Miten mulla voi olla näin huono muisti? Dementiaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiina"

Vieras
Mistäköhän johtuu, että en muista oikein mitään asioita menneisyydestä?
Joku aika sit kaveri muisteli esim jotain vanhoja etelänreissujamme, enkä muista niistä oikeestaan yhtään mitään. Eikä tosiaan johdu siitä, että olisin ollut reissuissa niin kännissä, että muisti pätkis.
Myös työkaverit juttelevat jotain vanhoja asioita, eikä mulla niistä mitään muistikuvaa, myöskään lapsuudestani ei paljon muistikuvaa ole. Ei myöskään tuu muutkaan aiemmin tapahtuneet jutut mieleen kun mies niistä juttelee. Lasten syntymän sentää muistan.
Vanhempi poika muisteli meidän viimekesästä kylpylämatkaa Pärnuun ja paikan vesiliukumäkiä eikä mulla mitään muistikuvaa esim just tosta asiasta.
Ikää mulla 41v, joten ei pitäs vielä iästäkään johtua.

Mulla vähän samanlainen olo mutta olen laittanut sen väsymyksen ja imetyshormonien piikkiin. Vauva melkein vuoden jo mutta edelleen syö öisin ja takana monen vuoden yövalvomiset ja aikaiset heräämiset. Myös arki kolmen pienen lapsen kanssa on raskasta eikä jätä tilaa omille ajatuksille tai kummemmalle aivotyölle. Uskon ja toivon että kun kuopus kasvaa ja saan taas "oman itseni takaisin" niin asia korjaantuu. Ikää minulla 38v.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama täällä;23686815:
Mulla vähän samanlainen olo mutta olen laittanut sen väsymyksen ja imetyshormonien piikkiin. Vauva melkein vuoden jo mutta edelleen syö öisin ja takana monen vuoden yövalvomiset ja aikaiset heräämiset. Myös arki kolmen pienen lapsen kanssa on raskasta eikä jätä tilaa omille ajatuksille tai kummemmalle aivotyölle. Uskon ja toivon että kun kuopus kasvaa ja saan taas "oman itseni takaisin" niin asia korjaantuu. Ikää minulla 38v.

Mulla on ollut jo vuosia tää muistin pätkiminen, joten pikkuhiljaa rupee miettimään olisko mulla joku sairaus...............

Oman mustin voi käydä testauttamassa jossain. Mun miehen muistia joskus epäiltiin, sillä on suvussa enemmänkin dementiaa. Puhui siitä työterveydessä ja pääsi joihinkin testeihin. Tuloksena oli että huonosti muistaa mutta hyvin paikkaa mielikuvituksella unohdetut asiat. Juuri kuten se toimiikin ja mikä onkin todella ärsyttävää, kun saattaa puhua tosina asioina ihan jotain itse keksimäänsä puuta heinää :) Olisiko vastaavasta hyötyä sinullekin?

Onko sinulla ollut vaikea lapsuus/muuta traumaattista tapahtunut elämässä?

Itselläni on PTSD (posttraumaattinenstressireaktio) ja muisti on todella huono. Itselläni se ilmenee lisäksi arkipäivissä niin että saatan esim. laittaa makaroonia kiehumaan ja havahdun seuraavan kerran siihen että haisee palaneelta. Monta kattilaakin pilannut jo. Joka asiaan pitää laittaa kello muistuttamaan, mutta kun välillä unohdan laittaa sen kellon soimaan. :headwall:

Onko sinulla ollut vaikea lapsuus/muuta traumaattista tapahtunut elämässä?

Itselläni on PTSD (posttraumaattinenstressireaktio) ja muisti on todella huono. Itselläni se ilmenee lisäksi arkipäivissä niin että saatan esim. laittaa makaroonia kiehumaan ja havahdun seuraavan kerran siihen että haisee palaneelta. Monta kattilaakin pilannut jo. Joka asiaan pitää laittaa kello muistuttamaan, mutta kun välillä unohdan laittaa sen kellon soimaan. :headwall:

No en voi sanoa että olis ollut vaikea lapsuus, mutta isä ollut alkoholisti, mutta ei meiltä silti ikinä mitään puuttunut... mutta miten toi vois vaikuttaa vielä tähän aikuisiällä tapahtuneiden asioiden unohteluun?

