Mitäs jos ei vaan halua imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muikula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Muikulan kanssa samoilla linjoilla.
Pääsee iskäkin heti vauvan synnyttyä mukaan hoivaamiseen ja ruokintaan eikä äiti omi lasta tunneiksi tisseille.

No tuo on kyllä aika huono syy minun mielestä...ja arvaa mitä, mun mies hoitaa vauvaa ja mä pääsen yksin ovesta ulos kun tarvetta, vaikka täysimetän.

samaa mieltä. ei se beibi koko ajan syö. kyllä se isäkin ehtii antaa sille läheisyyttä vaikka äiti imettää. noi on vaan tekosyitä. :kieh:

Siis tekosyitä mille?

no siihen että imetys riistää isältä mahollisuuden läheisyyteen. kuten tossakin lukee että äiti omii vauvan.

No en mä sen takia kyllä lastani meinaa pullolle(kin) opettaa, että imetys olis jotenkin isukilta pois, vaan ihan omaa mielenterveyttäni sillä suojelen, kun tiedän, että isäkin pystyy hoitamaan vauvan siinä missä minäkin.

samaa mieltä. ei se beibi koko ajan syö. kyllä se isäkin ehtii antaa sille läheisyyttä vaikka äiti imettää. noi on vaan tekosyitä. :kieh:

Menetättekö te yöunenne, kun joku ei imetä? :laugh:

Sääli. Koittakaa päästä tästä raskaasta asiasta yli, hankkikaa vaikka terapeuttista apua jos noin koville ottaa.
Minä en aio enää koskaan imettää jos lapsia vielä saan.
Ja kyllä, ei ole minun juttuni.
En pidä siitä. Inhottavaa, epämiellyttävää.

Pulloruokinta meidän juttu.

no kuule kyllä mä nukun yöllä ihan hyvin.
mutta turhaa keksiä väkisin syitä. kuten moni täälläkin rohkeesti sanonnu ettei imetys vaan oo niitten juttu. ei siihen tarvita muita syitä niin miks keksiä niitä? :whistle: :laugh:

No voi v¤ttu, kun juuri joku tässäkin ketjussa suuressa viisaudessaan sanoi että se ei ole mikään perustelu, että imetys ei ole kaikille "se juttu".
Ja nyt se siis saa ollakin perustelu.

Koittakaa jo päättää!:D

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Te jotka sanotte, ettei imetys ole teidän juttu, niin mikä siinä mättää? Miten voi jo ennen ensimmäisen lapsen syntymää päättää, ettei pidä imetyksestä? Ymmärrän, että joillakin tekee kipeää, väsyttää yöllä imettää, lapsi ei osaa imeä oikealla otteella jne. ongelmat.

Mutta miten voi tietää, ettei pidä jostain jos ei ole kokeillut?

Ja mikä on se "syy" siihen "ei ole mun juttuni" kieltäytymiseen?

No en minäkään ymmärrä että tuomitsee, jollei ole vielä sitä ensimmäistäkään lasta saanut. Mutta käsittääkseni kaikilla tähän ketjuun vastanneista on lapsi tai enempiki (myös aplla ) joten mistä tämän viisaan näkökannan esille kaivoit? :o

No niin just. Mä raskaana haaveilin miten on varmaan ihana imettää vauvaa, mutta ei se ollutkaan. Kipua ei ollut, tilanne vaan oli epämiellyttävä, ahdistava, joskus itkin. Muutos äidiksi tultua oli muutenkin todella kova shokki vaikka vauva oli pitkään toivottu, luulen että kärsin jostain synnytyksen jälkeisestä masennuksesta.

Olin muutenkin herkkä synnytyksen jälkeen ja menin imetystilanteessa aina ihan palasiksi. Liikaa tunteisiin käyvää ja aloin pelkäämään niitä hetkiä koska itku oli aina silmässä ihan etten tajunnut itsekkään minkätakia. Tunsin aina helpotusta kun vauva söi pullosta, lypsin hänelle maitoa ja päätin etten ala enää tekemään asiaa josta en nauti, jota inhoan. Luultavasti omasta käytöksestä johtuen vauvakin stressaantui eikä syömisestä tullut yhtään mitään enää, ei vaikka itse yritin teeskennellä että on kivaa ja pidätellä itkua.

Alkuperäinen kirjoittaja lollot:

Menetättekö te yöunenne, kun joku ei imetä? :laugh:

Sääli. Koittakaa päästä tästä raskaasta asiasta yli, hankkikaa vaikka terapeuttista apua jos noin koville ottaa.
Minä en aio enää koskaan imettää jos lapsia vielä saan.
Ja kyllä, ei ole minun juttuni.
En pidä siitä. Inhottavaa, epämiellyttävää.

