Miten olisit itse toiminut tilanteessa? Lapsen synttäreille kutsumisesta kysymys siis...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hittolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Häpeäpuuhun ja kivitettäväksi tällaiset kiusaajat, ja opettajat ottamaan nimet ylös sellaisilta, kenen vanhemmat kiusaavat. Joko kutsut luokalta 2 -3lasta, tai sitten kaikki samaa sukupuolta.

Tämäpä se opettajille vielä lisätyöksi, synttärivahdeiksi. :D Entäs sitten kesällä syntyneet, kuka vahtii tämän asian heidän kohdallaan? No, varmastikin vitsailit

Eiköhän ne samat lapset ole niitä kiusaajia muutenkin, joiden vanhemamt sulkevat luokalta 2-3 samaa sukupuolta olevaa lasta ulkopuolelle. sAmalla saadaan luokan kiusaajat selville.

No ei taida olla ihan noin yksinkertainen asia. Mutta toivon kyllä, että vitsailit tuosta, että opettajan pitäisi puuttua lasten vapaa-ajan synttärikekkereihin jollain tavalla.

Mielestäni jos joku jakaa koulussa kutsuja kotiinsa ja jättää kutsumatta muutaman ja kutsuu suurimman osan, on aivan päivänselvää kiusaamista. Lapsi on innoissaan synttäreistään ja puhuu niistä aina kun tilaisuus koittaa.
Kyllä opettajan velvollisuus on pitää huolta, että ketään ei koulussa syrjitä ja kiusata ja jos vain pari on jätetty kutsumatta juhliin, joista muut puhuvat, se jos mikä on kiusaamista. Mielestäni tämä on rankaisemisen paikka.

Tottakai lapsi itse on viaton, mutta voiko opettaja vanhempia laittaa nurkkaan häpeämään? Lapsi sinne on laitettava, joka syrjii ja kiusaa.

mitäs sit kun meiän luokalla ekalla oli vain yksi poika..
jos vaan samaa sukupuolta olevat tarvii kutsua, niin eikö tuo yksi poika olisi tuntenut itsensä kiusatuksi, kun jäi kutsumatta.. ? niin et järjestetään vaan tyttö tai poika synttäreitä..

Mielestäni jos joku jakaa koulussa kutsuja kotiinsa ja jättää kutsumatta muutaman ja kutsuu suurimman osan, on aivan päivänselvää kiusaamista. Lapsi on innoissaan synttäreistään ja puhuu niistä aina kun tilaisuus koittaa.
Kyllä opettajan velvollisuus on pitää huolta, että ketään ei koulussa syrjitä ja kiusata ja jos vain pari on jätetty kutsumatta juhliin, joista muut puhuvat, se jos mikä on kiusaamista. Mielestäni tämä on rankaisemisen paikka.

Tottakai lapsi itse on viaton, mutta voiko opettaja vanhempia laittaa nurkkaan häpeämään? Lapsi sinne on laitettava, joka syrjii ja kiusaa.

No meidän vain täytyy tyytyä tässä kohtaa olemaan erimieltä, minusta synttärikutsu ei suurimmassa osassa tapauksia ole kiusaamista, vaikkei sitä jokainen saakaan. Päivänselvää on, että silläkin asialla voi kiusata, mutta mikään automaatio se ei ole. Joten ollaan erimieltä, ei kai se mitään haittaa? =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys-Rosalee:
Jos syrjimisestä on kysymys, (jota ei vanhemmat aina tiedä/huomaa) niin se ei ainakaan auta asiaa, että vanhempien siunauksella tietyt tyypit jätetään kutsumatta.

No, mutta jokainen tyylillään. Mut minä opetan lapsilleni kyllä sen, ettei ketään jätetä ulkopuolelle vaan pyritään ottamaan mukaan leikkeihin ja muuhun toimintaan. Ylä-asteella niitä kuppikuntia alkaa tulla jo, ja se on normaalia kun kaveripiiri vahvistuu, mutta ala-asteella lapset ovat niin pieniä, että porukoiden jakautumista kannattaisi vanhempien ehkäistä kaikin mahdollisin keinoin. Jokaisen pitäisi siinä iässä vielä mahtua saman katon alle, yhteisiin leikkeihin.
Mut tää on vaan mun mielipide. Senkun annatte vain lastenne toimia päättäjinä :whistle:

