Miten ihmeessä sanoa nätisti äidille, että...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
opettelehan paremmat hygieniatavat ennen ruoanlaittoa?

Joitakin kertoja kun olen ollut vanhemmillani, niin aika useasti olen huomannut, että äiti alkaa kokkaamaan tuosta vain pesemättä ensin käsiään. Sitten kun nätisti sanon asiasta, niin hän nopeasti vain veden alla huljauttaa kätensä eikä käytä edes saippuaa.

Tuntuu, että lapsuuskodissa on maha aina ihan sekaisin. Syynä kai tuo ettei toinen pese kunnolla käsiään ja ehkä myös osittain ruoansäilytysongelmat.

Harmia ja syyllisyyttä tuosta vain seuraa siksi, että äitini aina pakkaa kotiimme vietäväksi 1-2 purkkia tai pientä laatikkoa lämmintä ruokaa + sitten kiisseliä ja/tai vispipuuroa. Kyllähän usein yhden purkin tai laatikon tuota lämmintä ruokaa syömme , mutta sitten ei tee mieli, kun maha menee ihan sekaisin. Itselle on myös tosi vaikeaa heittää toisen valmistamaa ruokaa roskiinkaan.

Onneksi kiisseleistä ja vispipuuroista ei maha mene sekaisin.

Ja kun ei voi toiselle sanoa, että älä laita mitään ruokaa mukaan, kyllä mekin ruokaa osaamme tehdä itsekin. Kun äiti aina perustelee ruoan antamisen sillä, että "sinä sitten pääset helpommalla, kun ei aina tarvitse olla ruokaa laittamassa".

Mutta itse kun noudatan erittäin hyvää käsihygieniaa ja pesen jatkuvasti käsiäni ennen ruoanvalmistusta + sen aikanakin toisinaan, niin ei ole maha ripulilla ja sekaisin.

Ei kai siinä auta muu kuin sanoa suoraan. :(
Olen huomannut saman oman äitini kohdalla, tosin itsellä ei ollut maha koskaan kuralla mutta siis että pesee pelkällä vedellä.

Onpas kinkkinen tilanne. Itse olen sen verran tarkka ruokamyrkytysten suhteen, että mieluimmin kylmäpäisesti heittäisin ruuat roskiin vaan.
Kiittäisin ruuista, ottaisin vastaan ja kotona heittäisin roskiin. Mieluimmin niin, kuin ruokamyrkytys ja vatsatauti.

Kyllähän se nyt on järkevää ja hyödyllistä pestä kädet hyvin ennen ruoanlaittoa, mutta ei kai nyt sentään lapsuuskodissasi joka kerta ja joka ruoasta tule koko perheelle ruokamyrkytys tai mene vatsa sekaisin?!

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Kyllähän se nyt on järkevää ja hyödyllistä pestä kädet hyvin ennen ruoanlaittoa, mutta ei kai nyt sentään lapsuuskodissasi joka kerta ja joka ruoasta tule koko perheelle ruokamyrkytys tai mene vatsa sekaisin?!

Mä aattelin kans samaa....

Väittäsin että se on enemmän sun pään sisällä, että just siellä menee maha sekaisin. Jos olet kotona tosi tarkka ja siellä näet ettei olla yhtä tarkkoja. Itse olen ainakin sellainen.

Tokkopa äitisi toimii kovin eri tavalla kuin silloin kuin asuit vielä kotona. Vai olitko koko lapsuutesi ripulissa?

Mun äiti ei ole koskaan harrastanut käsien pesua ennen ruuanlaittoa eikä meidän vatsat ole siihen mitenkään reagoineet. Ruokahan keitetään yleensä kypsäksi joten kai ne pöpöt kuolee. Saalaatit on sitten eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lila, juu mutta kun ruoka maksaa nykyään niin tuhottomasti, niin siksi koen suurta syyllisyyttä heittäessäni toisen tekemää ruokaa roskiin.

