Otin lapselta tutin pois "rangaistuksena"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatus ei ihan hallussa...:/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kasvatus ei ihan hallussa...:/

Vieras
Tilanne meillä siis se, että 2 -vuotiaan lapsemme muutoinkin pitää vihdoin viimein luopua tutista. Siitä on puhuttu, ja päästy pisteeseen, jossa tutti on vain yöllä käytössä.

Lapsella on myös paha ajoittainen uhma. Siihen kuuluu ajoittaista toisten lasten tönimistä ja läpsimistä. Olen aivan kurkkuani myöden täynnä tuota ilmiötä, ja tänään lapsen ollessa aivan mahdoton (töni useampaan otteeseen kiellosta huolimatta leikkikavereita + heitti ruokalautasen lattialle) päätin tehdä asioille tosissani jotain.

Sanoin, että lapselta lähtee tänään tutti, koska on aika oppia olemaan kuin isot lapset. Ilman tuttia sekä tönimättä ja läpsimättä toisia ihmisiä. Saatikka heittämättä lautasta maahan, joka oli nyt aivan uusi ilmiö. Nämä asiat selitin lapselle, kun hän oli ollut jäähyllä ruoan heittämisen jälkeen. Kielsin myös lapselta Pikkukakkosen, jota hän yleensä katsoo.

Lupasin lapselle, että mikäli menee nukkumaan kiltisti ilman tuttia ja on kunnolla huomisen, menemme illalla palkinnoksi ostamaan ilmapalloja ja lapsi saa katsoa jakson lempipiirrettyään.

Nyt aloin miettiä, onko se sittenkään hyvä idea, että lapsi yhdistää tutista luopumisen rangaistukseen...? Onkohan siitä jotain haittaa? Minun on vain pakko löytää jokin keino, jolla tuo töniminen ja läpsiminen myös loppuu tähän.

Minusta sinun ei pitäisi rankaista lasta asiasta, jonka olet itse "aiheuttanut" (siis että on tutti vielä 2-vuotiaana, vaikka siinä sinänsä ei ole mitään pahaa). Lapsihan ei ole valinnut, tahtooko tutin vai ei, mutta on varmasti hyvin kiintynyt siihen.

Tehty mikä tehty, älä anna enää takaisin.

aika paljon olet antanut minusta rangaistuksia 2-vuotiaalle kerralla.
mun mielestä tuon ikänen on vielä senverran pieni, että varsinaiset rangaistukset on turhia ,vaan luottasin vaan johdonmukaseen torumiseen tilanteissa.joo,se vie hermoja ja tuntuu turhauttavalta,mutta kyllä se kantaa hedelmää
=)

En olis sotkenu tota tutista luopumista rangaistukseen. Se on kuitenkin varmaan iso juttu lapselle luopua siitä, pitäis tapahtuu hellemmin. Tai ehkäpä tuo toimii. Miten lapsi reagoi tutin poisottoon?

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Tutti pois, jäähy ja pikku kakkosen kielto. Melko monta rangaistusta...

Niin on. Mutta lapsen kanssa on yritetty lievemmillä keinoin ja piiitkään (vuoden) saada tuota tönimistäja läpsimistä kitkettyä pois. Ajattelin kokeilla kovempaa rangaistusta, jos viimein toimisi...

Ihan lyhyesti, vaadit liikaa asioita ikätasoon nähden. Ei tuon ikäinen ymmärrä noin perusteltuja rangaistuksia (ei saa pikku kakkosta katsoa, ja tutti pois huonon käytöksen takia) ota yhteyttä vaikka perheneuvolaan, niin saat apua arjen tilanteista selviämiseen.

2-vuotias on vielä tosi pieni. Oli tietty hölmöä tehdä ratkaisu tutin poisjäämisestä vihaisena, mut älä nyt vaan enää takas sitä anna. Ton ikäisellä ei ihan vielä noi syy-seuraussuhteet ole hallussa. Aika monta rangaistusta tosiaan.

2-vuotias on vielä pieni. ei se ole varmastikaan tahalleen kiukutellu vuotta. voisikohan läpsiminen loppua muulla keinoin kuin rangaistuksin? En tiedä, pohdin siis vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja annu:
En olis sotkenu tota tutista luopumista rangaistukseen. Se on kuitenkin varmaan iso juttu lapselle luopua siitä, pitäis tapahtuu hellemmin. Tai ehkäpä tuo toimii. Miten lapsi reagoi tutin poisottoon?

No, jälkeen päin ajateltuna ei ollut välttämättä viisainta. Mutta jos hän jotenkin tajuaisi tutista luovuttuaan, että isot lapset eivät syö tuttia EIVÄTKÄ töni ja läpsi muita...?

Lapsi reagoi tutin poisottoon nukkumaanmentäessä itkulla ja tutin takaisin kinuamisella. Mutta nukahti lopulta.

2-vuotias ei kyllä enää siinä kohdalla kun kaipaa tuttia illalla nukahtamiseen tajua sitä että on päivällä riehunut ja siksi lähti tutti.

