Miten mun pitäis toimia, liittyy mieheen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oikeesti naiset... miksi annatte hänelle neuvoja, että hänen pitäisi jaksaa etsiä miehelleen, itselleen ja lapsilleen apua. miksi hänen pitäisi kantaa vastuu?
minun neuvoni on että lähdet. sitten mies saa miettiä onko aikuinen ja ottaa vastuun juomisestaan, ottaa vastuun paranemisestaan? mies joutuu valitsemaan joko juomisen tai perheen.
pidä huolta itsestäsi hyvänen aika! kukaan kunnon nainen ei antaitse juoppoa miestä, eikä kukaan lapsi ansaitse räyhäävää juoppoa isää.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt vieras:
Rakas mieheni! Kirjoitan sinulle, koska tämä on minulle vaikea asia sanoa ja puhua, kun pelkään, että suutut.Mutta, olet minulle tärkeä ja rakastan sinua ja haluaisin olla sinulle tukena/auttaa, vaikken ole varma jaksanko ja voinko:(

Minusta tuntuu, että olet jonkun sortin alkoholisti, yleensä käy niin että jos perjantaina korkkaat pullon juot koko vkonlopun, aloitat aamusta, nukut välillä ja juot taas:/ Voit tulla myös töistä kotiin, ympäri kännissä. Lisäksi niitä piilopulloja on aivan kaikkialla. Itse asiassa selvinpäin et tee juurikaan mitään kotona, sen mitä teet niin teet ottaneena. Juot siis ns. salaa töitä tehdessä ja kuvittelet ettei sitä huomaa kukaan.... Kännissä saatat olla hyvinkin "uhkaava" mua kohtaan ja sätit mm. huoraksi jne. ja se on todella loukkaavaa.

Tiedän tässä olisi jo syy jättää... MUTTA tähän (viime viikkoihin-kuukausiin) asti olet ollut ihan hyvä mies (vaikkakin vähän saamaton) ja isä lapsilleen. Pitkäpinnainen, rauhallinen ja ihan hauska.

Nyt sekin tilanne on muuttunut, et tee selvänä juuri muuta kun syöt, istut koneella ja HUUDAT, kiroat, raivoat!!! Eilen huomasin että pelkään sinua!! Siis en varsinaisesti sinua, mutta sitä että pimahdat kokonaan! Ilta oli kauhea (taas) sinä remusit ja huusit koko illan. Raivosit mm. siitä että pyysin korjaamaan pyykkikoneen... Ja huusit raivoissasi myös lapsille:(

Sinulla on terveyden kanssa muitakin ongelmia kuin vaan toi alkoholi ja nyt on tulossa sillä saralla mm. leikkaus. MIKÄLI olet edes syksyllä siinä kunnossa että uskalletaan leikata. Mitään et terveytensä eteen tee... Sinulle aloitettiin lääkitys (verenpaine ), mutta mun käsittääkseni siitä ei ole juuri ollut apua, levossa verenpaine melko ok, mutta heti kun liikut se nousee pilviin:/ Olen epäillyt että nämä lääkkeet saattavat vaikuttaa sinun käytökseesi, voiko niin olla? Ainakaan ei ole missään tapauksessa hyvä, että käytät alkoholia yhtä aikaa lääkityksen kanssa.

Olet kuitenkin lasteni isä, ja haluaisin sinut kuntoon ja auttaa, alkaa vaan olla voimat aika vähissä:/
Haluaisin puhua pahasta mielestäni jollekin, mutta sinusta se on asioidemme levittelyä. Sinunkin kanssasi puhuminen on vaikeaa.

Rakas, haluan, että ymmärrät, että juomisesi ja raivoamisesi tuntuu minusta todella pahalta. Lapsetkin sen huomaavat, vaikka luulet, etteivät he huomaa.
Tiedän, että juominen ei ole hyväksi sinun terveydellesikään, siksikin haluaisin, että lopettaisit juomisen. Haluaisin elää kanssasi onellisena ihan koko loppuelämäni. Mutta nykyään alkaa tuntumaan siltä, että en enää jaksa. En haluaisi erotakaan, mutta jos sinä et halua mitään muutosta, niin se voi olla ainut ratkaisu.

