Miten onnitella nimestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvokaa

Vieras
Tai siis... kun en oikeesti voi edes onnitella, on niin järkyttävä nimi annettu lapselle.. Sitten selitellään, että "ei tämä tätä tarkoita vaan ihan muuta"... eli siis merkitys on haettu jostain ihan muusta mikä tulee ensimmäisenä ihmisille nimestä mieleen.

En siis aijo sitä nimeä tässä sanoa, kun sen verran harvinainen että varmasti sitten tunnistaa jos lukee tätä palstaa.

Mutta kun en oikeesti voi sanoa mitään kaunista tuosta nimestä... ehkä lapsellista, mutta kun en halua valehdellakkaan mitään, enkä voi oikeesti edes sanoa, että "onnea nimestä" koska siitä nimestä ei voi olla onnellinen... lapsi parka :(

Niin mitenkähän voisi neutraalisti kommentoida, että on tietoinen nimestä ja sanoa jotain...mukavaa... OMG!

kiusallinen tilanne, vastaavassa tilanteessa olen tainnut todeta, että onpa erikoislaatuinen nimi ja sitten keskittynyt onnittelemaan/ kehumaan jostain muusta asiaan liittyvästä.... Joskus on tullut vastaan aika hurjan näköinen vauva, josta oikeasti ei ole voinut sanoa että onpa söpö... mutta en mä rupea valehtelemaan, keskityn vaan sitten sanomaan jotain positiivista mistä voi repiä ja jätän sitten "varsinaisen asian" nostamatta onnitteluihin...

Miks kommentoit? Onko pakko muka? Jos ei kasvokain/puhelimessa tule puhumalla puheeks niin jätä onnittelut väliin. En mä ainakaan muista että meitin lapsien nimiä "olis onniteltu" sen kummemmin. Tai en kiinnittänyt huomioo - annettiin lapsille meidän mielestä mukavat nimet, that's it. Ei siihen muiden hyväksyntää tarvittu (tahi ylistyksiä - outoo olis ollutkin kun nimet tulee suvusta)

Jospa toivotatkin onnea pienen ihmisen elämäntaipaleelle. Ja tosiaan jos haluat nimeen jotenkin viitata niin sano vaikka että erikoinen, uusi, et ole kuullut ennen tms. Meidän lapsen nimestä sanottiin joskus "onpa outo". En tiedä oliko sanojalla tarkotus mollata nimeä mutta minun mielestä outo-ilmaus on negatiivissävytteinen. Erikoinen ajanee saman viestin, mutta ei kuulosta minusta niin pahalta.

"Jep:ille" ehkäpä nyt kuitenkin yleissivistykseen kuuluu vastata viestiin jossa ilmoitetaan "lapsemme sai tänään nimen xxx" Vaikkei kukaan hyväksyntää ulkopuolisilta haluaskaan/pyytäiskään sen kummemmin.

Niin, täytyy varmaan jotenkin muotoilla tuo "erikoinen" tuohon...

Miksi sun pitää kommentoida siitä jotain? Niinku onko muka pakko? Keksisit melkein valeen ennemmin, kuin jätät kommentoimatta? älä kommentoi. Ja jos alkavat tivaamaan, mitä mieltä olet, sitten voit sanoa, että kamala nimi.

Jos joku leikkaa kamalan tukankin, niin kehutaanko sitäkin mielenkiintoiseksi vain, koska on pakko sanoa jotain? Jos jonkun tukka on ok, niin eihän siitäkään kukaan tunne painetta sanoa jotain.

Jos joku on vaivaannuttavaa, niin alkaako silloin vaistomaisesti se valehtelu?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24069159:
Jos joku leikkaa kamalan tukankin, niin kehutaanko sitäkin mielenkiintoiuseksi vain, koska on pakko sanoa jotain? Jos jonkun tukka on ok, niin eihän siitäkään kukaan tunne painetta sanoa jotain.

Joo, sanotaan että "Onnea hienosta tukasta" :D

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24069159:
Jos joku leikkaa kamalan tukankin, niin kehutaanko sitäkin mielenkiintoiuseksi vain, koska on pakko sanoa jotain? Jos jonkun tukka on ok, niin eihän siitäkään kukaan tunne painetta sanoa jotain.

