Miten jaksaa....? Olen ihan loppu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtoo elämän takas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahtoo elämän takas

Vieras
Olen 4 lapsen äiti. Lapset syntyneet 2000, 2003, 2005 ja 2010.. Yritän selittää tilanteen mahd. lyhyesti vaikka se on vaikeaa =( Virheitä varmaan löytyy, olen niin väsy

Fyysinen voitini romahti totaalisesti kolmannen lapsen jälkeen. Minulla oli jatkuvasti huimausta, korvat oireilivat (korvissa painetta ja olivat lukossa), lepo ei auttanut upumukseen, niveliä ja lihaksia särki, toisen silmän pupilli muuttui yht äkkiä paljon isommaksi, oli puutumisia kasvoissa ja muualla yms. Hyvä että postilaatikolle jaksoin kävellä.

Asuttiin 4v hoimeisessa asunnossa ja ajattelin että oireet voisivat olla siitä vaikka olimme jo päässeetkin uuteen taloon.

Hakeuuduin lopulta silloin terv. keskukseen ja lääkäri sanoi että on vaan masennusta ja lykkäsi reseptin kouraan. Siitä alkoi lääkehelvetti. Sain citalobram nimistä lääkettä ja laihduin siitä 6vk aikana 10kg. Oksetti jatkuvasti ja kroppa meni ylikierroksille. Painoin lopulta 45kg ja pistivät minut psyk sairaalan avo osastolle lääke kokeilluun. Siellä tunkivat uudet myrkyt ja voin entistä huonommin. Kokeilin 6v aikana melkein koko reperttuaarin noita masennuslääkkeitä enkä yhdestäkään saanut apua. Oireet vaan pahenivat ja lääkärit vaan aivopesivät että masennuksesta johtuu. Nuo lääkekokeilut veivät yöunet ja noista kokeiluista lähtien olen kärsinyt kroonisesta unettomuudestakin. Olen todella viihainen... Ja harmittaa että minä typeränä uskoin lääkäreitä.

v2007 menin fyysisesti niin huonoon kuntoon että jouduin meilahteen sisälle tiputukseen. Minulta tutkittiin MS ja muita sairauksia mutta mitään ei löytynyt. Kävin sairaalassa 3vk välein saamassa verivalmistetta vuoden ajan ja sain varm vuoksi vuoden antibiootti hoidon. Korva oireilu jäi tuolla mutta muuten ei auttanut. Kun mitään ei saatu selville minut unohdettiin.

Tuossa vaiheessa minulla oli nuorin jo päiväkodissa, kun en pystynyt häntä kotona hoitamaan. Ulkopuoliset arvostelivat ja leimasivat laiskaksi. Kunto oli niin huono että makasin 14-16h/vrk ja suihkussakin käynti uuvutti moneksi tunniksi. Jouduin hakea masennuksesta sairaslomaa ja lopulta kuntoutustukea kun en saanut mitään fyysisen puolen diagnoosia jonka kela oisi hyväksynyt =( Minulla oli fysiseltä puolelta diagnooseina vaan yliluukkuvat nivelet, väsymysoireyhtymä ja fibromyalgia epäily. Ne eivät kelpaa kelalle... Papereissa kulkeva turha masennus diagnoosi haittasi (haittaa edelleen) kamalasti tutkimuksiin pääsyä ja lääkäreiden asennetta.

Aloitin v 2008 3 vuotisen psykoterapian koska olin masennuksesta kuntoutustuella ja Kela sitä vaati. Siitä ei ollut kauheasti hyötyä kun syy ei ollut psyykkinen. Terapeutti totesi moneen otteeseen ettei osaa auttaa minua ja kirjoitti sen loppuarvioonkin. Terapia loppui nyt huhtikuussa. Ja terapeuttini on vakuuttunut ettei oireiluni ole psyykkistä. Ja oli harmissaan kun ei osannut enempää auttaa.

V 2010 huomasin olevani raskaana kierukasta huolimati. Kuukautiskiertoni oli niin sekaisin etten kiinnittänyt mitään huomiota siihen että menkat jäi pois koska kierto oli normalistikkin 40-60pv. En pystynyt tekemään enään aborttia niillä viikoilla ja se olisi muutenkin ollut tosi kamala päätös.

Menin raskaus aikana vaan huonommaksi. En kunnolla pystynyt kävelläkkään. Neuvolassa totesivat että olet aamulla jaksanut kammata hiuksen niin ei sinua mikään vaivaa =( Lääkärinä oli virotar joka puhui huonoa Suomea ja ei ymmärtänyt mitään.

