he aiemmin. Olisi vaikeaa tehdä "oman näköinen". Riippuisi paljon kyllä siitä suhteen laadusta ja siitä onko itse luonteeltaan rohkea tekemään omia valintoja. Ja siitä saako sen talon sitten normaalia edukkaammin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuntuisi hankalta ostaa talo lähisukulaiselta ja /tai asua samassa talossa kuin he aiemmin. Olisi vaikeaa tehdä "oman näköinen". Riippuisi paljon kyllä siitä suhteen laadusta ja siitä onko itse luonteeltaan rohkea tekemään omia valintoja. Ja siitä saako sen talon sitten normaalia edukkaammin?

Sen talon saisimme halvalla. Miehen vanhemmat ovat iäkkäitä ja luopuvat talosta siksi kun eivät siinä jaksa enään asua. Sinne saisi helposti uuden ilmeen, koska sisustus on tällä hetkellä niin vanhanaikainen ja rehellisesti sanottuna tylsä... Mies suunnittelee sinne jo uutta huonejärjestystä, takkaa jne. Eli kyllä siitä erilainen tulisi...

Ota myös huomioon nuo taloyhtiöön tulevat remontit ja niiden kustannusten vaikutukset talouteenne. Selviättekö niitä ilman lainaa? Entäpä jos ostatte sen omakotitalon ja te remontoitte sen mieleiseksenne. Onnistuuko se ilman lisälainaa vai jäisikö remontin jälkeen vielä rahaa? Teettäkää kuntokartoitus tässä vaiheessa siitä omakotitalosta ja verratkaa mahdollisia rahareikiä.

Jaa-a, päätös on varmaan tehtävä yhdessä tuumin nyt ja mietittävä mitä itse haluat(te). Mulle päätös olisi helppo noiden koirien "takia", omakotitalossa olisi ja on helpompaa hauvojen kanssa =)

Mutta kivan kodin tuosta "uudestakin" varmasti saisi, ajatteles, uudet pinnat ja värimaailma :p

Alkuperäinen kirjoittaja Vertailu:
Ota myös huomioon nuo taloyhtiöön tulevat remontit ja niiden kustannusten vaikutukset talouteenne. Selviättekö niitä ilman lainaa? Entäpä jos ostatte sen omakotitalon ja te remontoitte sen mieleiseksenne. Onnistuuko se ilman lisälainaa vai jäisikö remontin jälkeen vielä rahaa? Teettäkää kuntokartoitus tässä vaiheessa siitä omakotitalosta ja verratkaa mahdollisia rahareikiä.

Taloyhtiön remonttien vuoksi vastike nousee ja lainaa jouduttaisiin ottamaan. Omakotitalon remppa taas sujuisi ilman lainaa, koska jäisimme kaupoissa niin reilusti voitolle, rahaa vielä jäisikin vähäsen. Kuntokartoitus on talosta viime talvena tehty, ei mitään vikaa!

Eli rahallisesti vaihto olisi parempi vaihtoehto, lisäksi talo on paljon arvokkaampi kuin meidän nykyinen koti.

Mutta kun raha ei merkkaa kaikkea:(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vertailu:

Taloyhtiön remonttien vuoksi vastike nousee ja lainaa jouduttaisiin ottamaan. Omakotitalon remppa taas sujuisi ilman lainaa, koska jäisimme kaupoissa niin reilusti voitolle, rahaa vielä jäisikin vähäsen. Kuntokartoitus on talosta viime talvena tehty, ei mitään vikaa!

Eli rahallisesti vaihto olisi parempi vaihtoehto, lisäksi talo on paljon arvokkaampi kuin meidän nykyinen koti.

Mutta kun raha ei merkkaa kaikkea:(

Mitä olette tähän mennessä remontoineet nykyisessä asunnossanne?

Kyllä nyt kannattaa ihan tarkkaan miettiä omia tunnejuttujakin. Itse muutin kerran vastentahtoisesti ja se osoittautui kyllä huonoksi ratkaisuksi. Tuossa teidän tilanteessa järki voi puhua muuton puolesta (?), mutta tunteetkin on huomioitava. Voisivatko miehen vanhemmat myydä talon ja jotenkin kompensoida teitä rahallisesti lain puitteissa? Tai entä, jos ostatte ja laitatte talon ja myytte kahden vuoden asumisen jälkeen, jos siltä tuntuu?

Kun talossa on asunut vanhoja ihmisiä, niin tietenkin sisustus on heidän näköisensä. Sisustuksen perusteella ei pitäisi arvioida itse taloa. Jos sisustus on ainut isompi ongelma, niin senhän saatte laitettua uusiksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä nyt kannattaa ihan tarkkaan miettiä omia tunnejuttujakin. Itse muutin kerran vastentahtoisesti ja se osoittautui kyllä huonoksi ratkaisuksi. Tuossa teidän tilanteessa järki voi puhua muuton puolesta (?), mutta tunteetkin on huomioitava. Voisivatko miehen vanhemmat myydä talon ja jotenkin kompensoida teitä rahallisesti lain puitteissa? Tai entä, jos ostatte ja laitatte talon ja myytte kahden vuoden asumisen jälkeen, jos siltä tuntuu?

Tunnepuoli tässä onkin se, mistä en tiedä. Mies on luvannut, että jos en viihtyisi, voisimme 2v päästä myydä talon ja ostaa sillä rahalla esim. rivarineliön tältä nykyiseltä alueelta. Mutta voiko tuollaiseen lupaukseen luottaa? Entäs jos mies ei lähde kirveelläkään talosta kun siihen kerran pääsee:(

Rahaa emme ole heiltä vailla vaikka talon myyvätkin, tai siis ettei meillä ole siihen mitään tarvetta.

Äh, vaikeaa:(

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Onko omakotitalon hinta varma? Jos miehellä on sisaruksia, heillä voi olla asiaan mielipide ja heillehän se on aina lapsuudenkoti, johon voi tulla jouluna ja kesälomaksi.

Miehellä on sisaruksia, mutta joulu/lomaperinnettä heillä ei ole. Lisäksi molemmalla veljellä on oma, uusi talo, eli hekin ovat sitä mieltä, että meidän kuuluu saada se talo.

Itse varmaankin kallistuisin siihen omakotitaloon, varsinkin jos olisi noin hyvä tilanne. Moni voi vain haaveilla omakotitalosta. Ja talon historiakin on tiedossa, kun ostaa tutulta. Rivitalossakin on puolensa, itse ajattelisin kuitenkin enemmän siihen tulevaisuuteen. Jääkö kolmio mahdollisesti jossain vaiheessa pieneksi, kasvaako perheen koko vielä, ja sitäkin kuinka paljon se asuminen nielee sitten loppujen lopuksi jos lainaa on otettava lisää?

Yhteistyössä