Miten estää tutun itsemurha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cathryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cathryn

Aktiivinen jäsen
17.12.2004
1 621
0
36
Kun mies kertoi, että kaverinsa oli sanonut, että ei häntä voi Jumalakaan auttaa (on yrittänyt saada rukoilemallakin voimia) ja mitään toivoo ei näy missään, että hän on vakavissaan ajatellut päättävän päivänsä. :(

Mies on tietenkin huolissaan ja minäkin aika hädissäni. Mitä tehdä? Kuunneltu on, mutta hänellä näyttää menevän aina vain huonommin. :(

Alkuperäinen kirjoittaja mir:
Hänet pittää saaha hoitoon osastolle, jotta saa oikianlaista hoitoa ja lääkitystä. Ja terapiaa kanssa.

No joo, mutta miten hänet sais hoitoon? Pitääkö ihan suoraan sanoo, että nyt kuule lähdetään (psykiatriselle) , niin olo helpottaa? :ashamed: :/

Ottakaa hänen omaisiin yhteyttä ja pyydätte heitä viemään hänet lääkäriin josko sieltä saisi pakkohoitoon itsetuhoisuuden takia. Luultavasti on masennusta kans takana.

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Hänet pittää saaha hoitoon osastolle, jotta saa oikianlaista hoitoa ja lääkitystä. Ja terapiaa kanssa.

No joo, mutta miten hänet sais hoitoon? Pitääkö ihan suoraan sanoo, että nyt kuule lähdetään (psykiatriselle) , niin olo helpottaa? :ashamed: :/

Pitää, jos muu ei auta!

Mitä tekisit, jos tutullasi olisi kasvain, ja hän sanoisi kuolevansa, koska Jumalakaan ei voi auttaa (ei tapahdu "ihmeparantumista"). Veisit varmaan lääkäriin ja vakuuttaisit, että Jumala voi parantaa lääkäreidenkin välityksellä. Hän joutuisi sairaalaan ja saisi hoitoa, joka tehoaa parhaiten.

Tuolla lailla itsemurhaa hautova ja toivoton on ihan yhtä sairas, mutta vain henkisellä puolella. Hänen pitää mennä lääkäriin ja saada kunnon hoitoa. Jos itsemurha on kovin vahvasti vallannut mielen, voi nopein ja paras hoito olla elektrostimulaatio eli sähköshokkihoito.Vaikeasti masentunut ei ehkä kykene itse hakeutumaan psykiatrin pakeille, olkaa te hänelle tukena ja auttakaa hänet saamaan hoitoa!

Jos joku on vakaasti päättänyt tappaa itsensä niin eipä siihen voi oikein mitään tehdä. <<<osastolle,hoitoon joo tottakai mutta sieltäkin pääsee aikanaan pois...

Pittää se sillä viisiin tehhä, jos muu ei auta. Ja ite voipi sit mennä mukkaan henkiseks tueks sinne lääkäriin, niin tullee asiat varmasti sanottua niinku ne on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ottakaa hänen omaisiin yhteyttä ja pyydätte heitä viemään hänet lääkäriin josko sieltä saisi pakkohoitoon itsetuhoisuuden takia. Luultavasti on masennusta kans takana.

Hän syö mielialalääkkeitä (niitä juuri käsittääkseni), mutta eivät oo yhtään helpottanu oloa. Ero on miehellä takana ja 2 niin sulosta lasta.

Pitää miehen kaa keskustella, miten toimia, kun tottahan se meidänkin vastuulla on, kun hän miehelle puhunu sellasia, tuskin isälleen puhuu. Äiti on kuollut. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän:

Pitää, jos muu ei auta!

Joo, mä tilasin lähiomaiselleni ajan terkkariin, johon päästiinkin heti. Sanoin hänelle ihan suoraan, että nyt mennään lääkäriin sillä sulla ei ole nyt kaikki hyvin. Toisen kerran mentiin suoraan päivystykseen, kun terkkari oli kiinni. Aluksi omainen ei tykännyt yhtään ajatuksesta, mutta saatuaan lääkkeet ja olon helpottuessa oli tyytyväinen. Mä pelkäsin, että alkaa inhoamaan mua (kun väkisin vein lääkäriin ) , mutta ihan turhaan pelkäsin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Mitä tekisit, jos tutullasi olisi kasvain, ja hän sanoisi kuolevansa, koska Jumalakaan ei voi auttaa (ei tapahdu "ihmeparantumista"). Veisit varmaan lääkäriin ja vakuuttaisit, että Jumala voi parantaa lääkäreidenkin välityksellä. Hän joutuisi sairaalaan ja saisi hoitoa, joka tehoaa parhaiten.

