Miten saan haluttoman miehen mukaan synnytykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En halua käydä sitä läpi yksin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nämä on tietysti niitä valinta kysymyksiä, joihin tosiaan voi itse vaikuttaa etukäteen, mutta...

Ketju on mennyt jo ajat sitten kovin kummalliseksi, enkä usko tästä olevan hyötyä sen paremmin sairaaloita, synnytystä pelkäävälle miehelle, kuin naiselle joka ehkä sitä tukea aviomieheltään odttaisi tilanteessa jossa sitä ei mahdollista ole saada.

Nimenomaan juttuja jotka kannattaakin ottaa ajoissa puheeksi. Itse en olisi ikinä uskaltanut ruveta edes yrittämään lasta miehen kanssa joka ei olisi halunnut/pystynyt mukaan synnytykseen. Mielummin olisi sitten jäänyt lapsettomaksi.

Sitä vaan välillä ihmettelen kun niin usein täällä saa lukea naisten synnytyspelon väheksymistä, kuinka kermaperseinen raukka on jos ei uskalla synnyttämään. Siksi tuntuu jotenkin oudolta että samalla miehen synnytyspelko on ymmärrettävää eikä miehellä on luonnollisesti oikeus jäädä pois synnytyksestä jos siltä tuntuu. Tietty ei aina ole kysymys samoista kommentoijista mutta silti.

En minäkään mieheltä edellyttäisi mitään super-tukea, lähinnä sitä että tuo olisi tiukka paikka mistä selvittäisi yhdessä. Jo se että mies omasta pelostaan huolimatta olisi rinnalla nostaisi kummasti hänen pisteitään.

Jotkut väittävät ettei synnytyspelko ole mikään sektion syy, että (lähes) kaikki naiset pystyvät kyllä etukäteen panikoinnistaan ja ahdistuksestaan huolimatta vetämään synnytyksen läpi. Saman kaavan uskon pätevän myös miehiin, eli (lähes) jokainen mies kykenee siitä omasta pelostaan ja ahdistuksestaan huolimatta vetämään sen synnytyksen läpi ja olemaan siinä tukena vaimolle.

• Tykkää
Reactions: Millenia
En jaksa lukea koko ketjua, mutta muutamia ajatuksia.

Ensinnäkin, synnytys ei ole mikään hirvittävä, ruma vaaratilanne. Tottakai se varsinkin esikoisen kohdalla on jännittävä ja voi olla pelottavakin, mutta synnytys ei ole sellainen poikkeustilanne, että voitaisiin pitää ihan ymmärrettävänä, että joku normaali aikuinen ihminen (tässä tapauksessa mies) ei muka "pystyisi" olemaan läsnä. Lähtökohtaisesti synnytys on luonnollinen tapahtuma ja nykyisen lääketieteen takaamassa "selustaa" se on myöskään ei ole erityisen riskialtis - sitten kuitenkaan. Minusta on tosi outoa, jos joku isä ei ehdottomasti halua tulla mukaan. Siksi outoa, että voisi kuvitella normaalisti parisuhteessa ihmisen olevan valmis tulemaan vaikka viisaudenhampaan poistoon henkiseksi tueksi - siksi on outoa, että miksi ei sitten tulisi synnytykseen. Kun synnytyksessä voi jopa itse olla avuksi.

Jos ap et edelleenkään saa miestäsi mukaan, niin ota koulutettu doula. Jos asut vaikka pk-seudulla, niin täällä on useampikin - jotkut osaavat lisäksi esim. vyöhyketerapiaa tms, mistä voisi olla apua. Doula on aika kallis, mutta ehkä miehesi olisi valmis maksamaan sitten sellaisen, jos ei kerran itse suostu tulemaan mukaan...? Ainakin voisit ehdottaa ja sanoa, että et aio mennä sinne yksin. Toinen vaihtoehto on tietysti äiti tai joku ystävä.

• Tykkää
Olisin luultavasti jättänyt lapset tekemättä miehen kanssa joka ei tuekseni olisi valmis tulemaan!