Raskaus aikana hakuduin yksityiselle endole ja hän huomasi että kilpirauhas arvoni ovat kovin huonot, vaikka olivatkin viitteiden sisällä. Sain thyroxinia kokeiluun ja se auttoikin aluksi. Nukuin paremmin ja jaksoin enempi. Mutta vaikutus hiipui ja olo vaan huononi kun vauva syntyi. Muutama vk sitten thyroxinit vaihdettiin Amour thyroidiin joka erillainen kilpirauhas valmiste. Saa nähdä auttaako =/

Aluksi jaksoin vauvan kanssa juuri ja juuri siihen asti kun mies tuli töistä mutta maaliskuussa kunto meni niin huonoksi että mies joutu alkaa tekemään lyhennettyä työpäivää. Ja hän joutui muutenkin olla tosi paljon poissa töistä lasten sairastelun yms takia.

Nykyään minulla on jatkuvaa päänsärkyä takaraivolla, huimausta, katsetta hankala kohdistaa, aivot jumissa, särkyjä ja todella kova uupumus mihin lepo ei auta. En jaksa pestä edes meidän vauvan pyllyä. Kädet ei kanna. Ja on jatkuvaa palelua. Palelen nytkin peiton alla vaikka ulkona 26 astetta lämmintä

Mies tekee suurimman osan kotitöistä ja huolehtii lapsista. Minulla TODELLA huono omatunto kun en pysty auttamaan. Tahtoisin lähteä rannalle lastenkanssa ja tehdä kaikkea. Mutta en pysty. Jos väkisin yritän niin pyörryn.

Mitä tässä tilanteessa voi tehdä???? Auttakaa minua??????

Sukulaiset ei auta. Ovat leimanneet minut laiskaksi ja luulosairaaksi. Sossusta kyselin apuja niin ei saada kun ei olla lastensuojeluperhe ja ennalta ehkäisevä perhetyö on täältä lopetettu. Ei miehenikään voi töistä pois jäädä! Rahat tosi tiukilla mutta toimeentulo tukeakaan ei saada, koska on omistus asunto ja siinä huomioidaan vaan lainan korot ja tietty määrä asumis kustannuksia. Meillä asumiskustannukset menee jo täyteen lainan koroista ja muut jää ulkopuolelle laskelmista. Asutaan tälläkin hetkellä pienessä neliössä ja pienempään ei mahuta.

En kestä enään tätä tilannetta!!!! Alan olla tosi katkera terveille ja kyllästynyt siihen kun en tiedä mikä on. Tuntuu ettei tämä ole enään ihmisen arvoista elämää ja koko perhe kärsii minun takiani.

Minulla on ihana mies ja ihanat lapset!!!! Miksen voi olla kunnossa ja saada nauttia elämästä!!! Voisipa tän kropan käydä vaihtaa uuteen.

No en muuten osaa sanoa, mutta me ollaan juuri muuttamassa pois homekämpästä ja mulla on hyvin samanlaiset oireet kuin sinulla, tosin lievempänä. Mutta mullakin on päiviä jolloin olo on huono. Mulla oireet alkoi nyt kun on asuttu tässä homeluukussa ja mä oletan niiden johtuvan homeelle altistumisesta ja toivon todella että oireet häviävät kun päästään tästä parin viikon päästä pois. Mä kyllä aattelisin että noi sun oireet voi olla homeoireita. Jos oot altistunu homeelle pitkään ja jos hometta oli asunnossa paljon niin voi viedä vuosia ennenkuin oireet häviää.

Mun kunto romahti vuoden sisällä tosi paljon kun oltiin hometalosta muutettu pois.Sen jälkeen kaikki oireet paheni.Muutosta kolme vuotta ja kaksi vuotta muuton jälkeen loppui nivel- ja lihassäryt vaikka mulla oli diagnosoitu fibro.

