miten saan isolta lapselta tutin pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
meillä on 2,5-vuotias tyttö, jolla vieläkin on tutti käytössä. tutista on tullut ihan kauhean tärkeä, hän haluaisi päivälläkin vähintään pitää tuttia kädessä jos ei suussa. nukkumaan mennessä tutti on aina käytössä, mutta ei ole koko yötä suussa. tiedän, että tutti olisi pitänyt ottaa jo aikoja sitten pois. en vain tajunnut ottaa silloin, kun oli pienempi ja nyt se on paljon vaikeampaa.
mietin, että onko liian "julmaa" vain salaa heittää tutti menemään vai pitäisikö asia tehdä jotenkin yhdessä tytön kanssa? toisaalta olen melko varma, että hän ei varmasti suostu itse heittämään tuttia roskiin tai antamaan "oravavauvoille". onko teillä kokemuksia tällaisesta? miten saisin tutin pois helpoiten?

Heität salaa tutin pois. Turha sitä on nyt lähteä jaarittelemaan muksun kanssa jolle tutti tärkeä, ei varmasti mitään syytä ymmärrä miksi tutti otetaan pois.

Meillä jäi tutti pois kun muutamana iltana oltiin myöhään reissussa ja esikoinen nukahti autoon. Seuraavana koti-iltana en antanut tuttia eikä sitä kummemmin kaivannut.

katkaise tuttiosa pois (kokonaan tai osittain) ja katsokaa yhdessä miten rikki ja pilalle tutti on mennyt. Kaupassa jos lapsi kinuaa uutta, voitte katsoa ettei tuon ikäiselle ole enää tutteja. Tilalle kannattaa sitten yksissä tuumin hommata jokin korvike, unilelu tms. Tuon ikäinen jo ymmärtää puhettakin, joten eiköhän tuo konsti onnistu kun onnistui meilläkin. Ja muutama yöhän siinä menee.. mutta lopulta onnistuu kyllä.

meillä otettiin pois nii että leikattiin tutti kahtia tytön edessä ja sanottiin että isot tytöt ei tarvi tuttia enää..... kyllä se sitä muutaman kerran kaipaili mutta helpotti kun näytti että ei ole enää sitä tuttia tai et se on rikki! Jossian vaihees se unohti koko tutin sit

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
meillä otettiin pois nii että leikattiin tutti kahtia tytön edessä ja sanottiin että isot tytöt ei tarvi tuttia enää..... kyllä se sitä muutaman kerran kaipaili mutta helpotti kun näytti että ei ole enää sitä tuttia tai et se on rikki! Jossian vaihees se unohti koko tutin sit

Näin mekin tehtiin ja en nähnyt siinä mtn pahaa, että pari yötä piti tutin "raatoa" kädessään ja nukkui sen kanssa. Sama kai onko pehmolelu tai unirätti tai tutin jämät.. tärkeä kun on kuitenkin.

ensin kannattaa kuukauden verran tehdä niin, että et anna kuin nukkuessa, jos kerran lapsi noin kiintynyt tuttiin on. sitten vaan otat tutin pois jonain iltana ja minäkin juttelin pitkään sen tutin pois oton yhteydessä tytön kanssa että "eihän äitikään syö tuttia, eikä isi, eikä muumitkaan syö" hän alkoi sitten itsekin muistella että ketkä tarhakaverit ei syö tuttia yms ja sillä tavalla saatiin aika kivuttomasti pois. :)

Salaa ei mun mielestä kannata ottaa vaan ilmoittaa että nyt et enää tarvitse tuttia ja siksi laitetaan tai annetaan pois. Jos viet noin tärkeän asian salaa niin lapsi voi alkaa pelkäämään että muutkin tärkeät asiat häviää elämästä noin vain.. Itse tuossa tilanteessa antaisin jonkun pienikokoisen lapselle mieluisan lelun tilalle, jota voisi sitten kuljetella mukanaan tutin sijaan.

Meille syntyi tutuille vauvat juuri kun tyttö täytti 2 ja sitten kerrottiin että vauvat syö tutteja ei isot tytöt. ja otettiin pois. olin kuvitellut, että se on lähes maailman loppu, mutta meni paljon kivuttomammin kuin oltiin ajateltu. sitten pari kertaa mainitsi tutista ja sanottiin vain, että vauvat syö tutteja ei isot tytöt. tiukka linja sitten eli ei saa sortua!

Koittakaa jouluun asti pärjätä, jos joulupukki on tulossa teille. Joulupukki vie "tonttuvauvoille" kaikki tutit ja kiittää kauniisti kuinka iso ja reipas tyttö on, nyt tulevat pienet tontut iloisiksi.

Näin meillä, ja tuttia kyseltiin parina päivänä mutta sitten käskin ajatella niitä iloisia tonttuja ja se meni siinä se suru. :D

Yhteistyössä