Mitähän vielä tarvitsee, että osaa arvostaa itseään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Stinde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Stinde

Vieras
Heips..
Tuntuu että olen niin hukassa. Eilen jo päätin, että nyt tämä loppuu. Miksi kuitenkin aamun tullessa en uskalla asialle mitään tehdä?

Olen ollut mieheni kanssa naimisissa 5.5vuotta ja yhteensä yhdessäoloa on jo 7 vuotta. Suhde on ollut aika raastava alusta asti. Kun molemmat olemme aika omapäisiä luonteeltamme. Ihastuihinkin siihen miehessäni, että kerrankin löysin jotain vastinetta itselleni.

Seurusteluaika oli yhtä soutamista ja huopaamista. Välillä oltiin ja välillä ei. Pettämisiä ymym. Olimme kuitenkin myös nuoria, olen ollut naimisiin mennessä 18,5-vuotias.

Mieheni ei koskaan oikein ole sanonut juuta eikä jaata asioihin. Riitelyiden yhteydessä, koskaan ei ole pyytänyt itse anteeksi. Mykkäkoulua on ensin aikansa (tilanteesta riippuen päivistä kuukausiin, tällä hetkellä takana kohta kaksi kuukautta mykkäkoulua), sitten en enää jaksa ja sovimme, pyytelen anteeksi käytöstäni, jonka jälkeen hänkin saattaa joskus sanan mainita.

Mieheni ei puhu. Mistään. Minun kanssani. Ei pyytele anteeksi käytöstään, ei suunnittele tulevaa ym.
Hän on seurusteluaikana ÄÄRIMMÄISEN mustasukkainen. Jouduin kertomaan hänelle kaiken kellontarkkuudella, hän tuli joka ilta meidän kotiimme yöksi, jotta en lähtisi mihinkään, haisteli pikkuhousujani, käski minun näyttää niitä, käski minun antaa puhelimeni, huoritteli humalassa..
Itse meni kuin viimeistä päivää, saattoi olla yhtäkkiä työreissulta lähtenyt laivalle ja VAIN NUKKUNUT jonkun naisen hytissä.. Ja MINÄ sulatin kaiken. Koska en uskaltanut sanoa vastaan.

Syy on tämä. Ensimmäisen kerran, kun hän jätti minut, hänellä oli ollut viikon jo toinen työreissullaan. Halusi kuulemma elää nuoruuttaan. Olin aivan äimänkäkenä ja menin niin shokkiin, tuli aivan puuntakaa. Olin hänen pikkuveljensä kanssa erittäin hyvissä väleissä, juttelimme kaiken kavereina. Soitin hänelle, itkin elämääni ym.ym. No asia johti toiseen ja kävi miten kävi. Olin kyllä jo vuosia aikaisemmin hänen kanssaan pelannut jotain.

Sitten yhtäkkiä mieheni laittoi taas viestiä ja halusi jatkaa. Rakastin häntä edelleen, ajattelin, etten koskaan kerro hänelle mitä tapahtui. Mutta en pystynyt jatkamaan suhdetta, jos en olisi rehellinen, joten kerroin. Tästä se riemu sitten alkoi.
Tätä tapahtumaa ennen olimme seurustelleet noin kuukauden.

Eli siis syytin/syytän itseäni tilanteesta. Tämä asia on se viimeinen niitti, minkä hän edelleen heittää.. Olen syyllinen meidän huonoon elämään, koska tein tällaisen asian. Hän aina sanoi, ettei koskaan pysty antamaan asiaa anteeksi, mutten halunnut uskoa siihen.

Tämänhetkinen tilanne sitten on se, että meillä on viisi pientä lasta (vanhin täyttää helmikuussa 6 vuotta). Välillä hänellä alkoholin käyttö karkaa, olemme sopineet, että yhdessä lähdetään jos lähdetään. Hän yhden kerran siihen pystyi, muuten lähtee muka salaan. Kittaa tässä itsekseen juomista ja minun mennessä nukkumaan, lähtee pihalle, tulee viiden aikaan kotiin.

