Mitä tekisitte: kaverin taapero ei osaa leikkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mari"

Vieras
Mulla on 2-v lapsi ja kaverilla samanikäinen, meillä on myös 4-v, kaverin lapsi on ainokainen. Kaverin taaperolla ei ole oikein leikkitaitoja eikä siinä mitään, kaikilla 2-v ei ole. Kun mun lapsi koskee johonkin sen leluun, se ryntää heti ottamaan kädestä ja jos ei saa, alkaa kiljua ja lyödä mun lasta. Ymmärtäisin jos olis lempilelu, mut heti kun mun lapsi menee ottaan toisen lelun, kaverin muksu heittää lelunsa pois ja ryntää uuden saaliin kimppuun. Kaveri tulee näissä tilanteissa "hätiin" ja nappaa lelun mun lapsen kädestä ja antaa omalleen! Joskus mä ehdin puuttua asiaan ja sanon kaverin muksulle, ettei saa ottaa kädestä, mut silloin tää kaveri tulee huokaileen siihen viereen että kun se on mun lapsen lelu. Mikä vois olla rakentava tapa ottaa tää kaverin kans puheeksi? On herkästi loukkaantuvaa ja pitkävihaista sorttia, ja meidän on pakko olla jatkossakin tekemisissä työn takia, joten en halua riitaa, mut en myöskään että mun lasta kohdellaan kurjasti.

Itsekin ehkä sitten vain koittaisin vältellä heitä hetken - tai siihen asti, kunnes tämä kaverisi lapsi menee päiväkotiin (oletan ettei ole) ja oppii jakamaan tavaroitaan.

Tätä asiaa lukuun ottamatta vierailut on ihan kivoja, joten en nyt ensisijaisesti haluais vältelläkään tapaamisia. Toki jos ei muu auta... Mielelläni tuosta jotenkin puhuisin mutta miten tollasen ottaa puheeksi??

VOi ei. Äidissä siis vikaa, ei lapsessa.

Kurjaa. Voit yrittää sanoa, että "muistakaa, että kädestä ei saa sitten lainkaan ottaa" ym., JOS menisi vinkki äidille perille.. Tai sitten vain yrität keksiä molemmille tekemistä, siis eri tekemistä. Tai joku dvd aina pyörimään tms.. Parasta olisi kyllä ihan rehellinen keskustelu (ei syyttävä), mutta jos se ei ole mahdollista.

Tuosta pitäisi puhua rakentavasti kaverisi kanssa. Mitä mieltä hän olisi, jos teillä kyläillessä kaverisi lapsi ei saisi koskea mihinkään?
Jakaminen on vaikeaa tuossa iässä, mutta taaperonkin kanssa voi sopia ja puhua asiasta. Ne lelut, joihin ei saa koskea, laitetaan piiloon vieraiden ajaksi, muilla leluilla saa leikkiä.

Puhu kaverisi kanssa asiasta. Ei ole kiva kyläillä, jos toinen taapero ei saa koskea mihinkään.

[QUOTE="mie";23201205]Itsekin ehkä sitten vain koittaisin vältellä heitä hetken - tai siihen asti, kunnes tämä kaverisi lapsi menee päiväkotiin (oletan ettei ole) ja oppii jakamaan tavaroitaan.[/QUOTE]

Arvelen, ettei ihan heti opi kyllä jakamaan, kun äiti ei oikein osaa opettaa ;) Mut sinänsä ihan varteenotettava ehdotus, vähän kasvuaikaa ja uus yritys!

Tolla menolla kaverin lapsi ei ihan heti opi toisten kanssa leikkimään. Mä vähentäisin tapaamiset minimiin, mulla oli työkaverin lapsi ihan samanlainen. Valittele kiireitä, flunssia jne. kyllä niitä tekosyitä löytyy..

Mun mielestä jo taaperoidenkin pitäisi osata muutamia leikkisääntöjä: toisen kädestä ei saa ottaa, toisen lelun lainaamiseen pitää olla lupa (esim. puistossa tms.), toisia ei saa lyödä tai töniä tai nimitellä, omaa vuoroaan täytyy odottaa, on reilua antaa lelu välillä myös kaverille katsottavaksi ja kaveri sitten melko pian antaa sen takaisin. Tässä muutamia. Onneksi meillä puistoseura ja naapuruston leikkikaverit vanhempineen kaikki on olleet samoilla linjoilla, joten on ollut todella mukavaa seuraa :)

iltatähdellä myös tuo ongelma,huoh ärsyttävää...kauhee huuto kun pitäis omia tavaroita lainata,mutta mä en tosiaankaan ottais sen vierailevan lapsen kädestä takas omalle lapselle,pakkohan lapsen on oppia lainaamaan myös omia lelujaan.Meillä useinmiten jonkinverran auttaa kun lapselle etukäteen juttelen: "xxx tulee kylälemään,kivaa! Olet sitten kiltti tyttö ja lainaat leluja,muistatko kun sait xxx:nkin leluja lainata?"

No sanohan ensi kerralla ihan siinä tilanteessa, kun kaveri tulee huokailemaan jotain lelun omistamisesta, että "se kylläkin oli nyt meidän nicojessicalla, joten teidän erkkipirkko vois odottaa vuoroaan".

Mä kutsuisin kylään ja kysyisin, että mites nyt kun nää on meidän lapsen leluja, että haluaako se jatkaa samalla linjalla. En töksäyttäisi, mutta kysyisin. Tai vie sinne kylään mukaan teidän hienoimmat lelut. Ne kiinnostaa sitä taaperoa taatusti. En usko, että siinä tarvitsee kauheasti edes keskustella.

no jos menisitte välillä johonkin neutraalille maaperälle, ehdota vaikka perhekahvilaa, avointa päiväkotia tms jossa lelut ovat yhteisiä niin äitikin näkee miten taaperon kanssa kannattaisi toimia. tai pyydä teile käymään ja näytä hyvää esimerkkiä siitä miten leluja jaetaan.

Kiitos vinkeistä, tuo eri leikki -juttu vois toimia ainakin vähän aikaa. Mut tietty tästä pitäis yrittää jotenkin puhua myös. Jos ottais esille vaikka kaverin lapselle puhumalla, että mun lapselle tulee paha mieli kun se ei saa leikkiä millään.

oli 2 vuoden tienoilla samanlainen, lisäks saattoi lyödä ym. toista kaveria. Eipä siihen autattanut muu, kuin puuttua tilanteeseen, eikä 2 vuotias saanut pomottaa. Nykyisin leikit sujuu hienosti, mutta sen eteen on tehty töitä .

Jos äiti ei näe ongelmaa, eikä siitä voi hänelle mitenkään sanoa hienovaraisesti, enpä tiedä mitä muuta voisi tehdä kuin vältellä kyseistä äitiä lapsineen.

Ja hei kiitos hyviä vinkkejä tuli lisää! Mä taidan kokeilla ainakin tota että otan mun lapselle muutaman oman lelun mukaan - kumminkin ne on sit vaan toistensa leluista kiinnostuneita ;) Ja meillä homma toimii aina paremmin kun kaveri ei sentään kehtaa ottaa mun lapsen kädestä sen omia leluja...

Mun esikoinen oli pienempänä samanlainen, eli ymmärrän tuota lasta, taitaa olla aika tavallista sitäpaitsi. On kyllä oppinut jakamaan kun on opetettu. Mut tuo äiti tässä onkin ongelmana. Luulen kyllä, että näiden vinkkien avulla löytyy keinot kouluttaa hienovaraisesti äitiäkin ;)

Yhteistyössä