Mitähän tästä ajattelis taas... Esikoisella oli se lääkäri tänään :/

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Eli esikoisella (2v7kk) oli tänään lääkäriaika, noista jaloista...
No, setä kysyi että miksi tulitte, kerroin että noi
jalat. Setä sanoi että "kasvukipuja", mä sanoin että kardiologimme käski
tulla, että suljetaan pois JOTAIN. Setä kysyi että mitä jotain. Mä
sanoin että "mistä minä tiedän mitä jotain, siksi me ollaan täällä"
ja sanoin että voisko ne olla ne matalat natriumit tms. kun tekee
tommosta. Ja kyllä kuulemma, matalat natriumit, magnesiumit tai
kaliumit. Otettiin täydellinen verenkuva. Keskiviikkona soittoaika.

Muttamutta, poika käskettiin siihen tutkimuspöydälle pitkäkseen, niin
fem.pulssit ok, ja ne paineetkin otettiin kesäkuussa, että ei
tosissaan pitäisi olla mitään sydänperäistä. Setä sanoi että hän
haluaa kuunnella pumpunkin ihan mielenkiinnosta (meillä muuten kaikki
lääkärit haluaa aina MIELENKIINNOSTA kuunnella, että miltä tuo noiden
sydän kuulostaa :)).
Sitten ruvettiin veivaamaan jalkoja... Setä väänsi ja käänsi, ja
etenkin vasemmassa jalassa tuo polven nivel on liian löysä. Eli se
jalka taipuu väärään suuntaan liikaa, oiskohan ollut että 45 asteen
kulma siihen tulee... Ts. kun normaalistihan sen koiven pitäisi
lukittua suoraan, mutta meidän pojalla se meneekin yli. Oikeassakin jalassa
tätä vaivaa, mutta vasemmassa pahempi. Kädet eivät taivu samalla
tavalla, eli ovat normaalit.

Setä sanoi että varataan jumpparille aikaa kun soitan niistä
verikokeiden tuloksista.

Kerroin että pelkään nyt reumaa. Setä oli vähän lohduttavainen, kun
suvussa ei kellään ole, eikä pieni ole aamuisin mitenkään jäykkä, niin
tuskin, mutta sekin tsekataan nyt verikokeista, samoin kuin kalkit
yms. Sitten jotkut lihas...entsyymit? että saadaan suljettua pois
joitain lihassairauksia.

Jepu. Tämmöstä taas. Kannatti mennä, ei noi mitään kasvukipuja sitten
tosiaan olekaan. Ihan tuo nivelten löysyys kuulemma voi tehdä ton,
sillä lihakset rasittuvat väärällä tavalla. Jos verikokeet ok niin
jumpalla edetään. Jostain syystä mua pelottaa ne verikokeetkin.

Setä kysyi pojan tikahtumisyskästä, se on tosiaan ohi jo. Mutta jostain
vaivasta kun päästään eroon niin uusi on jo tilauksessa. Näin se
menee...

Ja setä kysyi että pysyykö poika pikkuveikan perässä, no... ei hän
pysy :/ Jos rattailemaan lähdetään niin että vain toinen on rattaissa
(yleensä liikumme tuplilla, muttei ihan aina) niin se on tämä esikoinen kuka
istuu rattaissa, kuopus jaksaa miljoona kertaa paremmin kävellä.

No, näillä mennään, keskiviikkona tiedetään verikokeiden vastaukset.

Juu, onneksi mentiin, vaikka toikin ensin ihmetteli että miksi me edes tultiin, kasvukipujahan ne...
Meillä on maailman ihanin kardiologi, se ei koskaan jätä mitään kysymysmerkiksi vaan tutkituttaa kaiken :) Ja hän nämäkin siis määräsi, nämä tutkimukset.

Se jalkojen venkslaaminen teki tehtävänsä, nyt pieni katsoo piirrettyjä jalat lämpöpaketissa ja ylösnostettuina, itkettää ihan kun sattuu niin paljon :'( :(

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
:hug: siis jaloissa oli reilu yliojennus vai ymmärsinkö väärin?

