V
vierastava vauva
Vieras
Päästään käymään suht harvoin, ja reilu puolivuotias vierastaa. Enemmän mummoa kuin vaaria, joka vähän kauempaa jutteli ja katseli. Mummo oli hieman hyökkäävän oloinen. Vauva tarkkaili minua, mutta oli lattialla suht tyytyväisenä seurailemassa, välillä otti minusta kiinni ja sitten taas leikki. Mummo nappasi vauvan useamman kerran syliinsä, ja pian tämä parahti itkemään. Etsi katseella minua ja oli kädet ojossa, mummo totesi vaan että ei me äitiä tarvita ja meni pois näkyvistä vauvan kanssa. Huuto muuttui todella kovaksi, vauva oli lähes tikahtua ja minä menin ja kaappasin vauvan itselleni. Pari kertaa näin, mummo näytti loukkaantuneelta. Kun yritin jutella vauvalle hänen ollessa mummon sylissä, ei auttanut vaan vauva huusi kädet ojossa että pääsee syliini ja siinä sitten nyyhkyttäen hiljeni. Kerran sitten olin menossa ottamaan, mummo käveli vauva sylissä ohitseni ja vei vauvan isälleen. Siinä jatkui sama huuto ja otin vauvan, sitten rauhoittui kun pääsi äidin turvaan.
Mitä pitäisi tehdä? Mummo oli selvästi näreissään kun menin ottamaan lapsen häneltä ja minua loukkasi kun ei olisi antanut minulle. Lattialla lapsi tosiaan oli tyytyväinen mutta mummo tahtoi aina syliinsä, jossa lapsi alkoi vierastaa. Selitin, että lapsi vierastaa nyt mutta oppii kyllä ajan kanssa, mummo sanoi että et sinä äitiä tarvpian tulet tänne yökylään, sitten ollaan keskenämme.
Tuntui loukkaavalta käytökseltä, muutenkin kun esim. imetyksen jälkeen sanoi että vauva on nälkäinen ja sille täytyisi antaa kunnon ruokaa. Jotenkin siis "hyppi silmilleni" ja se tuntui pahalta. Vauva ei edes ole vierastanut ketään muuta noin, tuo mummon hyökkäävyys taisi pelottaa. Miten minun olisi pitänyt toimia ja miten tehdä jatkossa? Minkä ikäisenä minun "täytyy" uskaltaa jättää lapsi hoitoon tuonne, he niin kovasti sitä vaativat?
Mitä pitäisi tehdä? Mummo oli selvästi näreissään kun menin ottamaan lapsen häneltä ja minua loukkasi kun ei olisi antanut minulle. Lattialla lapsi tosiaan oli tyytyväinen mutta mummo tahtoi aina syliinsä, jossa lapsi alkoi vierastaa. Selitin, että lapsi vierastaa nyt mutta oppii kyllä ajan kanssa, mummo sanoi että et sinä äitiä tarvpian tulet tänne yökylään, sitten ollaan keskenämme.
Tuntui loukkaavalta käytökseltä, muutenkin kun esim. imetyksen jälkeen sanoi että vauva on nälkäinen ja sille täytyisi antaa kunnon ruokaa. Jotenkin siis "hyppi silmilleni" ja se tuntui pahalta. Vauva ei edes ole vierastanut ketään muuta noin, tuo mummon hyökkäävyys taisi pelottaa. Miten minun olisi pitänyt toimia ja miten tehdä jatkossa? Minkä ikäisenä minun "täytyy" uskaltaa jättää lapsi hoitoon tuonne, he niin kovasti sitä vaativat?