Miten musta on alkanu tuntua, että kummin tehtävä on vaan olla rahasampo.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini -65:
Minä olen sattumoisin kuullut kummeja mietittäessä, että laita se- ja se kummiksi, niin saat kalliimpia lahjoja :headwall: :headwall: . Ei siis kyse meidän omien lasten kummivalinnoista vaan kaukaisella sukulaisella.

Mekin pienenä naurettiin siskon kanssa, että mulla on paremmin, kun kummi ei ole sukua, niin saan enemmän lahjoja aina kuin sisko. Kun siskolla meidän täti oli kummina, niin ei tullut enää lisälahjaa kummilta ja täti osti tietty mullekin aina lahjan, kun oli täti.

Mutta tämä oli silloin kun oltiin LAPSIA. ...ja lapsille lahjat on eri juttu. En todellakaan ajattele näin enää aikuisena enkä valitse lapsilleni kummeja sen mukaan, että saavat eniten ja kalliimpia lahjoja. Harmi, että jotkut ajattelee tommosia vielä AIKUISINAKIN. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja paha mieli:
Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
No ei tarvii ostaa kalliita lahjoja (sitä paitti 20-50 euroo on paljon rahaa!) ja ite tehyt on parasta mitä mie tiijän.

Siis vinkkaileeko lapsen äiti leikillään, vaiko tosissaan? Ompas outoo meininkiä miun makkuuni, saattaisin vaikka aukasta leipäläpeni ja kyssyy, että kalliit lahjatko ne onkin kummin tehtävä? Kummius on ymmärtääksein ihan jottain muuta...

Alunperin luulin, että leikillään, mutta nyt ei siltä tosiaan enää tunnu. Siis esim. kun oltiin ostoksilla ja mentiin vauvojen leluhyllyille (siis sinne missä on esim. soittorasioita ja niitä helistimiä, mitkä on pehmolelun näköisiä, mutta voi ripusta vaunuun ...sattui aika kallis liikekin vielä olemaan) ja sitten vauvan vaatehyllyille, niin tämä äiti tokas, että tämä on hyvä paikka kummin tulla. Täällä on paljon kaikkea kivaa. Ja lisäs, että tähän, että kummin lahjathan on aina kalliimpia (ja siis tässä äänensävy ja ilme paljasti, että ei tosiaan mitään vitsiä ollu). Ja muutenkin kun käytiin vauvalle tarviketta katsomassa, niin aina joka tavaran kohdalla tuli, että kummihan voi ostaa tämän vauvalle ja kummilta sitten kuuluu saada sitä ja tota. ...itse aina kyllä valitsi ne halvimmat lakanat, mutta kuulemma kummi voi sitten ostaa ne kalliimmat. ...ja kun tätä ei siis sanottu mitenkään niin, että niistä ois voinu jotain valita, vaan niin, että jokaisesta niistä liikkeistä jotakin.

Ennen kaikkea mulla pistää korvaan toi kummin kuuluu ostaa sitä ja tätä. Eikö kummi saa valita ostamaansa lahjaa itse???

Musta tuntuu, että jos teen jotain vauvalle itse, se on semmoinen lahjan lisuke. Siis sain kaikesta puheesta sen käsityksen, että tottakai mun pitää sitten sen itse tehdyn lisäksi ostaa vauvalle vielä ainakin hopealusikka ja joku lelu.

Peräänny ajoissa, muuten olet lirissä hyvin äkkiä! Tuolla logiikalla äiti vaatii sinulta lapselle mopon kun tämä täyttää 15, ja tottakai kummi maksaa ajokortin..... :whistle: :o

ei mulle maksannu kummia ajokorttia ite maksoin kesätöistä saamillani rahoilla ja muula työllä tienatuista rahoista ja äiti ja isä anto loput...ite olen kummitäti ja ei ole pyydetty ostamaan mitään kallista lahjaa....jopa kirparilta ostetut vaateetkin kelpaavat kuhan on ehjiä ja puhtaita ja sopivaa kokoa =) =) ja tulen kysymään kummipojan vanhemmilta mitä poika tarvitsee niin ei sitten tule turhia ostoksia tehtyä....

tärkeintähän on että jos HALUAT ostaa lahjoja, siis jos haluat, ei ole pakko niin että lapsi niistä tykkää, ei vanhemmat! ei ne ole vanhemmille ne lahjat vaan sille lapselle. musta tuntuu että sun kummilapses tulee tykkään varsinkin noista itsetehdyistä! luota itseesi, ostat ja annat sen minkä itse koet hyväksi, ei kummin tehtävä oo lahjojen osto pelkästään.

