Miten on niin vaikeaa tajuta?! (kotihoidontuesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Alkaa oikeasti rassaamaan se, että ihmiset valittavat kokoajan kotihoidontuen pienuudesta ja siitä, ettei sillä elä. Miten se on niin vaikeaa ymmärtää että tuki on TUKI, sen kotihoidontuen on tarkoitus TUKEA päätöstä jäädä kotiin, ei elättää ketään! Kotiäitiys on oma valinta, eikä valtion tarvitse kustantaa kenenkään omaa valintaa. Eihän opintotukeakaan ole tarkoitettu kattamaan opiskelijan kaikkia kustannuksia, vaan tukemaan siinä opiskelussa ettei tarvitse tehdä 40h työviikkoa koulun lisäksi. Eikä asumistukea ole tarkoitettu kattamaan kaikkia asumismenoja, vaan ainoastaan auttamaan niissä. ELÄKE on sitten asia erikseen, eläkkeen on tarkoitus elättää.

Joten ONKO se nyt niin vaikeaa ymmärtää, ettei kotihoidontuen kuulukaan olla minkään perheen pääasiallinen tulonlähde, eikä se ole mikään "äidin palkka". Jokainen voi mennä vanhempainvapaan tai vaikka heti äitiysloman päätyttyä takaisin töihin, ja jos ei ole työpaikkaa odottamassa voi ilmoittautua työttömäksi.
Ihan naurettavaa luulla, että yhteiskunta olisi jotenkin velvollinen maksamaan kotihoidosta perheille enemmän, kun kyseessä on täysin oma valinta johon on vaihtoehtoja olemassa.

Kyllä mulle on ihan selvää, että se on tuki eikä mikään tilipussi. Hauskaa silti, että kotihoidonTUKEA saadessani mulle tulee tuntuvasti enemmän rahaa kuin opiskelijana tai äitiyspäivärahalla (minimi), kun saan miehen tuloista riippuvaista hoitolisää sekäkuntalisän :)

niin, ylipäätään tuki on tuki, eikä pelkällä tuella olle tarkoitus elää. Eläke (työttömyyseläke, sairaseläke, vanhuuseläke yms.) on sitten tarkoitettu elättämään.

Mitä merkitystä sillä on minä ihmiset kodinhoidontukea pitävät? Itse olen kodinhoidontuella ja se on pieni tulolähde. Sitä ei voi aloittajakaan kieltää. Ja kyllä se on oma valinta:) Mutta silti pieni tulonlähde joten anna kaikkien kukkien kukkia ja meidän kotona olevien äitien valittaa mikäli siltä tuntuu!Ei tässä niin tyhmiä olla ettei kodinhoidontuen pienuutta olla tajuttu sitä hakiessa.

[QUOTE="mie";27548582]Mitä merkitystä sillä on minä ihmiset kodinhoidontukea pitävät? Itse olen kodinhoidontuella ja se on pieni tulolähde. Sitä ei voi aloittajakaan kieltää. Ja kyllä se on oma valinta:) Mutta silti pieni tulonlähde joten anna kaikkien kukkien kukkia ja meidän kotona olevien äitien valittaa mikäli siltä tuntuu!Ei tässä niin tyhmiä olla ettei kodinhoidontuen pienuutta olla tajuttu sitä hakiessa.[/QUOTE]

kyllä mä olen ihan itsekin kotihoidontuella, ja tottakai se on pieni tulonlähde, mutta sen ei ole tarkoitus olla AINOA tulonlähde! Siis se, mikä elättää perheen. Enkä mä ymmärrä mitä järkeä on valita kotiäitiys ja sitten jatkuvasti valittaa kun tulee niin vähän rahaa. Kannattaisiko sitten mennä töihin tienaamaan sitä rahaa? Tai vaihtoehtoisesti kestää vaan se että koska tein valinnan olla kotona, ei minulla nyt ole juurikaan rahaa ja piste?

