Miten herkästi perheneuvolasta tehdään ls-ilmoitus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapeee

Vieras
Oltiin viikko sitten eksän kanssa perheneuvolassa, olemme eronneet joulukuussa, päiväkodista suositeltiin perheneuvolaa, jotta saisimme välimme mahdollisimman kuntoon, kun on lapsestamme yhteishuoltajuus. Suurin ongelma miehen katkeruus, koska minä olin jättänyt osapuoli.Mies ei esim. halua nähdä minua edes vilaukselta, lapsen vaihdot tapahtuvat päiväkodin kautta tai vapaapäivinä pistän hänet ovenraosta ja minun pitää poistua samantien. Lapsi ei saa myöskään puhua minusta isälleen.

Perheneuvolakäynti oli miehen järjestämä, meidän piti keskustella yhteneväisistä kasvatuslinjoista, mutta koko 1,5 h oli pääosin sitä että mies oli katkera, syytteli ja haukkui minua.

Mies yritti keksimällä keksiä äitiydestäni huolenaiheita, ja kun niitä ilmeisesti oli vaikeaa löytää, niin hän keksi kaksi aika outoa huolenaihetta. Toinen oli masennukseni- paloin loppuun suhteemme aikana ja hankin masennuslääkityksen ja keskusteluapua, asia on siis hoidossa. Ero myös nosti mielialaa huomattavasti, ja nyt on harmonisempi olo kuin vuosiin.

Toinen miehen huolenaihe oli se, että rukoilen ja uskon Jumalaan ja enkeleihin. Miehen omien sanojen mukaan se on huolestuttavaa äitiyteni kannalta kun uskon humpuukiin. Mies on ateisti ja lapsi ei kuulu kirkkoon. Sanoin että mitään en lapselleni koskaan tule tyrkyttämään, hän saa aikanaan valita itse vakaumuksensa.

Mies määräili ja koitti alistaa minua, ja käytti rahallisesti hyväkseen, ollen itse vapaaehtoisesti työttömänä, eli äitinsä ja minun rahoillani. Hän esitti ihanaa ihmistä kaksi vuotta että sai minut raskaaksi, sitten kun vauva syntyi, muuttui ääni kellossa. Hän alkoi puuttua kaikkeen tekemiseeni, ja valitti milloin mistäkin, mitään en osannut tehdä oikein. Velkaannuin jonkin verran suhteemme aikana, koska en saanut miestä suostumaan töihin. Lapsi on nyt 5 v. Keräsin -10 joulukuusta saakka rohkeutta lähteä, ja säästin myös rahaa takuuvuokria yms. varten. Mies sai osittain minut uskomaan että olen syypää riitoihimme, vaikka vain pidin puoliani. Yritin saada miestä osallistumaan kotitöihin tai muuten ottamaan vastuuta, tai edes kohtelemaan minua muuten kuin itsestäänselvyytenä, ja aivottomana , avuttomana naisena, josta olen todella kaukana.

Minulla on ollut aina taipumusta ylikiltteyteen, ja vaikka nyt pidinkin kyllä puoleni, (siitähän ne riidat juuri tuli kun en halunnut alistua) niin perheneuvolassa en saanut suunvuoroa. Mies antoi itsestään kuvan hyvänä ja huolehtivana isänä, ja oli huolissaan minusta äitinä. Tosiasiassa minä hoidin 99,9% kodin, lapset ja kulut, ja miehen äiti hoiti miehen kulut.

Jos perheneuvolasta ovat tehneet ls-ilmoituksen miehen huolen takia, miten helposti lastensuojelussa uskovat jos kerron totuuden? Mies osaa olla erittäin vakuuttava, ja puhuu helposti ihmiset puolelleen. Jossain vaiheessa melkein itsekin uskoin häntä, etten pärjäisi ilman häntä. Ilmeisesti kuitenkin minulla oli sen verran itsetuntoa jäljellä että tajusin että on pakko lähteä ennen kuin olen liian uupunut.

