miten saan 3-vuotiaan kakkaamaan pottaan? kaikki keinot jo kokeiltu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
lapsi jo kohta 3-vuotias eikä ole ikinä kakannut pottaan/pönttöön. pissalla käy aina pöntöllä mutta kun kakkahätä tulee, hakee vaipan ja kakkaa vain siihen. olen yrittänyt lahjoa vaikka millä, luvannut karkkia, leluja yms mutta ei niin ei. l
on muuten päivä- ja yökuiva, mutta vaippoja tarvitaan vain kakkaamiseen. pidättelee niin kauan kunnes saa vaipan, kokeiltu on. makaa vaikka maassa ja pidättelee, huutaa ja vaatii vaippaa.
mitä teen?

Mulla on 3,5 vuotias poika, joka on kanssa ihan täysin päivä ja yökuiva ja pidättää vaikka 2 vrk kakkaa, jos ei saa vaippaa. Mä olen yrittänyt lahjomista ja vaikka mitä, mutta ei kakkaa pöntölle/potalle edes vaipan kanssa, eli oletan pelon olevan juuri siinä istualleen kakkaamisessa. Poika lopetti itse aikanaan pissaamisen vaippaan ja ilmoitti olevansa iso poika. Nyt en sitten enää muuta keinoa keksi, kuin odotella, että kokee olevansa tarpeeksi iso poika myös kakkaamaan pönttöön. Olen huomannut, että hän tekee asiat, kun on niihin itse (henkisesti) valmis.

Pitäkää vähän paussia ja koittakaa uudelleen.Nythän on kesä tulossa niin voit toki lämpimillä ilmoilla pitääkin pitkiä aikoja paremmin ilman vaippaa.Voithan myös kokeilla, jos tekisi mieluumin tarpeensa vessanpöntöllä.Meillä ei kuopus alkanut ollenkaan potalle missään vaiheessa vaan oppi suoraan pöntölle.Painostaminen ei auta tuossa asiassa vaan kärsivällisyys.Kyllä se lapsi vielä oppii potalle/pöntölle kun rauhassa harjoittelette.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama homma:
Mulla on 3,5 vuotias poika, joka on kanssa ihan täysin päivä ja yökuiva ja pidättää vaikka 2 vrk kakkaa, jos ei saa vaippaa. Mä olen yrittänyt lahjomista ja vaikka mitä, mutta ei kakkaa pöntölle/potalle edes vaipan kanssa, eli oletan pelon olevan juuri siinä istualleen kakkaamisessa. Poika lopetti itse aikanaan pissaamisen vaippaan ja ilmoitti olevansa iso poika. Nyt en sitten enää muuta keinoa keksi, kuin odotella, että kokee olevansa tarpeeksi iso poika myös kakkaamaan pönttöön. Olen huomannut, että hän tekee asiat, kun on niihin itse (henkisesti) valmis.

emme ole sitten ainoita...
meilläkin pidättää vaikka viikon kunnes saa vaipan. haluaisin vain vaipoista eroon lopullisesti. meillä myös kakkaa aina seisaaltaan, luulen että se istuminen on siinä se mihin asia kompastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja LotL:
Pitäkää vähän paussia ja koittakaa uudelleen.Nythän on kesä tulossa niin voit toki lämpimillä ilmoilla pitääkin pitkiä aikoja paremmin ilman vaippaa.Voithan myös kokeilla, jos tekisi mieluumin tarpeensa vessanpöntöllä.Meillä ei kuopus alkanut ollenkaan potalle missään vaiheessa vaan oppi suoraan pöntölle.Painostaminen ei auta tuossa asiassa vaan kärsivällisyys.Kyllä se lapsi vielä oppii potalle/pöntölle kun rauhassa harjoittelette.

pöntöllä käy nytkin aina pissalla. ilmoittaa itse pissahädästä, samoin jos on kakkahätä ja hakee itse vaipan. ei kai auta kun odotella.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

meilläkin pidättää vaikka viikon kunnes saa vaipan. haluaisin vain vaipoista eroon lopullisesti. meillä myös kakkaa aina seisaaltaan, luulen että se istuminen on siinä se mihin asia kompastuu.

jännä että päiväkodissa sitten kakkaa housuun ja kotona pidättää vaikka viikon. :o ei siihen housuun oo kiva paskoo, jätä se vaippa pois.