[QUOTE="vieras";27548617]kyllä mä olen ihan itsekin kotihoidontuella, ja tottakai se on pieni tulonlähde, mutta sen ei ole tarkoitus olla AINOA tulonlähde! Siis se, mikä elättää perheen. Enkä mä ymmärrä mitä järkeä on valita kotiäitiys ja sitten jatkuvasti valittaa kun tulee niin vähän rahaa. Kannattaisiko sitten mennä töihin tienaamaan sitä rahaa? Tai vaihtoehtoisesti kestää vaan se että koska tein valinnan olla kotona, ei minulla nyt ole juurikaan rahaa ja piste?[/QUOTE]

ja olen siis aapee

Kyllä tässä hommassa tuntuu olevan ongelma aloittajan lähipiirissä itsellään. Kyllä se selvää on että pienemmällä tullaan toimeen kun kotihoidotuella ollaan. En itse sitä valittele koska itse olen valintani tehnyt.Jokainen varmasti itse osaa valintansa tehdä perheensä parhaaksi.Hyvä aapee, jäitä hattuun sinulle ja mukavinta päivää:)

[QUOTE="mie";27548657]Kyllä tässä hommassa tuntuu olevan ongelma aloittajan lähipiirissä itsellään. Kyllä se selvää on että pienemmällä tullaan toimeen kun kotihoidotuella ollaan. En itse sitä valittele koska itse olen valintani tehnyt.Jokainen varmasti itse osaa valintansa tehdä perheensä parhaaksi.Hyvä aapee, jäitä hattuun sinulle ja mukavinta päivää:)[/QUOTE]

itseasiassa näitä valittajia on ihan muuallakin kuin mun lähipiirissäni. Näistä saa lukea tällä palstallakin jatkuvasti, blogeissa, perhekerhoissa ja kahviloissa kuulee jatkuvasti valitusta siitä miten "kotiäidit on niin aliarvostettuja, kotihoidontuki on hei meidän palkka! ja se on niiiiin pieni!". Mikä velvollisuus valtiolla on muka maksaa "palkkaa" siitä että äiti itse päättää hoitaa omia lapsiaan kotona?

Olen kyllä samaa mieltä että turha narista omista valinnoistaan, mutta toisaalta tuolla ajatusmaailmalla ei sitten pitäisi narista päivähoidostakaan. Tuetaanhan sitäkin verorahoilla, eli on ihan ok sanoa seuraavalle joka valittaa päiväkodista että sinä kun et maksa lapsesi hoidosta enempää niin et voi parempaa saadakkaan. Onhan se niinkin että yhteiskunta tukee, ja ainakin itse olen kotihoidontukea arvostanut. Mutta siinä asiassa en ole samaa mieltä sinun kanssa että se menisi näin mustavalkoisesti. Miksi tapella asiasta, kun lapsia hankkii on aina taakaksi yhteiskunnalle jossain muodossa viimeistään kun lapsi sinne kouluun menee.

Erittäin hyvä aloitus. aapee on täsyin oikeassa. Minäkin saan kuulla ja lukea näitä valituksia päivittäin, milloin pihassa, puistossa, kaupassa jne. Maailmassa on vuosituhansia synnytetty lapsia ilman tukia. Nyt yhtäkkiä siitä pitäisi alkaa maksamaan kuntalisää, synnytyslisää (kuten joissakin peräkylissä maksetaan), sitä sun tätä lisää.

Eilen viimeksi uutisissa joku poliitikko vinkui, että on järjetöntä vaatia nuoria äitejä töihin, kun ei ole työpaikkoja. Kyllä työpaikkoja on. Esim.hoitoalalla on lähes mahdotonta saada sijaisia ja keikan tekijälle riittää töitä hyvällä palkalla jatkuvasti. Tällä hetkellä koulutettua työvoimaa on vaikka kuinka paljon erilaisilla perhevapailla valittamassa kuinka tukien pitäisi olla suurempia. Jossakin kohtaa ymmärrys yhteiskunnan talouden toiminnasta on täysin kadonnut näistä keskusteluista.

