Miten korkeakoulutettu löytää työn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anninna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anninna

Vieras
Mulla on työkokemusta, mutta ei oman alan eikä varsinkaan nykyistä koulutustasoa edes läheltä liippaavaa. Nyt yliopistotutkinto tehty enkä löydä työtä. Alemman tason työhön en pääse edes haastatteluun ja koulutusta vastaavaan työhön jää soveltuvasta työkokemuksesta kiinni. Usko loppuu. Mitä tehdä? Lapset olisi jo tehty ja olisin niin valmis aloittamaan uraa.

täällä sama tilanne. tekisin mielelläni alemman koulutason töitäkin, mutta ehei, ei puhettakaan, että kelpaisin. aika karu tilanne. minun alalla ei tällä hetkellä (ainakaan täällä) ole vapaita työpaikkoja.

Hankit sitä työkokemusta vaikkapa harjoittelun kautta. Miten olet edes valmistunut ilman että olet harjoitellut alalla? Siis ei kannata valmistua, jos ei ole työkokemusta. Kortisto näyttää aivan eri asialta kuin opiskelijastatus CV:ssä...

Kun opintotuki loppuu, kannattaa kyllä valmistua, jos joltakin luukulta haluaa rahaa. Ja nykyään yliopistosta saa fudut aika pien jos mitään ei edes aio suorittaa.

Yliopistotutkintoihin ei kuulu harjoittelu. Poikkeusaloja toki on.

Ai? Mä olen luullut, että kaikilla aloilla on. Aina oppii jotain uutta.

Verkostoituminen on tärkeää, kuten muut jo kirjoittivatkin. Muista myös sosiaalisen median teho! Suurinta osaa työpaikoista ei ilmoiteta ns. julkisilla hakukanavilla, joten parasta pitää silmät ja korvat auki jatkuvasti =)

Eilen kuulin hyvän mietelauseen tähän:

"Sattuma suosii valveutunutta mieltä." - Louis Pasteur-

Tsemiä!

[QUOTE="xyz";24866006]Väittäisin jopa että toisin päin. Yliopistotutkintoihin kuuluu harjoittelu, mutta poikkeuksiakin ilmeisesti on? Luonnontieteilijät, teknilliset, lääketieteelliset jne harjoittelee kyllä, humanistitko ei?[/QUOTE]
Kasvatustieteilijät harjoittelevat myös :wave:

Mulla ei opintoihin liity suoranaista harjoittelua, mutta olen haalinut itselleni vapaaehtoistyötä, joka liippaa hommaa läheltä. On näyttää motivaatiota, työkokemusta sekä tietämystä miten asiat toimivat.

Itseä ainakin tultiin pyytämään töihin jo parin vuoden opiskelujen jälkeen suoraan. Useampaan eri yritykseen. Olenkin opiskellut alaa, jossa kova puute osaajista. Meidän tutkintoon ei kuulu pakollisena harjoittelua, mutta tukea saa kun itse järjestää harjoittelupaikan suomessa tai ulkomailla.

Yliopistotutkintoihin ei kuulu harjoittelu. Poikkeusaloja toki on.

Harjoittelua voi kutsua myös kesätyöksi :) Ei yliopistojen kesäohjelma kovin pitkälle vie ja yleensä opiskelija tarvitsee rahaa elämiseksi. Vaikka aina sitä ei ole _pakko_ tehdä, niin kummasti työnantaja valitsee työtä tehneen kuin työkokemuksettoman ihmisen hommiin.

No kuitenkin tilanne on se mikä on. Työkokemusta on saatava ja ilman kokemusta on turha kuvitella täysin "opintoja" vastaavia hommia.

* työskentely yrityksessä tuettuna "harjoitteluna"
* opintojen jatkaminen ja osa-aikaisten harjoittelupaikkojen hankkiminen

Lisäksi kannattaa selvittää itselle, onko opintohistoria työnantajan kannalta seksikäs eli pitäisikö sinun laajentaa opintojen osalta vielä kokonaisuutta. Myöhemmin toki on yks ja hailee, mitä olet opiskellut.

Meillä oikeustieteellisessä ei ole ns. pakollista harjoittelua, mutta kaksi vapaaehtoista on (valinnaisia opintoja) ja käytännössä varmaan lähes kaikki suorittavat jomman kumman niistä. Itse olin kesällä 3 kk:n harjoittelussa eräässä valtion virastossa ja olisivat kuulemma palkanneet minut heti (vaikka en ole edes valmis), jos virastolla olisi määrärahoja. Sanoin jo etukäteen, että tämä opiskeluvuosi tulee olemaan minulle niin tiukka, ettei mulla ole mahdollisuutta tehdä töitä opiskelun ohessa, mutta silti soittivat mulle tuossa joku aika sitten, että olisivat halunneet minut loppuvuodeksi töihin. Tiesivät kuulemma etukäteen, etten hyvin todennäköisesti pääse, mutta halusivat kysyä, jotta ymmärtäisin, miten kovasti haluaisivat minut valmistuttuani taloon. :D Käskivät soitella heti, kun olen valmistunut. Eli kyllähän nuo harjoittelut saattavat ovia avata joko suoraan kyseiseen paikkaan tai sitten muualle hyvän työtodistuksen avulla. Tsemppiä!

Se on ongelmallista.
Hain itse juuri meille assistenttia ja hakijoiden joukossa oli PALJON vasta valmistuneita maistereita. En kutsunut heistä ketään edes haastatteluun. Ikävää, mutta totta. Joukossa kun oli paljon alhaisemman koulutustason omaavia, työkokemusta jo hankkineita nuoria, jotka luultavasti pysyvät assistentin tehtävissä pidempään kuin korkeakoulututkinnon hankkinut.

Yhteistyössä