Miten saan haluttoman miehen mukaan synnytykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En halua käydä sitä läpi yksin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ole tuota mieltä, en missään viestissä niin sanonutkaan.

Tätä mieltä olen: jos lapsi tehdään yhdessä on oletus että kumpikin on mukana synnytyksessä. Ainakin osan synnytyksestä jokainen mies kestää, todella pahan paikan tullessa mies voi poistua paikalta. Mutta mukaan on pystyttävä menemään jos nainen miehen läsnäoloa kaipaa.

Mutta. Jos mies ei synnytykseen halua, eikä nainen miestä sinne, on tietenkin o.k ettei mies synnytyksessä ole.

Mielestäni miehellä on oikeus olla synnytyksessä jos haluaa. Ei naisillakaan ole oikeutta sanoa ettei mies synnytykseen mukaan pääse. Tässä sama juttu kuin ensimmäisessä kohdassa. Todella pahan paikan tullen voi pyytää toista hetkeksi poistumaan jos nainen ei kestä että mies on paikalla.
Ok, järkipuhetta!

Provohan tää on..

Mutta erään mun ystävän mies on sitä mieltä ettei synnytyssali ole miesten paikka. Ystävällä on ollut aina paras ystävänsä mukana ja tämä on ollut ok kaikille. Itellä oli äitini mukana. Typerää koittaa pakottaa joku synnytykseen.

Ketjua lukematta: mun mieheni on etelänmailta, ja siellä eivät perinteisesti miehet osallistu synnytykseen.

Esikoisen kanssa mies oli kaverina avautumisvaiheessa, mutta lähti ponnistusvaiheessa ulos. Se ei haitannut mua ollenkaan - oltiin puhuttu se etukäteen selväksi, eikä minulla ollut mitään tarvetta pakottaa miestä jäämään. Seuraa tarvitsi eniten juuri siinä avautumisvaiheessa.

Kakkosen syntyessä mies jäikin vapaaehtoisesti huoneeseen myös ponnistuksen ajaksi. Oli ihan kiva, mutta verrattuna esikoisen syntymään ei mitenkään autuaaksi tekevää miehen läsnäolo.

Kolmosen syntyessä mies ei sitten ehtinyt paikalle lainkaan, kun vauva syntyi sen verran nopeasti - lähdin yksin taksilla sairaalaan miehen ollessa vielä töissä.

Summa summarum: anna tilaa miehellesi, älä painosta. Pyydä mukaan joku ystävä tai hanki doula. Voi olla, että mieskin vielä muuttaa mielensä, jos vaan annat hänelle aikaa ja tilaa.

Yhteistyössä