Miten "eroon" ihmisestä joka uhkailee itsemurhalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnentuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29108365]Hohhotihoi.
Kannattaisi nyt ehkä vähän pysähtyä miettimään noita sun keloja.
Ihminen joka vapaaehtoisesti ja tiedostaen suostuu hakattavaksi,nöyryytettäväksi,uhkailtavaksi,kiristettäväksi, ja/tai manipulaation kohteeksi ei ole terve,tasapainoinen,balanssissa jne.
Kuka tahansa voi äkillisesti joutua tuollaisen kohteeksi, mutta jos itse antaa tilanteen jatkua niin on kyllä peiliin katsomisen paikka.
Tunnekylmä en ole, vaan empaattinen ihminen.
Joskus olen ollut liiankin empaattinen,nykyään osaa vetää terveitä rajoja ja suosittelen sen harjoittelemista ap.llekin.[/QUOTE]

Harvempi meistä on 100% terve.
Saman asian voi ilmaista monella eri tavalla, esim. 'ap voisi tutkistella onko hänellä huonoja käyttäytymismalleja' vrt 'ap on kelvoton äiti joka on itsekin sekopää kun tollasen äijän kanssa hengaa!!!'

Harvempi meistä on 100% terve.
Saman asian voi ilmaista monella eri tavalla, esim. 'ap voisi tutkistella onko hänellä huonoja käyttäytymismalleja' vrt 'ap on kelvoton äiti joka on itsekin sekopää kun tollasen äijän kanssa hengaa!!!'

Totta, 100 % tervettä ihmistä ei ole olemassakaan ja läheisriippuvuuskin on tosi yleistä ja monen asteista.
Mielestäni tuolla aiemmassa viestissäni sanoinkin että ap.lla on huonoja käyttäymismalleja ja että kelvottomaksi äidiksi leimaaminen on turhan mustavalkoista ja tuomitsevaa.
Mutta koska tuollaisessa tilanteessa ei ole edes kyse pelkästään ap.sta vaan myös hänen lastensa turvallisuudesta, olisi ap.lle ehdottoman tärkeää hankkia apua.
Siinä mielessä asia on vähän vakavampi kuin vain pelkkä kehotus "ehkä vähän tutkiskella joskos voisi olla jotain haitallisia käyttäytymismalleja" kun niitä ihan selkeästi on.
Muuten voi olla että lapset oikeasti kärsivät tilanteesta, jos äiti ei osaa vetää selkeitä,turvallisia rajoja.

Hello..
Tää on ensimmäinen "ongelmainen" ihminen joka mun elämässäni on käynyt.
Mitään vastaavaa ei aikaisemmin ole ollut, ei itsetuhoista, väkivaltaista tai mitään muutakaan. En siis vedä puoleeni vastaavia.
En tunnista itsessäni läheisriippuvuuden merkkejä, mutta en voi diagnosoida itseäni..
olen tehnyt kantani sille selväksi, se ei usko. viestejä tulee monta päivässä, että miksi hylkään, leikin ja syytän. viestien sisältö vaihtelee tunnista toiseen.
Toivottavasti ei itsellensä tee mitään, pakkohan tuollainen on tosissaan ottaa kun on kuullut mitä on tehnyt aiemmassa suhteessa ja jo tän lyhyen ajan aikana.
olen siis tuntenut hänet 4,5kk, emme ole seurustelleet tuota aikaa.
Nuo tempauksensa on tehnyt 2kk sisällä ja toisella kerralla minä soitin ambulanssin.
Vähättelee tekojaan tai suoraan syyttää minua niistä ja on sitämieltä että se on tyyliin normaalia kun niin tekee.
vaikea selittää mitä toinen on sanonut..

yöllä oli tullut 20 puhelua ja 12 viestiä. olen hylännyt hänet eikä elämä ole minkään arvoista, vein pohjan elämältä, olen ainoo ketä koskaan on rakastanut.. joopa joo.

kiitos viesteistänne, teen niin kun olette neuvoneet. se kuulostaa järkeenkäyvältä, mutta jos se oikeesti itsensä tappaa, niin kyllä sitä itseensä syyttää vaikka tiedänkin ettei se olisi minun syytäni.

