Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äitee:
Ei nuku päivisin paljon, n. 2-3 tuntia yhteensä
Mun mielestä tämä on paljon. Ei siis misään nimessä liikaa, mutta kyllä tämä on paljon verrattuna siihen, että lähes poikkeuksetta meillä nukutaan 1h15 min päikkäreitä vuorokaudessa.
Kun aamulla heräätte klo 5, niin menetkö tosiaan seuraavaksi nukkumaan vasta klo 23-24?
Meinaan että jos nukut 5-6 tunnin yöunia, etkä päikkäreitä niin luulisi että hiljalleen saisit oman rytmisi muokattua siten, että pääsisit aiemmin nukkumaan koska harva jaksaa pitkään vain muutaman tunnin yöunilla. Mä ainakin tipuin jo klo 21, kun edellisenä yönä olin nukkunut vain 6 tuntia, vaikka normaalisti nukahdan vasta klo 24 pintaan.
Jos nukun päikkärit, niin unille meno venyy huomattavasti, joten mun kohdalla ainakaan se ei kannata.
Itse en lähtisi sinun tilanteessasi kajoamaan päiväuniin, koska lapsesi nukkuu jo nyt aika vähän vuorokautta kohden. 9-10 tuntia on mielestäni todella vähän, sillä omani nukkuu pelkästään yöllä 10-11 tunnin unet + siihen ne runsaan tunnin päikkärit päälle. Ainoa mitä voisin harkita olisi se, että ajoittaisin unet "järkevämmin". Eli jos lapsi nukkuu kahdet unet, niin ensimmäiset unet alkaa viimeistään klo 9 jos on noustu klo 5 ja jälkimmäiset alkaisivat 12-13 pintaan...ja illalla kun alkaa unikätinä niin lapsi pehkuihin. Jos hän ottaa vain yhdet unet niin ne sitten viimeistään klo 11, mieluummin ennen.
Toki lapset ovat yksilöllisiä, mutta kuulostaa vähän hölmöltä että lapsesi on sekä aamu-, että iltavirkku koska se unen määrä jää nyt niin vähäiseksi.