Taas kerran tulee ilmi se, että lapseton voi olla viisaampi ja parempi kasvattaja kuin vanhemmat itse, jotka ovat täysin oman pentunsa lumoissa ja antavat hänen toimia jumalana, eivätkä näe asiaa kenenkään toisen kannalta. Muut ovat "paskaa", kunhan omalla lapsella on kivaa ja hauskaa. Mitäpä toisten tunteista tai syrjimisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Essi-:
mitäs sit kun meiän luokalla ekalla oli vain yksi poika..
jos vaan samaa sukupuolta olevat tarvii kutsua, niin eikö tuo yksi poika olisi tuntenut itsensä kiusatuksi, kun jäi kutsumatta.. ? niin et järjestetään vaan tyttö tai poika synttäreitä..

niin, tai meillä Likka joutuis jättämään puolet kavereistaan kutsumatta, joutuessaan valita tytöt tai pojat juhliin :/

tää on muuten taas sarjassamme: asioista voi tehdä vaikeita, jos vain tarpeeksi yrittää :D

Jos äiti välttämättä haluaa jättää luokalta 2-3 lasta kutsumatta ja kutsuu muut, ettei vain mene vararikkoon, niin kyllä silloin on vietävä kutsut kotiin ja sanottava omalle lapselle, että niistä ei puhuta mitään koulussa. Ja opettajat vahtimaan, että kiusaamista ei tapahdu. Tai nurkkaan, jotta muut tietävät, että kiusaaminen ja syrjiminen on väärin.

On se maailma vaan muuttunut =) Kun mä olin lapsi 1960-luvulla, oli ihan normaalia, että lasten synttäreille kutsuttiin vain lasten parhaimmat ystävät. Nyt pitäisi kutsua koko luokka ja varmaan koko harrastusporukka sekä kaikki naapurin lapset, jotta kukaan ei tuntisi itseään syrjityksi. Outoa, ettei me kuuskytluvun kakarat koettu syrjintää, vaikka emme päässeetkään jokaisen tuntemamme lapsen synttäreille. Tosin siihen aikaan lapsille ei vielä ollut opetettu, että kaikki, mitä Matti saa, sinunkin pitää saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
On se maailma vaan muuttunut =) Kun mä olin lapsi 1960-luvulla, oli ihan normaalia, että lasten synttäreille kutsuttiin vain lasten parhaimmat ystävät. Nyt pitäisi kutsua koko luokka ja varmaan koko harrastusporukka sekä kaikki naapurin lapset, jotta kukaan ei tuntisi itseään syrjityksi. Outoa, ettei me kuuskytluvun kakarat koettu syrjintää, vaikka emme päässeetkään jokaisen tuntemamme lapsen synttäreille. Tosin siihen aikaan lapsille ei vielä ollut opetettu, että kaikki, mitä Matti saa, sinunkin pitää saada.

Ei, mielestäni on ok kutsua parhaat kaverit. Esim luokalta 2-3. Mutta jotkut kutsuvat kaikki muut paitsi 2 lasta.

Ei, mielestäni on ok kutsua parhaat kaverit. Esim luokalta 2-3. Mutta jotkut kutsuvat kaikki muut paitsi 2 lasta.

Kukaan ei ole sanonut, että pitäisi kutsua kaikki, mutta se että kutsuu suurimman osan ja näin tekee siitä ikään kuin yhteisen jutun koko luokalle, mutta kuitenkin jättää pari lasta kutsumatta. Se on väärin ja aivan selvää kiusaamista.

Jos äiti välttämättä haluaa jättää luokalta 2-3 lasta kutsumatta ja kutsuu muut, ettei vain mene vararikkoon, niin kyllä silloin on vietävä kutsut kotiin ja sanottava omalle lapselle, että niistä ei puhuta mitään koulussa. Ja opettajat vahtimaan, että kiusaamista ei tapahdu. Tai nurkkaan, jotta muut tietävät, että kiusaaminen ja syrjiminen on väärin.

tässähän nyt ei ole tilanteena se että äiti olisi valinnut kutsutut vaan lapsi itse on saanut valita vieraansa.

Mistä johtuu, että synttäreistä on tehty niin suuria? Tuo olisi ihan ok, että kutsuttaisiin vain ne parhaat kaverit. Ja niitä on yhdessä luokassa korkeintaan 2.

Niinpä. Ja vieraillekin pitää olla lahjapussukat käteen lähtiessä. Ja kakku ei kelpaa lapsille, pitää olla sen seitsemät sipsit ja naksut.