Ei se siitä muutu tai parane, sä voisit lähettää asiallisen viestin että toivoisit hänen hankkivan apua itselleen koska käytöksensä ei ole normaalia ja että jos yhteydenotot eivät lopu,otat yhteyttä poliisiin.
Sinuna vaihtaisin jo ihan oikeasti numeroa ja osoitetiedot tietty salaisiksi.

On jo häiriköintiä, joihin toimintaohjeet kuuluvat viestit talteen, rikosilmoitus heti, kaikki, siis aivan kaikki kontaktit pois, järkipuhe tai haukkuminen ei auta, vaan vahvistaa häiriköintiä.

[QUOTE="vieras";29107771]Itsarilla uhkailevat eivät tee itsaria. Kyllä siinä onnistuu, jos niin tahtoo. Miehellä on jo kokemusta "itsareista", joten älä anna manipuloida sinua enempää.

Ihan yksinkertainen kysymys, että kuka soitti ambulanssin paikalle kun hän veti ranteet auki? Tai otti lääkkeitä ja viinaa? Ei kai vaan itse? Tämähän on tyypillistä itsariuhkaajille, että tehdään ihan mitä vain saadakseen huomiota.

En vähättele miestä ja hänen tunteitaan, mutta tunnen vastaavia tapauksia. Yksikin kertoi yrittäneensä itsaria kuusi kertaa, mutta osaisi näppärästi hälyttää apua ja sai taas vähäksi aikaa sairaalapaikan sekä ihmisten huomion. Hän pääsi lopulta eroon typerästä tavastaan ja tajusi , että ne asiat täytyy osata puhua toisella tapaa.

Sanot vain, että siinäpä tapat itsesi, mutta tekee sen muualla sotkematta kotiasi. Voin vannoa, että itsarilla uhkailu loppuu siihen. Ja jos tappaa itsensä ovat ongelmat suuremmat kuin mitä sinä olet hänen elämässään.[/QUOTE]

Kyllä tekevät, mikä on todistettavaa. Tässä tapauksessa näen maallikkona jonkinlaisen sairaan omistussuhteen. Eikä mielestäni kellään ole oikeutta omistaa toista ihmistä. Mikäli joku narsismin puuskassaan =omistushalussaan lopettaa itse itsensä..en näe siinä säälittävää.

Sensijaan, Suomessa on monia ihmisiä, jotka tämä yhteiskunta ajaa maanrakoon. Eivät löydä ulos..nuorin tuntemani oli 14-vuotias. Keino niin varma, ettei mitään ollut tehtävissä. Jälkimmäisten kohdalla toivoisi että jotain olisi voinut tehdä.

Voisit sanoa miehen äidille tuosta että luuleeko se että tuo on normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä jonka kanssa olette tunteneet vasta 4 kk? Ilmoita poliisille, lähestymiskielto päälle ja unohda. Ite varmaan lisäisin että vielä jos ottaa yhteyttä niin tuun ja nasautan itte aivot pihalle siltä. Mutta sehän olisi sitten tappouhkaus ja tyyppi varmaan ilmoittaisi minusta poliisille... :) Manipuloi sua surutta ja luulempa ettei tapa itseään kun et ole enää kuulemassa mitä kaikkea on tehnyt. Sanoisin vielä itse että en sure pätkääkään vaikka tappaisi itsensä, että olisin itse todella ahdistunut tuollaisista puheista, että tajuaako hän että tekee MINUN elämästäni helvettiä?!

Ihan kuten itsekin tiedät ja moni on kirjoittanut: irti ja ei mitään yhteyttä. Koskaan.

Mies spämmää ja viestittelee kuin mielipuoli, totta kai. Yksikin pieni vastaus sulta on bensaa toiminnalle. Nyt vain kerrot kantasi: on ikävää, että hänellä on paha olla. Sinä et ole siitä kuitenkaa. vastuussa ja et halua olla lainkaan tekemisissä. Ikinä. Kerrot tulevasta lakimuutoksesta ja miten tuo toiminta luetaan sen jälkeen vainoamiseksi ja poliisiasiaksi. Kotihäirintääkin tuollainen yöllinen pommittaminen jo on. Sitten vaihdat salaisen nron ja et koskaan, ikinä, MISSÄÄN tilanteessa vastaa/soita ambulanssia vaikka siitä kuuluis mitä. Vadtaan kun tulee, niin et edes tervehdi. Hänen tekonsa ja ajatuksensa johtuvat hänestä itsestään, ei susta. Kerro asia hyvin jämäkästi ja ilman minkäänlaista ylimääräistä vatvomista ja keskustelua. Alkaa uikuttamaan taatusti, mutta et lähde siihen mukaa . Asia on näin. Piste. Loppukaneetiksi sanot ettei sinua liikuta hänen mahdollinen itsemurhansa pätkääkään, vaan huolehdit omista asioistasi. Itse neuvoin vastaavaa isäntää tekemään uhkailemansa itsemurhan ja ettei sillä onnistu mua kiristään millään tavalla. Kylmänviileää. Kehoitin hakeutumaan hoitoon ja sinne myös meni. Totta kai sisimmässä säälitti tyypin epätasapaino, mutta en sitä näyttänyt. Tuollaisen kanssa sairastuu vaan itsekin.

