Miten sanoa ystävälle, että hänen lapsi ei tervetullut kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyläpaikan kamala täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyläpaikan kamala täti

Vieras
Meitä on 4 ystävystä. Yhdellä on ihan mahdoton 2-vuotias lapsi. Kun hän oli viimeksi luonamme kylässä, hän mellasti koko ajan ympäri huushollia.

Lapsi juoksi koko ajan pöydässä hakemassa mutusteltavaa, mutta ei istunut paikallaan vaan viiletti asunnossa. Vaikka yritin kuinka sanoa, että meillä on sellainen sääntö, että vain ruokapöydässä ruokaillaan. Omat lapset oli ihan ihmeissään.

No, yllä mainitusta syystä johtuen uusi valkoinen sohva, monet seinät ja ovet oli täynnä suttuisia pieniä kämmenenjälkiä. Onneksi sain ne pyyhittyä pois, mutta kova homma oli.

Lapsi kiipeili sohvan ja tuolien selkä- ja käsinojilla. Heitteli sisustustyynyjä ja muita tavaroita lattialle. Jos kielsin häntä, että olohuoneen sohvan käsinojalla ei saa istua, niin sitten hän istuikin jo takkahuoneen nojatuolin käsinojalla. Äiti ei kieltänyt muksua mistään, kysyi vaan minulta, saako noin tehdä - siinä vaiheessa, kun lapsi oli jo paiskonut tyynyt pitkin nurkkia. Ja jos kielsin lasta, niin äiti vesitti kieltoni heti sanomalla "ei se mitään, kun sä et tiennyt."

Sanoin, että meillä on lattiatyynyjä lattialla istumista varten, ei tarvi sohvatyynyjä paiskoa lattialle. No, lapsi kasasi tyynyt portaikon eteen ja alkoi hyppiä niille. Sanoin, että niin ei saa tehdä, voi lyödä päänsä. No, sitten hän alkoi juosta eteiskäytävää ja hyppiä siitä tyynyjen päälle.

Leluilla leikkiminen ei tätä lasta jaksanut kiinnostaa kuin hetken.Halusi vaan reuhoa ja hyppiä koko ajan. Ja meillä kun sellaiset on ulkoleikkejä. Ei sisätiloissa kuulu juosta. Ei seiniin kuulu nojailla, jne.

Nyt ystävt haluaisi uudelleen, että kutsun heidät meille, kun meillä mukava koti. Miten sanon tälle yhdelle kaverille, että hänen muksu ei tervetullut, ennen kuin osaa käyttäytyä? Hän vielä yksinhuoltaja eli lastenhoidon järjestäminen ei helppoa.

teillä on kyllä aika tiukat säännöt kotona jos seiniinkään ei saa nojailla eikä lapset saa leikkiä tyynyillä tms.

mutta kysymykseesi: vika ei ole 2-vuotiaan lapsen vaan tämän äidin. eli sinne äidin suuntaan vaan juttusille, kerrot, että teillä ei voi käyttäytyä kuten viimeksi käyttäydyttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
voi vee! se on 2v :D onneksi mulla ei oo tuollaisia "ystäviä" kuin sinä ap! oot kouluttanu omat muksut vissiin aika hyvästi :o valkoinen sohva lapsiperheessä, öö.....?

Minä taas oon onnellinen siitä, ettei mulla ole sellaisia ystäviä kuin ap:n ystävä :D. Mä VIHAAN sitä kun jotkut antaa lastensa tehdä mitä tahansa, eivät ollenkaan kiellä, eivätkä reagoi edes siihen kun muut alkavat komentamaan heidän lapsiaan.

Miksei lapsiperheessä voisi olla valkoista sohvaa...?

No tuota...saattaisihan sitä ryppynarua olla höllennettävissä molemmista päistä. Siis ei saa nojata seinään?!?

No anna vaikka toinen mahdollisuus, jospa sille äidille ensivisiitin jälkeen olisi hahmottuneet ne teidän säännöt.

no joo, ymmärrän muun mutta en sitä että saa sotkea teidän sohvan ja seinän törkyisillä käsillään. pitäisi uskoa äidin että teillä saa syödä vaan pöydässä ja sitten pestään kädet. jokainen joka kunnioittaa toisia ei anna lastensa sotkea muiden seiniä ja sohvia ja huonekaluja likaisillaan kourillaan.

muuten tuosta tyynyistä. itse en käsitä sisustustyynyjen merkitystä eikä meillä ole sellaisia ja lapset saavat meillä kasata tyynyjä.

mutta tottakai ymmärtävät ja ymmärsivät jo 2vuotiaana että meidän on koti on meidän koti ja jonkun toisen koti on toisen koti ja kaikissa kodesisa on erisäännöt ja kylässä ollaan kyläpaikakn säännöillä.

Sano että vuoroin vieraissa ja menette jonkun toisen kotiin!

Ja sanot sille äidille suoraan että jos ei meno muutu niin et kutsu kotiisi, sanot että et jaksa siivota sotkuja tuntikausia hänen lapsensa jälkeen ja lisäksi, että omien lasten käytöstavat menee ihan sekaisin kun itse ei saa tiettyjä asioita tehdä ja sitten tulee vieras joka saa mellastaa mielin määrin!