Sekin varmaan riippuu paljon siitä lapsesta. Onneksi mun lapsilla on kyllä aina ollut niin suuret luokat, ettei kaikki luokan lapset ole niitä parhaita kavereita voineet ollakaan. Ja tietyssä iässähän tyttöjä - yäk - ei edes voisi kutsua :D Mutta kyllä samalta luokaltakin on saattanut kutsun saada useampikin kuin 2-3, varsinkin junnulla, jolla oli monen ala-asteen luokan pojan kanssa pitkä yhteinen ystävyyshistoria jo päiväkodin ajalta. Minusta ihan hyvänä kriteerinä voi pitää sitäkin - minkä joku jo mainitsi - että synttäreille kutsutaan koulukavereista ne, joiden kanssa vietetään aikaa myös vapaa-ajalla.

tässähän nyt ei ole tilanteena se että äiti olisi valinnut kutsutut vaan lapsi itse on saanut valita vieraansa.

kyllä vanhemmat voisivat hieman ohjata lapsiaan siinä miten on järkevä kutsua. onko tarkoitus pitää kivat synttärit koska lapsi X pilaa synttärit vai onko tarkoitus tuottaa pahaa mieltä lapselle X? Oma mielipide on se ettei yksi lapsi voi pilata synttärisankarin juhlia.

Yleensä, kun pari lasta jätetään kutsumatta, tilanne on se, että äiti sanoo, että ei mahdu kuin esim. 10 lasta. Näin on lähes aina. Se kiusaaminen lähtee kotoa.

Yleensä, kun pari lasta jätetään kutsumatta, tilanne on se, että äiti sanoo, että ei mahdu kuin esim. 10 lasta. Näin on lähes aina. Se kiusaaminen lähtee kotoa.
Olkoon sitten kiusaamista. Mutta meille saa tulla synttärivieraita ruokapöydän tuolien lukumäärä miinus yksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tärinä:
siis eihän se voi olla kenenkään mielestä oikein, että vain 1 jätetään kutsumatta? kiusaamista se on!

Kyllä se näkyy palstamammojen mielestä olevan oikein, että heidän kultamussukka kutsuu itse vieraat, ja yksi tai kaksi lasta esim. luokan 10 samaa sukupuolta olevasta lapsesta jää pois. Ja se vain sen takia, kun äiti sanoo, että saa kutsua 10 tai 12, ja ne muut kutsutut ovat naapureita tai vanhoja kavereita.

siis eihän se voi olla kenenkään mielestä oikein, että vain 1 jätetään kutsumatta? kiusaamista se on!

Kyllä se näkyy palstamammojen mielestä olevan oikein, että heidän kultamussukka kutsuu itse vieraat, ja yksi tai kaksi lasta esim. luokan 10 samaa sukupuolta olevasta lapsesta jää pois. Ja se vain sen takia, kun äiti sanoo, että saa kutsua 10 tai 12, ja ne muut kutsutut ovat naapureita tai vanhoja kavereita.

meillä siis ainakin tilanne, että 4 kutsumatta. Poikia luokalla 12, eli tuo on 1/4 luokan pojista, ei yksi ihminen!! yhtä en olis jättänyt kutsumatta!!

Olkoon sitten kiusaamista. Mutta meille saa tulla synttärivieraita ruokapöydän tuolien lukumäärä miinus yksi.

sopu sijaa antaa. ei voi tuolit olla ainut syy, jos sulla on vieraille istumapaikkoja 6 ja luokalla onkin 7 poikaa niin kyllä se yksi poika jotenkin saataisiin mahtumaan.

Mä luin ekan sivun ja kaksi viimeistä. Missä aluksi keskustellaan siitä, että neljä on kutsuttu ja neljä jätetty kutsumatta niin nyt keskustellaan siitä miten vanhemmat kiusaavat lastensa luokkakavereita :o . MITEN tähän on päädytty? Ei, en halua tietää tätä koko 9 sivua kahlaamalla.

On varmasti jokin syy miksi kaikkia ei ole kutsuttu, ehkä syy on siinä, että kaikki ei ole kavereita keskenään? Voisko olla mahdollista, että kiusaaja on jätetty kutsumatta?

Kohta on myös meidän pojan synttärit ja kaverit on kutsuttu. Ei kaikkia lapsemme tuntemia lapsia kuitenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Hittolainen:

meillä siis ainakin tilanne, että 4 kutsumatta. Poikia luokalla 12, eli tuo on 1/4 luokan pojista, ei yksi ihminen!! yhtä en olis jättänyt kutsumatta!!

Tämä onkin jo eriasia ja silloin on ihan perusteltua jättää monta kutsumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Missä vaiheessa tämä elämä on mennyt sellaiseksi, että ympäristö sanelee jo lapsen syntymäpäivä juhlan vieraiden lukumääränkin? :o

Tässä ketjussa ovat asiat vääntyneet aika moneen suuntaan jo, alkutilanne on unohtunut monella. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hittolainen:

Mielestäni tuo on kiusaamista. jos kutsuu noin monta, miksi ei voi samalla kutsua kaikkia?

Yhteistyössä