Mulla oli periaatteena, ku pojalle kummia valittiin,et sylikummin on oltava semmonen,joka pysyy lapsen elämässä ja johon voi luottaa,jos itelle jotain sattuski. Meidän poitsulle kummi on tärkeempi ku ukki ja mummo...Tästä kummi valinnasta kaikki ei ollu ihan tyytyväisiä,kuulu juputusta,et rahan takia...Kummi ja minä tiietään paremmin syyt,ollaan pitkäaikasia ystäviä...Meille molemmille on läsnäolo tärkeempää!

No jopas on röyhkeä kun painostaa lahjanostamisella. Nyt sanot hänelle suoraan, miten asia on. sinulla ei ole varaa ostaa kalliita lahjoja, ja jos tavalliset muistamiset eivät riitä, kannattaa vaihtaa kummia.

mun kummi oli sitä mieltä että kummeus loppuu kun kummilapsi pääsee ripille ja on sen takia sit jättänny minut muistamatta syntymäpäivinä ja jouluna sen jälkeen kun pääsin ripille....en usko että se loppuu koskaan muutenkun luonnolisella poistumiselta maanpäältä vai olenko vääräs ???

Mun kummilapsen äiti ilmoitti, että "Pekka" haluaisi parkkitalon synttärilahjaksi. Minä siihen sitten, että kiva tietää, etten osta mitään tyhmää. Aloin sitten etsiä mistä löytäisin suht halvalla hyvän parkkitalon. Seuraavalla kerralla, kun menin heille kylään kummilapsen äiti tyrkkäsi laskun käteen ja näytti, että tossa on se "Pekan" parkkitalo. Oli siis tilannut sen Anttilasta tai mistä lie. Olin silloin vielä opiskelija, joten rahaa ei todellakaan ollut hirveästi ylimääräistä.

Nyt tuntuu siltä, että kummipojan äiti olisi kateellinen kun ostan omalle pojalleni leluja/vaatteita (usein kyllä kirpparilta). Ostan toki vieläkin kummipojalleni synttäri-, joulu- ym. lahjat. En ilmeisesti kuitenkaan panosta enää tarpeeksi paljon hänen lahjoihin. :/

Niin ja olisi joskus kiva saada kummilapsilta edes valokuvan tai kortin "vastalahjaksi".

Alkuperäinen kirjoittaja MEK:
Mun kummilapsen äiti ilmoitti, että "Pekka" haluaisi parkkitalon synttärilahjaksi. Minä siihen sitten, että kiva tietää, etten osta mitään tyhmää. Aloin sitten etsiä mistä löytäisin suht halvalla hyvän parkkitalon. Seuraavalla kerralla, kun menin heille kylään kummilapsen äiti tyrkkäsi laskun käteen ja näytti, että tossa on se "Pekan" parkkitalo. Oli siis tilannut sen Anttilasta tai mistä lie. Olin silloin vielä opiskelija, joten rahaa ei todellakaan ollut hirveästi ylimääräistä.

Nyt tuntuu siltä, että kummipojan äiti olisi kateellinen kun ostan omalle pojalleni leluja/vaatteita (usein kyllä kirpparilta). Ostan toki vieläkin kummipojalleni synttäri-, joulu- ym. lahjat. En ilmeisesti kuitenkaan panosta enää tarpeeksi paljon hänen lahjoihin. :/

Niin ja olisi joskus kiva saada kummilapsilta edes valokuvan tai kortin "vastalahjaksi".

Mä en käsitä tätä "pakottamista"! Siis itselle ei tulis kyllä mieleenkään koskaan toisella OSTATTAA jotain tolleen. Sen verran on järkeä päässä.

Siis eri asia sanoa, että haluis parkkitalon kuin mennä ja ostaa se ja työntää lasku toiselle! Toi on jo tosi törkeetä. Kaikkea ne ihmiset kehtaa.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja bambiino:
mun kummi oli sitä mieltä että kummeus loppuu kun kummilapsi pääsee ripille ja on sen takia sit jättänny minut muistamatta syntymäpäivinä ja jouluna sen jälkeen kun pääsin ripille....en usko että se loppuu koskaan muutenkun luonnolisella poistumiselta maanpäältä vai olenko vääräs ???

Mä tiedän kanssa monia, jotka ajattelee noin, mutta se ei periaatteessa tarkoita sitä, että se kummeus on se joka loppuu vaan lapsuus. Meillä ainakin on oikeastaan kaikki kummit aina lopettaneet siihen lahjomisen, kun rippikoulu on käyty. Siis eivät osta lahjoja kummilapselle enää rippi-iän jälkeen, koska sen jälkeen se lapsi ajatellaan aikuiseksi eikä aikuisia tarvitse lahjoa enää (aikuiselle se lahja ei ole sama kuin lapselle).