[QUOTE="vierailulla";27548738]Olen kyllä samaa mieltä että turha narista omista valinnoistaan, mutta toisaalta tuolla ajatusmaailmalla ei sitten pitäisi narista päivähoidostakaan. Tuetaanhan sitäkin verorahoilla, eli on ihan ok sanoa seuraavalle joka valittaa päiväkodista että sinä kun et maksa lapsesi hoidosta enempää niin et voi parempaa saadakkaan. Onhan se niinkin että yhteiskunta tukee, ja ainakin itse olen kotihoidontukea arvostanut. Mutta siinä asiassa en ole samaa mieltä sinun kanssa että se menisi näin mustavalkoisesti. Miksi tapella asiasta, kun lapsia hankkii on aina taakaksi yhteiskunnalle jossain muodossa viimeistään kun lapsi sinne kouluun menee.[/QUOTE]

Kokonaisuutena kotihoidon ja yhteiskunnan järjestämän päivähoidon vertaaminen pelkästään kustannuksina on täysin järjetöntä. Niin paljon kerrannaisvaikutuksia on kummassakin. "Pidetään pyörät pyörimässä" ajattelu tuo yhteiskunnalle maksuvaraa pakollisten kustannusten kuten terveydenhoidon ja eläkkeiden maksamiseen. Mitä useampi ottaa osaa pyörien pyörittämiseen, sen paremmin yhteiskunta voi ja maksuvaraa kertyy.

Mitä useampi astuu sivuun pyörittämisestä, sitä rankemmin ne pyörittämään jääneet joutuvat työtä tekemään, jotta yhteinen kassa saadaan toimimaan. Tosiasiassa yhteiskunnan järjestämä päivähoito ja koulu ovat molemmat rakentamassa tulevaisuutta yhteiskunnalle, ei vain tekemässä kuluja kuten edellinen kirjoittaja antaa ymmärtää.

En jaksanu ihan kaikkia vastauksia lukea,mutta olen aloittajan kanssa samaa mieltä. KotihoidonTUKI,on nimenomaan tarkoitettu tukemaan päätöstä hoitaa lapset kotona.
Oonko ihan väärässä kun mun käsittääkseni kotihoidontukea voi saada vaikka kävis töissä,kunhan lapset ei ole (kunnallisessa) hoidossa? Eli jos vaikka lapsen mummit ja vaarit vuorottelis hoitajina niin vanhemmat voi molemmat tehdä täyttä viikkoa töitä ja saada kotihoidontukea? Siitä,onko tällainen järjestely mielestäni moraalisesti oikein,en nyt esitä kantaani ettei ketju ajaudu väärille urille,pysytään alkuperäsessä aiheessa..

[QUOTE="aapee";27548431]niin, ylipäätään tuki on tuki, eikä pelkällä tuella olle tarkoitus elää. Eläke (työttömyyseläke, sairaseläke, vanhuuseläke yms.) on sitten tarkoitettu elättämään.[/QUOTE]

Miksi opintotuki on sitten nimeltään opintotuki. Opintotuki on vielä kaikenlisäksi pienempi kuin kotihoidontuki. Ja kotihoidontuen ehtona on, että lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa eli vanhemmat voivat saada täyttä palkkaa ja kotihoidontukea. Mutta opiskelijoiden työntekoa on rajattu hyvin paljon. Miksi näin jos kerran pelkällä tuella ei ole tarkoitus elää.

Miksi opintotuki on sitten nimeltään opintotuki. Opintotuki on vielä kaikenlisäksi pienempi kuin kotihoidontuki. Ja kotihoidontuen ehtona on, että lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa eli vanhemmat voivat saada täyttä palkkaa ja kotihoidontukea. Mutta opiskelijoiden työntekoa on rajattu hyvin paljon. Miksi näin jos kerran pelkällä tuella ei ole tarkoitus elää.