sympatiat sinulle, itselläni vähän samantapainen kokemus (paljon lievempänä) kun sain post-traumaattisen stessioireyhtymän eli sairastuin stressiin, rytmihäiriöihin, krooniseen unettomuuteen ja olin puoli vuotta työkyvytön, sairas ja vaaraksi lapsilleni. Lapset tippuivat sylistä, kävelin päin seiniä, olin unilääketokkurassa (ilman lääkettä en pystynyt nukkumaan) ja apua en saanut MISTÄÄN. soitin itse kaikki sossut, perhetyöt, lastensuojelut, neuvolat, terppakeskukset ja muut läpi ja mistään ei saanut mitään apua, ainoa mitä kunta tarjosi oli lasten huostaanotto. Kodinhoitajaa ei saanut kun en ollut "lastensuojelutapaus", päivähoitopaikkaa ei annettu koska en ollut työssäkäyvä vaan hoitovapaalla, kaikki vaan sanoi että voi voi, pärjäile. Sukulaisia ei ole (isovanhemmat eivät valitettevasti kuulu elämäämme koska ovat vaarallisia, juoppoja, väkivaltaisia) ja neuvolastakin sanottiin että "jos nyt kuitenkin veisit ne lapset mummolaan hoitoon"...

Tähän ei auttanut mikään muu kuin se että lainat ym. jäihin, laskuihin neuvoteltiin maksuaikaa ja mies jättäytyi muutamaksi kuukaudeksi palkattomalle töistä, jonka aikana hoidin itseni kuntoon ja pääsin eroon lääkekierteestä.

Sinun tilanteesi kuulostaa siinä mielessä samalta että et pienten lasten takia ole päässyt kunnolla lepäämään ja parantamaan itseäsi, vaan koko ajan puskee uusia hermosto-oireita ennenkuin entisestäkään on päässyt eroon.

Vaatisi siis jonkilaisen "katkaisun" mutta ymmärrän sen että kunta sanoo vaan että "ei oo" kun kyselet kodinhoitajaa tai perhetyöntekijää tai muuta - näin itsellekin sanottiin ja olen kyllä katkera. Minulle oli tosi iso kynnys pyytää apua, ja sitten kun apua pyysin monestakin paikasta niin lyötiin vaan ovi nenän edestä kiinni. Hanurista!

Mieti ihan oikeasti sitä että muuttaisit sellaiseen kuntaan missä on enneltaehkäisevä työ vielä olemassa. Itse teen muuttoa parhaillaan (olen niin pettynyt kotikuntaani) ja vaikka tilanne on nyt ok ja meillä on molemmat töissä, niin seuraavan kriisin tullen olen edelleen ilman tukiverkostoa ja sukulaisten tukea, jolloin sitä apua on sitten saatava kunnalta tai valtiolta.

Kukaan ei sairastu ihan mielikseen ja omasta halusta tai huvin vuoksi.

Me asuttiin home asunnossa 2002-2005 eli siitä on vain aikaa. Oireilu alkoi kun päästiin asunnosta pois. Ja olo vaan huonommaksi menee =( Oltiin aikoinaan tosta asunnosta ihan hovioikeudessa asti ja asunnosta löyty sädesieniä. Yhtä paljon ei oltu vuoden 95 jälkeen sisätiloista löydetty. Onneksi voitettiin tuo riita ja päästiin asunnosta.

Kiva jos tuo pilasi minun loppuelämän =(

Alkuperäinen kirjoittaja Tahtoo elämän takas!!!!;23944197:
Me asuttiin home asunnossa 2002-2005 eli siitä on vain aikaa. Oireilu alkoi kun päästiin asunnosta pois. Ja olo vaan huonommaksi menee =( Oltiin aikoinaan tosta asunnosta ihan hovioikeudessa asti ja asunnosta löyty sädesieniä. Yhtä paljon ei oltu vuoden 95 jälkeen sisätiloista löydetty. Onneksi voitettiin tuo riita ja päästiin asunnosta.

Kiva jos tuo pilasi minun loppuelämän =(

Sädesieni on ihan pahin kaikista!! Just oon lukenu aiheesta tämän oman kämpän takia (täällä ei onneksi ole sädesientä)ja ihan hirvitti lukea mitä kaikkea se voi aiheuttaa.

Sori edellisen viestin kirjoitusvirheet...

Olen saanut levätä. Mies on ollut vauvan kanssa kaikki yöt. Hän on antanut minun levätä niin paljon kuin tahdon. Se ei vaan auta. Nyt hänellä alko kesäloma ja pitää isäkuukauden sen jälkeen. Tuntuu todella toivottomalta kun lepokaan ei auta... Olen kyllästynyt makaamiseen. Ja turhautunut kun en pysty tehdä mitään mitä tahtoisin. Kongnitiokin alkaa olla tosi huono.