No mä en tiedä mikä on reilu? Setä sanoi että liian löysät nivelet. Eli kyllä se liikaa ojentuu juu. Mun mielestä 45 asteen kulmassa.

kylhän se aika reilusti menee, mutta pienten jaloissa on muutenkin pientä yliojennusta. Reuman kannalta vaan mietin että yleensä se on just päinvastoin, eli jos esim polvessa on tulehdusta, jalan ojennus on vajaa, eli polvi on enempi koukussa kuin suora. Siinä mielessä siis tuo yliojennus on hyvä asia :) Mutta pyydä kunnon tutkimukset mistä moinen johtuu, voihan olla ihan normaali ilmiö :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi hitsi että se on tympeää kun lapsilla on jotakin häikkää ja se odotus että mikä se on ja mistä se on tullut

Sanos muuta. Nyt oli sikäli ok reissu, että tiedetään että liikaa taipuu ylöspäin, ja sekin voi aiheuttaa kipuja. Että verikokeissa ei välttämättä olekaan mitään, vaan se johtuu ihan vaan tosta... Saas nähä.

voi hitsi että se on tympeää kun lapsilla on jotakin häikkää ja se odotus että mikä se on ja mistä se on tullut

Niinpä :/ Ehtii kaikki kauheudet jo kuvitella.
Meillekin selviää ke tai to, onko pojalla salmonella tmv :(

Sanos muuta. Nyt oli sikäli ok reissu, että tiedetään että liikaa taipuu ylöspäin, ja sekin voi aiheuttaa kipuja. Että verikokeissa ei välttämättä olekaan mitään, vaan se johtuu ihan vaan tosta... Saas nähä.

Mitähän tuolle sitten pystyy tekemään?

No mä en tiedä mikä on reilu? Setä sanoi että liian löysät nivelet. Eli kyllä se liikaa ojentuu juu. Mun mielestä 45 asteen kulmassa.

kylhän se aika reilusti menee, mutta pienten jaloissa on muutenkin pientä yliojennusta. Reuman kannalta vaan mietin että yleensä se on just päinvastoin, eli jos esim polvessa on tulehdusta, jalan ojennus on vajaa, eli polvi on enempi koukussa kuin suora. Siinä mielessä siis tuo yliojennus on hyvä asia :) Mutta pyydä kunnon tutkimukset mistä moinen johtuu, voihan olla ihan normaali ilmiö :hug:

Mutta noi on erilaiset noi jalat. Tai siis vasen ojentuu enemmän mitä oikea?

Mutta jos verikokeet on ok, niin sitten vaan fyssarille, kaiketi.

Mitähän tuolle sitten pystyy tekemään?

Fysioterapiaa nyt ainakin. Muusta ei ollut puhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
millasia oireita pojalla siis oli että jalat piti tutkia? en ole aikaisemmin lukenut kertomisiasi aiheesta joten anteeksi kun utelen :)

Joo, utele vaan... Eli lähes joka yö kamalat jalkakivut, poika itkee ja kirkuu kun jalkoihin särkee. On tullut ihmeellistä jalkojen voimattomuutta, jos painelee liikaa menemään niin jalat eivät enää kannakaan. Samoin öisin, kun poika herää särkyyn, niin jalat eivät kanna :(

Mitä jos se onkin jotain lihassairautta? :(

No siinä mielessä olisin enempi huolissani ja seurailisin sitä oikeaa jalkaa joka ojentuu vähemmän kuin toinen, tai ainakin mitä olen ymmärtäny reumasta ja nivelten liikkumisesta, että sillon kun on tulehdusta niin liikeradat nimenomaan ovat rajoittuneet, eli liikuttelu aristaa, on jähmeää jne. Ja verikokeisiin ei kannata sillä tavalla luottaa, meidän poitsulla niistä ei lastenreuma paljastunut. Mieluummin kannattaa tutkituttaa ne jalat, magneettikuvaus on paras mutta lähteekö ne sitten yliliikkuvan nivelen takia kuvaamaan, en tiedä. tai toinen on ultraus mutta siihenkään ei kaikilla se taito riitä.

millasia oireita pojalla siis oli että jalat piti tutkia? en ole aikaisemmin lukenut kertomisiasi aiheesta joten anteeksi kun utelen :)

