Miten olisit itse toiminut tilanteessa? Lapsen synttäreille kutsumisesta kysymys siis...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hittolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
jatkoa...ja kun jonkun perheen vanhemmilla ei ole varaa ostaa lapselleen uusia kenkiä niin muiden vanhempien tulee ne heille hankkia ettei tämän perheen lapselle tule pahamieli tai vaihtoehtoisesti ne uudet kengät kielletään kaikilta jne. Loistavaa ja näin maailmassa ei ole eriarvoisuutta tms.

No huh, tavaran ostaminen on hiukan eri asia kuin juhliin kutsuminen ja ystävällisyyden osoittaminen.

Minä aion kyllä penskoilleni opettaa, ettei ketään syrjitä. Tuo muutaman kutsumatta jättäminen on minusta juuri se aikuisten tapa edesauttaa kiusaamista ja joidenkin hiljaisempien (ja kiusattujen) syrjään vetäytymistä.
Meidän mutsi antoi meille lapsena ohjeet, että jos synttärit halutaan niin myös ne syrjityt kutsutaan tai ei sitten synttäreitä ollenkaan.
Sillä kutsulla kun on niin suuri merkitys sille pienelle sydämelle, jolta ne kivat tapahtumat kvereiden kanssa puuttuvat tyystin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys-Rosalee:
Minä aion kyllä penskoilleni opettaa, ettei ketään syrjitä. Tuo muutaman kutsumatta jättäminen on minusta juuri se aikuisten tapa edesauttaa kiusaamista ja joidenkin hiljaisempien (ja kiusattujen) syrjään vetäytymistä.
Meidän mutsi antoi meille lapsena ohjeet, että jos synttärit halutaan niin myös ne syrjityt kutsutaan tai ei sitten synttäreitä ollenkaan.
Sillä kutsulla kun on niin suuri merkitys sille pienelle sydämelle, jolta ne kivat tapahtumat kvereiden kanssa puuttuvat tyystin.

Ehkä huomasit, että olen useampaan kertaan maininnut, ettei kyse ole mitenkään syrjitystä pojasta? Tai kukaan heistä kutsumatta jääneistä ei ole mitenkään tavallisuudesta poikkeavan ujo tai mitään, ihan tavallisia lapsia, joilla vain ei poikani kanssa synkkaa.

Tuletko itse toimeen kaikkien ihmisten kanssa? Tai jos et tule, kutsutko esim työpaikaltasi kyläilemään myös ne ihmiset, joiden kanssa et muuten juuri ole tekemisissä? Säälistäkö? Jokapaikkaan ei voi jokakerta tulla kutsutuksi, eikä siinä mitään pahaa kai ole, kun ei ollut AINOA kutsumatta jäänyt.

Itsestä tuntuu, että taisi olla isompi ongelma äidille kuin pojalle se ettei tullut kutsutuksi.... Tai mistä sitä tietää, mutta...

Nyt näin jälkeenpäin tässä olen pohtinut, mistäköhän tämä äiti on edes puhelinnumeroni saanut... Se kun on salainen, eikä jaossa numerotiedustelussa eikä luettelossa... Vaikkei se nyt tähän liitykkään, mutta on oikein vaivaa nähnyt että pääsee asiasta marisemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Jotkut eka-tokaluokkalaiset tytöt aivan varmasti puhuvat synttäreistään ja kutsutuista vieraista koulussa, ei heitä kukaan välitunnilla niin tarkkaan valvo että sen saisi kitkettyä pois. Vaikka ne kutsut annettaisiinkin kouluajan ulkopuolella.

Minulla on vain niin voimakas sosiaalinen omatunto, että syrjimistä en hyväksy missään muodossa. Supersosiaaliset äidit, joilla on supersosiaalisia lapsia, eivät välttämättä ollenkaan ymmärrä kuinka pahalta se tuntuu kun jää ulkopuolelle. Itse en ollut suosittujen joukossa mutta en mikään koulukiusattukaan, mutta olen aina tuntenut voimakasta empatiaa niitä kiusattuja kohtaan. Ja teen kaikkeni etteivät omat lapseni syrji ketään. Jos kaikki luokan tytöt eivät meille mahdu, niin sitten kutsutaan yksi paras kaveri luokalta ja loput muusta tuttavapiiristä.