En voisi kuvitellakkaan että mies sanoisi ettei tahdo nähdä lapsensa syntymää, puhumattakaan siitä että jättäisi minut ilman rakkaan tukea synnyttämään...

Olisin luultavasti jättänyt lapset tekemättä miehen kanssa joka ei tuekseni olisi valmis tulemaan!

En voisi kuvitellakkaan että mies sanoisi ettei tahdo nähdä lapsensa syntymää, puhumattakaan siitä että jättäisi minut ilman rakkaan tukea synnyttämään...

- Samoin! En olisi tehnyt lasta puolison kanssa, joka kieltäytyisi tulemasta synnytykseen.

Ja eikös synnytys ole loppuviimein kaunis tapahtuma, oman lapsen syntymä?

Jos mieheni ilmoittaisi, ettei tule synnytykseen, olisi edessä todennäköisesti melko paha kriisi. Olen nyt raskaana, odotan ensimmäistä lastani ja pelottaa kyllä synnytys ihan kiitettävästi. Jos mieheni jättäisi minut tuollaisessa tilanteessa yksin, niin hohhoi..

Minä taas en missään nimessä halunnut miestä synnytykseen mukaan! Onneksi exä ei halunnutkaan. Nykyinen mies olisi taas halunnut, kauhea vänkääminen siitä. Lopulta suostuin siihen, että saa olla paikalla kunnes on aika puskea vauva ulos, sitten saa mennä vaikka "kahville". Taisin kyllä käskeä hänen painua ulos jo aiemmin kun niin ärsytti, halusin olla rauhassa ilman mitään höpinöitä. Kätilö sitten haki hänet pesemään vauvaa kun minutkin oli siistitty jne.

Jos ap:n mies ei halua mukaan, ei kai sitä nyt aikuista ihmistä tarvitse pakottaakaan tuollaiseen mukaan, mikä ei todellakaan ole välttämätöntä?! Mies mukaan, mutta sovitte niin ettei tarvitse olla koko aikaa paikalla/loppuvaiheessa jos se on se vaikea kohta. Mikä helv**** miehisyyden mitta se on, että mies on synnytyksessä mukana? Minusta se on lähinnä friikkiä ja todellakin toivon, että mies pysyy nyt seuraavalla kerralla mielummin lasten kanssa kotona kuin tunkee sairaalaan mukaan.

[QUOTE="viides";28025049]Minä taas en missään nimessä halunnut miestä synnytykseen mukaan! Onneksi exä ei halunnutkaan. Nykyinen mies olisi taas halunnut, kauhea vänkääminen siitä. Lopulta suostuin siihen, että saa olla paikalla kunnes on aika puskea vauva ulos, sitten saa mennä vaikka "kahville". Taisin kyllä käskeä hänen painua ulos jo aiemmin kun niin ärsytti, halusin olla rauhassa ilman mitään höpinöitä. Kätilö sitten haki hänet pesemään vauvaa kun minutkin oli siistitty jne.

Jos ap:n mies ei halua mukaan, ei kai sitä nyt aikuista ihmistä tarvitse pakottaakaan tuollaiseen mukaan, mikä ei todellakaan ole välttämätöntä?! Mies mukaan, mutta sovitte niin ettei tarvitse olla koko aikaa paikalla/loppuvaiheessa jos se on se vaikea kohta. Mikä helv**** miehisyyden mitta se on, että mies on synnytyksessä mukana? Minusta se on lähinnä friikkiä ja todellakin toivon, että mies pysyy nyt seuraavalla kerralla mielummin lasten kanssa kotona kuin tunkee sairaalaan mukaan.[/QUOTE]

Vai friikkiä jos on toisen tukena synnytyksen hetkellä, jopa HALUAA olla rakkaansa tukena. Noh, suhteensa kullakin....

[QUOTE="vieras";28025062]Vai friikkiä jos on toisen tukena synnytyksen hetkellä, jopa HALUAA olla rakkaansa tukena. Noh, suhteensa kullakin....[/QUOTE]

Jos haluaa niin silloin haluaa, mutta onko täytyykö siihen pakottaa? Kuulostaa monilla tosiaan siltä, että halutaan se mies siihen vain näkemään se kipu ja veri, jotta mahdollisten ongelmien kohdatessa voidaan vedota tähän. ;) Kuten se yksikin äiti täällä kerran sanoi, että hän sen lapsen synnytti, joten ei miehellä ole samoja oikeuksia...hah.