Alkuperäinen kirjoittaja sorry vaan..:
jännä että päiväkodissa sitten kakkaa housuun ja kotona pidättää vaikka viikon. :o

Huomasin saman epäkohdan :D
Mutta hmmm...jos lapsi kerran on päiväkodissa, eikä siellä varmaan muilla yli 3-vuotiailla enää vaippaa ole, niin eikö edes esimerkin voima saa lasta käymään kakalla potalla tai pöntöllä?
Onko lapsella ollut ummetusta tai jotain, jonka vuoksi kakkaaminen on tehnyt kipeää, ja siksi siitä on jäänyt kammo?

jännä että päiväkodissa sitten kakkaa housuun ja kotona pidättää vaikka viikon. :o ei siihen housuun oo kiva paskoo, jätä se vaippa pois.

ei kotona kakkaa pikkareihin koska olen sanonut ettei housuun kakata. sama se on housuun kakata kuin vaippaan, mutta mieluummin pidättelee. eikä päiväkodissa ole vuoden aikana kakannut kuin 2 kertaa, yleensä pidättelee kotiin asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
jännä että päiväkodissa sitten kakkaa housuun ja kotona pidättää vaikka viikon. :o

Mutta hmmm...jos lapsi kerran on päiväkodissa, eikä siellä varmaan muilla yli 3-vuotiailla enää vaippaa ole, niin eikö edes esimerkin voima saa lasta käymään kakalla potalla tai pöntöllä?
Onko lapsella ollut ummetusta tai jotain, jonka vuoksi kakkaaminen on tehnyt kipeää, ja siksi siitä on jäänyt kammo?

ei, yleensä vatsa on jopa löysällä kuin kovalla. on yritetty sitä esimerkin voimaa mutta ei tehoa. kotona ei siis kakkaa housuun koska olen sen kieltänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

ei, yleensä vatsa on jopa löysällä kuin kovalla. on yritetty sitä esimerkin voimaa mutta ei tehoa. kotona ei siis kakkaa housuun koska olen sen kieltänyt.

jos noin hyvin tottelee niin sanot että vaippaan ei kakata. iso köriläshän jo 3,5v on..

Mä olen huomannut, että tässäkin asiassa lapset vain on niin erilaisia. Meillä kerran jopa kakkasi pottaan, mutta silti pelkää sitä mielettömästi. Ja koska lopettaa sen kakkaamisen kokonaan, en todellakaan halua enää painostaa asiassa(pidättämisestä seuraa vielä ikävemmät vaivat lopulta). Meillä poika hoitaa itse vessareissunsa, ja osaa myös ottaa vaipan kaapista(ja pukeakin), koska pikkuveljellään niitä vielä on. Ei siis ole toiminut se, ettei vaippoja ole, koska tietää että veljelle niitä on. Ja tiedän useammankin pojan, jolla on täysin sama homma, eli emme tosiaan ole ainoita.

olemme lähdössä kohta mökille jossa ei ole sähköä eikä vettä ja siksi olisi ollut kivaa jos lapsi osaisi kakata pöntöön. no, täytyy sitten taas aloittaa mökillä pesuvesien kantaminen ja lämmittäminen :(

olemme lähdössä kohta mökille jossa ei ole sähköä eikä vettä ja siksi olisi ollut kivaa jos lapsi osaisi kakata pöntöön. no, täytyy sitten taas aloittaa mökillä pesuvesien kantaminen ja lämmittäminen :(

Meillä tämä poika ei edes pane hanttiin vaikka meri vedessä pestään mökillä peppu(no joo ei toki pestä, jos jäätävän kylmää). Kunhan saa vain vaippansa...Mutta hei, uskon vakaasti, ettei pojat enää koulussa vaippaan kakkaa ;) Toiset vain tarvitsevat enemmän aikaa kuin toiset! Mukavaa mökkeilyä!

Laita ne vaipat piiloon?

Näin meillä opittiin, aina haki ennen kakkaamista varten vaipan, nostin vaatekaapin ylähyllyllä ne pois näkyvistä, 2 kertaa kakkas housuun ja sen jälkeen on aina käynyt potalla. Ikää tytöllä nyt 2,5vuotta.

