Mite te tekisitte samassa tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tinttu

Vieras
Mä teen tästä nyt uuden aloituksen uudella otsikolla, kun edellinen oli vissiin niin tylsästi otsikoitu ettei sitä kai kukaan avannut?

Tilanne on siis tämä:

Tuntuu, että työ vie musta kaiken eikä lapsille jää aikaa. Meinas taas itku päästä kun tarhasta jaettiin hiihtoloman hoitotarve lappuset ja lapset onnellisena hymyili ja odotti lomaa, mutta sitä lomaa ei tule, ei tule vielä vuosiin jos jatkan samalla tavalla pätkätöissä kuin nyt. Palkallinen loma minulla on ollut viimeksi ennen kuin jäin äitiyslomalle vuosia vuosia sitten, sen jälkeen olenkin saanut töitä vain pätkissä, jotka ovat jatkuneet aina heti edellisen loputtua joten ei ole lomia ollut sopimustenkaan välissä.

Ennen lasten kanssa kotiin jäämistä minulla oli tosin vakituinen työ, mutta melkein pelkkää iltavuoroa jonka tekeminen aiheutti sen etten välillä nähnyt lapsiani viikkoon kuin aamuisin pari tuntia ennen kuin piti jo lähteä tarhaan päiväunille, joten sekin oli huono vaihtoehto

Joskus haaveilen siitä, että myisin vain talon ja auton pois ja muuttaisin johonkin pieneen kerrostalo asuntoon lasten kanssa ja jäisin kotiin. Silloin ei tosin olisi rahaa juuri mihinkään, mutta olis edes aikaa perheelle.

Äh, hankalaa ja masentavaa, tuntuu vain ettei tästä oravanpyörästä pääse millään irtautumaan edes hetkeksi

Tälläkin hetkellä olen pätkäsopimuksella ja jatkosta en tiedä ennen toukokuuta, valitettavasti tradenomin koulutuksenikaan ei ole niin kilpailukykyinen, että voisin alkaa liikoja vaatimaan työtä hakiessani.

Mulla on valitettavasti työnantajakin vaihtunut aina kun on työ vaihtunut ja tässä taloudellisessa tilanteessa on koko tulevaisuus hyvin epävarmaa. Mutta toisaalta jos haluaa pysyä perus keskiluokkaisena on kai pakko epätoivoisesti vain yrittää löytää taas uusi työ, mikä sekin stressaa ja kaiken sen uuden opettelu. Tuntuu vain, ettei mulla ole enää työllekään mitään annettavaa kun olen nyt tehnyt töitä pian 4 vuotta ilman juuri mitään lomia.

Ehkä pitäísi marssia lääkäriin ja kertoa uupumuksesta, mutta sitten olisi taas vaikeampi yrittää saada itseään vakinaistetuksi täällä nykyisessä paikassa, jossa en tosin viihdy mutta ainakin lomia alkaisi pian kertyä ja jo kahden vuoden kuluttua minullakin olisi talviloma. Sopivasti kun esikoinen aloittaa koulun, eikä sitten joutuisi olemaan koko viikkoa yksin kotona *prkl* ahistaa

ilman palkallisia lomia minäkin.. vaan olen ratkaissut sen niin että otan palkatonta lomaa hiihtolomien ym ajaksi... kyllähän se kukkarossa tuntuu, mutta onpahan sitten lapsillakin aina joskus lomaa päiväkodista.

Mullakin tuli mieleen, että voisitko pitää palkatonta joskus? Voivatko lapset mennä esim. isovanhemmille lomailemaan tai isovanhemmat tulla teille lasten luo? Saisivat edes lapset lomaa.

Kuulostaa aika raskaalta. Tuskin sun työpanos on kovinkaan hyvä, jos vuostokulla painat töitä, ilman lomia! Kertyykö sulla lomakorvaukset? Pystyisitkö hakemaan palkatonta lomaa? Jos vaikka pankki suotuis antamaan lyhennysvapaan kuukauden? Toisaalta, lapset on vaan hetken pieniä, ja jos nyt vaan painat duunia, ja kärsit, kun et saa olla lasten kanssa, niin se harmittaa sua kyllä myöhemmin, uskoisin niin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ilman palkallisia lomia minäkin.. vaan olen ratkaissut sen niin että otan palkatonta lomaa hiihtolomien ym ajaksi... kyllähän se kukkarossa tuntuu, mutta onpahan sitten lapsillakin aina joskus lomaa päiväkodista.