[QUOTE="viides";28025539]Jos haluaa niin silloin haluaa, mutta onko täytyykö siihen pakottaa? Kuulostaa monilla tosiaan siltä, että halutaan se mies siihen vain näkemään se kipu ja veri, jotta mahdollisten ongelmien kohdatessa voidaan vedota tähän. ;) Kuten se yksikin äiti täällä kerran sanoi, että hän sen lapsen synnytti, joten ei miehellä ole samoja oikeuksia...hah.[/QUOTE]

No onhan sen äidinkin vähän niin kun pakko mennä sinne synnytyksen vaikkei haluaisikaan..

Kyllä se vaan niin on, että mies lähtee synnytykseen mukaan, jos nainen niin haluaa. Asiasta ei keskustella ja sillä selvä! Vässyköiden kanssa ei kannata lasta tehdä. Ei nainenkaan saa valita lähteäkkö nyt synnyttämään vai ei. Synnytys ei tee miehelle kipeää ja näin ollen mies ei itse valitse osallistuuko tapahtumaan vai ei. Jos ei tuollaisessa tilanteessa pysty tukemaan naistaan, niin harkitsisin eroa. Eri asia, jos naista ei synnytys ilman miestä pelota.

No onhan sen äidinkin vähän niin kun pakko mennä sinne synnytyksen vaikkei haluaisikaan..

Juu...kohta varmaan vaaditte, että pitää keksiä keino, jotta miehet tulevat raskaaksi niin naisten ei tarvitse...

Tuttu mies kertoi, että vaimo halusi miehen mukaan synnytykseen, videokameralla kuvaamaan sinne jalkopäähän! Enpä tiedä, meinasko sitten, että koko suvun kanssa katsotaan sitä videoo, kuinka nico-petteri syntyi! :D Mies ei suostunut, vaimo uhkasi erolla ja "lapsen viemisellä". Jep jep..

[QUOTE="viides";28026080]Juu...kohta varmaan vaaditte, että pitää keksiä keino, jotta miehet tulevat raskaaksi niin naisten ei tarvitse...

Tuttu mies kertoi, että vaimo halusi miehen mukaan synnytykseen, videokameralla kuvaamaan sinne jalkopäähän! Enpä tiedä, meinasko sitten, että koko suvun kanssa katsotaan sitä videoo, kuinka nico-petteri syntyi! :D Mies ei suostunut, vaimo uhkasi erolla ja "lapsen viemisellä". Jep jep..[/QUOTE]

Miksi mies ei tulisi oma lapsensa synnytykseen? Ei mene mulle kaaliin. Myötä- ja vastamäessä sisltänee myös synnytyksen. Ei miehen siellä kuvaajana tai kätilönä tarvi olla, vaan henkisenä tukena. Minusta se on myös miehen oikeus, eikä sitä voi mieheltä kieltäkään.

Kyllä mä olisin pettynyt, jos mun mies ei olisi tullut mukaan. Mies epäröi hiukan mukaan tuloa, kun veren näkeminen ei ole hänen vahvimpia puolia. Mutta sovittiin, että jos tulee jotain toimenpiteitä tai miehelle tulee huono olo, hän saa poistua siksi aikaa. Joten hän tuli mukaan ja näin toimittiin. Toimenpiteiden ajaksi hän meni pois, mutta muun ajan oli paikalla. Ensimmäinen synnytys meni sektioon, joten joutui loppuajan olemaan pois. Toisessa synnytyksessä oli paikalla, kunnes lääkäri tuli imukupin kanssa paikalle. Kun vauva oli kiskottu ulos, tuli takaisin paikalle.