Minkä ikäisiä talonne ovat ja miten rakennettuja? Meillä on kohtuu uusi talo, alta 20v vanha, mutta minua on alkanut pohdituttaa josko talossa olisikin hometta...
Oireet ovat vähän samanlaisia kun teillä. Talomme on rakennettu kohtuu hyvin eikä kuntotarkastuksessa löydetty mitään...

Hei milloin viimeks sun kilpirauhasarvot on tarkistettu? Pitäiskö sun päästä ihan kilpirauhasasiantuntijalle ja sit otattaa verikokeet ja miettiä se lääkitys sen suhteen?

burn out. Tarvisit pitkän sairasloman, ja tosiaan lepäämiseen, lastenhoito ja kodin pyöritys ei oo lepäämistä, sen tiedän. Mutta koita levätä niin paljon kun pystyt, ja miehes vaan antaa myöden. Mä kyllä sun tilanteessa hankkisin jotain mielialalääkitystä ja unilääkkeet ainakin. Tsemppiä!

- silmäoireita
- nenä- ja/tai kurkkuoireita
- äänen painumista tai pätkimistä
- poskiontelotulehduksia - yskää
- astmaoireiden pahenemista
- keuhkoputkentulehduksia
- keuhkokuumeita
- jatkuvaa lämpöilyä
- kuumepiikkejä - päänsärkyä
- yleistä voimattomuutta, väsymystä, johon uni ei auta

Mikrobialtistukseen liittyviä terveyshaittoja
Terveyshaittojen syntyyn vaikuttavat altisteen laatu ja pitoisuus, altistumisajan pituus sekä yksilölliset tekijät, mm. perintötekijät, ikä, hengitystiesairaudet ja muut sairaudet.

Kosteusvaurioissa tavattavien mikrobien terveyshaitat voidaan jakaa oireisiin ja sairauksiin:

OIREET

Hengitystieoireet

käheys
nuha, tukkoisuus
yskä ja limannousu
hengenahdistus, vinkuna
Silmäja iho-oireet
Yleisoireet

kuumeilu
lihasja niveloireet
päänsärky
poikkeuksellinen väsymys
SAIRAUDET

Hengitystieinfektiot

poskiontelotulehdukset
keuhkoputkentulehdukset
flunssat
Hengitystiesairaudet
homepölykeuhko eli alveoliitti
allergiat ja muut pitkäaikaiset haitat

astman puhkeaminen tai paheneminen
allerginen nuha
Allerginen silmätulehdus
Nivelreuma (yhteys rakennuksen mikrobiologiaan on epäselvä)
TEKNINEN TIETO
Mikrobien aiheuttamat terveyshaitat
Kosteusvauriorakennuksissa altistuneilla esiintyviä oireita ja sairauksia:

Ärsytysoireet

nenän tukkoisuus, kutina, nuha
yskä
hengenahdistus, vinkuna
silmien kutina, punoitus, vetistys, roskan tunne
äänen käheys
ahdistuksen ja painon tunne rinnassa tai rintakipu
ihon kutina, punoitus
Yleisoireet

väsymys
päänsärky
pahoinvointi
hermostuneisuus
nivelkivut, lihasvärve, lihasjäykkyys
kuumeilu, vilutus, alilämpö
Allergiat

nuha
silmän sidekalvon tulehdus
astma
keuhkorakkulatulehdus eli alveoliitti
atooppisen ihottuman paheneminen
Infektiot

poskiontelotulehdus
keuhkoputkitulehdus
välikorvatulehdus

Stachybotrys-altistuksen aiheuttamia oireita:

voimakas väsymys, uupumus
krooninen väsymysoireyhtymä
pahoinvointi, oksentelu, vatsakivut, ripuli
nenäverenvuodot, ienverenvuoto, veriyskä
gynekologiset vuodot ja vuotohäiriöt
päänsärky, yleinen sairauden tunne
ihon punoitus, ärsytys, ihottuma
neurologiset oireet, muistihäiriöt, keskittymiskyvyn puute, aloitekyvyttömyys
kurkkukipu, nuha, yskä, kipu rintakehällä
lihasja nivelkivut
pneumonia, vastasyntyneillä hemorhaginen pneumoniitti

Multa löytyy nuo kaikki luettelemasi vaivat. Ehkä väsymys ei ole noin kaiken kattava kuitenkaan, koska jaksan käydä töissä ja hoitaa lapsia, jotka tosin ovat jo aika isoja..
Pahimpina sydämentykytykset, heikotus ja ihan hirmuiset silmäoireet. Vasemmalla silmällä näen lähinnä sellaista lumimyrskyä. Silmät on tutkittu.
Verikokeet on joskus otettu, samoin kilpirauhaset, hometaloissa en ole asunut....