Saattaa tosiaan olla vaikka vuoden ottamatta tippaakaan. Mutta ikinä ei anteeksi pyytele käytöstään. Nyt saimme muutaman sanan vaihdettua ja kolme päivää sujui suht. ok. Mutta itse en pysty asiaa unohtamaan tuosta vain, kun hän on kaksi kuukautta kohdellut minua inhottavasti. Olen niin monta unetonta yötä viettänyt. Yritän parhaani, mutta ahdistaa välillä. Sitten hän yhtäkkiä suuttui jostain. Ehkä siitä, että aloin nukkumaan, eikä kiinnostanut rueta hommiin. En tiedä.
Päivä tuosta, oli taas aivan normaali. Mutta en minä pysty! Kun mistään ei pitäisi puhua mitään, pitäisi vaan elää elämää ja jatkaa..

Ehkä olen itse tilanteeseen syyllinen, itsetunnon rippeitä ei paljoa ole. Pariterapiassa muutama vuosi sitten koitettiin käydä, mutta siellä itkettiin vain minun tekemää kohtalokasta virhettä.

Olenko minä edes minkään arvoinen enää?

Hups, näköjään teksti oli liian rankka. Tekoni liian suuria.
Taidan ansaita kohtaloni. En vain ymmärrä, miten toinen voi sanoa "tahdon" papin edessä ja luvata rakastaa, jos ei siihen aidosti pysty.
Hajoamispiste. Ei jaksa.

Olet ihan riittävän arvokas lähtemään tuosta tilanteesta ja keräämään elämäsi rippeet ihan vain nyt itsesi hyväksi. Ei tuollaista käytöstä ja kohtelua oikeuta mikään, eikä sitä voi panna jonkun vanhan tekemäsi virheen piikkiin. Nyt lakkaa syyllistämästä itseäsi siitä, että kaverillasi selkeää selkeämmin heittää. Tuohon sinun ei tarvitse jäädä, eikä sinulla ole lupa kohdella itseäsi huonosti.

Jo viiden lapsenkin takia, on teidän molempien ryhdistäydyttävä.
Miehen pitkät mykkäkoulut ja kohtelee sinua kuin riepunukkea. Myös miehen veljen sinun henkinen ja seksuaalinen hyväksikäyttö kriisitilanteessa, kun miehesi petti oli väärin.
Tilanteesi vaikuttaa sekavalta ja olisi mahdollisimman pian juteltava vaikkapa neuvolassa. He voivat antaa neuvoja ja tsempata jaksamaan.
Alkoholi, mykkäkoulu, henkinen kiusaaminen ja pettäminen ei ole hyvän avioliiton malli.

Mies yrittää saada sinut sekaisin, tämä on vallankäyttöä.

Näitä palstoja kun lukee, niin huomaa kuinka järkyttävää elämää jotkut ihmiset elävät. Ryhdistäydy nainen ja lähde. Kun olet omillasi pääset irti tilanteesta, elämäsi häkistä, ja näet asiat aivan eri lailla. Se häkin ovi on auki, sen kuin potkaiset ja lujaa.Miehesi haluaa jossain vaiheessa takaisin, äijät ovat sellaisia, mutta olet silloin vahvempi tekemään itse päätöksen haluatko todella tuon miehen vai seesteisen oman elämän.

Näitä palstoja kun lukee, niin huomaa kuinka järkyttävää elämää jotkut ihmiset elävät. Ryhdistäydy nainen ja lähde. Kun olet omillasi pääset irti tilanteesta, elämäsi häkistä, ja näet asiat aivan eri lailla. Se häkin ovi on auki, sen kuin potkaiset ja lujaa.Miehesi haluaa jossain vaiheessa takaisin, äijät ovat sellaisia, mutta olet silloin vahvempi tekemään itse päätöksen haluatko todella tuon miehen vai seesteisen oman elämän.

Kyllä näin on, miten jotkut voivat elää noinkin järkyttävää elämää. Herää nyt hyvä ihminen tähän maailmaan, mitkä laput sinulla on silmillä?
Eihän tuollaisessa suhteessa ole mitään, ei järjen häivää.
Miksi ihmeessä ihmiset tuhoavat sen ainoan mitä on saanut itselleen, oman elämänsä tuollaiseen paskaan.

Viimeksi muokattu:
Itse ainakin olen heikko heikompi ja varmaan heikoin ihminen. Tässä ei paljon ole itsetuntoa. Ja kaikki tuntuu raskaalta. Tiedän, että täytyisi lähteä, en vain uskalla. Tiedän, että jos jään, sama jatkuu ja olen onneton.
Kiitos kuitenkin kaikesta teille, avasitte silmiäni taas monelta kantilta!