Jos haluat jotenkin rangaista tuollaisessa tilanteessa, se pitää tapahtua heti ja kesto ikävuosien mukaan, esim jos jäähylle niin samantien ja 2 vuotiaalle 2 minuuttia.

Tuon tänään antamasi rangaistuksen vaikutus on sama kuin saisit itse ylinopeussakot postissa puoli vuotta tapahtuneen jälkeen. Olet ehtinyt jo varmasti unohtaa ajaneesi kameraan, ennekuin lappu tulee kotiin.

voihan olla, että tutin pois otto aiheutti sellaisen "järkytyksen", ettei lapsi enää lyö toisia. Mutta toisaalta 2v on niin pieni ettei osaa edes hyvin yhdistää omaa käytöstään tutin pois ottoon.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Minusta sinun ei pitäisi rankaista lasta asiasta, jonka olet itse "aiheuttanut" (siis että on tutti vielä 2-vuotiaana, vaikka siinä sinänsä ei ole mitään pahaa). Lapsihan ei ole valinnut, tahtooko tutin vai ei, mutta on varmasti hyvin kiintynyt siihen.

Tehty mikä tehty, älä anna enää takaisin.

Itse aiheuttanut. jep.

Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
järkyttävästi rangaistuksia pienelle ihmiselle yhdellä kertaa. Sitten vielä ilmapalloja ja piirretyt HUOMENNA. Ei taida lapsi käsittää noin montaa asiaa.

No, onpahan tätäkin kokeiltu. Koska juttelu, 2 minuutin jäähy tapahtuneen jälkeen, lahjominen ja empatiaharjoitukset eivät ole toimineet.

Tuosta piirretyistä ja ilmapalloista huomenna; lupauksen tarkoitus oli rauhoittaa lasta ja saada hänen ajatuksensa muualle tutista. Rohkaista sillä hetkellä käyttäytymään hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja annu:

No, jälkeen päin ajateltuna ei ollut välttämättä viisainta. Mutta jos hän jotenkin tajuaisi tutista luovuttuaan, että isot lapset eivät syö tuttia EIVÄTKÄ töni ja läpsi muita...?

Lapsi reagoi tutin poisottoon nukkumaanmentäessä itkulla ja tutin takaisin kinuamisella. Mutta nukahti lopulta.

Tuskinpa hän siitä on traumoja kuitenkaan saanut. Parin illan jälkeen varmaan unohtuu koko tutti. Ja vaikkei unohtuis niin et saa antaa sitä takaisin kun jo pois otit, hämmentää vaan lisää sellainen epäjohdonmukaisuus. Teette jotain tosi mukavaa huomenna, että tää ikävä päivä unohtuu. Eiköhän se siitä. Ens kerralla tiedät sitten jo paremmin, älä jää liikaa murehtimaan. :)

Meillä meni samaan tyyliin. Kaksvuotias kiukutteli, teki kaikki pahansa, löi, potki, paiskoi leluja jne. Ensin jäähylle, ei auta. Lelut takavarikkoon (ne paiskotut), ei auta. Lopulta tutti roskiin, ei auttanut sekään. :headwall: Yhtenä iltana kysäisi tuttia, sitten sanoi itse että meni roskikseen ja se siitä. Mitenkään ei vaikuttanut uniin tai muuhun. Ajattelin silloin että taisin tehdä julmasti, mutta eipä tuo sitä tarvinnut kun ei kerran kaivannutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jee-jee:
Itse aiheuttanut. jep.

Siis tarkoitin sitä, että eihän se lapsen syy ole, jos hän tuttia syö.. pitääkö siitä rangaista lasta? Että on iso ja syö tuttia?

OK. Ei ole lapsen "syy". Mutta itse olin päättänyt vakaasti, että omani ei tule tuttia näkemäänkään. Kun vauva oli kirkunut kolme päivää niin tutti haettiin kaupasta. Ja pkele: auttoihan se. Meillä ei ole tutista vielä luovuttu, pullosta luopumiskirkuminen kun kesti kuukauden. Eli en toimisi niinkuin ap, mutta ymmärrän kyllä ap:n logiikan. Ei ehkä järkevin veto, mutta aika näyttää.

Itse aiheuttanut. jep.

Siis tarkoitin sitä, että eihän se lapsen syy ole, jos hän tuttia syö.. pitääkö siitä rangaista lasta? Että on iso ja syö tuttia?

OK. Ei ole lapsen "syy". Mutta itse olin päättänyt vakaasti, että omani ei tule tuttia näkemäänkään. Kun vauva oli kirkunut kolme päivää niin tutti haettiin kaupasta. Ja pkele: auttoihan se. Meillä ei ole tutista vielä luovuttu, pullosta luopumiskirkuminen kun kesti kuukauden. Eli en toimisi niinkuin ap, mutta ymmärrän kyllä ap:n logiikan. Ei ehkä järkevin veto, mutta aika näyttää.

Mä luotan tässä tuttiasiassa aika lailla enemmän lapseen kuin ikään. Meillä 1v11kk luopui tutista täysin itkutta, samoin kävi 1v4kk iässä pullon kanssa. Jotenkin sen vaan huomas, kun aika oli kypsä muutokselle. Tsemppiä!

Yhteistyössä