miten menee ulosotossa tuo varattomuuteen todettu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Passiivirekisteri

Silloin kun velalliselta ei löydetä ulosmitattavaa omaisuutta tai tuloa, ulosottoasian vireilläolo päättyy normaalisti varattomuustodistuksen antamiseen. Velkoja voi kuitenkin pyytää, että mahdollisen varattomuus- tai varattomuus- ja tuntemattomuusesteen jälkeen hänen saatavansa merkitään passiivirekisteriin. Passiivirekisterissä olevassa asiassa ei tehdä aktiivisia perintätoimia eikä asia rekisteröinnin aikana ole ulosotossa vireillä. Jos velalliselle kuitenkin rekisteröintiajan kuluessa ilmaantuu ulosmitattavaa omaisuutta (esim. veronpalautus), se ulosmitataan sellaisen saatavan hyväksi, joka on passiivirekisterissä. Passiivirekisteröinti on voimassa kaksi vuotta estetodistuksen päivämäärästä.

Päivitetty 22.6.2009

Löytyy sivulta www.oikeus.fi

Alkuperäinen kirjoittaja ulosottovelkansa maksanut:
Vaikka talo on velkainen, niin se voidaan katsoa omaisuudeksi jos siis omistat sen vaikka yhdessä puolisosi kanssa.Pahimmassa tapauksessa voidaan vaatia, että talo myyntiin tai ottamaan järjestelylaina.

On yhden velkojan suosimista, jos lyhentää asuntolainaa, eikä samaan aikaan lyhennä ulosotossa olevia velkoja. Käytännössä tämä tilanne on voudin päätettävissä, kuinka velkojen suoritusten ohjautumista seuraa.
Tietysti on epäreilua maksaa jonnekin, kerätä sillä tavalla lisää omaisuutta ja jättää toinen velkoja täysin ilman saatavia. Tämäkin on ulosottolain vastaista.

Onko varmaa, et velat ei vanhene koskaan?
Eikö niitä joskus anneta anteeksi?
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta yhdellä kaverilla on ulosotossa ihan kivasti...
Sen muistelen sanoneen, että vanhenevat jossain ajassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta yhdellä kaverilla on ulosotossa ihan kivasti...

velat vanhenee / annetaan anteeksi vain jos velkoja kypsyy, eli jos velkoja hakee niitä sitkeästi määräajoin uudelleen, ne palautuu varmemmin kuin bumerangi. jos velkoja luovuttaa eikä hae niitä vanhemenisajan kuluessa uusiksi, sitten ne ns saa anteeksi. Verottaja, kunnat ym hakee satavarmasti eli sen varaan ei kannata laskea. Samoin perintäfirmoilla on automaattiset haut eli jos alkuperäinen velkoja on tehnyt toimeksiannon niin perintätoimisto hoitaa.

Lainmuutoksen jälkeen niille on säädetty vanhenemisaikoja, mutta velkojat pystyvät katkasemaan märäajoin vanhentumisen, jolloin velan lopullinen vanhentuminen lykkääntyy

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030728

Kuluttajaliiton kertomaa:

Palkan ja muun toistuvan tulon ulosmittaus

Tavallisimmin ulosmittaus tehdään palkasta, eläkkeestä, työttömyyskorvauksesta tai muusta toistuvasta tulosta. Sosiaaliavustukset, kuten lapsilisät tai asumistuki, eivät ole ulosottokelpoisia. Toinen tavallinen ulosmittauskohde on veronpalautus.

Ulosmitattujen varojen kohdentaminen

Ulosotossa maksuna saadut varat kohdistetaan ensin velan koroille, vasta sen jälkeen pääomalle ja lopuksi perinnästä ja oikeudenkäynnistä aiheutuneille kuluille (ensin kulujen korot, sitten pääoma). Tämä tarkoittaa sitä, että jos velalle on ehtinyt kertyä jo paljon korkoja, velan pääoma alkaa pienentyä vasta pitkän ajan kuluttua. Jos velasta kertyvät korot ovat suuremmat kuin mitä saadaan ulosmitatuksi, velka ei pienene lainkaan, vaan päinvastoin kasvaa koko ajan.

Ja vielä kommentti Kauppalehden nettisivulta:

Finnilä varoittaa myös pikavipeistä. Hän laskee, että jos ulosottoviranomaiset joutuvat karhuamaan esimerkiksi yhtä 120 euron pikavippiä, maksettavaa kertyy lopulta yli kolminkertainen summa. Ulosoton kuluja nostavat erilaiset korot ja kulut.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
tuo tarkoittaa sitä että velat lähtee kiertoon eli velka on ensin tullut perinnästä ulosottoon, sitten kun varattomuus päätön on tehty niin velat lähtee takas perintätoimistolle joka pyörittää sitä sielä aikansa ja siirtää sen taas ulosottoon. Tämä aiheuttaa sen että velkasumma nousee kokoajan reilusti ja velka ei vanhene ikinä.