Mutta siis eihän kummin tehtävä olekaan vaan se lahjominen. Varmasti he sinua auttaisvat muuten, jos apua pyytäisit (ja tukisivat). :)

Harmauduin ja haluan kertoa oman tarinani.
Ostin nyt nelivuotiaalle kummitytölleni AINA juhlapäivinä lahjan.
Kun tyttö syntyi, kun kävin katsomassa häntä sairaalassa kun joutui jäämään sinne komplikaatioiden takia, pyydettiin kummiksi, ja ostin tietysti kummilahjan.
Ostin joka joulu lahjan, muistin jokaikinen syntymä-ja nimipäivä suht suurillakin lahjoilla kun tytön äiti on pienituloinen ja yksinhuoltajana kun ei varmasti sitä rahaa kauheasti ole ylimääräistä käyttää.
ostelin vaatetta ja muuta aina kun vain itsellä ylimääröäistä rahaa oli.
Viime jouluun loppui minun muistamiseni kummina.
Ostin tytölle kalliin toppatakin, farkut, asusetin ja lelun.
En tähän päivään mennessä ole kuullut tuosta joululahjasta tytön äidiltä sanaa KIITOS.
Silloin meni hermot ja lopetin lahjojen oston siihen paikkaan.
EI, SE EI OLE LAPSEN VIKA JOS ON KIITTÄMÄTTÖMÄT JA YKSINKERTAISET VANHEMMAT, mutta minulle riitti kun ei sen vertaa ole äidillä tapoja, että edes viestin laittaa kännykällä että Kiitos.
Ollkoon perkele ilman.
Enää ei sureta lapsenkaan puolesta niin paljoa, töämä kummi ei kukkaron nyörejä enää raota ja valitettavasti tämä lapsi jää ilman lahjoja vastedeskin.
Mutta kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa.
kaiken maailman idiootteja ja käytöshäiriöisiä vanhempia tämä maa päällään kantaankin!
Ja vielä korostettakoon että en ole missään vaiheessa millään muotoa leveillyt lahjoillani tai muuta vastaavaa, olen ajatellut kustantaa ne suuremmat hankinnat (kengät, ulkoilupuvut )jne antamalla rahaa, lapsen äiti on tietenkin saanut käydä itse ostamassa mieleisensä.
Mutta ei, kiitosta ei kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja bambiino:

Mä tiedän kanssa monia, jotka ajattelee noin, mutta se ei periaatteessa tarkoita sitä, että se kummeus on se joka loppuu vaan lapsuus. Meillä ainakin on oikeastaan kaikki kummit aina lopettaneet siihen lahjomisen, kun rippikoulu on käyty. Siis eivät osta lahjoja kummilapselle enää rippi-iän jälkeen, koska sen jälkeen se lapsi ajatellaan aikuiseksi eikä aikuisia tarvitse lahjoa enää (aikuiselle se lahja ei ole sama kuin lapselle).

Mutta siis eihän kummin tehtävä olekaan vaan se lahjominen. Varmasti he sinua auttaisvat muuten, jos apua pyytäisit (ja tukisivat). :)

kummitätini ei halua puhua minulle mitään vaikka oltais samas huoneessa (syytä en kyllä tiedä) ja olen ihmetelly asiaa mutta hän ei kerro sitä ja eivät auta muuten mitenkään ei lastenhoidos eikä muuten ..hänen periaate on ollu et hyvä kun lapset muutaa pois kotoaan ja ei tarvitse heitä ruokkia ja vievät lapsenlapset mennessään kun käyvät kyläs vanhemmillaan joten ei kaitse edes minun lapsia vaikka onkin kummitätini....ja mitä niihin lahjoihin tulee hän ei koskaan ostannu mitään eikä muistannut...nyt joulunakin lähetin hänelle joulukortin häneltä ei tullut minulle .....ja nytkun täytin vuodenvaihtees 30v sain lahjaksi 4? rintakorun olin otettu siitäkin vaikei kallis ollutkaan ja ja nyt hän olettaa että muistan häntä 50v syntäreillä.....miten voipi muistaa jos ei muistaminen toimi puolin ja toisin ???

Kummien tehtävänä on tutustuttaa lapsi kristinuskoon. Mitään muita velvollisuuksia kummeilla ei ole. Ja nykypäivän maallistuneessa yhteiskunnassamme tuskin kukaan tietää edes tästä kummin alkuperäisestä tehtävästä.

Sinuna minä ainakin ilmoittaisin tälle ahneelle äidille, ettei sinulla ole varaa eikä halua hänen kaavailemaansa rahastuskummiuteen, joten parempi hankkia lapselle varakkaammat kummit.

Minä itse en odota lapsieni kummeilta muuta kuin osallistumista kastetilaisuuteen, koska se on pakollista. Muuten saavat minun puolestani toimia tai (olla toimimatta) haluamallaan tavalla.

Yhteistyössä