Miten olisit itse toiminut tilanteessa? Lapsen synttäreille kutsumisesta kysymys siis...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hittolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hittolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
En lukenu koko ketjua, varmaan selviäis jostain välistä.
Vaan jaettiinko ne kutsut koulussa vai lähetettiinkö ne kotiin?

Koulussa jakoi poika kutsut opettajan avustuksella välitunnin aikana jokaisen pulpettiin.

Ei munkaan mielestä tartte kaikkia kutsua, vaan juuri ne metkä itse haluaa. Mutta se onkin jo aika ilkeetä esitellä niitä kutsuja kaikkien nähden. Turhaa sellanen "läl-läl-lää, mä sain kutsu ja sä et taaskaan saanu". Varsinkin kun se olis niin helppo välttää tuollasia tilanteita.

Vai teettekö te aikuisetkin niin että kun olette ystäväporukalla niin kaikkien kuullen pyydätte vain muutoman juhliin ja loput saavat ihmetellä miksi ei seura kelpaa?
:/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei pidä kutsua kaikkia, ellette halua - joku toinen haluaa ja hyvä niin!

Vaikka itsekin täällä kerroin kutsuneeni koko luokan tytöt, en tarkoittanut sitä sulle syyllistykseksi tms - kerroin vaan miten itse asian ajattelin. Kutsumatta jääneen äiti ei minun mielestäni millään lailla auttanut/edistänyt oman lapsensa asiaa, vaan pahoitti turhaan sun mielen. Toivottavasti asiaa ei enää koulussa lasten kesken puida, vaan saatte pitää kivat juhlat alkuhämmingistä huolimatta!

Juu äiti olisi voinut sanoa lapselleen, että ettehän te muutenkaan kyläile toistenne luona...

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Eleea:
ku enhän mää voi sanoa tytölle että sun on PAKKO kutsua kaikki luokalla olevat tytöt!

Mikset voi sanoa?
no jos tyttö ei halua kutsua kaikkia luokalla olevia tytöjä niin enkai mää voi pakottaa! ja kannattaako semmosia kutsua joiden kans tyttö ei ole yhtään?!

Koulussa jakoi poika kutsut opettajan avustuksella välitunnin aikana jokaisen pulpettiin.

Ei munkaan mielestä tartte kaikkia kutsua, vaan juuri ne metkä itse haluaa. Mutta se onkin jo aika ilkeetä esitellä niitä kutsuja kaikkien nähden. Turhaa sellanen "läl-läl-lää, mä sain kutsu ja sä et taaskaan saanu". Varsinkin kun se olis niin helppo välttää tuollasia tilanteita.

Vai teettekö te aikuisetkin niin että kun olette ystäväporukalla niin kaikkien kuullen pyydätte vain muutoman juhliin ja loput saavat ihmetellä miksi ei seura kelpaa?

Se oliskin tietty paras, kun kutsut pistettäs postitse, mutta en tosiaankaan tiedä läheskään kaikkien osoitetta edes, eikähän opettajakaan voi niitä antaa ilman vanhempien lupaa. Ja meille on aina kutsut tuleet suoraan tarhasta ja koulusta, joten en ajatellut että pitäisi postittamaan ruveta...

No oliko tässä tapauksessa nyt sitten jotenkin lällätelty tai esitelty kutsuja?
Ystäväporukalla oleminen on aivan eri asia, kuin esim. työpaikalla työporukassa oleminen. Samoin kuin lapsillakin koulussa koulukavereiden kanssa oleminen ja ystävien kanssa oleminen.

Eikö lapsenkin kuulu oppia, ettei aina voi päästä jokpaikkaan.

Mitä jos joku kutsumatta jääneistä on sellainen, joka ei koskaan pääse kenenkään synttäreille koska on se luokan hiljainen? Kaikkien vanhemmat vain hyväksyvät sen ettei oma lapsi leiki tuon hiljaisen kanssa, joten unohdetaan hänet.

Minusta hyvä luokkahenki lähtee siitä että kaikki edes yrittävät olla kavereita eikä ketään syrjitä. Synttärikutsuilla pelaaminen luo oivan pohjan syrjimiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Eleea:
no jos tyttö ei halua kutsua kaikkia luokalla olevia tytöjä niin enkai mää voi pakottaa! ja kannattaako semmosia kutsua joiden kans tyttö ei ole yhtään?!

Öh, sinä järjestät ne juhlat ja tasan tarkkaan voit sanoa että kaikki kutsutaan. Vai kumpi teillä määrää, lapsi vai aikuinen?