En tiiä joko olet kokeillu näitäkin, mutta laitanpa nyt tähän kuitenkin. Jokaisesta kakasta pottaan/pönttöön saa esim. tarran ja vaikka kolmesta tarrasta saa jonkun tosi kivan jutun (lelu, leffateatteriin, heseen...). Sit jos on vielä muita about samanikäisiä kotona, niin vois kokeilla niin, että toinen lapsi harjoittelee samalla periaatteella jotain sille sopivaa juttua. Ja kun toinen näkee, että toinenkin saa jotain tosi kivoja palkintoja niin ehkä innostuis itekin.
Toinen vinkki...Anna kakata housuun, ja sit kun pitäis pestä niin viileällä vedellä ei mitään jääkylmää kuitenkaan (kirjotit jotain veden lämmittämisestä ) lapsi vois vaikka ite ensin pestä (äiti sit vielä varmistaa, että puhasta tuli) siis ts. peseytyminen ei oliskaan mitään mukavaa. Eikä pesun aikana höpöteltäis/höpsöteltäis (tää tepsi 3v. tytöllä housuun pissaamiseen).
Mut voi olla että tauko tohon opetteluun vois olla paikallaan, ettei tuu liikaa painostusta, sit ei ainakaan onnistu.

Meillä oli viime kesänä 3v tytöllä tosi paha ummetus. Siitä jäi pottakammo kakkaamiselle ja olikin koko talven ajan siten, että kakkasi vain YÖLLÄ vaippaan. Kyselin lääkäriltäkin, että miten saisin asiaa muutettua, niin sanoi että älä huoli, hyvä vaan että kakkaa ettei tule ummetusta. Kuitenkin kirjoitti ummetuslääkettä, että sillä saadaan ulostemäärää isommaksi ja siten, että vaihtuisi rytmi ja kakka tulisikin päiväsaikaan. Sehän tepsi ja nyt on parin viikon ajan tyttö kakannut päivällä pottaan. Aluksi oli kauheita paniikki-itkuja siitä kakkaamisentunteesta, mutta nyt on pari viimeistä kertaa mennyt itkuitta. Eli ajan kanssa, älkää huoliko.

Miten musta tuntuu että lapsi vedättää teitä 6-0 :/
Siis osaahan tuo pönttöön kakata, jos kerran tiedostaa kakkahätänsä ja osaa hakea vaipan johon kakata, ja osaa olla kakkaamatta päiväkodissa koska on kielletty kakkaamasta siellä.
Mä tekisin lapselle selväksi, että vaippoja ei ole eikä enää tule. Ei kotona eikä päiväkodissa. Lapsi voi kiukutella ja rääkyä, muttei kuitenkaan voi olla kakkaamatta loputtomiin. Ja jos hän kerran tottelee eikä kakkaa housuun kun kielletään, niin kyllä hän oppii tottelemaan kun hänelle sanoo että kakkaa vessaan. Kunhan pitää ihan tosissaan kiinni siitä linjasta, että vaippoja ei enää ole saatavilla, ei nyt eikä viikon päästä vaikka lapsi pidättäisi edelleen.

pottaan on helpompi pissiä kuin kakata. Asento on niin erilainen... Ja jos kakka on ollut kovaa, saattaa lapsi silläkin haluta kakata vaippaan. Ei lapsi huvikseen tuollaista tee, kyllä siihen aina joku syy on.

Laitat vaipan tietysti ja odotat, että lapsi on itse halukas kakkaamaan pyttyyn/pottaan!

Pakottaminen ja panttaaminen joo auttaaki tooooosi paljon. Jos jo pissaa sujuvasti pyttyyn niin kyse on enää muutamista viikoista että se kakkakin sinne tulee. Jos jo olet yli 3 vuotta sitä pyllyä pessyt, niin ei kai muutama kerta lisää nyt kaada sun mielenterveyttä?

Ja jos se ummetus pääsee liika pahaksi, niin se on sitte sairaalakeikka kun se kakka pitää sieltä väkisin kaivaa ulos. Eipä varmaan jääkään ikuiset kakktraumat semmosesta....

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Laita ne vaipat piiloon?

Näin meillä opittiin, aina haki ennen kakkaamista varten vaipan, nostin vaatekaapin ylähyllyllä ne pois näkyvistä, 2 kertaa kakkas housuun ja sen jälkeen on aina käynyt potalla. Ikää tytöllä nyt 2,5vuotta.

tätä voisin kokeilla, kiitos vinkistä!

Yhteistyössä