Miten ihmeessä saan alotettua (taas) tän siivoamisen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun kutsuu vieraita kylään, tulee siivottua! Tai siis itse ainakin haluan että koti on siisti kun vieraita tulee, joten silloin saan aina tehtyä kunnon siivouksen kun joku on tulossa kylään.

Juu eilen yritin kolmea kaveria saada käymään ei onnistunut. TOissailtana kahta, kukaan ei päässyt. Ja mulla sit se vika et siivoan nuo yleiset tilat ja laitan kamarien ovet kiinni. Pahimmassa tapauksessa tungen ne sotkut kamarin puolelle jos ei aikaa tarpeeksi.

[QUOTE="a p";26723101]Toinen ongelma huone on sitten 10v tytön ja 12v pojan huone. Poika on siisti ja tarkka. TYttö taas rakastaa kaikkea krääsää ja hilpetöörää mistä ei ole valmis luopumaan. Eli sekin vaatis perusteellisen siivouksen. Siellä kans kalustus ongelma.
Jos olis rahaa niin tietäisin kyllä mitä laittaa.. ilman rahaa hankalampaa. Ja tuntuu että aina tulee jotain kiireellisempää kun oot yrittäny säästää jostain ylimääräistä että sais jotain laitettua.[/QUOTE]
Entäs jos laittaisi tytön ja 5-vuotiaan samaan. Tytölle joku lukittava kaappi, jonka koko määrittelisi sen miten paljon pienemmän kanssa "uskaltaa" säilyttää tavaraa ja sitten koululainen (joka tarvitsee työrauhaa) siistin 12-vuotiaan kanssa. Murrosikäisiä ovat nuo isommat pian, niin uusi järjestely voisi olla parempi.

Ihanaa, tänään illalla alkaa viikonloppuvapaat ja pääsee siivoomaan koko talon perusteellisesti! :) en mitään rakasta yhtä paljon kun siistiä kotia. Ja nyt kun minä oon kotona ja mies lapsen kans kotona, en ehdi siivoo yhtä paljon. Mut onneks mies on suht siisti. Kerran viikossa kuitenkin tehosiivous.

Ja kyllä minä siivoon joka pvä aina jotain, vaikka teenkin 9tuntista päivää ja olen ihan väsy kun pääsen kotiin. Ei se vie aikaa sen kummemmin, asenne nyt vaan kohilleen ja tehokkuudet kaakkoon! Vessakäynnin yhteydessä suihkaiset pari kertaa desinfioivaa kylpyhuoneen pesuainetta lavuaariin ja pyyhkäset sen, järjestelet hammasharjat ym tavarta, jos on ylimääräisiä ajelehtijoita..vessan voi pyyhkästä pesuaineen ja wc-paperin kans nopeesti illan viimesen vessakäynnin jälkeen. :)
Illalla, kun lapset menny nukkuu, nopeesti kerää rojut pois lattioilta ja niihin tarkoitetuille paikoille. Ei mene montaa minuuttia. Ei meillä ainakaan koskaan olekaan niin hirveästi leluja ympäriinsä, kun aina leikin jälkeen siivotaan jäljet.
Keittiön pöytä pestään rätin & pesuaineen kanssa joka ruokailun jälkeen. Aikaa menee minuutti-kaks.
Ja keittiö (tiskit, ruokavärkit yms) siistitään kans joka ruokahetken jälkeen. Yleensä menen työpäivän jälkeen suoraan vessaan, jossa pesasen nopeesti lavuaarin ja sit keittiöön hakee iltapalaa, jolloin samalla tyhjennän tiskikoneen tms.
Aamulla heti ekana pyykkikone pyörii. On mukavaa olla tehokas ja sotkuisessa kämpässä tulee vaan vihaiseksi :)

Tänään sitten imuroidaan, järjestellään tavarat paikoilleen, puistellaan petivaatteita, sohvatyynyjä, pöytäliinoja jne..mietitään mitä vielä voisi heittää turhana pois eli --> kirpparisäkkiin. Ei mitään turhaa rojua, inhoan sitä!! Pestään kunnolla keittiö, vessa..siistitään parvekkeet, pestään lattiat, pyyhitään pölyt, pestään pyykkiä, järjestellään vaatekaappia...viikonloppuna tulee ystäviä kylään ja on ihanaa ,kun kämppä on tiptop! :)

Alkuperäinen kirjoittaja 25vee äippä;26723204:
Ihanaa, tänään illalla alkaa viikonloppuvapaat ja pääsee siivoomaan koko talon perusteellisesti! :) en mitään rakasta yhtä paljon kun siistiä kotia. Ja nyt kun minä oon kotona ja mies lapsen kans kotona, en ehdi siivoo yhtä paljon. Mut onneks mies on suht siisti. Kerran viikossa kuitenkin tehosiivous.

