Miten korjata tällainen parisuhde?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syysmasennus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syysmasennus

Vieras
Mitä tässä voi tehdä... Ennen lapsen syntymää 2,5 vuotta sitten asiat oli hyvin, oli rakkautta, intohimoa, seksiä, pusuja, haleja ja sitten pikkuhiljaa tämän viimeisen kahden vuoden ja varsinkin vuoden aikana kaikki noi edellä mainitut on hävinny.

Ei enää pussailla, ei halailla, seksi on mulle vastemielistä - haluja ei ole synnytyksen jälkeen enäää tullu. Jutellaan lapsesta, ei muusta. Istutaan eri sohvilla ja katellaan telkkua illat, riitoja on usein myös lapsen nähden ja ahdistaa valtavasti. Nyt en edes enää tiedä rakastanko miestä kun tuntuu että en vaan enää väitä mitä se tekee, sanoo tai missä on. Töiden puolesta ollaan useampi päivä kuussa ja välillä viikossakin eri paikkakunnilla ja silloinkaan ei tee mieli jutella puhelimessa, pelkkää väkisin vääntämistä kaikki. Miehellä aika samat fiilikset minusta, lasta rakastaa yli kaiken ja siksi ei halua erota. Kun toinen lähtee töihin tai asioille, ei edes enää sanota heippa tai kun tullaan kotiin... ennen sentään pussattiinkin lähtiessä ja tullessa.. :(

Ollaan juteltu, ilman tulosta. Kumpikaan ei tiedä miksi näin on etäännytty toisistamme ja miksi tunteita ei enää ole. Mutta väkisin yrittäminen ei tunnu hyvältä ja ei se onnistukkaan niin. Ollaan käyty seurakunnan perheneuvojan luona kahdesti mutta sieltä ei ole tullut kuin entistä pahempi olo tuliaisiksi, siellä kyllä kuunnellaan mutta mitään vinkkejä tai neuvoja ei ole tullut, haavoja vaan revitään entistä enemmän auki. Ollaan otettu yhteistä aikaa, oltu yö hotelissa tai käyty syömässä. Ei ole ollut apua, nahistelu jatkuu ravintolassakin tai sitten syödään hiljaisuudessa toisiimme katsomatta. Hotellissa ilta meni telkkarin katsomiseen ja yksin kylvyssä käymiseen.

Meillä on stressaava elämäntilanne muutenkin, opiskelut molemmilla loppusuoralla ja vielä eri paikkakunnilla 200 km:n päässä, töitä tehdään lisäksi, isot velat on ja rahat koko ajan ihan loppu ja lapsella paha uhma menossa. Kyllähän se pinnaa kiristää mutta tämä parisuhdekkin on nyt niin ahdistava ettei siitä voimia saa, päinvastoin vaan uuvuttaa enemmän.

Niin, mitä tehdä? Mistä rakkaus, pusut, halit, välittäminen ja hyvä olo takaisin? tiedän, että kun ei parisuhdetta hoida ja stressaavia asioita on liikaa, niin etäännytään puolisosta ja lähelle on tosi vaikea taas päästä. Mutta kysymys kuuluu, onko mitään enää tehtävissä tässä suhteessa ja miten??

Miksi pitää sitä velkaa haalia?????
Kai jokainen väsyy tuossa ja mikään muu ei huvita.
Luopukaa nyt hyvät ihmiset jostain ennen kuin huomaatte asuvanne erillään.

Toi teksti oli pitkälti ihan kuin mun ajatuksista. Me oltu 8,5v yhessä. Lapset 6v ja 3v. Parisuhdeterapiassa käyty nyt 4krt. Enemmän ja enemmän alkaa mulla vahvistuu,et haluan pois tästä parisuhteesta,kun toinen ei tule tarpeeksi vastaan ja yritä pelastaa tätä suhdetta. En mä yksin pysty tätä pelastaa. Tänään soitan lastenvalvojalle ja tiedustelen asioita,miten mahd. huoltajuusasiat menis, mies kun tahtoo enemmän kuin vkl-isäks,jos ero tulis. Ainakin vielä oon pitkittänyt lopullista päätöstä,kun joulukin tulossa,enkä halua lapsille pas**a joulua. Jossain vaiheessa se malja tulee kuitenkin täyteen ja saa varmuuden mitä pitää tehä..

me joudutaan varmaan myös parisuhde terapiaan pian. kasi lasta tuli pienellä ikäerolla ja nyt on sellainen vaihe menossa, että en tiedä enää mitä pitäisi tehdä/sanoa. 10v ollaan oltu yhdessä, jutellaan, mutta siitä ei ole mitään apua, kun asia ei etene suuntaan eikä toiseen.

ehkä kannattaisi olla erillään jonkun aikaa niin tunteet selviäisivät. Se on tietysti hankala järjestää kun on lapsikin, mutta jos se pelastaa liiton niin kannattaisi kokeilla. Mitään poppaskonstia ei varmaan ole.

Listaappa ittelles lista mihin miehessäsi rakastuit... pidä reilu tauko käy lista uudestaan läpi jos joku ominaisuus on muuttunut niin miksi?

Ajan kuluessa parisuhde muuttuu väkisinkin alun jännitys hiipuu. Ja jos asiat on hyvin ihastuminen muuttuu rakastumiseksi. Ja vaikka rakastaisikin koko sydämmellä aina on vaikeita kausia jos ei muuten niin oman pään kanssa. (niin ku mulla joskus )

Itse olen sitä mieltä jos keskittyy positiivisiin asioihin niin saa väkisin positiivistä elämäänsä. Jos taas keskittyy negatiivisiin asioihin on vähän kun kutsuisi ne kylään.