Joo, utele vaan... Eli lähes joka yö kamalat jalkakivut, poika itkee ja kirkuu kun jalkoihin särkee. On tullut ihmeellistä jalkojen voimattomuutta, jos painelee liikaa menemään niin jalat eivät enää kannakaan. Samoin öisin, kun poika herää särkyyn, niin jalat eivät kanna :(

Mitä jos se onkin jotain lihassairautta? :(

Mulla oli lapsena joku vaiva toisessa polvessa, se oli kipeä ja siinä oli yliojennusta. Mitään muuta ei löytynyt kuin nivelen löysyys ja jotain nestettä oli siinä nivelessä liian vähän. Se hoidettiin ruikkaamalla jotain täyteainetta sinne polveen. Mä olin viikon sairaalassa tutkittavana, enkä halua edes tietää mitä ne epäili syyksi...

hmm.. meneekö jalat siis kokonaan alta vai onko sellasta tärisevää tökötys/hoipertelu kävelyä? Meiän isommalla (4v) pojalla on varsinki yöllä jos herää niin sellasta tärinä kävelyä ja tuntuu että sen jalat töksöttää.. ja monasti sanookin että niihin sattuu, mutte kuitenkaan kirkumista

No siinä mielessä olisin enempi huolissani ja seurailisin sitä oikeaa jalkaa joka ojentuu vähemmän kuin toinen, tai ainakin mitä olen ymmärtäny reumasta ja nivelten liikkumisesta, että sillon kun on tulehdusta niin liikeradat nimenomaan ovat rajoittuneet, eli liikuttelu aristaa, on jähmeää jne. Ja verikokeisiin ei kannata sillä tavalla luottaa, meidän poitsulla niistä ei lastenreuma paljastunut. Mieluummin kannattaa tutkituttaa ne jalat, magneettikuvaus on paras mutta lähteekö ne sitten yliliikkuvan nivelen takia kuvaamaan, en tiedä. tai toinen on ultraus mutta siihenkään ei kaikilla se taito riitä.

Noin mäkin olen ymmärtänyt joo, mutta kun se oikea on ihan normaali, siis toi vasen on se epätavallinen. Eikä tota yliliikkuvuutta ole missään muualla kuin siinä vasemmassa koivessa.

Ei kuulemma lähdetä vielä kuvaamaankaan. Saas kattoa miten tämä etenee :whistle:

hmm.. meneekö jalat siis kokonaan alta vai onko sellasta tärisevää tökötys/hoipertelu kävelyä? Meiän isommalla (4v) pojalla on varsinki yöllä jos herää niin sellasta tärinä kävelyä ja tuntuu että sen jalat töksöttää.. ja monasti sanookin että niihin sattuu, mutte kuitenkaan kirkumista

No ihan molempia löytyy :/ Sekä tärisevää köpöttelyä että täydellistä lakoamista :(

Noin mäkin olen ymmärtänyt joo, mutta kun se oikea on ihan normaali, siis toi vasen on se epätavallinen. Eikä tota yliliikkuvuutta ole missään muualla kuin siinä vasemmassa koivessa.

Ei kuulemma lähdetä vielä kuvaamaankaan. Saas kattoa miten tämä etenee :whistle:

Hö, vaikea kyllä arvailla mikähän siinä olis. En tiedä yhtään mutta epäilisin että reumaa se ei ole, tosin nuo kivut ja säryt on outo juttu. Mutta minkähän takia eivät muka sitte kuvaa sitä, paljon enemmän saisivat sillä tietoa ku siitä että teitä kiikutetaan siellä ja täällä lääkäreiden tutkittavana, kun yks kuvaus näyttäs polven ja nivelen rakenteet jne. Fysioterapeutti tietysti osaa jo paljon sanoa mikä voisi olla kyseessä, mutta jos hänkään ei minkäännäköstä ideaa saa niin kannattaa ruinata ja ruikuttaa niitä kuvauksia. Voimia sinne pikkuiselle ja äidille :hug:

Kökkönen; Kiitos vinkistä, jos ei tässä mitään ala selvitä niin pyydän kuvaamaan.

Kivuista tuo lääkäri sanoi että voivat johtua siitä että lihakset rasittuvat niin väärällä tavalla kun tuo toinen jalka on tommonen.
Kurjia, häiritsee pienen unta ja menoa :(

Ja kiitos, kyllä nuo voimat tarpeeseen tulee.

Yhteistyössä