Tämä on kakspiippuinen juttu. Me muutettiin ja vanhin poika jäi kaveriporukan ulkopuolelle. Niinpä hyvin usein hänellä oli paha mieli, kun ei kutsuttu synttäreille, joista kaikki luokassa puhui. Toisaalta sitten kun sai kavereita, ei hänkään halunnut kaikkia kutsua omille synttäreilleen, kun osa oli ollut keljuja häntä kohtaan... Enkä minäkään siinä vaiheessa halunnut pakottaa.

Eikö lapsenkin kuulu oppia, ettei aina voi päästä jokpaikkaan.

Mitä jos joku kutsumatta jääneistä on sellainen, joka ei koskaan pääse kenenkään synttäreille koska on se luokan hiljainen? Kaikkien vanhemmat vain hyväksyvät sen ettei oma lapsi leiki tuon hiljaisen kanssa, joten unohdetaan hänet.

Minusta hyvä luokkahenki lähtee siitä että kaikki edes yrittävät olla kavereita eikä ketään syrjitä. Synttärikutsuilla pelaaminen luo oivan pohjan syrjimiselle.

Luokkahenkeä voi luoda koulussa opettajan johdolla tai muissa koulun järjestämissä tapahtumissa. Minusta kukaan vanhempi ei ole koulun ulkopuolella velvollinen miettimään sitä, ovatko kaikki luokan hiljaiset oppilaat varmasti tulleet huomioiduiksi. Syntymäpäivät ovat lasten vapaa-aikaa, jonka he voivat mielestäni viettää omien ystäviensä kanssa aivan kuten me aikuisetkin teemme omissa juhlissamme.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

No oliko tässä tapauksessa nyt sitten jotenkin lällätelty tai esitelty kutsuja?
Ystäväporukalla oleminen on aivan eri asia, kuin esim. työpaikalla työporukassa oleminen. Samoin kuin lapsillakin koulussa koulukavereiden kanssa oleminen ja ystävien kanssa oleminen.

Mistäs minä teidän mitä ne lapset olivat toisilleen sanoneet. Mun mielikuvituksella sekään ei olis mahdottomuus että toiset ovat (tavalla tai toisella) esitelleet kutsujaan niille(kin) jotka eivät saaneet kutsuja.

Ei kai kukaan työporukassakaan ala kutsumaan osaa porukasta sillon kun kaikki ovat paikalla, vaan odottaa tilaisuutta ja esittää kutsun sitten kun vain ne ovat paikalla jotka halutaan kutsua. Suht normaalia käytöstä luulisin. (?)

Joten mä olen sen kannalla että ne kutsut voidaan lähettää kotiin sillon kaikkia paikalla olevia ei kutsuta.

Jotkut eka-tokaluokkalaiset tytöt aivan varmasti puhuvat synttäreistään ja kutsutuista vieraista koulussa, ei heitä kukaan välitunnilla niin tarkkaan valvo että sen saisi kitkettyä pois. Vaikka ne kutsut annettaisiinkin kouluajan ulkopuolella.

Minulla on vain niin voimakas sosiaalinen omatunto, että syrjimistä en hyväksy missään muodossa. Supersosiaaliset äidit, joilla on supersosiaalisia lapsia, eivät välttämättä ollenkaan ymmärrä kuinka pahalta se tuntuu kun jää ulkopuolelle. Itse en ollut suosittujen joukossa mutta en mikään koulukiusattukaan, mutta olen aina tuntenut voimakasta empatiaa niitä kiusattuja kohtaan. Ja teen kaikkeni etteivät omat lapseni syrji ketään. Jos kaikki luokan tytöt eivät meille mahdu, niin sitten kutsutaan yksi paras kaveri luokalta ja loput muusta tuttavapiiristä.

Joten mä olen sen kannalla että ne kutsut voidaan lähettää kotiin sillon kaikkia paikalla olevia ei kutsuta.

vaikka kutsut olisi lähetetty lapsille kotiin, ei se estä sitä etteivätkö he olisi koulussa asiasta keskenään puhuneet niin etteivät kutsumattomat olisi kuulleet.

en tiedä, miten pitäisi toimia, mutta omat lapseni ovat jostain syystä niitä, jotka eivät saa kutsuja kenenkään synttäreille. Aivan normaaleja lapsia ovat, aika huonoja vaan ystävystymään.
On todella surullista, kun vuodesta toiseen odotellaan, että jonnekin tulisi se kutsu, edes niiltä, joita on heidän synttäreilleen kutsuttu, joista osa on myös ilmoittamatta mitään jättänyt saapumatta meidän juhliimme. Odottelen, missä ne viipyy ne kivat kaverit, mitä kaikilla muilla tuntuu olevan tai se viisas äiti, joka kehoittaisi kutsumaan sen sivusta-seuraaja-koulukaverinkin.
Tämä sosiaalisen suosituimmuuden-kisa on niin julmaa, että poikani ahdistuu jo pari viikkoa ennen synttäreitään ja on helpottunut sitten, kun ne lopulta on ohi. raskasta äidillekin.