Kiitos, jos jaksoit lukea. Oli varmaan sekavaa tekstiä, mutta niin on mielialakin aika sekava, en oikein tiedä mistä alotan tätä vyyhteä selvittämään, vai jätänkö vaan tylysti kaiken:/

Toivon, että luettuasi tämän, ajattelet asiaa ja sitten juteltaisiin kaikessa rauhassa, ilman riitelemistä. Hauan elämäämme muutosta, tuskin sinäkään tästä tilanteesta tälläisenään nautit.

Rakkain terveisin vaimosi.

Alkuperäinen kirjoittaja alkkiksen ex:
oikeesti naiset... miksi annatte hänelle neuvoja, että hänen pitäisi jaksaa etsiä miehelleen, itselleen ja lapsilleen apua. miksi hänen pitäisi kantaa vastuu?
minun neuvoni on että lähdet. sitten mies saa miettiä onko aikuinen ja ottaa vastuun juomisestaan, ottaa vastuun paranemisestaan? mies joutuu valitsemaan joko juomisen tai perheen.
pidä huolta itsestäsi hyvänen aika! kukaan kunnon nainen ei antaitse juoppoa miestä, eikä kukaan lapsi ansaitse räyhäävää juoppoa isää.

Koska se juovamies ei ole aina humalassa. Se on se oma rakas puoliso ja lasten isä, josa on myös paljon hyvää :heart:

Ja koska elämän laatu kaikilla paranee, jos se apu löytyy ja mies raitistuu. Se kokemus on sellainen lähentävä tekijä, jonkajälkeen on kasvanut sillätavalla yhteen, ettei sitä voi käsittää.
Jokatapauksessa, vaikka päätyi eroon, sitä apua tarvitaan, muuten jää katkeruus, josta ei päse koskan eroon. Ei ne omatkaan ongelmat ratkea illä juovan puolison jättämisellä ja jos on ollu alkoholistin läheinen vuosi, tarvitse niiden ratkaisemiseksi luultavasti itse kuitenkin amattiapua päästäkseen katkeruudesta, epäonnistumisen tunteista ja avuttomuuden tunteesta, voidakseen jatkaa elämäänsä laahaamatta sitä juovan ex-puolison muistoa koko ikäänsä mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
Mitäs sä oikeasti voisit?

Ukolle ukaasi että joko katkaisuun tai ero?

Muuten toi jatkuu.

Ja sanon sitten vaan, että lapset kyllä huomaavat ja kärsivät.

peesailen....

ja sitte semmonen kysymys siulle ap: oletko sie miehes lääkäri/tukihenkilö/äiti?????

ET OLE!

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
[

ja sitte semmonen kysymys siulle ap: oletko sie miehes lääkäri/tukihenkilö/äiti?????

ET OLE!
Miksi täälläkin sitten naiset itkee, kun mieheltä ei saa mitään tukea? Ja sitten hymistellään ja haukutaan sitä miestä; jätä se sika.
Miksi miehen pitäis naistakaan tukea, eihään vaimokaan ole miehelle mikään tukihenkilö, miksi miehen pitäisi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[

ET OLE!
Miksi täälläkin sitten naiset itkee, kun mieheltä ei saa mitään tukea? Ja sitten hymistellään ja haukutaan sitä miestä; jätä se sika.
Miksi miehen pitäis naistakaan tukea, eihään vaimokaan ole miehelle mikään tukihenkilö, miksi miehen pitäisi?

no tuo ap:n tilanne on nyt HIEMAN erilainen ko joku lastenhoitotuki tai siivoustuki tai joku arjessa ja NORMAALISSA elämässä tarvittava tuki...

sori, mutta mie olen tuota mieltä. mie en ainakaan jaksais kattoa tuommosta mitä ap:n mies touhuaa. jos ap kerta jo pelekää miestään niin siinä on jo syytä tarpeeksi lähteä.

lapsiraukat.... :/

LisaMarie, itse kävin Minnen reilu neljä vuotta sitten. Hoito on todella hyvä, jokseenkin melko rankka matka itseensä. Oppii katsomaan peiliin todella hyvin:) Kaikkea hyvää teidän perheelle ja miehelle raittiutta jatkossakin. Toivottavasti käy mielellään jatkoryhmissä tämän ensimmäisen raittiin vuotensa... se on yhtä tärkeää kun perushoitojakso.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[

ET OLE!