Opintotuki on siksi tuki, ettei senkään ole tarkoitus kustantaa koko opiskelijan elämää vaan tukea opiskelussa ja pärjäämisessä. Opintotuen ohella voi sitten tehdä töitä, ja jos on aikaa ja mahdollisuus tehdä töitä niin paljon että tuloraja ylittyy, niin voidaan olettaa ettei tuota tukea silloin tarvitse kun on kerta palkkatuloja sen verran paljon. Eihän opintotukeakaan saa esimerkiksi kesälomalla, koska silloin voi olla töissä ihan täyspäiväisesti.
Vanhemmat voivat saada palkkaa samaan aikaan kuin kotihoidontukea, mutta harvoin lastenhoito on ilmaista joten se kotihoidontuki ja enemmänkin menee sitten lapsen hoitopaikan (yksityisen) maksuun.

Opintotuen on tarkoitus tukea köyhiä opiskelijoita. Jos tienaat monta tonnia kuussa et sä tarvitse mitään tukea.

En peesaa. Niin kauan kuin laiskaperseet ja pulsut ja mamut saa enemmän tukea kuin kotiäidit ja esim. Opiskelijat niin mä valitan ja oikein olan takaa. Suomessa on sananvapaus ja vaaleissakin saa äänestää sellaista henkilöä joka ajaa omaa asiaa.

No oli kuinka tuki tahansa, niin mun mielestä on typerää että toiset saa 3-4x saman summan samasta työstä, kuin kotiäidit kun hoitaa muiden lapsia eikä omia (pph:t) ja työttömät jotka eivät tee yhtään mitään saavat enemmän rahaa kuin kotiäidit tai minimiäitiysrahalla olijat.

No oli kuinka tuki tahansa, niin mun mielestä on typerää että toiset saa 3-4x saman summan samasta työstä, kuin kotiäidit kun hoitaa muiden lapsia eikä omia (pph:t) ja työttömät jotka eivät tee yhtään mitään saavat enemmän rahaa kuin kotiäidit tai minimiäitiysrahalla olijat.

No tottakai saa 3-4x saman summan jos hoitaa vieraita lapsia? Omat lapset on omia lapsia, ja niiden tekeminen on ihan oma valinta joten ei niiden hoidosta tietenkään makseta. Jos otat ulkopuolisia lapsia kotiisi hoitoon = olet työsuhteessa lasten vanhempiin tai kuntaan, niin tottakai saat siitä palkkaa eli enenmmän rahaa. Ja työttyömyys ei ole oma valinta. Jos työttömyyden valitsee=irtisanoutuu, joutuu karenssiin eikä ensimmäisinä kuukausina saa mitään työttömyyskorvausta. Minimiäitiysraha on niille joiden tulot on ennenkin olleet pienet. Siksihän äitiysraha on tulosidonnainen, että jos sulla on vaikka 5000e kuukausitulot niin todennäköisesti sun menotkin (lainat sun muut) on mitoitettu tulojen mukaan joten tietenkin saat enemmän rahaa ansiosidonnaisella, ja olethan maksanut paljon verojakin. Jos taas tulot on luokkaa 1000e/kk, niin sun menot on ennenkin olleet pienet.

ihan uskomaton ajattelutapa. Uteliaisuudesta kysyn: oletko oikeasti tosissasi?

Kaikkihan haluaa lisää rahaa. Kotiäidit, opiskelijat, eläkeläiset ja töissä käyvätkin. Elinkustannukset senkun nousee mutta tuet polkee paikoillaan ja ostovoima heikkenee.
Täytyyhän sitä älämölöä pitää, kukaan ei SINUN asiaasi aja jos vain hiljaa nurkassa myhäillään tyytyväisenä.

Ihan hyvähän tuo kotihoidontuki on. Ei sillä elä eikä ole tarkoituskaan mutta tuntuva lisä meidän perheen tuloihin ja hyvin tullaan toimeen. Ei ne isot tulot vaan pienet menot.

Yhteistyössä