Nyt olen onnellinen ja tasapainoinen, ja elämme joka toinen viikko lapseni kanssa normaalia arkea yhdessä. Mieskin tuntuu pärjäävän lapsen kanssa hyvin, ja siitä etteikö pärjäisi, ei ole ainakaan minulla ole mitään todisteita. Hän on ollut aina lapselle hyvä isä, ainakin silloin kun on ollut yleensäkin paikalla. Minä sen sijaan olin kuin ilmaa, rahani ja ostamani ruoka sekä tekemäni kotityöt kelpasivat kyllä, mutta hän ei vaivautunut kuuntelemaan, vaikka vuosia puhuin miten henkisesti yksin ja onneton olen suhteessa, ja miten kylmästi hän kohtelee minua, ja on liikaa omissa menoissaan, vaikkei ole töissäkään. ja miten minun niskaani kaatuu liikaa vastuuta.

Kiitos jos joku jaksoi lukea. Käyn tosiaan juttelemassa ammatit-ihmisen kanssa ja siltä osin asiat kunnossa, mutta vähän huolestuttaa, että leimaudunko minä tässä sitten kuitenkin huonoksi äidiksi miehen valheitten perusteella....

Sana vastaan sana. Älä hermostu, älä lähde syyttelemään, näytä itsestäsi se tasapainoinen puoli ja anna miehen hoitaa skitsoilu. Kaivaa samalla kuopan itselleen.

Sana vastaan sana. Älä hermostu, älä lähde syyttelemään, näytä itsestäsi se tasapainoinen puoli ja anna miehen hoitaa skitsoilu. Kaivaa samalla kuopan itselleen.

Kiitos, tuo on helposti tehty koska minä olen tasapainoisenmpi kuin mies. mies on kaukana tasapainoisesta. Viime viikon ekalla pn-käynnillä oli kaksi psykologia, ja kumpikin puolusti minua, tyyliin että uskonnollinen vakaumus ei sinällään ole este hyvälle vanhemmuudelle, ei myöskään hoidossa oleva masennus. Täytyy vaan luottaa että osaavat asiansa.

Huoltajuus on meillä jo sovittu lastenvalvojan luona, se meni hyvin, olimme yksimielisiä kaikesta. Siksi ihmetyttääkin lähinnä, mikä pointti miehellä on saada minut näyttämään epätasapainoiselta ihmiseltä. Mitä ihmettä hän siitä hyötyy, kun ei edes yritä saada yksinhuoltajuutta.

Äitiydessä olen tehnyt ja tulen tekemään parhaani. Ainut mitä nyt ihmettelen, on se että miksi ihmeessä hyvänä ihmistuntijana lankesin mieheeni enkä nähnyt hänen lävitseen.

Se, että miehesi ei suostu näkemään sinua edes lapsen luovutuksen ajan kertoo yhteistyökyvyttömyydestä ja kykenemättömyydestä käsitellä tunteitaan. Lapsen etu ei ole se, että hänet sujautetaan oven raosta eivätkä äiti ja isä kykene edes tervehtimään toisiaan.

Sinä sen sijaan käsittelet asioita terapiassa. Luulen että jos lastensuojeluilmoitus tehdään tai asiaa muuten selvitetään, olet vahvemmilla. Sitä ihmettelen että olet tehnyt viikko-viikko-sopimuksen isän kanssa. Eikö normaalimpi sopimus (esim. joka toinen viikonloppu + mahdollisesti yksi päivä toisella viikolla + lomia) olisi ollut lapsen kannalta parempi? Erityisesti jos miehesi on epätasapainoinen?

Sitä paitsi luulen ettei lastensuojeluilmoitusta edes tehdä. Sen sijaan hankkisin itse jostain apua siihen, että saisit miehen ymmärtämään ettei lapsen etu ole yhteistyökyvyttömyys eikä välttämättä viikko-viikko-vanhemmuus. Tämä sinun pitää tietysti miettiä itse.

