Miten olisit itse toiminut tilanteessa? Lapsen synttäreille kutsumisesta kysymys siis...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hittolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voipi tosiaankin olla että ne 4 joita ei kutsuttu ovatkin toisten syrjimiä ja sillä tavalla "kiusattuja" . Tulipa mieleeni.
Jokaisella on oikeus silti kutsua ketkä haluaa mutta vanhemilla vastuu ettei kutsuja käytetä lisäkiusaamisen välineenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hittolainen:
Vai pitäskö sit aina kutsua itekin kaikki hyvän päivän tutut sun muut...

Saman luokan oppilaat eivät ole mitään hyvänpäiväntuttuja, vaan tiivis yhteisö, joka kokoontuu jokainen arkipäivä. Vanhempien luvalla tapahtuva syrjiminen ei ole oikein. Mitä se opettaa lapselle?

Minusta on ihan älytöntä säälistä kutsua, jos ei kerran muutenkaan ole tekemisissä. Minulle ei tulisi mieleenkään kutsua omille syntymäpäivillenikään sellaisia ihmisiä, jotka eivät meillä muutenkaan käy. :o Tarvitseeko lasten sitten?

Itse olen hiukan sellainen persoona, että kaikki pitäis kutsua, mutta tänä vuonna joustin periaatteestani, koska tytön synttärit järkättiin sellaisessa paikassa jossa oli rajana 10 kutsuttavien lukumäärälle. Tyttö valkkas siis niitä kavereita kenen kanssa leikkii. Eipä ole kutsuja hänellekään aina tullut. Me saimme tosin vain positiivista palautetta, yksi rinnakkaisluokan tyttö oli ollut varsin otettu ja innoissaan kun pääsi kerrankin jonkun synttäreille.

[/quote]

Tässä on toimittu oikein!
meidän hijainen sivusta seuraaja saa todella vähän synttäri kutsuja sun muita jutta varmaankin tuon arkuuden takia! ne vähäset kutsut joille on menty hieman aristelleen on ollut rohkasevia ja tärkeitä kokemuksia meidän tytölle! kantaa en ota pitääkö kaikki kutsua kun kolikolla on kaksi puolta![/quote]

Oli kyllä sankarin äitinä todella kiva huomata että tämä hitaammin lämpiävä mimmi paineli pienen alkujännityksen jälkeen täysillä toisten matkassa :) Meillä oli liikuntasynttärit, joten kaikille löytyi puuhaa ja pääsi helpommin alkuun kun oli jotain tekemistä. Synttäreiden jälkeen likka rohkaistui kutsumaan meidän tytön kylään leikkimäänkin, ja ovat nykyään suht hyviä kavereita.

Mun on tähän nyt ihan pakko kertoa toisenlainenkin tarina. Kun veljeni oli pieni hän ei halunnut kutsua synttäreilleen 3 poikaa luokaltaan. äitini oli sitä mieltä, että kaikki on kutsuttava ettei kenellekään tule pahaa mieltä. Kaikki siis tulivat juhliin lopulta. Myöhemmin kävi ilmi,että nämä 3 poikaa kiusasivat veljeäni koko ala-asteen. Joskus lapsilla saattaa olla hyväkin syy olla kutsumatta jotakin. Aina ne jotka eivät tule kutsutuiksi eivät ole niitä "ressukoita" tai kiusattuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Vai pitäskö sit aina kutsua itekin kaikki hyvän päivän tutut sun muut...

Saman luokan oppilaat eivät ole mitään hyvänpäiväntuttuja, vaan tiivis yhteisö, joka kokoontuu jokainen arkipäivä. Vanhempien luvalla tapahtuva syrjiminen ei ole oikein. Mitä se opettaa lapselle?

Melko lailla kaksi eri asiaa esim. pitää yhteyttä jonkun työyhteisönsä jäsenen kanssa jos on sen kanssa kaveri tai osallistua työyhteisön juhliin. Koululuokan osallistuminen yhteisiin juhliin tapahtunee koulussa, yleensähän synttärisankarit myös vie jotakin synttärinään kouluun (samoin työpaikoilla tehdään) ja vapaa-ajalla sitten juhlitaan ystävien kesken, oli ne sitten työyhteisön kautta ystäviksi muodostuneet tai jotakin muuta kautta.. joten en nyt tiedä, että mitä tuo kuvio nyt sit lapselle opettaa, just vissiiin sitä miten sen kuuluukin mennä?

