Miten työllistyä kun ei ole suhteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Haen töitä eräälle "nousevalle alalle", johon muodostuu parhaillaan sellaisia työtehtäviä, joihin ei ole mitään varsinaista koulutusta. Oma koulutustaustani on rikkonainen siinä mielessä, että olen opiskellut pitkään, enkä ole vieläkään valmis siltä alalta, jota varsinaisesti olen opiskellut. Minulla on kuitenkin hiukan työkokemusta, jota oman alani ihmisillä ei normaalisti ole, ja josta olisi hyötyä tuolla nousevalla alalla. Lisäksi opiskelen oman tutkintoni alan lisäksi erästä toista alaa, jonka lisäämällä oman tutkintoni opiskeluihin minusta pitäisi tulla ammattilainen tuohon "nousevaan alaan", johon ei tällä hetkellä vielä ole varsinaista omaa opiskelusuuntaa.

Ongelma on nyt kuitenkin se, että pariin paikkaan, johon en ole päässyt edes haastatteluun, on palkattu joku bimbo, jota tuo uusi nouseva ala ei itsessään kiinnosta yhtään. Olen katsonut näiden valittujen taustat linkedinistä, ja eivät tosiaankaan taustojensa perusteella tiedä mitään tuosta uudesta nousevasta alasta.

Mitä minun pitäisi tehdä hakuprosessissa, että pääsisin tuollaisten alasta mitään ymmärtämättömien, suhteilla otettavien bimbojen edelle, vaikka minulla niitä suhteita ei olekaan?

Sinun pitää pystyä todistamaan, että olet niin paljon parempi kuin he, että sinut kannattaa palkata. Hakemuksen ja CV:n pitää olla hyviä. Niiden pitää osoittaa, että juuri sinä olet sopiva työhön. Niiden pitää olla mielenkiintoisia, että ne ylipäätään jaksetaan lukea loppuun, niiden pitää eroittua joukosta. Soita perään, mene vaikka vielä paikan päälle, että he muistavat sinut ja tietävät, että olet todella kiinnostunut.

No enpä ole yhteenkään työpaikkaan mennyt suhteiden avulla. Ja siitä mä olenkin jopa ylpeä.

Miksi? Suhteilla pääsee haastatteluun. Et sää työtä saa suhteilla. Suhteet on ensiarvoisen tärkeitä varsinkin, jos hakijoita on paljon. Jos et tunne ketään, eikä sulla ole suosittelijoita, niin tuskin kovin mehukasta työpaikkaa on mahdollista edes saada...

Ap, kantsii perehtyä cv:n ja hakemusten tekoon. Laittaa profiilit esim. linkedinniin jne.

Sinun pitää pystyä todistamaan, että olet niin paljon parempi kuin he, että sinut kannattaa palkata. Hakemuksen ja CV:n pitää olla hyviä. Niiden pitää osoittaa, että juuri sinä olet sopiva työhön. Niiden pitää olla mielenkiintoisia, että ne ylipäätään jaksetaan lukea loppuun, niiden pitää eroittua joukosta. Soita perään, mene vaikka vielä paikan päälle, että he muistavat sinut ja tietävät, että olet todella kiinnostunut.

Menisinkin paikan päälle, mutta kun ei tällaisiin toimistoyrityksiin noin vain kävellä sisään...
Miten saisin tietää parhaiten, millaiset tarpeet kullakin yrityksellä on? Kun soittaa, niin eivät ne ihmiset jaksa selittää kovin pitkiä selityksiä siitä, millaisia tarpeita heillä on. Vielä kun kyseessä on tässä kohtaa ns. aidosti uudet työpaikat, eli ihmisiä ei palkata tekemään jonkun poislähteneen tehtäviä, tai lisätyövoimaksi jo työskentelevien avuksi, vaan näissä hakemissani paikoissa työntekijä aloittaa hommansa täysin alusta. Yrityksellä ei ole ollut aiemmin ketään tekemässä niitä hommia, eikä kukaan ole perehtynyt niihin kuin omien töidensä ohella. Onko mitään neuvoa, miten tällaisessa tilanteessa saisi ongittua ennen hakemusta soittamalla sitä, mitä he tarkalleen tarvitsevat?

Hakemuksen teossa pitää muisti yksi tärkeä asia. Sinun pitää kertoa syy, miksi työnantajan kannattaa päätyä sinuun, eli mitä etua yritys saa. Se on ainoa asia mikä yritystä kiinnostaa.

Itse asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ainakin menevät aivan kaikki työpaikat suhteilla. Työnantajat palkkaavat esimerkiksi kesätöihin vuodesta toiseen samat työntekijät, koska heillä on suhteita, eivätkä koskaan vilkaisekaan edes muihin hakijoihin, vaikka heillä olisi millaiset koulutukset takana.

Ainakin pienellä paikkakunnalla saa varautua siihen, että kun suurinpiirtein kaikki tuntevat toisensa, niin työpaikkoja tulee suhteilla.

Yhteistyössä