Se, että miehesi ei suostu näkemään sinua edes lapsen luovutuksen ajan kertoo yhteistyökyvyttömyydestä ja kykenemättömyydestä käsitellä tunteitaan. Lapsen etu ei ole se, että hänet sujautetaan oven raosta eivätkä äiti ja isä kykene edes tervehtimään toisiaan.

Sinä sen sijaan käsittelet asioita terapiassa. Luulen että jos lastensuojeluilmoitus tehdään tai asiaa muuten selvitetään, olet vahvemmilla. Sitä ihmettelen että olet tehnyt viikko-viikko-sopimuksen isän kanssa. Eikö normaalimpi sopimus (esim. joka toinen viikonloppu + mahdollisesti yksi päivä toisella viikolla + lomia) olisi ollut lapsen kannalta parempi? Erityisesti jos miehesi on epätasapainoinen?

Sitä paitsi luulen ettei lastensuojeluilmoitusta edes tehdä. Sen sijaan hankkisin itse jostain apua siihen, että saisit miehen ymmärtämään ettei lapsen etu ole yhteistyökyvyttömyys eikä välttämättä viikko-viikko-vanhemmuus. Tämä sinun pitää tietysti miettiä itse.

Himputti mikä besserwisser. Joo olisi lasten edun mukaista kun aikuiset hautaisivat tunteensa ja lakkaisivat olemasta olemassa.... Kun on vaikeaa, kun kerran välit ovat rikkoontuneet eroon johtavalla tavalla, niin todellakin toisen näkeminen ja kommunikointi voi olla ylivoimaista.

En edes tajua miksi jotkut eroaa ja ovat eron jälkeen niin superhyviä kamuja...

Miten kauan erostanne on? On tosi ymmärrettävää että kaunoja on eikä pysty kohtaamaan toista ilman katkeruutta, mutta ajan myötä ehkä mies pystyy jatkamaan elämäänsä? Onko teillä miten pitkä liitto takana? Hyvä että hän on hyvä isä ja viettää aikaa lapsen kanssa.. Anna positiivista palautetta siitä ja sano että arvostat sitä todella. Ehkä hän alkaa hyväksyä tilanteen ja myös hyvät puolet siinä - ennemmin tai myöhemmin:/

Minä kyllä voisin nähdä miestä ja jutella hänen kanssaan, miksi syytät myös minua siitä etten muka kykenisi edes tervehtimään miestä? Mies nimen omaan vaatii että sujautan lapsen oven raosta, lähempänä eroa ei halunnut edes sitäkään, tammikuussa vaihdoimme lapsen kolmannen hlön kautta, miehen toiveesta. Lähtöni oli hänelle kova paikka ja ymmärrän häntä täysin. Hän itse sanoi että tarvitsee aikaa, ja etenee askel kerrallaan, ja näin on myös tapahtunut, minä kunnioitan hänen toivettaan. Uskoo ja toivoo että joskus vielä voi nähdä minut tuntematta tuskaa. Ja sitä toivon minäkin.

Ja miehen isyydessä ei ole ollut vikaa, ja olen ollut hyvilläni miten kivasti hän on alkanut ottamaan vastuuta, mm. ottanut yhteyttä lapsen pk-kavereiden vanhempiin että lapsi voisi tavata kavereitaan muulloinkin kuin päiväkodissa, alkanut ostamaan tälle vaatteita ja harrastusvälineitä yms. (itse siis muutin vähän kauemmas, mutta kuskaamiset sujuu hyvin kun päiväkoti on työmatkan varrella)

Ainut missä oli vikaa, oli se ettei suhteemme toiminut. Miksi minä olisin alkanut riidellä huoltajuudesta, kun olin muutenkin henkisesti ihan rikki?