Ja kyllä minä siivoon joka pvä aina jotain, vaikka teenkin 9tuntista päivää ja olen ihan väsy kun pääsen kotiin. Ei se vie aikaa sen kummemmin, asenne nyt vaan kohilleen ja tehokkuudet kaakkoon! Vessakäynnin yhteydessä suihkaiset pari kertaa desinfioivaa kylpyhuoneen pesuainetta lavuaariin ja pyyhkäset sen, järjestelet hammasharjat ym tavarta, jos on ylimääräisiä ajelehtijoita..vessan voi pyyhkästä pesuaineen ja wc-paperin kans nopeesti illan viimesen vessakäynnin jälkeen. :)
Illalla, kun lapset menny nukkuu, nopeesti kerää rojut pois lattioilta ja niihin tarkoitetuille paikoille. Ei mene montaa minuuttia. Ei meillä ainakaan koskaan olekaan niin hirveästi leluja ympäriinsä, kun aina leikin jälkeen siivotaan jäljet.
Keittiön pöytä pestään rätin & pesuaineen kanssa joka ruokailun jälkeen. Aikaa menee minuutti-kaks.
Ja keittiö (tiskit, ruokavärkit yms) siistitään kans joka ruokahetken jälkeen. Yleensä menen työpäivän jälkeen suoraan vessaan, jossa pesasen nopeesti lavuaarin ja sit keittiöön hakee iltapalaa, jolloin samalla tyhjennän tiskikoneen tms.
Aamulla heti ekana pyykkikone pyörii. On mukavaa olla tehokas ja sotkuisessa kämpässä tulee vaan vihaiseksi :)

Tänään sitten imuroidaan, järjestellään tavarat paikoilleen, puistellaan petivaatteita, sohvatyynyjä, pöytäliinoja jne..mietitään mitä vielä voisi heittää turhana pois eli --> kirpparisäkkiin. Ei mitään turhaa rojua, inhoan sitä!! Pestään kunnolla keittiö, vessa..siistitään parvekkeet, pestään lattiat, pyyhitään pölyt, pestään pyykkiä, järjestellään vaatekaappia...viikonloppuna tulee ystäviä kylään ja on ihanaa ,kun kämppä on tiptop! :)
Luin tämän ja olen jo ihan väsynyt.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Mä voin tulla sinnekin natkuttamaan. Olen saanut miehen siivoamaan jälkensä, lapsen aloittamaan huoneen siivouksen ja itseni tarttumaan vihdoin tuon kylppärin kaaoksseen. :D Musta on kuoriutumassa pirttihirmu vanhoilla päivillä.

[QUOTE="vieras";26723128]Entäs jos laittaisi tytön ja 5-vuotiaan samaan. Tytölle joku lukittava kaappi, jonka koko määrittelisi sen miten paljon pienemmän kanssa "uskaltaa" säilyttää tavaraa ja sitten koululainen (joka tarvitsee työrauhaa) siistin 12-vuotiaan kanssa. Murrosikäisiä ovat nuo isommat pian, niin uusi järjestely voisi olla parempi.[/QUOTE]

Ongelma siinä että että tuo 12v ja 8v ei oikein tuu toimeen keskenään. Kumpikin niin voimakas luonteisia että oksat pois.
Lapset on 15v, 13v, 12v, 10v, 8v, ja 5v. Eli tällä hetkellä ovat ikäjärjestyksessä aina 2 samassa huoneessa. Muut poikia paitsi tuo 10v.

13v ja 12v haluaisivat samaan huoneeseen. Ja taas tuo 8v ja 5v tulee hyvin toimeen ja leikkivät eniten yhdessä. Ongelmaksi tulee se ettei voi laittaa 15 v poikaa ja 10v tyttöä samaan huoneeseen.