Meinasin jotain samansuuntaista kirjoittaa. Tietty se sit riippuu miehestäkin...meillä mies, vaika on alkoholisti, järjesti mut aikoinaan hoitoon niin, että sain itseni masennuksestasellaseen kuntoon, että sain järjestettyä hänet alkoholismin takia hoitoon.
Muta eiköhän se kuitenkin ole parisuhteen idea, että vuorotellen tietaan ja atetaan toista =)

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
LisaMarie, itse kävin Minnen reilu neljä vuotta sitten. Hoito on todella hyvä, jokseenkin melko rankka matka itseensä. Oppii katsomaan peiliin todella hyvin:) Kaikkea hyvää teidän perheelle ja miehelle raittiutta jatkossakin. Toivottavasti käy mielellään jatkoryhmissä tämän ensimmäisen raittiin vuotensa... se on yhtä tärkeää kun perushoitojakso.
No meillä on vähän huono jatkoryhmä, pieni ja aika semoinen "täällä käydään kun on pakko" fiiliksellä menevä, mutta kesälä on tarkoitus kiertää kaikki jatkoryhmät läpi noin niinkun pidennettyjen viikonloppujen merkeissä kauimmaisissa ja muuten vaan moottoripyöräillä lähimpiin.
Periaatteessame voitais käydä kummassa vaan, Tampereella ai Turusa, muta kun tampereella taas on vähän liian iso ryhmä, papalerit kestää jopa kuutta tuntia ja siihen reilun tunnin matka päälle, niinnoi Turun reilun tunin palaverit tuntuu kivammalta lasten kannalta.
Kyllähän se hoito olis hyväksi kaikille, vaikka ei olis edes alkoholisti =) Jos olis rahaa, menisin sinne ite läheisenä, mutta siihen kun ei saa mitään tuke mistään, ni taitaapa jäädä.
Mutta se hoidon filosofia toimi mieheen tosi hyvin. Hän sanoi, että jos olisi saanut tuon tiedon 20 vuotta siten, olis lopetanu juomisen silloin. Se älyyn vetoaminen toimii yleensä tuohon mieheen :D

Voithan sä tietysti lääkärille soittaa, mutta sen muutoksen täytyy lähteä miehestä itsestään. Jos hän ei saa sitä aikaan tai halua, niin...

Mä luulen että se ratkaisu on jossain sun sisällä. Pakkohan tossa on jotain muuttua, itsestään se tilanne muuttuu vain pahemmaksi. :hug:

LisaMJarie. Fiksu mies:) Hoitohan perustuu todellisuusterapiaa, ihmistä ei aliarvioida eikä hyysätä. Ihminen oppii ottamaan vastuun teoistaan ja samalla saa vertaistukea muilta. Ei ole yksin tekoineen ja kokemuksineen. Ja mikä parasta, ei syyllistä enää muita omasta juomisestaan.
Itse kävin aikoinaan T:reen ryhmässä, ei ollut silloin vielä liian suuri. Palaverit kesti n. pari tuntia. Toivottavasti pääsette tutustumaan eri ryhmiin.
Ihanaa ja raitista kevättä teille:) Ja kaikille muille myös:)
Ps. Olet oikeassa siinä, että tuo kyseinen hoito tekisi hyvää hyvin monelle...

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Ottaisin yhteyttä lääkäriin. Sopisikohan miehellesi antabus-lääkitys. Tarvii tietenkin miehesi suostumuksen. Mutta sitä kautta eteenpäin. Terapiaa ym. tarpeellista.
Sinun täytyy varmaan yrittää kaikkesi, ettei sinun tarvi harmitella, että jätit kesken ja kaikki olisikin voinut korjautua.
Miestäsi voi se leikkaus ja terveydentila painaa niin mieltä, että mieliala on muuttunut.
Jaksamista

Ei antabusta suositella ensisijaiseksi esteeksi viinan otolle, se on hengenvaarallinen lääke, tiedän sen siitä koska mulla itellä entinen alkoholisti mies

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
LisaMJarie. Fiksu mies:) Hoitohan perustuu todellisuusterapiaa, ihmistä ei aliarvioida eikä hyysätä. Ihminen oppii ottamaan vastuun teoistaan ja samalla saa vertaistukea muilta. Ei ole yksin tekoineen ja kokemuksineen. Ja mikä parasta, ei syyllistä enää muita omasta juomisestaan.
Itse kävin aikoinaan T:reen ryhmässä, ei ollut silloin vielä liian suuri. Palaverit kesti n. pari tuntia. Toivottavasti pääsette tutustumaan eri ryhmiin.
Ihanaa ja raitista kevättä teille:) Ja kaikille muille myös:)
Ps. Olet oikeassa siinä, että tuo kyseinen hoito tekisi hyvää hyvin monelle...