Miehen käytöksen takana tuskin on läheisriippuvuutta, ennemmin tuo kuulostaa vallankäytöltä ja henkiseltä väkivallalta. Älä ala terapeutiksi, se ei ole sinun virkasi, eikä johda mihinkään. Liian kiltit naiset ovat tuollaiselle miehelle kuin huumetta, mutta lopulta leikki loppuu siihen, kun huume on kulutettu loppuun ja on aika siirtyä seuraavaan uhriin. Tuollaiset miehet/naiset jättävät jälkeensä loppuun ajettuja, uupuneita, sairastuneita ihmisiä. Älä altista itseäsi sille. Jos mies ei suostu hoitoon, eikä jätä sinua rauhaan, tee ilmoitus poliisille. Usko pois, poliisit puuttuvat asiaan pienemmästäkin syystä.

Viimeksi muokattu:
VAARA!!!

Jos vielä vähääkään aikaa äiteilet häntä, kuuntelet ja pelastat, asetut itse yhä suurempaan vaaraan.

Miehellä on selvästi erittäin vaikeita tunteidensäätelyongelmia, krooninen depressio ja vaikeuksia tulkita normaaleja ihmissuhteita. Hän on menossa helvettiinsä, ja mitä pidemmälle päästät häntä omaan elämään tai tulet osaksi hänen elämäänsä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä päädyt sinne hänen mukaansa; ehkä jopa lapsesikin.

Hän ei ole pelkkä puhuja, se on jo todettu. Hän on yrittänyt tappaa itsensä. On vain ajan kysymys koska hän päättää yrittää laajennettua itsemurhaa ja ottaa sinut ja lapsesikin mukaansa.

Nyt siis selkeä pesäero, yhteydenpito niin niukaksi kuin mahdollista, jos sinulla on miespuolinen kaveri joka suostuu hetkeksi teeskentelemään uutta miessuhdettasi, niin sekin olisi hyvä suoja ja selkeytys tälle jätkälle että tämä ihastus on nyt loppu.

Mun yksi ex puhui aina joskus (ei usein) että tekee itsemurhan vielä joku päivä ja on suunnitellut kaiken...Raivostuin että jos teet, niin se on oma päätöksesi, minä en ole siitä vastuussa. Ei tosin suoranaisesti väittänytkään mun olevan vastuussa, suutuin silti kun koin että yrittää manipuloida puheillaan. Ja sanoin etten koe syyllisyyttä vaikka tekisi jotain. Kerroin yhdelle ammattilaiselle, hän sanoi että tavallaan ymmärtää mitä ajan takaa mutta itsemurhasta puhuminen on aina otettava vakavasti.
Varmaan niin on, mutta on tosiaan ammattilaisen tehtävä auttaa sitten. Voit kehottaa häntä hakemaan ammattiapua, oma asiansa sitten hakeeko vai ei. Sinä et ap ole vastuussa.

Tunnen tyypin. Aikani koitin lohduttaa ja kannustaa, mutta sit rupes jo ällöttään sen jutut. Sanoinkin lopulta, et jos oot sitä mieltä, niin kerran se vaan kirpasee. Itsarihöpötykset loppu ku seinään.

