Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Mies on ihan kypsä koiraan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hankalaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hankalaa

Vieras
Meillä on siis koira, joka on yhdessä otettu. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana mies on kypsynyt koiraan ihan täysin ja on nyt ilmoittanut että koira lähtee :( Ja itse olen sitä vastaan, tietysti. Ok, koira on hankala, mutta vika on meissä eikä koirassa! Ei vaan olla saatu kasvatettua sitä niin että olisi mm. helppo käydä ulkona (räksyttää muille koirille). Sisällä tottelee pääasiassa hyvin, mutta ulkona ei kuule eikä tajua yhtään mitään. Ja on yritetty vaikka mitä, seurattu eri koiran koulutusohjelmia ja tutkittu netistä mitä voitaisiin kokeilla mutta kun ei vaan saada tottelemaan. Luulen kuitenkin että joku parempi kasvattaja saisi meidänkin koiran vielä oppimaan vaikka ei enää pentu olekaan.

Minulle koira on todella rakas. Ja on ollut sitä miehellekin, mutta ei ole enää. Äksyilee sille sisällä, tiuskii vaikkei olisi mitään syytä (koira ollut ihan kiltisti), laittaa rankaisupaikalle ilman hyvää syytä jne. Mies jopa kertoi että oli ajatellut joku aamu että päästäisi koiran tahallaan karkuun :O (ja sehän lähtisi karkuun, varmasti.. innostuu niin kun pääsee ulos).

Mies on lisäksi kyllästynyt hoitamaan koiran yksin, mutta minun aika menee vauvan kanssa nykyisin. Sanoinkin että voin alkaa koiraa käyttämään enemmän ulkona, mutta se edellyttää sitä että mies hoitaa sitten enemmän vauvaa. Ei vastannut tähän oikein mitään. Mutta selkeästi miehen tympääntyminen koiraan alkoi silloin kun vauva syntyi, sitä ennen ei ollut mitään tämmöistä!

Mitä tässä nyt voi tehdä? Minä en halua koirasta luopua ja mies taas vaatii juuri sitä. Yksin taas en pysty hoitamaan kaikkia koiran ulkoiluttamisia vauvan takia (esim. aamulenkki.. pitäisi herättää vauva aikaisin, syöttää ja pukea ja siinä vaiheessa koiralla olisi jo todella kova hätä).

Käskisin sen aikuistua, itse on koiran halunnut ja sen ottanut niin sit se on hoidettava. (siis teidän yhdessä) Saako koira tarpeeksi virikkeitä/ulkoilua? Kuulostaa siltä että kaikki sen pakkautunut energia purkautuu aina kun se pääsee ulos...

Samat ongelmat on ollut ihan koko ajan. Ennen vauvaa käytin joka päivä tunnin tai puolentoista tunnin lenkillä, nykyisin ei enää niin usein pääse pitkälle lenkille mutta ei tosiaan ole vaikuttanut käytökseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Samat ongelmat on ollut ihan koko ajan. Ennen vauvaa käytin joka päivä tunnin tai puolentoista tunnin lenkillä, nykyisin ei enää niin usein pääse pitkälle lenkille mutta ei tosiaan ole vaikuttanut käytökseen.

se voi olla liian vähän, onko kovin aktiivinen rotu?

Vaikka monimutkaista, ota itsekin lisää vastuuta koirasta, ettei ole vaan miehen vastuulla, nuo lenkin suurinta osaa ajasta. se saattaa vaikuttaa mieheenkin, kun huomaa, ettei ole yksin ulko yms. vastuussa. meillä oli aluksi hankalaa koiralla ja miehellä, kun vauva oli syntynyt. Jännitys muuntui samankaltaiseksi, mutta lievemmäksi ilmiöksi.
Itse kuitenkin vein koiraa ja vauvaa alusta asti ulos, myös aamulla vaikka olikin työlästä. Onnistui, mutta vaati järjestelyä. Välillä oli myös pakkokin, kun mies oli työmatkalla. Nyt on kesäkin tulossa, eli pukeminen helpompaa.
Tsemppiä! Antakaa asialle aikaa. Älä luovu rakkaasta perheenjäsenestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tärpätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

se voi olla liian vähän, onko kovin aktiivinen rotu?

On aktiivinen rotu. Lenkittämällä ei väsy, sen on huomannut! Mutta pahinta on siis ulkona se muiden koirien kohtaaminen, se on itsellekin stressaava tilanne kun näkee koiran tulevan vastaan ja meidän koira jännittyy saman tien kun näkee sen koiran. Alkaa vaanimaan maassa, pysähtyy ja kun koira on kohdalla alkaa jumalaton räksytys ja se on kaikin voimin kiskottava pois. Rauhoittuu kuitenkin lähes heti kun on päästy jatkamaan matkaa.

Koira ei osaa missään tilanteessa olla muiden koirien kanssa ja tämä PITÄISI saada muuttumaan, koska tiedän että muiden koirien seura tekisi hyvää ja koira saisi siitä aktiviteettia (on aina ihan poikki silloin kun on yritetty tutustua johonkin tuttavan koiraan.. huonoin tuloksin)

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
entä joku koirakoulu?

Meidän koiran kanssa ei voi mennä sellaiseen missä on muitakin koiria, ei tule mitään.

Ainut on se että saisin jonkun kouluttajan henkilökohtaisesti paikan päälle. Tosin monia juttuja on kokeiltukin jo, mutta jotakinhan meidän täytyy tehdä väärin ja ehkä kouluttaja näkisi sitten paremmin mikä menee vikaan. Mutta mistä löytyisi tälläinen kouluttaja joka tulisi kotiin?

Yhteistyössä