Pulloruokinta meidän juttu.

no kuule kyllä mä nukun yöllä ihan hyvin.
mutta turhaa keksiä väkisin syitä. kuten moni täälläkin rohkeesti sanonnu ettei imetys vaan oo niitten juttu. ei siihen tarvita muita syitä niin miks keksiä niitä? :whistle: :laugh:

No voi v¤ttu, kun juuri joku tässäkin ketjussa suuressa viisaudessaan sanoi että se ei ole mikään perustelu, että imetys ei ole kaikille "se juttu".
Ja nyt se siis saa ollakin perustelu.

Koittakaa jo päättää!:D

jos et oo ite tajunnu niin voin kertoa että täällä on monta vierasta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Minä osaan ainakin ajatella asian muiltakin kuin omasta näkökulmastani. Siltikin se on minusta luonnotonta ja jotenkin outoa. Jos tuo on se ainoa syy "kun en vain halua".

Minusta on luonnotonta pukea poikalapsi punaisiin. :headwall:

Jos sinä nautit imetyksestä, ei se tarkoita sitä, että kaikki nauttisivat siitä.

Ja usko pois. Pulloruokkivat äidit ovat älyllisesti ihan yhtä terveitä kuin imettäjätkin ;).

Hei tämä menee hieman aiheen ohi, mutta tuli mieleen katsekontaktin tärkeys esim. imetystilanteessa. Lueskelin tänään narsismista ja sen synnystä. Lapsen kehityksestä ja äidin katsekontaktista löytyy mainintaa osoitteesta http://www.jotte.info/narsismi/index.html tekstin puolivälistä kohdasta "Peilauksen merkitys".

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Muikulan kanssa samoilla linjoilla.
Pääsee iskäkin heti vauvan synnyttyä mukaan hoivaamiseen ja ruokintaan eikä äiti omi lasta tunneiksi tisseille.

No tuo on kyllä aika huono syy minun mielestä...ja arvaa mitä, mun mies hoitaa vauvaa ja mä pääsen yksin ovesta ulos kun tarvetta, vaikka täysimetän.

Siis tekosyitä mille?

no siihen että imetys riistää isältä mahollisuuden läheisyyteen. kuten tossakin lukee että äiti omii vauvan.

En mä isää tässä ajattelekaan, että meinaan vauvan opettaa pullolle(kin) vaan omaa mielenterveyttäni suojelen, kun tiedän, että isukki pärjää vauvan kanssa ihan yhtä hyvin kuin minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aiheen ohi:
Hei tämä menee hieman aiheen ohi, mutta tuli mieleen katsekontaktin tärkeys esim. imetystilanteessa. Lueskelin tänään narsismista ja sen synnystä. Lapsen kehityksestä ja äidin katsekontaktista löytyy mainintaa osoitteesta http://www.jotte.info/narsismi/index.html tekstin puolivälistä kohdasta "Peilauksen merkitys".

Joo, todellakin meni nyt "hiukan" ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Minä osaan ainakin ajatella asian muiltakin kuin omasta näkökulmastani. Siltikin se on minusta luonnotonta ja jotenkin outoa. Jos tuo on se ainoa syy "kun en vain halua".

Minusta on luonnotonta pukea poikalapsi punaisiin. :headwall:

Jos sinä nautit imetyksestä, ei se tarkoita sitä, että kaikki nauttisivat siitä.

Ja usko pois. Pulloruokkivat äidit ovat älyllisesti ihan yhtä terveitä kuin imettäjätkin ;).

Nauttimisesta viis, mutta onhan imetys se luonnollinen tapa ruokkia lasta.
Eihän meillä naisilla muuten olisi rintoja, joista tulee maitoa.
Korvikekin on ihan jees vaihtoehto - sitä toiseksi parasta ravintoa vauvalle, mikä ei ole ollenkaan huono sijoitus :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aiheen ohi:

No miten tämä tähän liittyy.
Miten imetetty lapsi saa enemmän katsekontaktia kuin pulloruokittu?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Korvikekin on ihan jees vaihtoehto - sitä toiseksi parasta ravintoa vauvalle, mikä ei ole ollenkaan huono sijoitus :)

Mutta kun jollain ei mene edes puolen metrin ahlolla kalloon sellainen asia, että kaikki eivät halua imettää.
MITÄ HIIVATIN IHMEELLISTÄ SIINÄ ON????

Miksi korvikkeita ylipäätään on keksitty? :D

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Outoa ja luonnotonta se on... siis ettei vain halua imettää. Mutta siinä kaikki.