Alunperin 3 isointa oli samassa huoneessa (iso huone mihin mahtuvat ihan ok) ja tyttö omassa huoneessaan. 12v päätti ite muuttaa tytön kaveriksi.

[QUOTE="vieras";26723225]Luin tämän ja olen jo ihan väsynyt.[/QUOTE]

:laugh:
noh noh! hei, itselläni on sentään kiliprauhasen vajaatoiminta, mutta lääkitys kohdillaan, niin jaksaa siivota! :laugh:
se täytyy vain olla se intohimo ja tahto siisteyteen. mulla ei yksinkertaisesti pää kestä sotkua ja likaa. tuun tosi vihaiseksi ja huonotuuliseksi jos kämppä on sekaisin..

tää on totta,mulla tulee tosi huono fiilis jos on sotkua ja sit mikään ei mee hyvin.kun on kaikki kondiksessa niin mielikin on hyvä!!!
koittakaas kaikki alkaa siivoon mikä fiilis on ku kaikki on tiptop ja sit vaan jokapäivä pikkusta puunailua ni koti aina hyvännäkönen!!näin meillä:)

25v äipälle:
Meillä lojuu kaikkea muuta kuin leluja pitkin huushollia. Ei ne lelut ole se ongelma. Tiskit kertyy, roskia ei kukaan viitti viedä. vaatteita on joka paikassa, puhtaita, puoli likaisia ja likaisia. Sit lopulta kun siivotaan niin kaikki menee pyykkiin ja tolkuton pyykkivuori.

Ja se että tällä sakilla 1 koneellinen tiskiä tai pyykkiä päivässä ei riitä. 3 koneellista molempia on aika optimaalinen mutta tahtoo aina se viimeinen koneellinen jäädä roikkumaan.

Työt aiheuttaa tuon fiiliksen, vaikkei ois ees siivoamisesta kyse:

savage+chickens.jpg

[QUOTE="a p";26723341]25v äipälle:
Meillä lojuu kaikkea muuta kuin leluja pitkin huushollia. Ei ne lelut ole se ongelma. Tiskit kertyy, roskia ei kukaan viitti viedä. vaatteita on joka paikassa, puhtaita, puoli likaisia ja likaisia. Sit lopulta kun siivotaan niin kaikki menee pyykkiin ja tolkuton pyykkivuori.

Ja se että tällä sakilla 1 koneellinen tiskiä tai pyykkiä päivässä ei riitä. 3 koneellista molempia on aika optimaalinen mutta tahtoo aina se viimeinen koneellinen jäädä roikkumaan.[/QUOTE]
Ehkä se vaan on niin, että noin isossa perheessä ei ihan siistiä voi ollakaan ja on tosi ymmärrettävää. En voi edes kuvitella mikä sumpliminen kaikissa teidän jutuissa on. Muutaman vuoden päästä ehkä aavistuksen helpottaa, kun yksi muuttaa omilleen. Tosin sitten on enemmän murrosikäisiä..

[QUOTE="a p";26723341]25v äipälle:

Ja se että tällä sakilla 1 koneellinen tiskiä tai pyykkiä päivässä ei riitä. 3 koneellista molempia on aika optimaalinen mutta tahtoo aina se viimeinen koneellinen jäädä roikkumaan.[/QUOTE]

Yksi hyvä keino pyykkiproggikseen; meillä on kaappi, jossa 3 isoa koria. Ekassa korissa värilliset vaatteet, tokassa tummat ja vikassa valkopyykki. Helpottaa pyykin lajitteluprosessia kummasti. Minä korjaan nykyään melkeen kaikki lojuvat vaatteet suoraan sinne pyykkikoreihin, ellei ole just tänään otettu. Sit viikkaan nopeesti kaappin. Pyykkiä on helppo pestä kun yhdestä korista nakkaa aina kasan vaatteita koneeseen, pesuaineet perään ja konehan tekee lopun puolestasi. Paitsi että se ei ripusta pyykkejä kuivumaan, se pitää sitten tehdä ;) mutta eipä siinäkään lopulta kauaa mene. Meillä pyykit kuivuu toisella partsilla, joka päivä siellä on pyykkiä kuivumassa, sit kun tulee vieraita niin korjataan se teline tietty pois.