Luokkahenkeä voi luoda koulussa opettajan johdolla tai muissa koulun järjestämissä tapahtumissa. Minusta kukaan vanhempi ei ole koulun ulkopuolella velvollinen miettimään sitä, ovatko kaikki luokan hiljaiset oppilaat varmasti tulleet huomioiduiksi.

Minusta taas me kaikki vanhemmat voimme kantaa vastuuta asiasta eikä jätetä tätäkin tehtävää pelkästään koulun harteille. Itsehän me opetamme lapsillemme myös sosiaalisia taitoja ja vastuuta läheisistämme.

vaikka kutsut olisi lähetetty lapsille kotiin, ei se estä sitä etteivätkö he olisi koulussa asiasta keskenään puhuneet niin etteivät kutsumattomat olisi kuulleet.

No ei se tietenkään estä sitä, se onkin ihan eri asia. Mun mielestä se vaan on todella epäkohteliasta tehdä niin.

Luokkahenkeä voi luoda koulussa opettajan johdolla tai muissa koulun järjestämissä tapahtumissa. Minusta kukaan vanhempi ei ole koulun ulkopuolella velvollinen miettimään sitä, ovatko kaikki luokan hiljaiset oppilaat varmasti tulleet huomioiduiksi.

Minusta taas me kaikki vanhemmat voimme kantaa vastuuta asiasta eikä jätetä tätäkin tehtävää pelkästään koulun harteille. Itsehän me opetamme lapsillemme myös sosiaalisia taitoja ja vastuuta läheisistämme.

Asiaa.

Hiljaisen lapsen vanhemmat voisivat olla aktiivisia ja kannustaa lastaan ystävystymään muiden kanssa, jotta saisivat sitten kutsuja myös syntymäpäiville. Säälistä kutsuminen on minusta väärä motiivi, josta tuskin pitemmän päälle on hyötyä?

Kiitos Jellonainen,

osasit sanoa mun paremmin sen, mitä yritin selittää kun kerroin halunneeni kutsua sen luokan hiljaisen tytön mukaan. Ettei vaan kukaan käsittänyt niin, että tyttö kutsuttiin jotenkin säälistä tai hyväntekeväisyydestä - siitä ei tosiaan ollut kyse.

jatkoa...ja kun jonkun perheen vanhemmilla ei ole varaa ostaa lapselleen uusia kenkiä niin muiden vanhempien tulee ne heille hankkia ettei tämän perheen lapselle tule pahamieli tai vaihtoehtoisesti ne uudet kengät kielletään kaikilta jne. Loistavaa ja näin maailmassa ei ole eriarvoisuutta tms.

Alkuperäinen kirjoittaja jotenkin säälittää aina nämä:
En tiedä, minusta on aika vähän jos vain neljä jää kutsumatta. Olisin kyllä itse kutsunut kaikki, mutta ymmärrän, että kaikki äidit eivät ajattele niin. Siellä ne lapset nyt puhuvat juhlista ja toisilla on paha mieli kun ei pääse. Jos sinun poikasi olisi noiden neljän kutsumattoman joukossa, olisi varmasti hänelläkin tosi paha mieli. Näissä kun on vaarana aina se, että joku jää leikeissä ulkopuolelle.

Jos olisin sinä, jakaisin kutsut nyt myös noille neljälle. Tuskin kaikki edes pääsee tulemaan.

Mää oon samaa mieltä...

Ja huom! Tässä tapauksessa kyse ei ollut mistään hiljaisesta lapsesta, jonka "sosiaalinen" äiti soitti ja valitti asiasta. .. :attn:

Nimenomaan, mitä itse lasta olen nähnyt, niin ihan normaalilta vaikuttaa, ei mitenkään hiljainen tai syrjäänvetäytyvä! Varmasti on hälläkin kavereita, mutta just mun poikani kans ei juttu luista, en tiedä onko "syy" hänessä vai omassa pojassani. Mutta empä itsekään kaikkien kanssa ystävysty.

Mutta äidin käytöstä en edellenkään ymmärrä...

Peesi. Se on ihan sama, mitä koulussa sanotaan, jos kotona opetetaan ilkeäksi ja kiusaamaan toisia ja olemaan huomioimatta muiden tuntieta, kunhan vaan itsellä on kivaa!

Yhteistyössä