Haluaisin oikeasti nähdä sellaisen ihmisen, joka tulee jätetyksi, ja haluaa heti olla kaveriväleissä hlön kanssa joka on hänet jättänyt. Sinäkö olisit sellainen? Miten minä jotenkin vähän epäilen.... ;-)

Miten kauan erostanne on? On tosi ymmärrettävää että kaunoja on eikä pysty kohtaamaan toista ilman katkeruutta, mutta ajan myötä ehkä mies pystyy jatkamaan elämäänsä? Onko teillä miten pitkä liitto takana? Hyvä että hän on hyvä isä ja viettää aikaa lapsen kanssa.. Anna positiivista palautetta siitä ja sano että arvostat sitä todella. Ehkä hän alkaa hyväksyä tilanteen ja myös hyvät puolet siinä - ennemmin tai myöhemmin:/

Erosimme viime joulukuun loppupuolella. Takana 7 vuotta. Ja olen antanut hänelle paljon positiivista palautetta hänen isyydestään. Uskon että hän ajan myötä pääsee ainakin osittain katkeruudestaan, perheneuvolassa sanoivat että haluavat tavata meidät elokuussa nähdäkseen onko miehen katkeruus yhtään hellittänyt.

Itse olin todella iloinen että mies ehdotti yhteishuoltajuuta viikko/viikko-systeemillä, vaikka sitä tuolla joku ihmettelikin. Lisäksi mies jäi lähivanhemmaksi koska hän jäi yhteiseen kotiimme asumaan, pysyy päiväkoti ja kaverit samoina. Kumpikin olimme tosiaan huoltajuusasioista yksimielisiä, ja perheneuvolassa kehuivat meitä kun pystyimme noin sovussa tekemään sopimuksen huoltajuudesta. Siitä ei tarvinnut tosiaan vääntää, vaikkemme ennen eroa koskaan olleetkaan puhuneet huoltajuusasioista jos ero joskus tulee.

[QUOTE="a p";29850185]Erosimme viime joulukuun loppupuolella. Takana 7 vuotta. Ja olen antanut hänelle paljon positiivista palautetta hänen isyydestään. Uskon että hän ajan myötä pääsee ainakin osittain katkeruudestaan, perheneuvolassa sanoivat että haluavat tavata meidät elokuussa nähdäkseen onko miehen katkeruus yhtään hellittänyt.

Itse olin todella iloinen että mies ehdotti yhteishuoltajuuta viikko/viikko-systeemillä, vaikka sitä tuolla joku ihmettelikin. Lisäksi mies jäi lähivanhemmaksi koska hän jäi yhteiseen kotiimme asumaan, pysyy päiväkoti ja kaverit samoina. Kumpikin olimme tosiaan huoltajuusasioista yksimielisiä, ja perheneuvolassa kehuivat meitä kun pystyimme noin sovussa tekemään sopimuksen huoltajuudesta. Siitä ei tarvinnut tosiaan vääntää, vaikkemme ennen eroa koskaan olleetkaan puhuneet huoltajuusasioista jos ero joskus tulee.[/QUOTE]

Joo. EHkä nyt siirrytte eteenpäin ja unohdatte nuo entiset kuviot, esim se miten mies kohteli sinua suhteessa ja käytti hyväkseen. Nyt on nyt. Miten nuo enkelit sitten vaikuttaa sun normaaliin elämään?

Kun on vaikeaa, kun kerran välit ovat rikkoontuneet eroon johtavalla tavalla, niin todellakin toisen näkeminen ja kommunikointi voi olla ylivoimaista.

En edes tajua miksi jotkut eroaa ja ovat eron jälkeen niin superhyviä kamuja...

Näin se menee. Ja siis nyt on erosta vähän päälle 4 kuukautta. Minusta mies on edistynyt hyvin. Laihtunut kyllä oli, ihan säikähdin, varmaan toistakymmentä kiloa. Olen ollut huolissani ja tuntenut syyllisyyttä, mutta silti en kadu, näin oli parempi, ja mieskin on myöntänyt sen, ja lapsikin on onnellisempi.

Uskon kyllä että ajan myötä mies alkaa taas pystyä näkemään minua lapsen vaihtojen yhteydessä, ja vaihtamaan jonkun sanankin. Hiljaa hyvä tulee, ja haluan antaa hänelle aikaa ja tilaa toipua. Ja itselleni myös.