Hienoa, ihana asenne! Juuri näin! :heart: =) :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja jotenkin säälittää aina nämä:
En tiedä, minusta on aika vähän jos vain neljä jää kutsumatta. Olisin kyllä itse kutsunut kaikki, mutta ymmärrän, että kaikki äidit eivät ajattele niin. Siellä ne lapset nyt puhuvat juhlista ja toisilla on paha mieli kun ei pääse. Jos sinun poikasi olisi noiden neljän kutsumattoman joukossa, olisi varmasti hänelläkin tosi paha mieli. Näissä kun on vaarana aina se, että joku jää leikeissä ulkopuolelle.

Jos olisin sinä, jakaisin kutsut nyt myös noille neljälle. Tuskin kaikki edes pääsee tulemaan.

huh huh, aina pitää päästä joka paikkaan jokaisen!

Alkuperäinen kirjoittaja Hittolainen:

Ehkä huomasit, että olen useampaan kertaan maininnut, ettei kyse ole mitenkään syrjitystä pojasta? Tai kukaan heistä kutsumatta jääneistä ei ole mitenkään tavallisuudesta poikkeavan ujo tai mitään, ihan tavallisia lapsia, joilla vain ei poikani kanssa synkkaa.

Tuletko itse toimeen kaikkien ihmisten kanssa? Tai jos et tule, kutsutko esim työpaikaltasi kyläilemään myös ne ihmiset, joiden kanssa et muuten juuri ole tekemisissä? Säälistäkö? Jokapaikkaan ei voi jokakerta tulla kutsutuksi, eikä siinä mitään pahaa kai ole, kun ei ollut AINOA kutsumatta jäänyt.

Itsestä tuntuu, että taisi olla isompi ongelma äidille kuin pojalle se ettei tullut kutsutuksi.... Tai mistä sitä tietää, mutta...

Nyt näin jälkeenpäin tässä olen pohtinut, mistäköhän tämä äiti on edes puhelinnumeroni saanut... Se kun on salainen, eikä jaossa numerotiedustelussa eikä luettelossa... Vaikkei se nyt tähän liitykkään, mutta on oikein vaivaa nähnyt että pääsee asiasta marisemaan!

Minä en ainakaan ole niin tökerö, että kutsuisin töistä osan porukkaa meille juhliin, niiden kuullen joita ei kutsuta.
Lapset ovat lapsia, vanhemmat heidän sana ja laki, ja mielestäni olisi kohteliasta tasapuolisuuden nimissä koettaa edesauttaa hyvää luokkahenkeä kutsumalla kaikki kun tuo 4 on aika pieni määrä, jotka ulkopuolelle jäävät.
Vaikka ne kutsutta jääneet eivät olisi mitään syrjittyjä tms. niin silti minusta vanhempien tehtävä koulun ohella on koettaa saada luokkahenkeä hyväksi ja yhdistää lapsia esim. tuollaisilla juhlilla, joihin kaikki pääsevät mukaan. Saattaa pienistä tuntua melko pahalle kun luokkakaverit odottavat illan juhlia ja tietävät ettei itse pääse mukaan.

joskus sitä hämmentyy tuollaisissa tilanteissa niin ettei saa sanottua juuri mitään. laittaisin tekstiviestin tälle äidille jossa ystävälliseen sävyyn kertoisin uudestaan että luokalta oli kutsuttu vain neljä poikaa ja pahoittelisin sitä ettei heidän poika ollut kutsuttujen joukossa.
Tällä äidillä on varmasti hyvin paha mieli lapsensa puolesta ja tietysti nyt sinullakin eikä ihme.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Ei tietenkään ole pakko kutsua kaikkia :o
Eikä se ole mitään syrjimistä jos jättää kutsumatta sellaisia luokkakavereita joiden kanssa ei muutenkaan vietä aikaa

Kaiken järjen mukaan samaa luokkaa käyvät viettävät keskenään aikaa viitenä päivänä viikossa.
Hienoa että vanhemmat antavat lapsilleen luvan heittäytyä jo tuossa iässä kuppikunniksi. En antaisi minun lasteni toimia niin.

Eivätkö vanhemmat voi opettaa lapsilleen, että ei kannata odottaa kutsua sellaisen ihmisen syntymäpäiville, jonka ystävä ei muutenkaan ole? Vai onko vanhemmilla yleinen asenne se, että kullannupun on päästävä kaikkiin juhliin? Elämässä tulee olemaan isompiakin pettymyksiä. Niitä on hyvä jollain tasolla opettaa kestämään jo lapsena.