Tiskikonetta saa joo tyhjennellä ja täyttää meilläkin pari kertaa päivässä, vaikka ei ole kuin 1 lapsi. Mutta sekin homma rutinoituu, kun tekee aina samalla kun tekee itselleen iltapalaa tms. Juju on just se rutinoituminen. Hommat sujuu kuin itsestään, kun tekee sellaisen jokapäiväisen, lähes huomaamattoman nopean, pikasiivouksen.

Sitähän se on, joka päivä pitää siivota JOTAIN. Mutta näin ei sitten kerry sitä hirveetä siivousvuorta yhdelle päivälle ja siivouspäiväkin on mukavampi, kun ei ole aivan kaatopaikka koko kämppä.

Meillä auttaa oikeasti tämä:
1) Pikaimurointi joka päivä ja lattioiden pesu pari kertaa viikossa.
2) Tiskikone hoidetaan tyhjäksi heti aamusta ja tiskit suoraan tiskikoneeseen. Jos joku urvelo, kuten mieheni, ei ole tiskejä koneeseen asti saanut, niin menee pari sekuntia, kun ne laittanut siinä ohi kävellessä.
3) KARSI, KARSI, KARSI. Kaikki kaapit turhista pois, hanki laatikoita joihin järkkäät jutut ja jokaiselle pienellekin asiallekin OMA PAIKKA. Auttaa ihan suunnattomasti, kun kerää niitä rojuja lattialta ja pöydiltä, kun tietää tasan, mihin ne menee, eikä vain "no tonne" ja saa taas siivoilla.
4) Kellotus. Mä oon laskenut, että tiskivuoren siistii korkeintaan puolessa tunnissa, kamojen keräys 5min, pikaimurointi 10min ja perusteellinen imurointi 30min. Lattioiden pesu 15min. Pöytien pyyhkiminen 5min. Jne...... Ei tunnu mikään ikuisuusprojektilta, kun ajattelee, että "no eihän siihen mee kun sen ja sen verran".
5) Musiikki, rennot vaatteet ja hyvät välineet. Niillä se lähtee. Kerää kaikki tarvittavat siivousvälineet vaikka keittiönpöydälle tai jonnekin, mistä ne on helposti saatavilla. Pistä musiikki täysille, puhelin ja netti kiinni ja ala jammailee. Lasi punkkua/siideriä/lonkeroa ei olis myöskään pahitteeksi. Siivoillessakin voi rentoutua oikein hyvin, kun ajattelee, että pääsee kerrankin siivoamaan kunnolla ilman lapsia ja ylimääräisiä keskeytyksiä. Luksusta sekin! Siivoamisen jälkeen hiki pois suihkussa, puhtaat vaatteet, telkkari/netti auki ja toinen lasi viiniä/siideriä/lonkeroa - ja sen jälkeen vain nautitaan hiljaisuudesta ja puhtaudesta. Musiikki laitetaan siivouksen jälkeen pois, koska se muistuttaa siitä siivoamisesta!!!!

Mulla auttaa aina 100-varmasti noi. Mutta mä rakastankin siivoamista ja järkkäilyä, kun lapset ja mies on pois, ja saa IHAN RAUHASSA tehdä :)

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
On mulla pyykit lajiteltu värin mukaan ja koreja on 6 kpl. Mut varsinkin jos itellä on menoa sitä kertyy. Ja sit toinen että isommat jemmaa yläkertaan niitä. Ja sitte kun n parin viikon välein siivoavat niin sieltä tulee kerralla se 10 koneellista pyykkiä.

Tuutis ei meillä imuroi puolessa tunnissa taloa. jos perusteellisesti imuroi niin se on 1½ tuntia. Pikaimuroinnit sit riippuu mitä imuroi.
Ja oon yrittäny järjestää niitä paikkoja tavaroille ongelma onkin se että lapset ei jaksa/viitti laittaa niitä sinne mihin pitäis. Vaan tunkevat tavaraa mihin sattuu. Ja sitte on taas iso työ saada kaapit kuntoon. Aina on jossain joku nurkka mikä on kuin pommin jäljiltä.

Ja en vaan oo sellanen että jaksasin koko ajan kulkea ympäriinsä laittamassa tavaroita paikoilleen.