Niin maksaa, mutta se pilaantunut ruoka EI ole minkään arvoista. Vatsataudille ei voi määrittää hintaa, mutta mulle on tärkeämpää pysyä terveenä, kuin "säästää" ruokaa. Eihän siinä ole mitään järkeä, että säästääkseen syö epäkelpoa ruokaa, sitten oksentaa ja ripuloi sen pois. Tai ainakin maha kipeänä.
Siis mieluimmin roskiin kuin suuhun paha ruoka.

Vähän epäilen... Ja mitä hygieniaan tulee, niin pitäisihän ne kädet pestä ennen ruuanlaittoa, mutta ruoka yleensä keitetään tai paistetaan kypsäksi jolloin mahdolliset pöpötkin kuolevat. Hysteerinen olet.

Kyllä muistan, että lapsuuskodissa lapsena sain jatkuvasti rampata vessassa ja sama tahti jatkuu nyt aikuisenakin.

Kannattais varmaan käydä jo lääkärissä, sillä sun äidin tekemässä ruuassa tuskin on vikaa, vaan se vika on jossain ihan muualla...

Aikas herkkä mahaisia olette.. Ei meilläkää saippualla joka kerta hinkata ennen ruuan laittoa enkä mä ole käsipesuhysteerinen muutenkaan.. Mut eipä olla mahatautejakaan pahemmin sairastettu ja uskon et osittain se syynä ettei olla ylihygieenisiä ja muutenkin tosi terveinä pysytty..

Kyllä muistan, että lapsuuskodissa lapsena sain jatkuvasti rampata vessassa ja sama tahti jatkuu nyt aikuisenakin.

No toi on kyllä jotenkin kipeetä sitten jos äitisi ei itse tajua. Tai sitten olet todella herkkämahainen. Enemmän kyllä uskon tuon olevan pään sisällä.

No voiskohan syy olla sun omassa vatsassa tai suolistossa? Oletko allerginen jollekin ruoka-aineelle jota äitisi käyttää?

Meillä on porukoilla sama ongelma. Ruoat saatetaan jättää tunneiksi hellalle tai uuniin muhimaan. Siellä listeriat sitten lisääntyy. Kerran ku vetäisin käsidesiä käsiin ennen kuin aloitin leipätaikinan vaivaamisen, niin isäni totesi "no hyi, etkai sinä tuota käsiisi laita yök". Hygieniapassi saisi kuulua jokaisen peruskoululaisen opetussuunnitelmaan.

Sellainen huomio vielä, että suurin osa ruuan pilaantumisista tapahtuu ruuan laittamisen JÄLKEEN, eikä ennen.
Vika siis valmiin ruuan säilyttämisessä ja kuljettamisessa. Ruoka pitäisi heti valmistumisen jälkeen syödä tai kylmentää. Ja kuljettaminen myös viileänä.

Alkuperäinen kirjoittaja sama homma:
Meillä on porukoilla sama ongelma. Ruoat saatetaan jättää tunneiksi hellalle tai uuniin muhimaan. Siellä listeriat sitten lisääntyy. Kerran ku vetäisin käsidesiä käsiin ennen kuin aloitin leipätaikinan vaivaamisen, niin isäni totesi "no hyi, etkai sinä tuota käsiisi laita yök". Hygieniapassi saisi kuulua jokaisen peruskoululaisen opetussuunnitelmaan.

Peesaan täysin isääsi. Sinne taikinaanhan se kaikki käsidesi siirtyy kätevästi mausteeksi. YÖK! Pesu vedellä ja saippualla on tuossa tilanteessa ok, käsidesi ei.

Alkuperäinen kirjoittaja r:

Peesaan täysin isääsi. Sinne taikinaanhan se kaikki käsidesi siirtyy kätevästi mausteeksi. YÖK! Pesu vedellä ja saippualla on tuossa tilanteessa ok, käsidesi ei.

Saippuapesu ei poista bakteereja käsistä. Käsidesi (alkoholi )kyllä haihtuu käsistä n 60sec jälkeen levittämisestä. Ihan tiedoksi.

En mä ainakaan laittaisi käsidesiä ennen leipomista! Mielummin pesisin kädet saippualla . Sinne taikinaanhan ne käsidesit menee.

Yhteistyössä