miten menee rahajutut, jos siirtyy hoitovapaalta suoraan äitiyslomalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä

Vieras
eli siis kysymys kuuluu tietääkö joku miten menee äitiyspäiväraha, jos siirtyy hoitovapaalta suoraan äitiyslomalle uudestaan? Eli pitääkö käydä olemassa joku aika töissä, jos työnantaja normaalisti maksaa äitiyslomanajalta palkan, vai tuleeko äippäraha suoraan kelalta?

Ja eikös hoitovapaan (suunniteltu sellainen) voi keskeyttää ja siirtyä äitiyslomalle?

Et saa palkkaa työnantajalta, vaa n"vain" Kelan ä-rahan jos et oo välissä töissä. Tesistä riippuu varmaan, mut uskoisin et on joka paikassa väh puoli vuotta.

Nykyään hoitovapaan voi keskeyttää jos alkaa uusi äitiysloma, luulisin. Hoitovapaa pitää lopettaa edellisenä päivänä kun ä-loma alkaa, niin silloin työnantaja maksaa palkan. Esim hoitovapaa loppuu 12.8 ja äitiysloma alkaa 13.8.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Maksetaanko silti samaan aikaan kotihoidon tukea?? siis kun on äitiyslomalla ja perheessä ne 2 alle 3-vuotiasta??

Ei sitä jäyleensä maksettavaksi, koska siitä vähennetään se äitiyspäiväraha. Jos saa peruspäivärahaa nin saattaa sada jonkun kympin, muuten ei.

Miksi et soittaisi työnantajasi palkanlaskijalle tai ammattiliittoosi kun TES sen ratkaisee? Kyllä jommasta kummasta voisi ajatella saavansa oikeeta tietoa kuin täällä. En sano tätä ilkeyttäni vaan ihan pienen pienenä vinkkinä.

Saat saman äitiys ja vanhenpainpv rahan kuin edellisestä ja lisäksi voit hakea hoitolisää vanhemmasta lapsesta.

Minä sain saman äippärahan ja lisäksi esikoisesta hoitolisän (n.90e/kk ). Nyt kun jään hoitovapaalle, niin saan kotihoidontuen, kuntalisän ja hoitolisän esikoisesta.

Jotenkin noin.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Saat saman äitiys ja vanhenpainpv rahan kuin edellisestä ja lisäksi voit hakea hoitolisää vanhemmasta lapsesta.

Minä sain saman äippärahan ja lisäksi esikoisesta hoitolisän (n.90e/kk ). Nyt kun jään hoitovapaalle, niin saan kotihoidontuen, kuntalisän ja hoitolisän esikoisesta.

Jotenkin noin.

pakko vielä lisätä tuohon kirjoittamaani, ettei jää epäselvyyksiä, eli hoitolisän saan esikoisesta, muut saan kupuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Maksetaanko silti samaan aikaan kotihoidon tukea?? siis kun on äitiyslomalla ja perheessä ne 2 alle 3-vuotiasta??

Ei sitä jäyleensä maksettavaksi, koska siitä vähennetään se äitiyspäiväraha. Jos saa peruspäivärahaa nin saattaa sada jonkun kympin, muuten ei.

Eikös ne vähennykset tehdä siitä hoitolisästä?? (sitä nyt en muutenkaan saa..) ja kotihoidontukihan on kaikille sama??
noi kelan sivut ja teksti on vaan niin hankalat, ettei sieltä koskaan löydä suoraa vastausta ihan yksinkertasiin kysymyksiin =/

Eikös ne vähennykset tehdä siitä hoitolisästä?? (sitä nyt en muutenkaan saa..) ja kotihoidontukihan on kaikille sama??
noi kelan sivut ja teksti on vaan niin hankalat, ettei sieltä koskaan löydä suoraa vastausta ihan yksinkertasiin kysymyksiin =/

Siis et voi saada kahta täyttä kelan etuutta samaan aikaan. Kun jäät äitiyslomalle, saat vain äitiyspäivärahaa ja toisesta alle 3v saat vain hoitolisän. Eli et voi saada päivärahaa ja hoitotukea saman aikaisesti. Etkä myöskään hoitovapaalle jäädessäsi, silloin saat hoitorahan ja kuntalisän kuopuksesta ja riippuen tuloista muutenkin, niin lisäksi vielä hoitolisän.

mä en ainakaan saanu kotihoidon tukea kun jäin nuoremman äitiyslomalle, siis esikoisesta ei mitään. kai sitä hoitolisää vois saada.

mulla sama mietinnässä ku apllä, oon hoitovapalla 2011loppuun, haaveissa kuitenkin vauva. saisin saman ä-pv-rahan kuin kakkosesta jos ikäeroa alle 3vuotta, mutta työnantaja ei varmaan maksaisi palkkaa, koska olen poissa töistä. tämä vähän auki minullekin.

