Miten saan 2vuotiaan potalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mari

Vieras
Just täyttänyt 2v eikä suostu millään edes istumaan potalle, yritetty kotona ja päiväkodissa, mutta mikään ei auta. Ryhmän kaikki muut muksut käyvät potalla tai pöntöllä, mutta meidän poikaa ei saa millään. Ollaan yritetty lahjoa ja vaikka mitä, ei auta. Oisko jollain antaa jotain vinkkejä.

Mä tarjoaisin pottaa silleen puolihuomaamattomasti. Eli pitäisin sen esillä, saatavilla, ja voisin jossain sivulauseessa kysyä pari kertaa viikossa että menisitkö potalle, mutta en tekisi siitä suurta numeroa vielä tässä vaiheessa. Jos lapsi menee potalle niin hyvä, jos ei niin ei haittaa.

Mun esikoinen aloitti pottatreenit 2 v 2 kk iässä ja oppi samantien kuivaksi, potta oli kyllä ollut vessassa jo iät ja ajat mutta ei sitä oltu käytetty.

Ei teilläkään vielä kiire ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä tarjoaisin pottaa silleen puolihuomaamattomasti. Eli pitäisin sen esillä, saatavilla, ja voisin jossain sivulauseessa kysyä pari kertaa viikossa että menisitkö potalle, mutta en tekisi siitä suurta numeroa vielä tässä vaiheessa. Jos lapsi menee potalle niin hyvä, jos ei niin ei haittaa.

Mun esikoinen aloitti pottatreenit 2 v 2 kk iässä ja oppi samantien kuivaksi, potta oli kyllä ollut vessassa jo iät ja ajat mutta ei sitä oltu käytetty.

Ei teilläkään vielä kiire ole :)

Joo ei mikään kamala kiire, mut päiväkodissa tädit joka päivä kummastelevat kun ei suostu potalle istumaan, vaikka jo 1,5vuotiailta sujuu hyvin.

Onko lapsi koskaan ennen käynyt potalla? Meillä molemmat lapset ovat olleet 2-vuotiaana jo jonkun aikaa kuivia. Potalle laitettu jo ihan pienenä, vaikka jotkut sitä vastustaakin. Potasta tuli samanlainen luonnollinen asia ja rutiini kuin muistakin ilta/aamutoimista vrt hampaidenpesu tms.

Entä lahjonta? 2-vuotias tajuaa jo, kun kerrot, että joka pottakäynnistä saa tarran ja kun on vaikka 5 tarraa kerättynä, saa uuden pikkuauton/nuken/karkkia/pullaa mitä vaan ikinä haluattekin palkintona antaa

Meillä aikanaan päiväkodin tätit sanoi, että kyllä se tulee aikanaan. Meil oltiin reilu 2 vuotias ennen ku pysyi edes potalla hetken. Sit se olikin muutama päivä, kun vaipat jäi kokonaan pois. Et oottele ihan rauhassa. Kyl se hiffaa sen jossain vaiheessa. :)

meillä samaa ongelmaa...tytöllä tosin ikää jo 2v5kk....(juu, kauhistelkaa vaan :( ) potta on ollu tarjolla jo alle 1v , satunnaisesti silloin istutettu, tuossa vähä alle 2v aktiivisemmat treenit. muutamia kertoja pissannut, kakannut tasan yhden kerran!
JA nyt ei suostu ollenkaan istumaan! On yritetty lahjontaa tarroilla ja jopa karkilla, on saanut itse valita uuden potan, on ostettu ihania "ison tytön" pikkareita et vois olla ilman vaippaa, mut ei...pakottamaan en kuitenkaan aio lähteä

Tunnistaa pissahädän, koska ilman vaippaa ollessaan kun alkaa pissattaa, käy itse hakee vaipan ja pyytää sen laittamaan...

meilläkin hoitoon lähtö lähenee ja ihan pelottaa, mitä ne päiväkodin tädit sanoo...

Eli vinkkejä otataan vastaan tännekkin!

Ei meidän tyttö ( 2v1kk ) kyllä käy vielä potalla..Tai siis oli tossa semmonen kausi kun istui joka aamu potalla mutta tällä hetkellä se on iha myrkkyä.Enkä väkisin häntä siihen istuta.Enempi häntä kiinnostaa istua vessanpöntöllä mutta ei ole vielä tulosta tullut. Kaikki aikanaan :wave: =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä samaa ongelmaa...tytöllä tosin ikää jo 2v5kk....(juu, kauhistelkaa vaan :( ) potta on ollu tarjolla jo alle 1v , satunnaisesti silloin istutettu, tuossa vähä alle 2v aktiivisemmat treenit. muutamia kertoja pissannut, kakannut tasan yhden kerran!
JA nyt ei suostu ollenkaan istumaan! On yritetty lahjontaa tarroilla ja jopa karkilla, on saanut itse valita uuden potan, on ostettu ihania "ison tytön" pikkareita et vois olla ilman vaippaa, mut ei...pakottamaan en kuitenkaan aio lähteä

Tunnistaa pissahädän, koska ilman vaippaa ollessaan kun alkaa pissattaa, käy itse hakee vaipan ja pyytää sen laittamaan...

meilläkin hoitoon lähtö lähenee ja ihan pelottaa, mitä ne päiväkodin tädit sanoo...

Eli vinkkejä otataan vastaan tännekkin!

No et anna sitä vaippaa enää. Sillä se on ratkaistu. Kerrot, että isot lapset eivät käytä vaippaa. Teillä ei (muka) ole enää yhtään vaippaa kotona ja kaupasta ei saa enää niin isolla lapselle. Lupaat jonkun palkinnon kun alkaa käydä vessassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo ei mikään kamala kiire, mut päiväkodissa tädit joka päivä kummastelevat kun ei suostu potalle istumaan, vaikka jo 1,5vuotiailta sujuu hyvin.

Hö, kerro tädeille että lapset ovat erilaisia, jos eivät vielä oo sellaista huomanneet :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä aikanaan päiväkodin tätit sanoi, että kyllä se tulee aikanaan. Meil oltiin reilu 2 vuotias ennen ku pysyi edes potalla hetken. Sit se olikin muutama päivä, kun vaipat jäi kokonaan pois. Et oottele ihan rauhassa. Kyl se hiffaa sen jossain vaiheessa. :)

Meillä taas päiväkodin tädit sanoi, että ihanaa, kun edes yksi pieni on vaipaton. Helpottaa huomattavasti heidän työtään kun kaikilla pienillä ei ole enää vaippaa. Lapsi meni hoitoon 1 v 9kk ja oli jo vaipaton.

pyydä isää ottamaan poika kanssaan pöntölle. siinä sojottavat seisten vierekkäin, se on jännää varmasti pojasta. meillä ollaan vaipattomia oltu 2v asti ja nyt (2,6v) opetellaan sitä yksin wc:ssöä käyntiä.

Cmoon, ihan perus "treenillä" ne yksikin vuotiaat istuu siinä potalla ihan rauhassa. Jos se nyt on niin kamalaa, niin vaikka kirja käteen siinä potalla ollessa. Tosiaan, ja tarhatädit ovat erittäin ylpeitä jos taaperolla on jo hajua miten homma toimii, muuten se siellä tarhassa menee sitten joko itkulla tai ilman... Pääsee leikkejäkin jatkamaan nopeammin kun tietää jo mitä pitää tehdä.