Minua myös ihmetyttää täällä ne, jotka ovat useammissa ketjuissa ihmettelemässä mikseivät juuri eronneet ole maailman parhaissa väleissä.

Joo. EHkä nyt siirrytte eteenpäin ja unohdatte nuo entiset kuviot, esim se miten mies kohteli sinua suhteessa ja käytti hyväkseen. Nyt on nyt. Miten nuo enkelit sitten vaikuttaa sun normaaliin elämään?

Olet oikeassa, minunkin pitäisi unohtaa, samoin miehen. Ja enkelit eivät vaikuta normaaliin elämääni mitenkään. Enkä ole niistä puhunut lapselle sanaakaan, hän saa tulevaisuudessa valita itse elämänkatsomuksensa. Itse en kuitenkaan opeta hänelle koskaan, että on vain yksi ainut oikea mielipide-minun omani, kuten isänsä ainakin elämänkatsomuksen suhteen tekee.

Tuli mieleen että tämän tekstisi lukeminen voisi auttaa. Se on kuin tarkistuslista. Jos ammattilaisella olisi tämä kädessä ja te kaksi hänen edessään arvioitavana niin hän huomaisi kyllä miehesi manipulaatiot.

Manipulointia on vaikea huomata jos ei tiedä etukäteen tarkkailla. On siis syytäkin olla huolissaan kuten oletkin juuri oikeasta syystä. Olen ollut vastaavassa tilanteessa mutta ilman lapsia. Kyllä sai taistella kun toinen oli niin etevä ja aina askeleen edelläni. Se oikeusjuttu päätyi sopuratkaisuun kuin ihmeen kautta. Luulen että miehelle oli tullut muita ongelmia ja ei jaksanut. Minulla kävi tuuri.

Tuli mieleen että tämän tekstisi lukeminen voisi auttaa. Se on kuin tarkistuslista. Jos ammattilaisella olisi tämä kädessä ja te kaksi hänen edessään arvioitavana niin hän huomaisi kyllä miehesi manipulaatiot.

Manipulointia on vaikea huomata jos ei tiedä etukäteen tarkkailla. On siis syytäkin olla huolissaan kuten oletkin juuri oikeasta syystä. Olen ollut vastaavassa tilanteessa mutta ilman lapsia. Kyllä sai taistella kun toinen oli niin etevä ja aina askeleen edelläni. Se oikeusjuttu päätyi sopuratkaisuun kuin ihmeen kautta. Luulen että miehelle oli tullut muita ongelmia ja ei jaksanut. Minulla kävi tuuri.

Minä en vaan oikein ymmärrä mihin mies pyrkii, kun ei huoltajuuttakaan halua-itse ehdotti yhteishuoltajuutta, ja se ollaan jo laitettu ylös lastenvalvojalla. En siis tajua hänen pointtiaan, miksi piti viedä minut perheneuvolaan ja siellä koittaa vakuuttaa että olen tasapainoton huuhaahörhö, jonka äitiydestä hän on huolissaan. No, ehkä hän saa siitä jotain tyydytystä sille että jätin hänet, kun joudun niille psykologeille vakuuttamaan että olen täyspäinen. Okei, vakuutetaan sitten, en minä siinä mitään menetä. :-)

Ehdota perheneuvolaan jatkuvia köyntejä, miehelle ja psykologeille keskenään

Psykologit päättävät kahden käynnin perusteella, tuleeko meille tai toiselle meistä asiakkuutta vai ei. Minä tai ex emme sitä päätä, vaikka haluaisimmekin.

Psykologit olivat jostain syystä ihan haavi auki kun minä ilmestyin myös paikalle. Mies oli vaan ilmoittanut minulle päivämäärän ja kirjoitti että voin tulla mukaan jos haluan. Olivat siis ihan silminnähden hämmästyneitä ja sanoivat etteivät odottaneet että minäkin tulen. en tiedä sitten miksi, ilman muuta haluan saada välimme sellaiseen kuosiin että lapsen ei tarvitse enää kärsiä, ja nythän mies ei halua nähdä tai kuullakaan minusta mitään.