Ulosotto voi jatkua enintään 15 vuotta. Sitten velka käytännössä poistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ainakin eilisessä kukkaron herraksi-ohjelmassa se jolppi oli todettu varattomaksi, mut se velkaneuvoja just selitti sitä, että se velka koko ajan ns. kiertää ja korko kasvaa! Areenasta löytyy varmaan kyseinen ohjelma.

mulla ei ainkaan korko kasva, olis kai ne muuten vieneet nuo veronpalautukset joilla olisin saanut velkani jo maksettua. Tietävävt kyllä että olen tehnyt pätkätöitä, niillä ei ollut vaikutusta

Voi rollo, kyllä ne korotkin kasvaa, joka päivä, joka minuutti. ooksä oikeesti noin uuno?
Ja veronpalautuksetkin viedään!
Ja miten sulla voi olla ulosottovelkaa, kun miehes on taannut isänsä olemattoman asunnon lainan? Ihme juttu, tosin Rovaniemellä kaikki on mahdollista :) Kai???

Kyllä ainakin eilisessä kukkaron herraksi-ohjelmassa se jolppi oli todettu varattomaksi, mut se velkaneuvoja just selitti sitä, että se velka koko ajan ns. kiertää ja korko kasvaa! Areenasta löytyy varmaan kyseinen ohjelma.

mulla ei ainkaan korko kasva, olis kai ne muuten vieneet nuo veronpalautukset joilla olisin saanut velkani jo maksettua. Tietävävt kyllä että olen tehnyt pätkätöitä, niillä ei ollut vaikutusta

Miksi ihmeessä et sitten ole maksanut velkaasi? On sulla oudot jutut, aina vaan paranee :D

tuo tarkoittaa sitä että velat lähtee kiertoon eli velka on ensin tullut perinnästä ulosottoon, sitten kun varattomuus päätön on tehty niin velat lähtee takas perintätoimistolle joka pyörittää sitä sielä aikansa ja siirtää sen taas ulosottoon. Tämä aiheuttaa sen että velkasumma nousee kokoajan reilusti ja velka ei vanhene ikinä.

Ja sit laitetaan uudestaan perintään taas uudestaan, vai...?!

Yritä saada töitä, jotta saat lainan lyhennyksen alkuun. Laina kasvaa koko ajan korkoa, joten se karkaa käsistä, jos annat mennä liian pitkään.

varattomuusilmoitus kun on tehty se velka ei myöskään kasva korkoa, itse asiassa sieltä tulee vaan kerran lappu velan määräatä ja voimassaoloaika, jonka jälkeen ei tuu mitään. itte saa toki maksaa, mutta aian kun alkaa vähänkin maksamaan siiheen velkaan tulee lisää korkoa

Olet naurettava. Tuolla tavallahan voi hankkia velkaa mitenpaljon tahansa, eikä koskaan joudu sitä hoitamaan. Jos perintätoimisto tai verottaja tai kuka tahansa uudistaa ulosoton on tulee siihen aina viivästyskorko koko ajalta ja perintäkulut lisää, eli se kasvaa koko ajan. Ei se, että velkojalle lähetetään ilmoitus varattomuudesta pysäytä mitään. Velka kasvaa korkoa ja velkoja voi milloin tahansa lähettäää sen uudestaan ulosottoon kasvaneella korolla ja kuluilla. Kun joku velka menee ulosottoon on siinä aina käräjäoikeuden maksamismääräys tai se on lain mukaan ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä kuten verot ym. viralliset maksut. Se summa alkaa kasvaa korkoa ja perintäkuluja.

siinä oli ehtona ettei velkaa tule enää lisää, eikä ole tullut sen jälkeen kun varatomuusilmoitus eon tehty.

Ai sinä sait sanella ehdot kun sinut julistettiin varattomaksi ;o enpä ole ennen kuullutkaan moista!

Ja sit laitetaan uudestaan perintään taas uudestaan, vai...?!

Ei laiteta.

Vuoden 2008 alusta voimaan tulevan ulosottokaaren mukaan määräajan umpeenkuluminen tarkoittaa myös saatavan lopullista vanhentumista.

Mikäli ennen määräajan päättymistä saatava on ulosmitattu jostain omaisuudesta, voidaan saatavaa periä vielä tästä kyseisestä omaisuudesta, ei kuitenkaan palkasta, eläkkeestä tai muusta toistuvaistulosta.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
kyl lähtee veronpalautukset!!!!!!!

varattomalta ei mee. Mä oon saanut pitää palautukseni jo kolmisen vuotta

No ei sulla sitten oo kyllä ulosotettavaa jos saat pitää. Allekirjoittanut myös todettu varattomaksi ulosottomiehen toimesta eikä tasan tarkkaan oo kyllä tullut mitään veronpalautuksia tilille!