Tuolla lailla itsemurhaa hautova ja toivoton on ihan yhtä sairas, mutta vain henkisellä puolella. Hänen pitää mennä lääkäriin ja saada kunnon hoitoa. Jos itsemurha on kovin vahvasti vallannut mielen, voi nopein ja paras hoito olla elektrostimulaatio eli sähköshokkihoito.Vaikeasti masentunut ei ehkä kykene itse hakeutumaan psykiatrin pakeille, olkaa te hänelle tukena ja auttakaa hänet saamaan hoitoa!

En tiedä kauanko hän on itsemurhaa miettiny tosissaan ja ei sillä kai merkitystäkään oo, koska nyt ainakin sen on ilmassu miehelle.

Voi että, kun hän pääsis hoitoon. Tuli niin paha mieli hänen puolestaan. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Jos joku on vakaasti päättänyt tappaa itsensä niin eipä siihen voi oikein mitään tehdä. <<<osastolle,hoitoon joo tottakai mutta sieltäkin pääsee aikanaan pois...

Jos masennukseen liittyvä tuska ja ahdistus saa ihmisen yrittämään itsemurhaa tai sitä suunnittelemaan, tulee hänen saada asianmukaista hoitoa psykiatrisella osastolla. Tarkoituksena on se, että hän hoidossa ollessaan paranee masennuksestaniin, että hän kotiutuessaan on saanut jättää masennuksen ja ahdistuksen taakseen. Kun masennus on hoidettu/ hoidossa, itsemurha-ajatukset väistyvät, koska elämä tuntuukin hyvältä.

Jos sairaus uusii myöhemmin, uusitaan hoitokin; niinhän tehdään somaattisissakin sairauksissa!

Alkuperäinen kirjoittaja MEK:

Pitää, jos muu ei auta!

Joo, mä tilasin lähiomaiselleni ajan terkkariin, johon päästiinkin heti. Sanoin hänelle ihan suoraan, että nyt mennään lääkäriin sillä sulla ei ole nyt kaikki hyvin. Toisen kerran mentiin suoraan päivystykseen, kun terkkari oli kiinni. Aluksi omainen ei tykännyt yhtään ajatuksesta, mutta saatuaan lääkkeet ja olon helpottuessa oli tyytyväinen. Mä pelkäsin, että alkaa inhoamaan mua, mutta ihan turhaan pelkäsin.
Tää miehen kaveri kyllä kuuntelee miestä ja varmasti suostuiskin, jos mies sanois, että nyt sää tarttet apua ihan oikeesti. Hällä on vuosikausia menny jo tosi huonosti. Ja aina ollu muutenkin semmonen perus-katkera tms. ihminen. Ja varmasti olis tosi hyvä mies ja isä, jos ei olis niin paha olla kokoajan.

Jos masennukseen liittyvä tuska ja ahdistus saa ihmisen yrittämään itsemurhaa tai sitä suunnittelemaan, tulee hänen saada asianmukaista hoitoa psykiatrisella osastolla. Tarkoituksena on se, että hän hoidossa ollessaan paranee masennuksestaniin, että hän kotiutuessaan on saanut jättää masennuksen ja ahdistuksen taakseen. Kun masennus on hoidettu/ hoidossa, itsemurha-ajatukset väistyvät, koska elämä tuntuukin hyvältä.

Jos sairaus uusii myöhemmin, uusitaan hoitokin; niinhän tehdään somaattisissakin sairauksissa!

Hyvät ja kauniit on puheet mutta käytännössä toi ei toimi niin!
Kun sairaus uusii,hoitoon ei enää pääsekään. Ei oo kunnalla rahaa,jonot on liian pitkiä eikä riitä voimia tapella byrokraattien kanssa.
Ei riittänyt,ei enää.