Meillä kyllä kehutaan ihan ok parturitulostakin =)

Ei niin onnistuneesta tunnustellaan ensin jotain tyyliin "päätit sitten vaihtaa mallia" tai sen tyylistä ja vastauksesta kuulee oliko tulos omasta mielestä hyvä vai ei

[QUOTE="alkup.";24069108]"Jep:ille" ehkäpä nyt kuitenkin yleissivistykseen kuuluu vastata viestiin jossa ilmoitetaan "lapsemme sai tänään nimen xxx" Vaikkei kukaan hyväksyntää ulkopuolisilta haluaskaan/pyytäiskään sen kummemmin.

Niin, täytyy varmaan jotenkin muotoilla tuo "erikoinen" tuohon...[/QUOTE]

Ei kuulu mun yleissivistykseen - siihen kuuluu se että osaan lukea, laskea, kirjoittaa (tosin paljon väärin), että tiedän milloin Suomi itsenäistyi jne.

Jos meinaat hyviä tapoja niin minusta tuollainen tekstiviestiin vastaaminen - vallankin viestiin joka on ilmoitus luontoinen - ei ole kenenkään pakko vastata, eikä se ole epäkohteliasta. Lapsen äitihän on luultavati laittanut samaisen viestin tyyliin jokaiselle "nimelle puhelimessa". Ei tulis mieleenkään että olisin jotenkin velvollinen vastaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niin siis mitä;24069144:
Ja mikä on siis ongelma?

No en tiiä mikähän tuo olis! Varmaan sitten se että ihmiset laittavat ihan J Ä R K Y T T Ä V I Ä nimiä lapsilleen joihin sitten odottavat muiden ihailevia vastauksia!

Voinhan mä toki olla sanomatta mitään, mutta jos vartavasten tulee viestiä ja ilmoitusta nimestä niin kyllä mä nyt ihan olettaisin että siihen jotenkin reagoidaan. Voisinhan mä tietty alkaa vetää jotain valettakin, että VOI HELLANTUUUTELI SENTÄÄN KUN ON HIENO JA KOMEE JA UPEE NIMI...mutta jos nimi on sellainen joka oikeesti on aivan järkky niin ehkä sitten kuitenkaan ei...

Miksi sun pitää kommentoisda jotain tekstiviestillä lähetettyä ilmoitusta? Vallankaan valehtelemalla?

Lapsen äitihän on varmaan lähettänyt kymmenille tuon saman viestin ja tuskin kai odottaa että kaikki siihen vastaisi.

Okei, palsta on siis täynnä tyypillisen miehen aivot omaavia naisia... selvä. Mä olen luullut että vain tollot miehet jättää vastaamatta viestiin jossa ei varsinaisesti kysytä mitään, mutta kuitenkin viestin luonteesta käy selväksi, että vastausta (edes ok) odotetaan...

Mutta joo, ehkäpä sitten ongelma onkin minussa...mä kyllä olisin sitä mieltä, että jos en osaisi käyttäytyä niin olisin jo paukauttanut, että "kylläpä hirveen nimen lapselle annoitte, laps raukka"... joten jos tämä mun pohdintani on teidän mielestä huonoa käytöstä niin eipä tartte enää ihmetellä miksi täällä ei paljon kukaan enää kysy mitään...

[QUOTE="alkup";24069218]No en tiiä mikähän tuo olis! Varmaan sitten se että ihmiset laittavat ihan J Ä R K Y T T Ä V I Ä nimiä lapsilleen joihin sitten odottavat muiden ihailevia vastauksia!

Voinhan mä toki olla sanomatta mitään, mutta jos vartavasten tulee viestiä ja ilmoitusta nimestä niin kyllä mä nyt ihan olettaisin että siihen jotenkin reagoidaan. Voisinhan mä tietty alkaa vetää jotain valettakin, että VOI HELLANTUUUTELI SENTÄÄN KUN ON HIENO JA KOMEE JA UPEE NIMI...mutta jos nimi on sellainen joka oikeesti on aivan järkky niin ehkä sitten kuitenkaan ei...[/QUOTE]

Mä ilmeisesti olen sitten maailman oudoin tyyppi kun en todellakaan odottanut vatauksia keneltäkään, kun ilmoitin mikä meidän lapsen nimeksi tuli - tekstarilla. Halusin vain ilmoittaa, en odottanut onnitteluja.