Mä kerran vähän kysyin tuota palkatonta, mutta vastaanotto ei ollut kovin hyvä, lisäksi kun ei tiedä jääkö muutaman kuukauden kuluttua täysin tyhjän päälle ei oikein edes uskalla tuota palkatonta ottaa vaan pitää yrittää laittaa säästöön kaikki, minkä pystyy :(

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Mullakin tuli mieleen, että voisitko pitää palkatonta joskus? Voivatko lapset mennä esim. isovanhemmille lomailemaan tai isovanhemmat tulla teille lasten luo? Saisivat edes lapset lomaa.

Isovanhemmat asuu kaukana ja ovat aina etelässä talvilomansa joten heistä ei oikein ole apua tuossa lastenhoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti joka haaveilee töihin menosta..:
Kuulostaa aika raskaalta. Tuskin sun työpanos on kovinkaan hyvä, jos vuostokulla painat töitä, ilman lomia! Kertyykö sulla lomakorvaukset? Pystyisitkö hakemaan palkatonta lomaa? Jos vaikka pankki suotuis antamaan lyhennysvapaan kuukauden? Toisaalta, lapset on vaan hetken pieniä, ja jos nyt vaan painat duunia, ja kärsit, kun et saa olla lasten kanssa, niin se harmittaa sua kyllä myöhemmin, uskoisin niin..

Lyhennysvapaa ei paljon auttaisi, sillä suurin osa kuukausittaisista lainanhoitokuluista on kuitenkin korkoa, ei lainaa. Lomakorvaukset kertyvät kyllä, mutta kun on pienehkö palkka ei niitäkän ole paljon voinut säästää vaan ovat menneet enemmän elämiseen. Edellisillä lomakorvauksillani taisin ostaa lapsille ehjät sängyt ja polkupyörät joihin rahat eivät olisi muuten riittäneet :(

Oletko yh? Jos miestä niin jakaako hän sun kanssa kotitöitä ja lastenhoitoa miten?

On mieskin, mutta hän tekee matkatyötä, hänellä ei ole mahdollisuutta vaihtaa muuhun tai kieltäytyä matkoista. Suurimmaksi osaksi kannankin vastuun perheestä yksin.

No jos isovanhemmista ei ole apua (vaikka kyllä monet isovanhemmat ottaa lapsia lomille mukaan, luulisin) eikä palkatonta lomaa saa/halua, ei taida olla paljon vaihtoehtoja :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Oletko yh? Jos miestä niin jakaako hän sun kanssa kotitöitä ja lastenhoitoa miten?

On mieskin, mutta hän tekee matkatyötä, hänellä ei ole mahdollisuutta vaihtaa muuhun tai kieltäytyä matkoista. Suurimmaksi osaksi kannankin vastuun perheestä yksin.

Auttaisko sun jaksamista ja muuta elämää se, jos saisit esim. kodinhoito- ja lastenhoitoapua? Saisit välillä iltaisin omaa aikaa ja "nollata päätä".

No jos isovanhemmista ei ole apua (vaikka kyllä monet isovanhemmat ottaa lapsia lomille mukaan, luulisin) eikä palkatonta lomaa saa/halua, ei taida olla paljon vaihtoehtoja :(

Meillä ei tuollainen onnistu, valitettvasti. Isovanhemmat ovat kerran hoitaneet lapsia (nukkuvia) puoli tuntia ja se siitä.

Auttaisko sun jaksamista ja muuta elämää se, jos saisit esim. kodinhoito- ja lastenhoitoapua? Saisit välillä iltaisin omaa aikaa ja "nollata päätä".

Oma-aika voisi kyllä auttaa, mutta sitä apua on vain niin vaikea mistään saada :( Kerran yritin yhdeltä lääkäriltä pyytää apua mun unettomuuteen ja se vain tylysti tokaisi että se on lastensuojelun asia jos mä en jaksa, mutta mä en taas itse koe tilannetta sellaiseksi että ihan lastensuojelua tähän tilanteeseen tarvittaisiin ja tuskin sieltä mitään saataisiinkaan. MLL:n hoitajiin taas ei oikein ole varaa, valitettavasti.

Oma-aika voisi kyllä auttaa, mutta sitä apua on vain niin vaikea mistään saada :( Kerran yritin yhdeltä lääkäriltä pyytää apua mun unettomuuteen ja se vain tylysti tokaisi että se on lastensuojelun asia jos mä en jaksa, mutta mä en taas itse koe tilannetta sellaiseksi että ihan lastensuojelua tähän tilanteeseen tarvittaisiin ja tuskin sieltä mitään saataisiinkaan. MLL:n hoitajiin taas ei oikein ole varaa, valitettavasti.

Mä ehdottaisin, että koettaisit keinolla millä hyvänsä järkätä sitä omaa aikaa. Jokainen varmaan väsyy, jos hoidettavana on jatkuvasti kokopäivätyö ilman mitään lomia ja siihen päälle lähes koko perheestä huolehtiminen käytännön juttuja ja finansseja myöten.