Alkuperäinen kirjoittaja g:

Siis et voi saada kahta täyttä kelan etuutta samaan aikaan. Kun jäät äitiyslomalle, saat vain äitiyspäivärahaa ja toisesta alle 3v saat vain hoitolisän. Eli et voi saada päivärahaa ja hoitotukea saman aikaisesti. Etkä myöskään hoitovapaalle jäädessäsi, silloin saat hoitorahan ja kuntalisän kuopuksesta ja riippuen tuloista muutenkin, niin lisäksi vielä hoitolisän.

ok, tämä selvis!! kiitos vastauksesta!! =)
kai mun täytyy soittaa sinne kelaan vai katkeeks toi kotihoidontuki automaattisesti, kun äippäloma alkaa??

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Miksi et soittaisi työnantajasi palkanlaskijalle tai ammattiliittoosi kun TES sen ratkaisee? Kyllä jommasta kummasta voisi ajatella saavansa oikeeta tietoa kuin täällä. En sano tätä ilkeyttäni vaan ihan pienen pienenä vinkkinä.

niin no meillä ison kunnan palkanlaskija ei tajunnut edes sitä, että mun äitiyspäivärahan laskemisessa tulee huomioida myös vuorotyölisät (ja nehän on hoitoalalla juuri se iso osa palkasta) vaan yritti väittää vastaan ja aiko kysyä kelalta. sanoi myös, ettei muillakaan ole niin laskettu...jooo no jäipä niiltä sitten iso osa äippärahoista vissii saamatta kun eivät olleet tarkkoja.Kelalta tietysti oli saanut ohjeen että ilman muuta ne pitää laskea mukaan... ja kirjotti sitten uuden palkkatodistuksen pitkin hampain.

käsittääkseni kuntalisä...sen minkä kunta maksaa siitä että alle 3 v ei laitata kunnalliseen hoitoon ei ole sidonnainen äitiysym kelanrahoihin, eli sen käsittääkseni saamme äitiyslomallaki plus sitten sen hoitorahan.

Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä:
Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:

niin no meillä ison kunnan palkanlaskija ei tajunnut edes sitä, että mun äitiyspäivärahan laskemisessa tulee huomioida myös vuorotyölisät (ja nehän on hoitoalalla juuri se iso osa palkasta) vaan yritti väittää vastaan ja aiko kysyä kelalta. sanoi myös, ettei muillakaan ole niin laskettu...jooo no jäipä niiltä sitten iso osa äippärahoista vissii saamatta kun eivät olleet tarkkoja.Kelalta tietysti oli saanut ohjeen että ilman muuta ne pitää laskea mukaan... ja kirjotti sitten uuden palkkatodistuksen pitkin hampain.

No onpas hyvä palkanlaskija...

Alkuperäinen kirjoittaja g:

ok, tämä selvis!! kiitos vastauksesta!! =)
kai mun täytyy soittaa sinne kelaan vai katkeeks toi kotihoidontuki automaattisesti, kun äippäloma alkaa??
katkeaa automaattisesti =)

Alkuperäinen kirjoittaja popo:
mä en ainakaan saanu kotihoidon tukea kun jäin nuoremman äitiyslomalle, siis esikoisesta ei mitään. kai sitä hoitolisää vois saada.

mulla sama mietinnässä ku apllä, oon hoitovapalla 2011loppuun, haaveissa kuitenkin vauva. saisin saman ä-pv-rahan kuin kakkosesta jos ikäeroa alle 3vuotta, mutta työnantaja ei varmaan maksaisi palkkaa, koska olen poissa töistä. tämä vähän auki minullekin.

Sillä, maksaako työnantaja tässä välissä sinulle palkkaa, ei ole mitään merkitystä. Kela laskee ä-pv rahan edellisen verotuksen mukaan, sinun tapauksessasi siis tosiaan saat saman summan, kuin nykyisestä kuopuksesta, jos teille vauva tulee perheeseen ennen kuin kuopuksenne täyttää 3v.

Hoitolisää voi hakea takautuvasti edeltäneeltä 6kk, jolloin rahat niiltä kuilta kun siihen on ollut oikeutettu, tulevat takautuvasti kertasummana.

Kela lähettää automaattisesti yleensä hakupaperit ja AINA kun sellaiset saa, kannattaa hakea, sillä vaikkei itse tietäisi enempää, voi ilokseen saadakin jotain.

Jos hoitovapaalla ollessaan tulee raskaaksi, niin Kela joko lähettää uudet ä-pv raha hakemuspaperit tai ne saa neuvolasta. Kun on aika jäädä äitiyslomalle, katkeaa kotihoidon tuki kelan laskelmien mukaisesti.

Itse olen jo oppinut joitain noista ulkoa, mutta vinkkini on, että jos et tiedä, soita tai jos et halua/viitsi soittaa, hae kaikkea, kyllä he siellä kaiken laskevat :D

Et saa palkkaa työnantajalta, vaa n"vain" Kelan ä-rahan jos et oo välissä töissä. Tesistä riippuu varmaan, mut uskoisin et on joka paikassa väh puoli vuotta.

nämä on ihan tes kohtaisia asioita. minä sain palkan jäädessäni hoitovapaalta suoraan äitiyslomalle

Yhteistyössä