Ei moralisointia tai syyttelyä.

Ei kai siinä ole mitään sen luonnottomampaa kuin esim. siinä, että kaikki ei tykkää makaroonista?

Mutta kun jollain ei mene edes puolen metrin ahlolla kalloon sellainen asia, että kaikki eivät halua imettää.
MITÄ HIIVATIN IHMEELLISTÄ SIINÄ ON????

Miksi korvikkeita ylipäätään on keksitty? :D

Joojoo. Kaikki eivät halua imettää.
Mutta mitä tekemistä sillä on luonnollisuuden kanssa? Ei ole pakko haluta imettää, mutta on se silti luonnollisin tapa ruokkia vauvaa. Samoin kun alatiesynnytys on luonnollinen tapa synnyttää. Kai sen voi myöntää, vaikka itse toisin tekeekin? :o

mä ne oo imettäny ketään kolmesta lapsestani ja ihan vaan sen takia että mä en oo halunnu.ja ihan hyvin ja terveinä ovat kasvaneet.ja tää on mun valinta ja sillä siisti,mä en oo koskaan sitä mitenkään hävenny tai edes aatellu että oisin huonompi äiti sen takia

Rintamaito on parasta ravintoa lapselle, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Ihan suoraan sanottuna siinä ei kyllä lapsen parasta todellakaan ajattele, jos jättää imettämättä vain sen takia kun ei siitä tykkää. :kieh:

*just lukenu AP:sta (attachment parenting) ja siks näin tiukasti tätä mieltä*

Kasvaahan toki sillä korvikkeellaki, mutta se on silti vain ... korvike.

Outoa ja luonnotonta se on... siis ettei vain halua imettää. Mutta siinä kaikki.

Luonnotonta on se, ettei ajatella asioita kuin omasta näkökulmasta.

"jos minäkin imetin meidän jalmaria, kalmaria, helmaria ja einaria, kyllä muidenkin pitää pitää siitä hommasta".

:headwall:

Hei, minä olen tuota mieltä ja mielipidettä kysyttiin. En ottanut kantaa siihen, pitääkö imettämisestä pitää tms. En vaadi ketään imettämään tai jättämään imettämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja veera:
No miten tämä tähän liittyy.
Miten imetetty lapsi saa enemmän katsekontaktia kuin pulloruokittu?

Eihän tuossa ole mitenkään vastakkain aseteltu pulluruokintaa ja imetystä. Mutta imetykseen ja pulluruokintaa asia kuitenkin liittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:

Ihan suoraan sanottuna siinä ei kyllä lapsen parasta todellakaan ajattele, jos jättää imettämättä vain sen takia kun ei siitä tykkää. :kieh:

Hohhoijaa

kysyin jo aikasemmin yhessä ketjussa; miksei voi sit pumpata jos ei imetys onnistu ja maitoa silti tulee? :whistle:

Niinpä. Lapsi saisi kuitenkin sitä äidinmaitoa, joka ON tärkeää, sanokaa mitä sanotte B)

Lapsesta kasvaa täysjärkinen korvikkeellakin. Sanokaa mitä sanotte B).

niin kasvaa ja allergiaton :D terveisin kahden täysin pullotetun tyttelin äiti :D

Ei kai siinä ole mitään sen luonnottomampaa kuin esim. siinä, että kaikki ei tykkää makaroonista?

Minusta on. Nisäkkään pentu saa maitoa emältään. Siis lähtökohtaisesti.

Se, että haluaa lapsen, muttei imettää, on minusta outoa. Sitä tarkoitan. Eli tiettyyn rajaan saakka toimii luonnon määräämällä tavalla ja sitten tule stoppi, ei vain halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:

Kasvaahan toki sillä korvikkeellaki, mutta se on silti vain ... korvike.

Juu ja kasviksia pitää syyä puolikiloa päivässä ja hauki on kala.

Minusta on. Nisäkkään pentu saa maitoa emältään. Siis lähtökohtaisesti.

Se, että haluaa lapsen, muttei imettää, on minusta outoa. Sitä tarkoitan. Eli tiettyyn rajaan saakka toimii luonnon määräämällä tavalla ja sitten tule stoppi, ei vain halua.

Mä ainakin pystyn myöntämään sen, että on luonnotonta kun en ole imettänyt. Ne tunteet on ihan luonnottomia mitä koen siinä hetkessä kun inhottaa. Mutta mutta, muuten olen mielestäni hyvä äiti. Jätin vain imettämättä. Ei sitä päätöstä varmaan kukaan muukaan ymmärrä ulkopuolisena, jos en edes itse tiedä miksi en halua imettää.

Yhteistyössä