Meillä auttaa oikeasti tämä:
1) Pikaimurointi joka päivä ja lattioiden pesu pari kertaa viikossa.
2) Tiskikone hoidetaan tyhjäksi heti aamusta ja tiskit suoraan tiskikoneeseen. Jos joku urvelo, kuten mieheni, ei ole tiskejä koneeseen asti saanut, niin menee pari sekuntia, kun ne laittanut siinä ohi kävellessä.
3) KARSI, KARSI, KARSI. Kaikki kaapit turhista pois, hanki laatikoita joihin järkkäät jutut ja jokaiselle pienellekin asiallekin OMA PAIKKA. Auttaa ihan suunnattomasti, kun kerää niitä rojuja lattialta ja pöydiltä, kun tietää tasan, mihin ne menee, eikä vain "no tonne" ja saa taas siivoilla.
4) Kellotus. Mä oon laskenut, että tiskivuoren siistii korkeintaan puolessa tunnissa, kamojen keräys 5min, pikaimurointi 10min ja perusteellinen imurointi 30min. Lattioiden pesu 15min. Pöytien pyyhkiminen 5min. Jne...... Ei tunnu mikään ikuisuusprojektilta, kun ajattelee, että "no eihän siihen mee kun sen ja sen verran".
5) Musiikki, rennot vaatteet ja hyvät välineet. Niillä se lähtee. Kerää kaikki tarvittavat siivousvälineet vaikka keittiönpöydälle tai jonnekin, mistä ne on helposti saatavilla. Pistä musiikki täysille, puhelin ja netti kiinni ja ala jammailee. Lasi punkkua/siideriä/lonkeroa ei olis myöskään pahitteeksi. Siivoillessakin voi rentoutua oikein hyvin, kun ajattelee, että pääsee kerrankin siivoamaan kunnolla ilman lapsia ja ylimääräisiä keskeytyksiä. Luksusta sekin! Siivoamisen jälkeen hiki pois suihkussa, puhtaat vaatteet, telkkari/netti auki ja toinen lasi viiniä/siideriä/lonkeroa - ja sen jälkeen vain nautitaan hiljaisuudesta ja puhtaudesta. Musiikki laitetaan siivouksen jälkeen pois, koska se muistuttaa siitä siivoamisesta!!!!

Mulla auttaa aina 100-varmasti noi. Mutta mä rakastankin siivoamista ja järkkäilyä, kun lapset ja mies on pois, ja saa IHAN RAUHASSA tehdä :)

Oikeasti tosi hyviä vinkkejä, kiitos. =) Huomaa, että olet ajatellut asiaa.

[QUOTE="a p";26722799] Tämä leväperäisyys siivoamisen suhteen on lähtöisin jo mun lapsuuden kodista. Äiti ja sen sisarukset on just samanlaisia. Harmittaa kun lapset oppivat edelleen tälläisen elämäntyylin.[/QUOTE]

Meillä kanssa näin. Ahdistaa kun pitäisi opettaa lapsi siivoamaan ja olemaan muutenkin järjestelmällinen, kun en itse ole. Meillä on tarrapalkinnot lelujen siivouksesta, mutta en meinaa aina muistaa vahtia, että lapsi todellakin korjaa lelunsa pois.

Mä oon ennen ollut oikein siisti ja tehokas ihminen. Sitten syntyi kolmas lapsi ja kämppä räjähti käsiin. Onko sitten syynä liian pieni asunto 3h+k 71 neliöö, jatkuvasti tihutöissä oleva 1v, vaiko vaan se että mieluummin reissaan lasten kanssa ympäri kaupunkia kuin heilun kotona luudan varressa.
Meillä ei ole enää yhtään niin selkeää rutiinia elämässä kuin vielä kakkosen ollessa pieni, tiettyyn aikaan herättiin, syötiin, ulkoiltiin, silloin siivosin joka aamu koko asunnon ja siinä ei montaa minuuttia mennyt.
Nyt pyörii lattioilla epämääräistä tavaraa ja imuroida ei voi ennen kuin kerää ne pois. Juuri ja juuri jaksaa tiskit laittaa ja pyykit pyörittää kerta viikkoon. Ei jaksa ei. Ja suututtaa kun ei jaksa.
Mutta turhauttavalta se siivoaminen tuntuu kun kukaan muu ei piittaa. Lapsetkin alkaa olla jo siinä iässä että oikeasti saavat kaaoksen aikaan. Tiputtavat vaatteet lattialle kun riisuvat, astiat jää olkkariin, jälkiä ei vaan korjata.
Naputus ei auta ellei sitä tahdo sitten tehdä koko ajan.

