Miten pitkään vauvan tuttipullot ja tutit pitää steriloida keittämällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huom! Ei niitä tuttipulloja minkään tavallisten bakteerien takia keitetä! Seisoneessa maidossa (pilaantuneessa) on pikkuvauvoille vaarallinen bakteeri, joka aiheuttaa pahimmillaan sepsistä muistuttavan tilan. Jos käy niinkin huono tuuri, että vauva sairastuu, voi se tuttipullon keittäminen tuntua aika pieneltä vaivalta. Hieman huolellisuutta ihmiset! Ei niitä suosituksia turhaan jaella!

Järkyttyneenä luin tätä viestiketjua. Maitopullot kaikkine osineem on sterilisoitava vuoden ikään asti. FAKTA. Muuten olette vastuuttomia. Itse olen käyttänyt sterilisointilaitetta, joka toimii nappia painamalla (helpompaa kuin keittely).

Steriloin siihen asti, kunnes alkoi syödä kiinteitä. Jos pullot pesee pesukoneessa ja tuttiosat erillisessä vadissa käsin tuttiharjaa käyttäen, ei todellakaan tarvitse steriloida. Ihmisten ongelma on yleensä se, etteivät tajua ostaa sitä tuttiharjaa ja kuvittelevat maidon lähtevän tuosta vain pois sieltä kapeasta tuttiosasta...

Meillä on muuten juotu maitoa mukista jo ennen vuoden ikää, joten sittenkö olisi muki pitänyt sterilisoida :D järki käteen. Vauva puri koiran puruluita kun lähti liikkeelle, luulisi kuolevan niihin ennen kuin mun pesemiin pulloihin.

En kyllä ymmärrä näin laiskoja äitejä. Onneks tää on tosiaan vanha viestiketju, eikai enää kukaan oo näin uuno? Kyllä mulle on tiedossa ollut nuo riskit joita liittyy, jos pulloja ei steriloi säännöllisesti. Varsinkin äidinmaito on todellinen kasvualusta bakteereille, se kun on pästäroimatonta maitoa. Miksi edes ottaa se riski että vauva sairastuu?

Pikkasen myöhässä osallistun keskustelluun, mutta... Itse hankin vauvan syntyessä Aventin sterilointilaitteen, johon menee n. 6 pulloa kerrallaan (ei vain Aventin pulloja vaan muitakin) sekä tutteja. Pullot menee minulla siihen tiskialtaan vieressä seisovaan laitteeseen joka käyttökerran jälkeen, ja kun laite on täynnä, yhtä nappia painetaan naps, ja 6 minuutin päästä pullot on valmiita. Ja usein odottavatkin laitteessa kunnes on seuraavan käyttöönoton aika. Eli eipä tuo hirveesti enempää vaivaa aiheuta, kuin se että pistäisin pullot kuivauskaappiin tms. Itse asiassa se on helppo tapa pitää kaikki pullot yhdessä paikassa. Lapsi on nyt 4kk, enkä tiedä koska lopetan tämän laitteen käytön, kun ei se ole ylimääräistä vaivaa tuottanut.

Yhteistyössä