Eikä se ole mitään syrjimistä jos jättää kutsumatta sellaisia luokkakavereita joiden kanssa ei muutenkaan vietä aikaa

Kaiken järjen mukaan samaa luokkaa käyvät viettävät keskenään aikaa viitenä päivänä viikossa.
Hienoa että vanhemmat antavat lapsilleen luvan heittäytyä jo tuossa iässä kuppikunniksi. En antaisi minun lasteni toimia niin.

se, että käy samalla luokalla koulua, ei tarkoita että kaikkien kanssa viettäisi aikaa siellä koulussa. Kyllä lapsellakin on oikeus valita kaverinsa

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hittolainen:
Eikö lapsenkin kuulu oppia, ettei aina voi päästä jokpaikkaan.

Mitä jos joku kutsumatta jääneistä on sellainen, joka ei koskaan pääse kenenkään synttäreille koska on se luokan hiljainen? Kaikkien vanhemmat vain hyväksyvät sen ettei oma lapsi leiki tuon hiljaisen kanssa, joten unohdetaan hänet.

Minusta hyvä luokkahenki lähtee siitä että kaikki edes yrittävät olla kavereita eikä ketään syrjitä. Synttärikutsuilla pelaaminen luo oivan pohjan syrjimiselle.

Luokkahenkeä voi luoda koulussa opettajan johdolla tai muissa koulun järjestämissä tapahtumissa. Minusta kukaan vanhempi ei ole koulun ulkopuolella velvollinen miettimään sitä, ovatko kaikki luokan hiljaiset oppilaat varmasti tulleet huomioiduiksi. Syntymäpäivät ovat lasten vapaa-aikaa, jonka he voivat mielestäni viettää omien ystäviensä kanssa aivan kuten me aikuisetkin teemme omissa juhlissamme.

Puhut asiaa :)

Kutsutko sinä kaikki työkaverisi syntymäpäivillesi? Aikuinen toimii esimerkkinä lapselle.

Eivätkö vanhemmat voi opettaa lapsilleen, että ei kannata odottaa kutsua sellaisen ihmisen syntymäpäiville, jonka ystävä ei muutenkaan ole? Vai onko vanhemmilla yleinen asenne se, että kullannupun on päästävä kaikkiin juhliin? Elämässä tulee olemaan isompiakin pettymyksiä. Niitä on hyvä jollain tasolla opettaa kestämään jo lapsena.

Ne syrjityt, jotka eivät ikinä saa kutsua minnekään esim. ujoutensa takia, saavat kyllä niitä pettymyksiä ihan takuulla päivittäin. Elämä opettaa heitä kovalla kädellä, usko pois.
Tässä ei ole nyt varmasti kyse siitä että kaikki vanhemmat pitäisivät lapsiaan kullannuppuina joiden on päästävä joka paikkaan, vaan vanhemmista, joiden sydäntä raastaa, se että heidän lapsi jää vuodesta toiseen ilman kutsua ja on siitä murheissaan.

meillä on lapset saannu aina kutsua ne kaverit synttäreille jotka ovat itse halunneet kutsua. olen vaan käskenyt´jakamaan kutsut niin että ne ei kutsutut ei ole paikalla näkemässä. ja tollaseen soittoon en reagois mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Mun on tähän nyt ihan pakko kertoa toisenlainenkin tarina. Kun veljeni oli pieni hän ei halunnut kutsua synttäreilleen 3 poikaa luokaltaan. äitini oli sitä mieltä, että kaikki on kutsuttava ettei kenellekään tule pahaa mieltä. Kaikki siis tulivat juhliin lopulta. Myöhemmin kävi ilmi,että nämä 3 poikaa kiusasivat veljeäni koko ala-asteen. Joskus lapsilla saattaa olla hyväkin syy olla kutsumatta jotakin. Aina ne jotka eivät tule kutsutuiksi eivät ole niitä "ressukoita" tai kiusattuja.

Näinkin voi olla, synttärit ovat lapselle tärkeät. Miksi meidän aikuisten tulee pakottaa lasta kutsumaan koko luokan lapset jos ei halua, halooooooo!!!!!!!!!!

Kutsutko sinä kaikki työkaverisi syntymäpäivillesi? Aikuinen toimii esimerkkinä lapselle.