Itsarilla uhkailija käyttää valtaa. Siihen pitää laittaa heti stoppi ja olla kovana.
Asuin kämppiksen kanssa nuorempana, sillä oli kaikenlaisia ongelmia ja yks ilta se taas jotain sekoili kun olin lähdössä ulos. En olisi kait saanut lähteä hänen mielestään vaan olis pitänyt jäädä lohduttamaan arvon prinsessaa. Uhkasi itsarilla suoraan tai epäsuoraan, en enää muista tarkalleen miten se meni mutta uhkasi ihan selkeästi kuitenkin. Mä olin jo niin kyllästynyt ja oli omia ongelmia ihan tarpeeksi. En aikonut jäädä kenenkään kiristettäväksi. Lähdin ja sanoin aika kylmästi vain että jos sä haluat itsarin tehdä niin sitten sä teet. Ei se ole mun vastuulla. Ja häivyin. Eipä sen jälkeen ainakaan mulle enää uhkaillut.

Toki toi kaveri tarttee apua. Mutta ap ei ole se auttaja vaan ap:n pitää päästä siitä eroon tai se sairastuttaa ap:nkin. Aiheuttaa jo nyt sairasta riippuvuussuhdetta ja syyllisyydentuntoa. Toi on tosi sairasta miten tuo muka rakastunut kohtelee toista! Se ei ite sitä hädässään tajua.

Mut ap sä voit pelastaa itsesi ja lapsesi ja jatkaa elämää. Vaikka kuinka sua se kirpasee, niin tajua ettet sä voi pelastaa toista! Nyt kovana laitat välit poikki, kaikki yhteydet. Sanot sille suoraan että sä et ole vastuussa sen elämästä tai kuolemasta etkä enää halua olla missään tekemisissä.

Ja poliisiin tai johonkin otat yhteyttä jos kaveri alkaa vielä hankalaks ja yrittää ottaa yhteyttä.

Monesti noi rajojen laitot auttaa näihin uhkailijoihin! Luultavasti se tyyppi on elänyt aika rajatonta elämää ja rakkaudetonta. Pelkää sikana hylkäämistä ja siksi se ei kestä mitään mikä horjuttaa sen turvallisuudentunnetta. Sen vaan pitää oppia kestämään pettymykset ja hylkäämiset.

Ja sä et ole vastuussa sen tunne-elämästä etkä siitä tappaako se ittensä vai ei!

Joskus olen miettinyt tällaisten tapausten kohdalla, että miten tuollainen ihminen reagoisi, jos se toinen osapuoli, se sylkykuppi, alkaisi käyttäytyä samalla tavalla kuin tasapainoton kiusaajansa. Jos sinä, ap., alat kiusaamaan kiusaajaasi uhkaamalla itsemurhalla heti, jos mies rupeaa uhkailemaan, ja reagoisitkin aivan eri tavalla kuin mies odottaa. Et rupeaisikaan holhoamaan ja rupeaisit kinuamaan miehestä itsellesi holhoajaa. Jos tekisit niin, pakenisiko mies ja paljastaisi samalla todelliset karvansa, vai mitä tapahtuisi?

En siis ehdota, että tekisit näin. Jäin vain miettimään asiaa. Tällaisia tapauksia näkee aika usein, eivät ole siis tavattomia ollenkaan. Mutta kyllä mies tosiaan apua tarvitsee, mutta kyllä sen avun lähtökohta on jokin muu kuin rajattoman huomion antaminen.

Viimeksi muokattu:
Hello..

yöllä oli tullut 20 puhelua ja 12 viestiä. olen hylännyt hänet eikä elämä ole minkään arvoista, vein pohjan elämältä, olen ainoo ketä koskaan on rakastanut.. joopa joo.

kiitos viesteistänne, teen niin kun olette neuvoneet. se kuulostaa järkeenkäyvältä, mutta jos se oikeesti itsensä tappaa, niin kyllä sitä itseensä syyttää vaikka tiedänkin ettei se olisi minun syytäni.

Kuten sinulle on sanottu, aikuinen ihminen vastaa itse omista teoistaan, et ole millään tavalla vastuussa hänen teoistaan etkä tekemättä jättämisistään. Sinulla ei ole myöskään mitään syytä soimata itseäsi hänen teoistaan. Tuossa ei auta muu kuin täydellinen radiohiljaisuus. Et vastaa viesteihin etkä puheluihin. Jos hän tulee oven taakse, et avaa ovea jne. Kaveri todennäköisesti unohtaa sinut jossain vaiheessa, kun löytää itselleen seuraavan uhrin, jota piinata.

Yhteistyössä