:hug: :hug: :hug:

Parisuhdeterapia voisi auttaa ymmärtämään toista osapuolta ja itseään, siten voisi löytyä ne kadonneet tunteetkin. Pari kertaa perheneuvojalla ei vielä riitä. Ja antaa ne neuvoa kun olette ensin työstäneet tunteitanne siellä useaan otteeseen, ensin kumpikin erikseen! Älä vielä heitä hanskoja naulaan. Kyllä teidän suhde voi olla pelastettavissa, mutta se, että molemmat sitä haluaa, on tärkeä pointti. Jos jompikumpi hannaa, on vaikeampi saada asioita lutviutumaan. Kysy mieheltäsi , onko hän valmis panostamaan enemmän suhteeseenne. Jos olette molemmat siihen halukkaita niin go for it! Voimia ja onnea ja rakkautta!

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
teen just esitelmää parisuhteesta. tuolla hyvät sivut.
http://www.vaestoliitto.fi/toimiva_parisuhde/

kiitos linkistä! Todellakin tuntui oikeinkin tutulta nuo asiat parisuhteen vaiheista ja kriiseistä. Mutta miten asioita nyt sitten ihan käytännössä lähdetään oikein parantamaan, en ainakaan tuolta saanut ohjeita siihen...

Mites ois jos lähtisitte kahden vaikka risteilylle tai hotelliviikonloppu tms? Että oikeasti olis aikaa olla yhdessä ja huomioisitte toinen toistanne, näkisitte onko mitään mahdollisuuksia että se rakkaus ja intohimo palais takasin edes vähän :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Mites ois jos lähtisitte kahden vaikka risteilylle tai hotelliviikonloppu tms? Että oikeasti olis aikaa olla yhdessä ja huomioisitte toinen toistanne, näkisitte onko mitään mahdollisuuksia että se rakkaus ja intohimo palais takasin edes vähän :)

Hyvä idea mut vaitettavasti ei oo meillä ainakaan toiminu. Vapaa viikonloppu meni vaan univelkojen nukkumisiin ja mieskin mietti vaan sitä kuinka paljon tämä hömpötys maksaa kun meillä on oikeesti raha tosi tiukilla... Se on muutenkin niin, ettei ne tunteet hetkessä takas tuu ja mitä enemmän odottaa niin sitä enemmän pettyy kun ei sitten kahdessa päivässä mitään tapahdukkaan :(

Meillä on kanssa ollut tollainen vaihe,jota kesti n. reilun vuoden. (tai lähes 2v) Avioeropaperitkin jo täytin ja sain siihen miehen alllekirjoituksen,mutta sitten aloin miettimään ettei se ole kuitenkaan oikea ratkaisu,kun lasten vuoksi olisi kuitenkin pitänyt olla tekemisissä sen jälkeenkin.
Meillä ei sen kummempaa keinoa ollut kuin että en enää asettanut minkäänlaisia paineita parisuhteelle ja lopetin nalkuttamisen jatkuvasta rahapulasta. Totesin vaan mielessäni että tämä on nyt tälläistä elämää tällähetkellä ja noususuunta on vain ylöspäin. Pikkuhiljaa tunteet palasivat ja vaikka velkaa,univelkaa ja 5 pienen lapsen uhmaa ja riitoja on edelleen niin silti se rakkaus on siellä sydämen pohjalla vaikka sitä ei aina jaksa niin osoittaaa.
Voimia teille ja kyllä se arjen rakkaus vielä palaa teidänkin perheeseen kun vain stressi ja muut asiat helpottaa:)
Rakkaus ei ole pelkkää tunnetta vaan halua jatkaa yhdessä vaikka ei miltään tuntuisikaan:)

Hei,

Ap:llä samanlainen tilanne kuin meillä. Ja monella muulla. Itsekin miettinyt eroa, mutta kun ei se elämä paremmaksi muutu jos erilleen muutetaan jo lastenkin takia. Olisi niin repivää hajottaa tämä perhe. Meillä tosi rankka vaihe takana. Kolmoset syntyi 3 vuotta sitten. Sen jälkeen muutettu toiseen kaupunkiin, talo rakennettu (tai rakennutettu, mutta mukana oltu paljon), taloudellisesti tarkkaa aikaa, lasten kanssa tosi väsy, nyt taas muutto takaisin "lähtö"kaupunkiin ja siellä alkaa uusi taloprojekti. Väliaikainen asunto pitäis löytää. Omat työasiat stressaa, saanko 3kk karenssin kun joudun irtisanoutumaan miehen työkuvioiden muutoksen vuoksi. Näin työkkäri jo ilmoitti, mutta ei siitä tässä sen enempää.

Sanokaa joku, pitäisikö tässä tilanteessa parisuhteen kukoistaa? Välillä tosiaan mietin, että pitäisikö aloittaa alusta jossain muualla rikkinäisenä perheenä vai onko niin kuten nyt olen ajatellut, että tämä vaihe elämässä on nyt tällaista, kyllä se tästä.

En oikeestaan voi sanoa muuta kuin tsemppiä, arkihan tulee jokaiseen parisuhteeseen ja mielestäni teidän molempien tulisi miettiä mitkä asiat toisessa sai silloin aikoinaan rakastumaan.
Itse olen ollut mieheni kans vasta vajaa 7 vuotta, ja meil on 2,5v. lapsi ja toinen, voisko sanoa loppumetreillä tulossa. Välillä on ollut kausia, jolloin vaan väsyttää eikä toista jaksais..mut yleensä nekin sit selviää, mulle vaan tulee semmoinen halipulakausikin.
Meillä on semmoinen ongelma, että mies ei mielellään puhu mistään, ja se sit ahdistaa minua..kuitenkin koitan olla kärsivällinen, enkä painosta puhumaan. Lopulta sieltä sit alkaa jotain tulemaan.

Yhteistyössä