Se on aina vaikea pohtia ketkä kutsutaan ja ketkä ei. Mutta koulaisten juhlissa on jo aika kova meno(=seinät kaatuu) että ihan kaikkia oman luokan poikia en ole antanut oman poikani kutsua. Sellanen 10 poikaa on meillä ollut maksimi. Ja tietenkin ollaan aina pidetty huoli myös siitä,että ei jää vain yksi poika omalta luokalta kutsumatta ,vaan useampi.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Melko lailla kaksi eri asiaa esim. pitää yhteyttä jonkun työyhteisönsä jäsenen kanssa jos on sen kanssa kaveri tai osallistua työyhteisön juhliin. Koululuokan osallistuminen yhteisiin juhliin tapahtunee koulussa, yleensähän synttärisankarit myös vie jotakin synttärinään kouluun (samoin työpaikoilla tehdään) ja vapaa-ajalla sitten juhlitaan ystävien kesken, oli ne sitten työyhteisön kautta ystäviksi muodostuneet tai jotakin muuta kautta.. joten en nyt tiedä, että mitä tuo kuvio nyt sit lapselle opettaa, just vissiiin sitä miten sen kuuluukin mennä?

Aikuiset ihmiset eivät kihise synttäreistään työpaikalla päiväkausia tai retostele työpaikallaan kenet aikoo kutsua ja kenet ei. Lapsilla tämä on ihan arkipäivää. Niille syrjään jätetyille tämä voi aiheuttaa monen päivän mielipahan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:

Aikuiset ihmiset eivät kihise synttäreistään työpaikalla päiväkausia tai retostele työpaikallaan kenet aikoo kutsua ja kenet ei. Lapsilla tämä on ihan arkipäivää. Niille syrjään jätetyille tämä voi aiheuttaa monen päivän mielipahan.

Ja sen takia sit vaan pitää että jollekin tulee mielipahaa. Minulle on palstasisaret täällä useasti kertoneet että lapsi ei mielipahastaan rikki mene.

Me kutsuttiin molempien lasten synttäreille koko luokka, olihan muuten aika vilske mutta hyvällä ohjelmalla ja ruoalla selvittiin hienosti ja kaikilla oli mukavaa (äitillä ehkä vähän hiki nousi pintaan).
Syynä lähinnä että haluan edesauttaa hyvää luokkahenkeä ja sitä ettei kukaan ressu syrjäytyisi luokassa sellaiseksi joka ei koskaan saa kutsua. Aattelin että jos ope selviää joka päivä lauman kanssa niin kyllä minäkin tunnin-pari.

Ymmärrän ettei näin voi tai edes halua kaikki toimia mutta kuhan kerron että isoistakin bileistä selviää hengissä=)

... asioissa on aina monta puolta, eikä näihin ole yhtä hyvää ratkaisua - minusta tuntui jollain tavalla "tuplarankalta" ajatella, että toinen ilman kutsua jäävistä olisi tämä hiljainen tyttö, en tiedä miksi. Säälistä en kuitenkaan häntä kutsunut, ja synttäreillä kaikki meni tosi hyvin, ei tosiaan tarvinnut pienen alkukankeuden jälkeen tätä likkaa mukaan kiskoa :)

Mun mielestä oli kivaa kutsua kaikki ekaluokan tytöt siinäkin mielessä, että koulu oli hiljattain alkanut ja oli kiva nähdä tytön kaverit. Ja meillä oli siis synttäripaikkana liikuntahalli, joten vierasmäärä oli suurempi kuin mitä kotiin voi ottaa.

Ketjun aloittajalle en kuitenkaan anna minkäänlaisia ohjeita jatkoa varten - kukin pitää just sellaiset synttärit kuin haluaa! Kurjaa, että teille tuli murhetta jo ennen juhlia, toivottavasti itse kemut kuitenkin onnistuvat yli odotusten!

Täytyyhän lapsenkin oppia, että joka paikkaan ei välttämättä aina pääse mihin haluaisi... Onko ap:n lapsi kutsuttu tuon lapsen syntymäpäiville, jonka äiti soitti?

Ei meillä ainakaan kaikkia luokan tyttöjä kutsuta synttäreille vaikka tilaa olisikin. Meidän neiti sanoi että haluaa jo toukokuussa pitää synttärinsä etukäteen kun heinäkuussa olisi oikeasti mutta kun kaikki on jossakin niin ei tule porukkaa kun jokainen on missä on. Ja mä sanoinkin tytölle että kutsut ne jotka haluat kun en mäkään hirveää porukkaa tänne halua enkä jaksaisikaan sitten siivota niitä jälkiä. Muutaman tytön neiti haluaa luokaltaan kutsua ja mä sanoin että se sopii vallan hyvin. Eikä mulle ole koskaan kukaan äiti jälkeenpäin soitellut että miksi ei heidän tyttönsä saanut kutsua yms, edelleenkin ollaan puheväleissä vanhempien kanssa vaikkei heidän lapsensa olekaan synttäreillä ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaapöllö:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Meille tuli ennen pääsiäistä viesti koulusta jossa toivottiin että jos kaikki luokalta ei kutsuta niin kutsut tulisi antaa jossain kouluajan ulkopuolella, jottei kellekään tulisi paha mieli. Minusta ihan hyvä veto koulun puolelta.

no entäs sit esim. jos tytöt kutsuu kaikki tytöt
ja pojat kaikki tytöt, päteeköhän se silloinkin??