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen valehtelee:

No ei sulla sitten oo kyllä ulosotettavaa jos saat pitää. Allekirjoittanut myös todettu varattomaksi ulosottomiehen toimesta eikä tasan tarkkaan oo kyllä tullut mitään veronpalautuksia tilille!

kyllä vaan on ulosmitattavaa.... JA TASAN TARKKAAN olen saanut veronpalautukset pitää.
Ei kai sitä ulosottomiehen kanssa muuten sovita maksuista tai tehdä varattomuusilmoitusta.

kyllä vaan on ulosmitattavaa.... JA TASAN TARKKAAN olen saanut veronpalautukset pitää.
Ei kai sitä ulosottomiehen kanssa muuten sovita maksuista tai tehdä varattomuusilmoitusta.

Paljonko sun veronpalautukset on olleet suunnilleen? Onhan siinä eroa, onko se 50e vai 1000e.

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:

Paljonko sun veronpalautukset on olleet suunnilleen? Onhan siinä eroa, onko se 50e vai 1000e.

200 ja 500 välillä

Hei.

Justiinsa vouti tossa soitteli, että kolmen lapsen äitinä minulla pitäs tuloja olla tollaset 1300€/kk, jotta jotain voitais ulosmitata. Ite kyllä mielelläni olisin maksanu velkani, enkä tätä taloa ostaessani tiennyt sairastuvani näin, että lääkäri todennut työkyvyttömäksi vuoteen 2013 asti. Mulla on myös yhteisomistuksessa tää torppa ja heti myisin pois, jos ostaja löytyisi. Meillä vaan on velkaa talosta sen verran,että ei saatas koko velkaa edes kuitattua. Yöunet meni taatusti ja ahistaa ihan hirveesti. Jos olisin viis vuotta sitte tienny sairastuvani vakavasti, en olisi taloa mennyt koskaan ostamaan. Nyt odottelen aikaa velkaneuvontaan, mutta kuinka sekään voi auttaa, kun vouti ilmoitti, ettei aio periä sairaspäivärahasta mitään? Miten kummassa saan koskaa asioita kuntoon, ellei mitään voi lyhentää, eikä maksusuunnitelmia tehdä? Saattaa kyllä olla, että osa asiasta meni ihan sivu suun, kun olen pikkasen järkyttyny. No, rahaahan se tietty vaan on, mutta mietin, et miten tästä eteenpäin?

Tää on aika epäreilua :( mullla meni asunto(oli pakko myydä) ja veronpalautuksia en näe vuosiin ja auto saa olla maks, 3000e arvoinen tai se ulosmitataan!! Ja varattomaksi on todettu.

Tässäkin ketjussa moni on kertonut että varattomalla ei mene.Mikä sitten on totta??!!??

Kyllä se totta on että vaikka kuinka sinut on varattomaksi todettu lähtee veronpalautukset voutille ;)
Ja kyllä, ihan on omakohtainen kokemus :(
Tyhmyydestä sain kärsiä :(
Ja se kun nyt sinut todettu varattomaksi niin se ei tarkoita sitä ettetkö joudu vastuuseen veloistasi, tee ihmeessä joko maksusuunnitelma suoraan velkojan kanssa tai tilaa heti aika velkaneuvontaan.
Itse tein itselleni velkani ja itse myös ne maksoin pois, kauan meni mutta nyt jo vuosia ollut puhtaat paperit.

Taitaa taas Rovaniemellä ola ihan omat lait ;) :D
Kyllä minulta on vieneet on tullut sitten 50e tai 1150e
näin siis ainakin eteläsuomessa mutta pohjoisessahan nyt tuntuu muutenkin olevan oma laki ;)

Entäs jos mulle on alaknu tulee laskut perinnästä ja lyhennän niitä kokoajan, meneekö silti veronpalautukset?
Nuo laskut on siis siirtynyt takaisin perintään. Ja otettu pois ulosotosta kokonaan..

Menee ne, mutta velatkin vanhenee 15 vuodessa. Osa 5 vuodessa. Papereita tulee kyllä, mutta niitä ei kannata noteerata.
Suojaosan ylittävät tulot menee ulosottoon, jos sellaisia tulee.

On sinulla vaan asenne :O
Itselleni oli todellakin kunnia asia että minä itse maksoin törppöilyni pois enkä maksattanut niitä yhteiskunnalla, ei ihme jos muista menoista joudutaan yhteiskunnassa tinkimään kun joillakin asenne tehdään velkaa mutta ei aikomustakaan maksaa pois.

Yhteistyössä