Kun sairaus uusii,hoitoon ei enää pääsekään. Ei oo kunnalla rahaa,jonot on liian pitkiä eikä riitä voimia tapella byrokraattien kanssa.
Ei riittänyt,ei enää.

Kyllä mä oon aina hoitoon päässyt, ja monta masennusjaksoa on takana.

Alkuperäinen kirjoittaja MEK:

Pitää, jos muu ei auta!

Joo, mä tilasin lähiomaiselleni ajan terkkariin, johon päästiinkin heti. Sanoin hänelle ihan suoraan, että nyt mennään lääkäriin sillä sulla ei ole nyt kaikki hyvin. Toisen kerran mentiin suoraan päivystykseen, kun terkkari oli kiinni. Aluksi omainen ei tykännyt yhtään ajatuksesta, mutta saatuaan lääkkeet ja olon helpottuessa oli tyytyväinen. Mä pelkäsin, että alkaa inhoamaan mua, mutta ihan turhaan pelkäsin.
Tää miehen kaveri kyllä kuuntelee miestä ja varmasti suostuiskin, jos mies sanois, että nyt sää tarttet apua ihan oikeesti. Hällä on vuosikausia menny jo tosi huonosti. Ja aina ollu muutenkin semmonen perus-katkera tms. ihminen. Ja varmasti olis tosi hyvä mies ja isä, jos ei olis niin paha olla kokoajan.

Olisi varmaan hyvä, jos miehesi ihan suoraan sanoisi kaverilleen, että nyt mennä lääkäriin ja menisi mukaan tueksi ja turvaksi. Kannattaa puuttua asiaan mahdollisimman nopeasti. On todella rankkaa seurata vierestä, kun läheisen mielenterveys järkkyy. Voimia teille! :hug:

Ei riittänyt,ei enää.

En tullut ajatelleeksi, ettei kaikissa sairaanhoitopiireissä asiat ole yhtä hyvin kuin täällä susirajan takana. Kun olin osastolla vakavan masennuksen vuoksi, oli siellä välillä seurustelu- ja koukoushuonekin valjastettu potilashuoneeksi, ettei kenenkään akuuttia hätää kokevan tarvinnut kääntyä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

kannatan... lääkärille kun hänet saatte niin lähettää sitten vaikka piipaa-autolla suljetulle. se on hyvä juttu!

ei ole kannattavaa pyytää valkotakkisia hakemaan miestä, vaan koittaa vielä puhua järkeä jotta hakeutuisi itse hoitoon. miehesi voi lähteä vaikka mukaan, jos muuten eivät tajua että avun tarve on todellinen, vaikka itse hoitoon hakeutuukin.
on aina helpompi hoitaa jos potilas tunnistaa itse hoidon tarpeen ja on mukana siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Taare-:
kauanko hän on syönyt lääkkeitä? kysyy jo 3 kerran tulisko tää viesti jo läpi :|

Sitä en tiedä. Olisko vuoden. Eivät tehoo noi mielialalääkkeet hänellä...

tiedän tunteen. itselleni koitettiin n 7-8 eri lääkettä ja mikään ei antanut vastetta :/ olisiko mahdollista että lääkäri määräisi eri lääkettä jota kokeilla?

kauanko hän on syönyt lääkkeitä? kysyy jo 3 kerran tulisko tää viesti jo läpi :|

Sitä en tiedä. Olisko vuoden. Eivät tehoo noi mielialalääkkeet hänellä...

tiedän tunteen. itselleni koitettiin n 7-8 eri lääkettä ja mikään ei antanut vastetta :/ olisiko mahdollista että lääkäri määräisi eri lääkettä jota kokeilla?

Pakkohan se on.
Äsken sano miehelle puhelimessa, että ei hän vois tehdä mitään niin raukkamaista (itsemurhaa). Hyvä niin, mutta hoitoa tarvitsee joka tapauksessa.

Ja ampuhan miehen yks kaveri 9v sitten itsensä, eikä varotellu etukäteen mitään. Tekstiviestillä vaan laitto, että sieltä ja sieltä löytyy. :/

Yhteistyössä