Hei kiitos kaikille vastauksista ja inffosta =) En tiennytkään että home voi aiheuttaa noin paljon oireilua.

Joku ehdotti mieliala lääkkeitä ja unilääkkeitä. Kerroin ensimmäisessä viestissäni että olen jo kokeillut ja masennus on suljettu pois.

Se homekämppä oli 1973 rakennettu. Älkää ikinä ostako 70-luvun asuntoja!!!!!!!!

Ja tämä nykyinen on 95 rakennettu ja pitäisi olla kunnossa. Etsitään kokoajan isompaa eli ei olla tähänkään jäämässä.

Ja väsymyksestä/uupumuksesta vielä. Tämä ei ole mitään normaalia uupumusta. Kun en pysty edes normi arki askareita tekemää. Jos teen väkisin niin nykyään pyörryn. On eri asia olla väsynyt jos kumminkin kykenee töissä käydä. Minä kun en pysty edes ruokaa laittamaan.

Kilpirauhas arvoni katsottiin noin 3vk sitten TSH oli muistaakseni 0,030 T4V 17 ja T3V 3,9. Tuo oli Thyroxin 75mikrog. annoksella. Se tiputettiin nyt 25mirog ja aloitetiin Amour Thyroid 30mg. Nostetaan la 60mg. Olen käynyt mehiläisessä endokrinologilla.

En tiedä muistinko vastata kaikkiin?

Sarkoidoosista sulta kyselin, että onko testattu. Oireina oli aivan mahdoton väsymys (nukuin 3/4 vuorokaudesta), todella pitkäaikainen kuumeilu, nivelkivut, yskä, lihaskivut, päänsärky, arpien muutokset jne. Sarkoidoosi on siitä salakavala sairaus, että se voi iskeä mihin tahansa elimeen. Ainakin hengitysliitto Helin sivuilla on hyvin selitetty sarkoidoosi.

Toivottavasti ongelmaasi löytyy ratkaisu. Lähetän täältä voimia ja hyvää mieltä!

Miten tuo sarkoidoos tutkitaan? En muista onko tutkittu? Keuhkokuvissa muuten näkyi että keuhkot ovat kovin arpiset. Kuvat otettiin 2krt niiden takia .

Soittivat meilahdesta että ottavat mut 2pv osastolle ens vk.... Mies soitti ja selitti tilannetta. Puhelimessa oli joku töykeä lääkäri. Lopulta sai jonku toisen langanpäähän.

Jotenkin tuntuu ettei kummiskaan syytä löydy =( Toivoton olo

Sarkoidoosi tutkitaan ottamalla verikokeita (ACE-arvo), tutkimalla mm. kalsium virtsasta sekä röntgen-kuvilla tai jopa koepaloilla.

Hyvä juttu, että pääset osastolle. Pidä pintasi ja sano lääkärille, että tarvit apua. Minuakin vähäteltiin ja lääkäri ihmetteli miksi olin jälleen kerran hänen vastaanotollaan. Sanoin, että menisin mielelläni töihin, mutta sitä ennen tarvin apua ja haluan parantua. Lääkäri määräsi kuviin ja verikokeisiin ja sitten alkoi vyyhti aukenemaan.

Mäkin olen juuri hakeutumassa Mehiläiseen endokrinologille kilpirauhaslääkityksen takia. Mulla on vasta itse tehty diagnoosi, mutta olen kärsinyt 15 vuotta vajaateholla elämisestä, en ole mm. tehnyt täyttä työviikkoa sinä aikana, koska luulin, että mulla on masennus, enkä jaksanut, en koskaan palautunut seuraavaan päivään ja 5 x vko oli ihan helvettiä, jos yritin ajatellakin.

Voiko olla niin, että Armour Thyroid ei auta ihan heti, jos vajetta on syntynyt pitkän ajan kuluessa? Kilpirauhasen kanssa ei pidä katsoa arvoja liian tarkasti, vaan myös oireita.

Tein eilen juuri aloituksen vähän samasta aiheesta, kilpirauhasesta ja sen hoidon ja diagnostisoinnin osaamattomuudesta. Tietysti sulla voi olla jokin muukin vaiva. Toivottavasti selviää.