Tähän asti pojat ovat kutsuneet miltei vain poikia synttäreilleen, joskus harvoin ovat kutsuneet tytötkin. Tytöt ovat kutsuvat toistaiseksi vain tyttöjä.

Minusta on kuitenkin, sukupuolesta huolimatta, hyvä jakaa kutsut muulla lailla kuin koulussa kaikkien, myös kutsumattomien, silmien edessä.

Meillä ei tyttö ole ikinä kaikkia kutsunut, luokalta ne, joiden kanssa on muutenkin, ja naapurintytöt joiden kanssa myös touhuaa "vapaa-aikana."

Eikä ole itsekään läheskään kaikkien luokkalaisten synttäreillä ollut, ei ole ollut moksiskaan, kun ei heidän kanssa koulussakaan touhua :)

En henkilökohtaisesti ymmärrä ajatusta, että kaikki on kutsuttava, mutta jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Tai ehkä en yhtä sallisi olevan kutsumatta, ettei tule syrjimistunnetta... Tähän saakka tytär on kutsunut luokan yhdeksästä tytöstä yleensä 4-5, joiden kanssa tosiaan leikkii ja touhuaa muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
Pah, mitä ne neljä lasta muka kaksi tuntia synttäreillä nyt lisää vilskettä tekee. Lapsiraukat! Ja muuten lapset ja aikuiset ovat ihan eri asia!

Mä en oikeestaan itse ajatellut, että tässä tapauksessa on kyse siitä, ettei meille mahtuisi enempää vieraita, eli mitään lapsimäärää on pojalle antanut, vaan hän itse määritteli, kenet kutsuu. Ihan sen mukaan ketkä ovat parhaita kavereita.
Mulle ois ihan sama vaikka juhlijoita olisi 20, kyllä pariks tunniks mahtuu ja tykkään pitää juhlia isollekin porukalle!

Mutta olen ihmeissäni, pitäiskö sitten vaan periaatteesta kutsua myös ne vähemmän hyvät kaverit, joiden kanssa ei muutenkaan ole. En itsekään kutsu sellaisia meille kyläilemään saati juhlimaan. Kyseessähän on poikani synttärijuhlat, joita varmasti viettää mielellään parhaiden kavereidensa kesken. Ei mitkään säälijuhlat, joihin kutsutaan kaikki ihan vain siksi ettei tule paha mieli. Eikö lapsenkin kuulu oppia, ettei aina voi päästä jokpaikkaan.

Ja tämän pojan äidin käytös (siis joka mulle soitti), puhuu kai puolestaan.... Hän varmaan opettaa lapselleen, että hänen lapsensa on kaiken keskipiste, jonka pitää saada aina kaikki ja jonka pitää päästä jok paikkaan...

Ja sen verran tunnen kyseenomaista poikaa (kuten tunnen myös ne muut joita ei poikani kutsunut) että tiedän, ettei hän ole mikään ujo ja syrjäänvetäytynyt, vaan ihan normaalin vilkas lapsi, jolla ei vain juttu luista juuri mun poikani kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
En lukenu koko ketjua, varmaan selviäis jostain välistä.
Vaan jaettiinko ne kutsut koulussa vai lähetettiinkö ne kotiin?

Koulussa jakoi poika kutsut opettajan avustuksella välitunnin aikana jokaisen pulpettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Täytyyhän lapsenkin oppia, että joka paikkaan ei välttämättä aina pääse mihin haluaisi... Onko ap:n lapsi kutsuttu tuon lapsen syntymäpäiville, jonka äiti soitti?

ei ole koskaan ollut tämän lapsen synttäreillä, eikä heillä esimerkiksi muutenkaan leikkimässä vapaa-ajalla, kuten ei muillakaan kutsumatta jääneillä. Mutta ei meidän poika ole ollut myöskään kaikkien niiden synttäreillä, jotka nyt itse kutsui...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

ei ole koskaan ollut tämän lapsen synttäreillä, eikä heillä esimerkiksi muutenkaan leikkimässä vapaa-ajalla, kuten ei muillakaan kutsumatta jääneillä. Mutta ei meidän poika ole ollut myöskään kaikkien niiden synttäreillä, jotka nyt itse kutsui...

Mutta miten äiti kehtaa soittaa ja valittaa, jollei ole itsekään kutsunut teidän lastanne omansa synttäreille... :whistle:

Ei pidä kutsua kaikkia, ellette halua - joku toinen haluaa ja hyvä niin!

Vaikka itsekin täällä kerroin kutsuneeni koko luokan tytöt, en tarkoittanut sitä sulle syyllistykseksi tms - kerroin vaan miten itse asian ajattelin. Kutsumatta jääneen äiti ei minun mielestäni millään lailla auttanut/edistänyt oman lapsensa asiaa, vaan pahoitti turhaan sun mielen. Toivottavasti asiaa ei enää koulussa lasten kesken puida, vaan saatte pitää kivat juhlat alkuhämmingistä huolimatta!

Yhteistyössä