Kun saisit vähän levättyä välillä, saattaisit piristyä ja jaksaa paremmin. Joka tapauksessa levänneenä näkisit varmaan oman tilanteesikin kirkkaammin. Jos sitten ison harkinnankin jälkeen tuntuu siltä, että haluaisit jonkun ison elämänmuutoksen, voit sen toteuttamista alkaa sitten pohtia. Mutta väsyneenä ja uupuneena tapaa ajatella asioista synkemmin, eikä sun varmastikaan kannata irtisanoutua peruskelvosta työpaikasta (asianmukaiset työtehtävät + siedettävä työyhteisö + oikea palkka maksetaan ajallaan) ihan vaan siksi että nyt tuntuu pahalta.

Taas alkaa kuulostaa melekoselta.. Mies reissutyössä, yksin joutuu ahertaa ja puhertaa. Isovanhemmat ei välitä, MLL:n ei varaa. Plää..

Kotitalousvähennystä saa mm. lastenhoidosta, mutta kyllä aina jotain ihmisiä löytyy. Kummia, kaimaa, ystävää tuttua. Kyllä joku löytyy, älä sentään liioittele.

Lomaa voi myös pitää työsuhteiden välissä. Sama palkattoman loman kanssa, mieti mihin rahat kuluu, mistä voisi säästää. Kaikkeen turhaan kuluu helposti viikon palkka. Ja sitä paitsi - saat työstäsi loman rahana, voithan kuvitella että pitämäsi palkaton loma on palkallinen.

Mä ehdottaisin, että koettaisit keinolla millä hyvänsä järkätä sitä omaa aikaa. Jokainen varmaan väsyy, jos hoidettavana on jatkuvasti kokopäivätyö ilman mitään lomia ja siihen päälle lähes koko perheestä huolehtiminen käytännön juttuja ja finansseja myöten.

Kun saisit vähän levättyä välillä, saattaisit piristyä ja jaksaa paremmin. Joka tapauksessa levänneenä näkisit varmaan oman tilanteesikin kirkkaammin. Jos sitten ison harkinnankin jälkeen tuntuu siltä, että haluaisit jonkun ison elämänmuutoksen, voit sen toteuttamista alkaa sitten pohtia. Mutta väsyneenä ja uupuneena tapaa ajatella asioista synkemmin, eikä sun varmastikaan kannata irtisanoutua peruskelvosta työpaikasta (asianmukaiset työtehtävät + siedettävä työyhteisö + oikea palkka maksetaan ajallaan) ihan vaan siksi että nyt tuntuu pahalta.

Tuossa on paljon ajatusta, samaa olen paljolti miettinyt itsekin, jotenkin tuntuu helpottavalta että joku muukin ajattelee samaan suuntaan.

Nykyisestätyöstäni en tosin valitettavasti erityisesti pidä, mutta tosin tämäkin on vain määräaikaisuus, joten jatko on melko epätodennäköine, en sitten tiedä onko se hyvä vai huono asia. Jos en ehdi ajoissa löytää mitään uutta tulee tuo suuri elämän muutos kuitenkin, kun tulot tippuvat lähes puolella.

Tätä mun oman pään sisäistä ahdistusta taitaa omalta osaltaan lisätä se, että mulla oli vielä jokunen vuosi tosi kiva työ, mutta jonka jouduin jättämään kun muutettiin miehen työn vuoksi. Välillä tunnen itseni jopa katkeraksi siitä, että miehen halujen takia olen joutunut joustamaan ja menettänyt jotain mistä itse pidin ja jonka takia jousun nykyään jatkuvasti stressaamaan ja miettimään kuinka saan vain kaikki pidettyä mahdollisimman stabiilina ja toimeentulon turvattuna omalta osaltani :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Taas alkaa kuulostaa melekoselta.. Mies reissutyössä, yksin joutuu ahertaa ja puhertaa. Isovanhemmat ei välitä, MLL:n ei varaa. Plää..

Kotitalousvähennystä saa mm. lastenhoidosta, mutta kyllä aina jotain ihmisiä löytyy. Kummia, kaimaa, ystävää tuttua. Kyllä joku löytyy, älä sentään liioittele.

Lomaa voi myös pitää työsuhteiden välissä. Sama palkattoman loman kanssa, mieti mihin rahat kuluu, mistä voisi säästää. Kaikkeen turhaan kuluu helposti viikon palkka. Ja sitä paitsi - saat työstäsi loman rahana, voithan kuvitella että pitämäsi palkaton loma on palkallinen.

