Miten mä saan mun pullista pehmeitä ja kuohkeita?

Vähennä jauhoja. Voi olla vaikeampaa pyöritellä pulliksi pehmeämpää taikinaa, mutta kun teet siitä taikinasta sen verran löysää että saat sen vaikka leikottua paloiksi, ne kohoaa pellillä pyöreiksi, eli ei tarvi pyöritellä.
Kokeile myös juuritaikina menetelmää.

Tee mielummin liian pehmeä taikina, kuin liian kova. Muistathan myös vaivata taikinaa riittävästi. Mielestäni ilman kananmunaa tulee pullista pehmeämpiä. Kohota riittävästi, äläkä paista liian kuumassa.

Juuritaikina menetelmä: sekoita kulhossa neste, hiiva, ja jauhoja yhtä monta desiä kuin nestettä. anna juuren kohota lämpimässä paikassa n. 20 min kunnes se kuplii. Lisää muut aineet ja alusta taikina hyvin. anna taikinan levätä n 10min ennen leipomista. Kohota valmiit pullat hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
laita tarpeeksi hiivaa ja margariinia. Hyvä ohje jauhopussissa. Älä käytä liikaa jauhoja.

mä en laita niin paljon jauhoja kun jauhopussissa lukee, muuten teen sen ohjeen mukaan, mut ainakin 3dl vähemmän laitan jauhoja. Tosin joskus sekin tuntuu olevan liikaa. Mä en meinaan kans meinaa saada pullia koskaan onnistumaan.
Onko siinä eroa et käyttääkö kuivahiivaa vai tavallista?

Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Juuritaikina menetelmä: sekoita kulhossa neste, hiiva, ja jauhoja yhtä monta desiä kuin nestettä. anna juuren kohota lämpimässä paikassa n. 20 min kunnes se kuplii. Lisää muut aineet ja alusta taikina hyvin. anna taikinan levätä n 10min ennen leipomista. Kohota valmiit pullat hyvin.

Tällä minä oon onnistunut. Lisäksi vähennän aina ohjeesta vähintään desin jauhoista. ja rasvan laitan vasta lopuksi niin taikina irtoaa käsistä.

Kuivahiiva täytyy muistaa laittaa tarpeeksi lämpimään nesteeseen (jauhoihin sekoitettuna), tuorehiivassa kädenlämpöiseen. Minusta tärkein juttu tuon hiiva- homman lisäksi tietysti on se kohotus... Ei taikinaa niin löysäksi tarvitse jättää, että sitä ei leipomaan pysty.

Leivo pulla veteen, alusta kauan, lisää jauhoja vähitellen. Paista pikkupullat 250 asteessa ja vain siihen asti kun ne näyttävät herkullisilta, tuoksuvat hyvälle ja kopisevat kun sormella paukutat pohjaa.

Yhteistyössä