Aikuisten tapa toimia on hieman erilainen kuin lasten! Ei aikuiset ihmiset kutsu kavereitaan työpaikalla muiden kuullen, hehkuta juhlia ennen ja jälkeen niiden. Eikä kutsun saaneet ole avoimesti iloisia siitä niiden nähden, joille kutsua ei tule.
On todella typerää verrata lasten ja aikuisten elämää.
Aikuinen toimii minusta esimerkkinä lapsille myös siinä, ettei anna lastensa kiusata (on kiusaamista jättää kutsumatta muutamaa tiettyä) luokkatovereitaan, joiden kanssa on päivittäin koulussa tekemisissä samoissa tehtävissä ja samoissa huoneissa....

Ne syrjityt, jotka eivät ikinä saa kutsua minnekään esim. ujoutensa takia, saavat kyllä niitä pettymyksiä ihan takuulla päivittäin. Elämä opettaa heitä kovalla kädellä, usko pois.
Tässä ei ole nyt varmasti kyse siitä että kaikki vanhemmat pitäisivät lapsiaan kullannuppuina joiden on päästävä joka paikkaan, vaan vanhemmista, joiden sydäntä raastaa, se että heidän lapsi jää vuodesta toiseen ilman kutsua ja on siitä murheissaan.

Tässä tapauksessa kutsumaton lapsi ei ollut mikään hiljainen, ujo, koulussa syrjitty lapsi. Ja jos sellaisesta asiasta olisi kyse, kannattaisi tuon syrjityn lapsen vanhempien jutella asiasta jo etukäteen luokkatovereiden vanhempien kanssa, että voisivatko kutsua..(esim. vanhempainilta on hyvä tilaisuus). Toisaalta kuitenkin syrjimisen lähtökohdat ovta varmasti aivan jossain muualla ja syntymäpäiväkutsu tuskin sitä tilannetta korjaa.

Tässä tapauksessa siis 4 syrjittyä! Voivathan sitten kutsua toisiaan niin pääsevät 4 synttäreille. Ärsyttää kun omien pikku naperoiden täytyy päästä joka paikkaan ,käääääääk. Ei ap kirjoittanut että 4 kutsumatta jätettyä olisi kiusattuja vaan ettei hänen lapsi juuri heidän kanssaan leiki.

Meillä kutsutaan ne joiden kanssa poika leikkii. Itse hän saa päättää nuo, paitsi jos joku olisi ainut jota ei kutsuta. Luokalla on 26 oppilasta, niin ei ne kaikki mahtuisi meille kerralla. Lisäksi kavereina on muitakin kuin samalla luokalla olevia. Päiväkodissa kutsuttiin tarharyhmästä samaa sukupuolta olevat ja lisäksi ne tytöt, joita halusi (tai pikkusisko halusi)

Tuossa 8 poikaa kutsuttiin ja 4 jätettiin ulkopuolelle. Se tekee 1/3 ulkopuolelle, eli aika varteenotettava määrä. En katsoisi tuota syrjiväksi. Lapset voi pettyä, kuten oma poikani joskus kaverikiistoissa. Pettymykset kuuluvat elämään ja opettavat lapsille tunteiden käsittelyä. Minusta tuollainen suojelu, mistä jotkut ovat kertoneet, kuulostaa ylisuojelevaiselta.

Meidän poika ei ole saanut yhtäkään synttärikutsua kuluneen eskarivuoden aikana ja aika monet synttärit on olleet. Pojalla tulossa pian synttärit ja olen sanonut että maksimissaan 10 saa kutsua ja itse valitsee ketä kutsuu. Eipä ole siinä ryhmässä ainakaan kukaan kaikkia 20 lasta kutsunut, tai jospa sittenkin on kutsuttu kaikki muut muttei meidän poikaa :whistle: Ei ole meidän poika puhunut/harmitellut koskaan siitä että miksi häntä ei ole kutsuttu, eikä ole minullekaan ollut mikään ongelma :)

Lisäisin vielä,ettei meilläpäin ainakaan ole tapana kutsua koko luokkaa synttäreille. Pojan luokalla on 11 poikaa ja vain yksi heistä on antanut synttärikutsut koko luokan pojille(tyttöjä ei kutsuttu näillekkään synttäreille) ja muuten synttärivieraiden määrää on kyllä rajoitettu aika reippaasti.

Yhteistyössä