Pläääh en oo vieläkään päässy puusta pitkälle tän homman kanssa. Lattiat raivattu tuolta pahimmasta lasten huoneesta. Pitäs saaja ne kopat vielä järjestykseen ja varastoon. Saati sitte muu talo.
Ei vaan voi vähempää kiinnostaa. Ja kun väkisin tekee niin on hidasta ja mikään ei suju.
Oikeasti vihaan koko siivoamista.

Voisiko nuo kouluikäiset lapset laittaa pitämään tavaransa ja vaatteensa järjestyksessä viikkorahaa vastaan. Eli rahaa ei tipu, jos ei ole siistiä. Et millään ehdikään siivoamaan, jos pidät lasten henkilökohtaisista tavaroista huolta.

[QUOTE="vieras";26729306]Voisiko nuo kouluikäiset lapset laittaa pitämään tavaransa ja vaatteensa järjestyksessä viikkorahaa vastaan. Eli rahaa ei tipu, jos ei ole siistiä. Et millään ehdikään siivoamaan, jos pidät lasten henkilökohtaisista tavaroista huolta.[/QUOTE]

Välillä toimii välillä ei. Tuntuu et välistä ihan sama vaikka otan pelit, tietokoneet ja viikkorahat pois niin en silti saa siivoamaan noita.
Pitäs jaksaa että joka ilta siivotaan mut ongelma on se että en ole ite joka ilta kotona. Ja jos pari iltaa peräkkäin oon töissä niin huusholli sen näköinenki. Mies kuitenkin tekee jatkuvasti yli 12 tunnin päivää ettei oikein voi sitäkään laittaa täällä siivoamaan. Kait se pitäs yrittää saada sit ennen töihin menoa siivottua..

Ja joo mulla on itelläkin asenne ongelma tän siivouksen kanssa.

Mitäpä sitä sitten kitisemään kun aikaa sulla on nyt toista päivää istua koneella valittamassa.Kukin elää tyylillään ja sua ei siivoaminen kiinnosta kuten ite kerroit.Anna olla.

[QUOTE="a p";26723989]
Tuutis ei meillä imuroi puolessa tunnissa taloa. jos perusteellisesti imuroi niin se on 1½ tuntia. Pikaimuroinnit sit riippuu mitä imuroi.
Ja oon yrittäny järjestää niitä paikkoja tavaroille ongelma onkin se että lapset ei jaksa/viitti laittaa niitä sinne mihin pitäis. Vaan tunkevat tavaraa mihin sattuu. Ja sitte on taas iso työ saada kaapit kuntoon. Aina on jossain joku nurkka mikä on kuin pommin jäljiltä.

Ja en vaan oo sellanen että jaksasin koko ajan kulkea ympäriinsä laittamassa tavaroita paikoilleen.[/QUOTE]

No mutta nää on nyt vaan syitä, että MIKSI teillä on sotkuista. Kyse kuitenkin oli siitä, että MITEN PÄÄSET ALKUUN siivouksessa. Mikä estää? TIEDÄN, että se ei ole helppoa. Se on kaikkea muuta kuin helppoa. Se tuntuu aivan ylitsepääsemättömältä välillä. Ahdistavaltakin. MUTTA, nauti nyt vielä, kun lapset ja mies reissussa. Arvostappa tuota omaa aikaas pikkasen paremmin, kun kaikilla ei noin ole.

[QUOTE="akka";26729395]Mitäpä sitä sitten kitisemään kun aikaa sulla on nyt toista päivää istua koneella valittamassa.Kukin elää tyylillään ja sua ei siivoaminen kiinnosta kuten ite kerroit.Anna olla.[/QUOTE]

Niin antasinkin jos ois vaan minusta kiinni. Mies tulee huomenna lasten kans ja olettaa et täällä on talo siivottuna. Ja toisaalta tätä ei sit siivoa enää kukaan jos tähän kaaokseen purkaa vielä vaunusta kaiken.

Ja vaikka kuin järjellä ajattelen niin ei lisää tuota motivaatiota pätkän vertaa. Kun ei voi aatella vaan itteään vaikka haluais.