"....niin myötä- kuin vastamäessä... PAITSI jos joudut sairaalaan ja sulle tehdään siellä pelottavia asioita esim. synnytyksen yhteydessä joudut imukupilla repimisen jälkeen hätäsektioon niin silloin en ole tukena ko mua vähän pelottaa semmonen, joten jään kotiin viettämään kalsaripäivää... "

En edes jaksa lukea koko ketjua, osaan arvata sen etenemisen muutenkin...

Miksi, oi miksi kukaan haluaisi synnytykseen mukaan ihmisen, joka on siellä vasten tahtoaan? Synnytyksessä kaivataan (kuka kaipaa, kuka ei) TUKIhenkilöä. Ei henkilöä, joka voi pahoin, jota ällöttää, joka panikoi, ja josta synnyttävä äiti saa kenties kantaa huolta, sen sijaan että saisi tältä tukea.

Mäkin ehdotan kompromissia. Mies mukaan avautumisvaiheeseen, mutta miehellä on täysi oikeus poistua jos hänestä tuntuu siltä, missä vaiheessa tahansa.

Ja jos et ole aivan ypöyksin tässä maailmassa, niin pyydä lisäksi mukaasi ystävä, serkku, täti, äiti, joku läheinen, kenties itsekin synnyttänyt nainen.

Tai hommaa doula.

Ei se yksin synnyttäminenkään paha juttu ole. Sain sen ihan vahingossa viime kesänä kokea. Oli tosin jo kolmas lapsi. Kätilö oli paljon paikalla, eli en ollut yksin, vaikka mies ei ehtinytkään synnytykseen mukaan, kun vauva oli liian nopea.

Ihan oikeasti se on kuitenkin niin, että äidin läsnäolo synnytyksessä on pakollista, mutta isän ei ole.

Heiiii, hauskaa että tulit taas tännekin kommetoimaan :). Mutta olen kyllä eri mieltä sun kanssa tuossa tummennetussa. Toisille on, toisille ei. Ei sitä yksi ihminen voi määritellä mitä se kenellekin on, ja kuka ketä sinne mukaan kaipaa/tarvitsee. Kaikille se vieras kätilö tai doula ei riitä, ei edes oma äiti tai muu lähisukulainen.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Ei ketään voi pakottaa synnytykseen mukaan. Miehelläsi on selvästi jäänyt traumoja siitä. Tärkeämpää on, millainen isä hän tulevalle lapselle on. Sinuna yrittäisin hommata toisen tukihenkilön mukaan.

[QUOTE="daa";28026419]Mä en edes haluaisi miestä minnekään synnytyssaliin mukaan, ottaisin mielummin doulan tai jopa siskoni sinne.[/QUOTE]

O.K, mutta eihän se sitten liity aloitukseen mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;28026500:
Mies ei halunnut mukaan, ja ihan ok, mulla oli ystävä mukana. Mies odotti aulassa :D

Eli suomeksi sanottuna hylkäsi sinut tiukan paikan tullen ;)

Hehhehh, kyllä se on hauska ketju tämäkin, vaikkei varmasti siksi tarkoitettukaan...

[QUOTE="vieras";28026559]Miksi naisen on luvallista haluta synnyttää ilman lapsen isää, mutta lapsen isä ei voi kieltäytyä olemasta mukana synnytyksessä?[/QUOTE]

Mä en ole tuota mieltä, en missään viestissä niin sanonutkaan.

Tätä mieltä olen: jos lapsi tehdään yhdessä on oletus että kumpikin on mukana synnytyksessä. Ainakin osan synnytyksestä jokainen mies kestää, todella pahan paikan tullessa mies voi poistua paikalta. Mutta mukaan on pystyttävä menemään jos nainen miehen läsnäoloa kaipaa.

Mutta. Jos mies ei synnytykseen halua, eikä nainen miestä sinne, on tietenkin o.k ettei mies synnytyksessä ole.

Mielestäni miehellä on oikeus olla synnytyksessä jos haluaa. Ei naisillakaan ole oikeutta sanoa ettei mies synnytykseen mukaan pääse. Tässä sama juttu kuin ensimmäisessä kohdassa. Todella pahan paikan tullen voi pyytää toista hetkeksi poistumaan jos nainen ei kestä että mies on paikalla.

• Tykkää

Yhteistyössä