Tolle Tampereen ryhmälle on vissiin käyny vähän niin, että aika monella on sama matka Turkuun ja Tampereelle, muta kun siellä on ollu "fiksua porukkaa" siis puhutaan muustakin kun "pesin eilen auton" jutuista (mies oli haljeta pettymyksestä ekan jatkoryhmän jälkeen, kun innoissaan odotti syvällisiä keskusteluja ja porukka puhui auton pesusta) niin porukka joilla on sama matka molempiin on menny Tampereelle :/ Sinne on siis alkanu kerääntyä ihmisiä koska se on ollu hyvä ryhmä.
On se kyllä ainutlaatuinen kokemus tuo hoito, niin sen kävijälle kuin läheisillekin, mutta jopa tuo mies joka on niin epäsosiaalinen kun olla ja voi -joikin aina yksin- on kiinnostun siitä, mitä Mine-kavereille kuuluu ja pitävät vähän yhetyttä.
Hyvää kevättä sine myös :flower:
Ja hyvää jatkoa, 4 vuotta on pitkä aika, mutta ei parana sairauta, pitää aina muistaa ne riskit...vaikea käsittää, kun ite olen lopettanu juomisen ihan vaan siksi, että kiintiö tuli täyteen...aikani join sosialisesti yhtä paljon kun muutkin -ja vähän enemmänki, join kyllä pienemmät miehet pöydän alle- mutta en koskan saanu siitä mitään ja lopetin ihan vaan siksi, kun se alkoi tuntua niin tyhmältä :/

on pakko laittaa minunkin oma mielipiteeni esiin. ymmärrän, että kumppaniaan haluaa tukea, mutta jos hän ei halua hoitoon/muutosta niin silloin kyllä olisi laitettava kova kovaa vastaan ihan ainoastaan lasten vuoksi. ap kirjoitti, että kun isä on töissä niin tunnelma on aivan erilainen ja sitten jännitys tiivistyy. tuossa on jo riittävän paljon syytä saada lapsille turvallinen ja rauhallinen koti, huutamisesta tai kaato kännissä olemisesta puhumattakaan. aikuisen ihmisen on suojeltava lapsiaan.

Olen itsekkin sortunut moiseen ongelmaan.Eikä tosiaan ole helppoa.Minulla todettiin vajaa kymmenen vuotta takaperin,että on A-hepatiitti,en tänäkään päivänä tiedä mistä olisin sen saanut.Alkoholin käyttöä lääkäri käski välttämään ainakin kahen viikon ajaksi. Minulle tuli kuitenkin sellainen omituisen vahva tunne, ja sanoin lääkärille,että olen itse ajatellut kahtakymmentävuotta. Meni yhdeksän vuotta,että en ottanut vettä väkevämpää.Sitten alkoi ilmaantua vatsavaivoja,ja ne vaan lisääntyi. Lopulta pääsin tutkimuksiin ja siellä todettiin, että on kasvain suolistossa.Silloin päätin ,että nyt otan viinaa. Saan ajatukset pois siitä syövästä.Aikanaan tuli tutkimus tulokset ja se oli hyvän laatuinen.Kasvain leikattiin pois,mutta alkoholi ongelma jäi tilalle enkä ole siitä päässyt eroon. En ole pahapäinen ollut koskaan,mutta silti hävettää perheeni puolesta.

mulle on aa.ssa sanottu että jokaisella alkoholistilla on olikse 3 vai 5 mahdollistajaa, jotka auttaa ns liikaa ja vastuta ei ole pakko ottaa ja ongelmaa ei tarvi oikeasti kohdata. niinkuin aina kuunnellaan että mikä just nyt pakottaa juomaan ja kaikki keksityt jutut.. mun äitillä on alkoholiongelma. siihen nojaten neuvoisin että olisit tiukka ja vaadit että menee katkolle tms aa:han ja lopettaa juomisen. sanot kun on selvänä että oot alkanut pelkäämään ja haluat että kotona on turvallinen olo. ja kuinka huolissasi olet ja haluat olla yhdessä kunnes on saanut asiansa kuntoon.
masennuslääkitystä on turha aloittaa jos käyttää paljon alkoholia, se vaikuttaa tehoon alentavasti sanoi mun psyk sairaanhoitaja kun kävin itte sen puheilla.

Yhteistyössä