Mutta jos sulla on tilanne, että et saa hakemaasi työtä ellet aloita heti kun edellinen päättyy, mitäs teet silloin? Kerran olen jopa joutunut olla kahdessa paikassa yhtäaikaa jotta sain uuden työn, mutta ei voi valittaa sehän on oma valinta, niinkö? Ja kyllä, on naapurit jotka välillä ottavat minunkin lapsia mukaan ulkoilemaan, mutta se ei vain oikein riitä mun totaaliväsymykseen, valitettavasti.

Valitettavasti en kuulu näihin miljoonia tienaaviin palstalaisiinkaan, joilla on varaa vaikka mihin, jopa ilman kotitalous vähennyksiä. Jos kuuluisin, olisi minulla ollut varaa ostaa lapsille ehjät sängyt ilman että käytin koko huiman 400 euron lomakorvaukseni niihin ja polkupyöriin.

Teillä on varmaan kuitenkin viikonloput vapaata ja saatte huilia silloin? Tehkää jotain mukavaa silloin lasten kanssa :)
Tilannehan voi sulla muuttua siihen mennessä kun lapsilla koulut alkaa joten sitä ei kannata nyt vielä surra.
Ei meilläkään lapsuudessani käyty hiihtolomilla missään laskettelureissuilla tmv. vaan kotona möhötettiin lomat, ehkä johonkin lähi pulkkamäkeen mentiin yhtenä iltana ja se tuntui jo ihan kivalta reissulta. Semmoisia ehtii kyllä tekemään ihan viikonloppunakin ja varmasti lapsille jää silti hyvät muistot.
Älä stressaa liikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Teillä on varmaan kuitenkin viikonloput vapaata ja saatte huilia silloin? Tehkää jotain mukavaa silloin lasten kanssa :)
Tilannehan voi sulla muuttua siihen mennessä kun lapsilla koulut alkaa joten sitä ei kannata nyt vielä surra.
Ei meilläkään lapsuudessani käyty hiihtolomilla missään laskettelureissuilla tmv. vaan kotona möhötettiin lomat, ehkä johonkin lähi pulkkamäkeen mentiin yhtenä iltana ja se tuntui jo ihan kivalta reissulta. Semmoisia ehtii kyllä tekemään ihan viikonloppunakin ja varmasti lapsille jää silti hyvät muistot.
Älä stressaa liikoja.

Juu, viikonloput meillä on kyllä, silloin yritetään ehtiä nähdä vähän kavereita ja rentoutua. Tuntuu vain että itse on liian vetämätön viikonloppuisinkin eikä jaksa touhata tarpeeksi lasten kanssa + viikolla tekemättä jääneet kotityöt on silloin aina vaanimassa :/

Reissussa ei olla mekään koskaan käyty, mulla kun ei ole lomia ollut. Tänä vuonna sain loppujen lopuksi järjestettyä niin että lapset voivat olla jopa kaksi päivää hiihtolomalla. Tiedän että pettyvät kovasti, lähes kaikki muut kun ovat silloin koko viikon poissa ja lapset joutuvat taas eri ryhmäänkin tarhassa, mutta kun en vain pysty järjestämään enempää :'(

Ehkä minä kuitenkin kaikesta huolimatta pystyn olemaan lapsilleni riittävän hyvä äiti....

No miksei tuollainen tilanne ois mahollinen? Ei tarvi nuon töykeästi sentään sanoa, kaikille elämä ei vain ole niin helppoa.

Ei tämä niin liioiteltua ole. Itse yh:na olen aivan samassa tilanteessa. Tilanne helpottui vasta nyt kun sain vakipaikan n.. 2 vuotta sitten ja ensi kesänä ihan oikea loma :)

Ymmärrän, että tilanne voi joillain oikeasti olla noin vaikea. Kaikilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mia:

Ei tämä niin liioiteltua ole. Itse yh:na olen aivan samassa tilanteessa. Tilanne helpottui vasta nyt kun sain vakipaikan n.. 2 vuotta sitten ja ensi kesänä ihan oikea loma :)

Ymmärrän, että tilanne voi joillain oikeasti olla noin vaikea. Kaikilla ei ole minkäänlaista tukiverkkoa!!!

Varmasti AP:lle mukava että toiset ymmärtävätkin. Taitaa palstalla pyöriä liikaa ihmisiä, joilla on oma elämä niin pyllystä, että pitää vain lytätä muita ja vähätellä. Surullista sellainen.

Tämmöstä on varmasti todella monilla pätkätyöläisillä. Nykyään ei monilla aloilla ole helppoa saada vakityötä. Mullakin luultavasti edessä kohta, kun valmistun :(

Yhteistyössä