[QUOTE="alkup";24069275]Okei, palsta on siis täynnä tyypillisen miehen aivot omaavia naisia... selvä. Mä olen luullut että vain tollot miehet jättää vastaamatta viestiin jossa ei varsinaisesti kysytä mitään, mutta kuitenkin viestin luonteesta käy selväksi, että vastausta (edes ok) odotetaan...

Mutta joo, ehkäpä sitten ongelma onkin minussa...mä kyllä olisin sitä mieltä, että jos en osaisi käyttäytyä niin olisin jo paukauttanut, että "kylläpä hirveen nimen lapselle annoitte, laps raukka"... joten jos tämä mun pohdintani on teidän mielestä huonoa käytöstä niin eipä tartte enää ihmetellä miksi täällä ei paljon kukaan enää kysy mitään...[/QUOTE]
Ihan tyypillinen nainen - ei osaa nähdä kuin mustaa ja valkoista. Ja luulempa että keskivertonainenkin jättää vastaamatta jos mitään sanottavaa ei ILMOITUKSEEN ole.

Miten viestissä ilmaistaan että siihen halutaan vastaus? Kysyykö ytäväsi että mitä mieltä olet tms? Vai lukisitko nyt naisen logiikalla rivien välistä väärin?

No onpas siellä taas pikkuasiasta saatu ongelma aikaiseksi, hohhoijaa! Voihan siitä nimestä onnitella sitä sen kummemmin kommentoimatta ja muuten toivotella pikkuiselle ja perheelle kaikkea hyvää tai laittaa vaikka jonkin kivan onnittelurunon. Ja oikeastiko jollekulle on noin vaikeaa sanoa pientä valkoista valhetta, sanoa nimeä kivaksi, jännäksi, erikoiseksi, uudenlaiseksi tms. vaikka se omasta mielestä olisikin aivan kamala?? Nimihän on jo annettu, eli tavallaan " vahinko " on jo tapahtunut, joten mitä väliä....Mutta ei, kun on vaan pakko pitäytyä siinä omassa mielipiteessä ja totuudessa vaikka sitten pahoittaisi jonkun mielen...en ymmärrä...

Mulla on yksi kaveri, jonka elämä on hyvin, hyvin vaikeaa juuri tuon vuoksi, että aina pitää se oma mielipide päästä laukomaan ja koskaan ei voi kohteliaisuudesta sanoa jotain positiivista, vaikka itse olisi päinvastaista mieltä. Siinä on menettänyt niin työpaikkoja, ystävyyssuhteita, parisuhteita...tuon luonteenpiirteen vuoksi.

[QUOTE="alkup";24069275]
Mutta joo, ehkäpä sitten ongelma onkin minussa...mä kyllä olisin sitä mieltä, että jos en osaisi käyttäytyä niin olisin jo paukauttanut, että "kylläpä hirveen nimen lapselle annoitte, laps raukka"... joten jos tämä mun pohdintani on teidän mielestä huonoa käytöstä niin eipä tartte enää ihmetellä miksi täällä ei paljon kukaan enää kysy mitään...[/QUOTE]

Onko täällä joku sanonut että sun pohtiminen on huonoa käytöstä?

Lähinnä on vaan kummasteltu miksi pohtia tälläistä kun selvästikään sinun ei ole pakko vastata eli siis valehdella. Minusta valehteleminen on huonompaa käytöstä kuin se että jättää vastaamatta ilmoitukeen joka on tullut tekstiviestillä (ja jossa ei viissiin kysytty edes sun mielipidettä). Ja ainahan voi vaan sanoa että onnea pienelle ihmiselle. Miks sitä nimeä pitää kommentoida?

Jos jättäisit onnittelematta silloin, kun tulee viesti, jossa kerrotaan että lapsi on syntynyt, niin se vois olla outoa.

Itse luultavasti vastaisin jotain tyyliin "onnea pienelle xxx:lle elämän alkutaipaleelle!" ja siis xxx:n paikalle se etunimi. Jättäisin kommentoinnit kokonaan väliin, mutta vastaisin ja toivottelisin kuitenkin jotain, niin ei siitä voisi suuttuakaan.

Tai jos tyyppi on sellainen, jota tapaan jokatapauksessa huomena, niin jättäisin vastaamatta. Mutta siis tuo vastaus siinä tapauksessa, että seuraavan kerran ei ihan heti oltaisi tekemisissä.

Eihän tässä ole mitään vaikeaa.

Yhteistyössä