[QUOTE="tiina";23686937]No en voi sanoa että olis ollut vaikea lapsuus, mutta isä ollut alkoholisti, mutta ei meiltä silti ikinä mitään puuttunut... mutta miten toi vois vaikuttaa vielä tähän aikuisiällä tapahtuneiden asioiden unohteluun?[/QUOTE]

Kysyt vaikeita. Psykiatri selitti joskus tuota unohtelua jotenkin niin että psyyke suojelee ihmisen persoonaa tuolla unohtamisella, joka toimii siinä hetkessä. Myöhemmin sitten tulee ongelmia muistojen katoamisena kun se reaktio on jäänyt päälle, vaikka sitä ei enää tarvitsisi.

Kuulostaa melkein multa, tosin olen vasta 23v.
Jos oikein rupean miettimään ja kaivamaan muistoja nuoruudesta ja lapsuudesta, niin jotain saan mieleeni, parin vuoden takaiset tapahtumatkin ihan auki (no sen kyllä tiedän missä olen ollut töissä, parisuhdetilanne jne) mutta hiemankin "pienemmät" asiat, en muista.
Lapsuus on ollut aika kauhea ja rankka, oon miettiny yritänkö mä jotenkin mielestäni sulkee pois ja unohtaa ne kaikki muistot.

[QUOTE="tiina";23686937]No en voi sanoa että olis ollut vaikea lapsuus, mutta isä ollut alkoholisti, mutta ei meiltä silti ikinä mitään puuttunut... mutta miten toi vois vaikuttaa vielä tähän aikuisiällä tapahtuneiden asioiden unohteluun?[/QUOTE]

niin ja vuos sitten nuorempi sisko kertoi, että sukulaismiehemme käyttänyt häntä lapsena muutaman kerran seksuaalisesti hyväkseen, ei tästä aiemmin kertonut kun on syyttänyt itseään.
Itse muistan, että sukulaismies piti meitä sylissään ja "hinkkasi" haarojansa vastaan. Mulle ei tule muita muistikuvia ainakaan tosta mieleen. Tota "hinkkaamista" jo silloin pienenä pidin outona ja tiesin, ettei ok asia.

[QUOTE="tiina";23687427]niin ja vuos sitten nuorempi sisko kertoi, että sukulaismiehemme käyttänyt häntä lapsena muutaman kerran seksuaalisesti hyväkseen, ei tästä aiemmin kertonut kun on syyttänyt itseään.
Itse muistan, että sukulaismies piti meitä sylissään ja "hinkkasi" haarojansa vastaan. Mulle ei tule muita muistikuvia ainakaan tosta mieleen. Tota "hinkkaamista" jo silloin pienenä pidin outona ja tiesin, ettei ok asia.[/QUOTE]

mulla kans huono muisti. en muista yksityiskohtia esim jostain reissuista tai lapsuudesta mitä on leikitty kavereiden kanssa. Ja esim yläasteen luokkaretkestä mulla ei oo juurikaan mitään muistikuvia, pari asiaa muistan koko vkon reissulta! Ikää mulla 38v. Arkea ei silleen haittaa, hajamielinen välil oon mut se on varmaan ku teen montaa asiaa yhtaikaa...:xmas:
Mä oon kans aatellu et saa nähä missä mä oon muistini kans 20-30v päästä :/

Minulla ei ole diagnoosia tuolle, mutta stressistä johtuu kuulemma myös minunkin muistiongelmani. Kaikki jää ns. kesken, lauseissa sanat ja kirjaimet vaihtavat iloisesti paikkaa, termit unohtuvat ja pänttään samaa asiaa vuodesta toiseen (en siis sisäistä sitä). :( Lapsuus ja nuoruus kamalan stressaavaa.

Yhteistyössä