Sanon suoraan että minulla menisi sinuna HERMOT! En takuulla kutsuisi kuin maksimissaan kerran vuodessa ja sittenkin lukitsisin takkahuoneen ym. huoneet, piilottaisin sohvatyynyt jne. Ja antaisin lapsille sellaista syötävää joka on helppo puhdistaa valkoisesta sohvasta!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
voi vee! se on 2v :D onneksi mulla ei oo tuollaisia "ystäviä" kuin sinä ap! oot kouluttanu omat muksut vissiin aika hyvästi :o valkoinen sohva lapsiperheessä, öö.....?

Minä taas oon onnellinen siitä, ettei mulla ole sellaisia ystäviä kuin ap:n ystävä :D. Mä VIHAAN sitä kun jotkut antaa lastensa tehdä mitä tahansa, eivät ollenkaan kiellä, eivätkä reagoi edes siihen kun muut alkavat komentamaan heidän lapsiaan.

Mä kyllä komppaan tätä. Kyllä meidän lapset käyttäytyy aika lailla niinkuin ap:n lapset ja olis kyllä kanssa ihan ihmeissään, jos joku saisi yhtäkkiä alkaa hyppimään selkänojilla tai portaitten yläpäässä tyynyillä. Olishan se ihan epäreilua munkin lapsia kohtaan, jos meillä jonkun muun muksu saa tehdä ihan mitä vaan mutta he eivät. :/

mulla on yksi kaveri jolla samanlainen lapsi - hän jo 5v.
mä olen ratkassut asian niin että nähään jossain muualla kuin meillä . mut en tiedä miten tuo teil onnistuis ku on porukka kyseessä..

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

tuli ehkä liian kärkkäästi. samaa mieltä mäkin, ja mulla on lähipiirissä yks äiti joka ei saa eikä yritäkään saada lapsiinsa mitään tolkkua. mut ne lapset on jo vähän vanhempia, 2vuotiaalle on ihan sallittua tyynyillä leikkiminen.

Toki voi laittaa valkoisen sohvan, mut en nää siinä mitään järkeä jos sitä pitää koko ajan varoa sotkemasta. Lapset sotkee, se on elämää.

Vaikea tilanne,suoraan pitäis sanoo mutta sitten kaverisi vetää herneet,tiedän kokemuksesta.
Mulla oli sellanen natsiämmän leima kun mun lapset oli pieniä ja mulla oli sama homma kun sulla,meillä ei kiipeilly kirjahyllyssä omat eikä vieraat muksut,ei juostu ruokapöydästä ruokien kanssa mihinkään,ei hypitty mun sängyssä eikä sisällä riehuttu.
Mä sain kuulla olevani vittumainen pikkumainen nipo jonka luulis viiden lapsen äitinä ymmärtävän lapsia.
Mä en kuitenkaan siedä vierailta muksuilta sitä mitä en omiltanikaan.
Niimpä meillä ei sitten lasten kanssa juurikaan kukaan vieraillut ja hyvä niin.
Kylässä pitää käyttäytyä ja on muksun omien vanhempien tehtävä juosta muksujensa perässä,kieltää ja komentaa ja vahtia.
Vaan sellainen joka ei kotona välitä,ei ikäväkyllä tee sitä kyläillessäkään.
Olihan se hirmu kivaa antaa vuosikkaalle ilmakylpyjä vaipanvaihdon yhteydessä mutta se ei ollu mulle kivaa pestä uudesta kangassohvasta pissoja tai vellejä kun tuttipullolla hakattiin tuttipäällä vellit kangassohvalle.
Vierailut on kivoja mutta niistä ei ole mitään iloa kun menee sitten loppuilta vieraiden jälkiä siivotessa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
no joo, ymmärrän muun mutta en sitä että saa sotkea teidän sohvan ja seinän törkyisillä käsillään. pitäisi uskoa äidin että teillä saa syödä vaan pöydässä ja sitten pestään kädet. jokainen joka kunnioittaa toisia ei anna lastensa sotkea muiden seiniä ja sohvia ja huonekaluja likaisillaan kourillaan.

muuten tuosta tyynyistä. itse en käsitä sisustustyynyjen merkitystä eikä meillä ole sellaisia ja lapset saavat meillä kasata tyynyjä.

mutta tottakai ymmärtävät ja ymmärsivät jo 2vuotiaana että meidän on koti on meidän koti ja jonkun toisen koti on toisen koti ja kaikissa kodesisa on erisäännöt ja kylässä ollaan kyläpaikakn säännöillä.

niin, siis tosi tiukat säännöt teillä että vaan leluila saa leikkiä. meillä on leikitty ja enemmän mielikuvitusta kehittääkin mielestäni että saa kasata sohvan osia (istuintyynyjä) majaksi tai vuoreksi jne.

mutta en tykkäisi jos vieraat lapset olisivat kuin kotonaan ja repisivät sohvan tyynyjä. odottaisin äidin opettavan lapset kyläsiisteiksi. eli että osataan istua hiljaa ja leikkiä vaan niillä tavaroilla jotka annettu.

Meidän lapset on kasvatettu niinkuin minut aikanaan kasvatettiin. Arvostamaan kovalla työllä hankittua omaisuutta kuten kotia. Ulkona on tilaa jyllätä.

Saa meillä leikkiä tyynyillä. Mutta ei paiskella niitä ihan vaan paiskomisen ilosta. Ja lelut saa levittää olohuoneeseenkin. Mutta sutata ja tuhota ei saa.

Meillä ollut valkoinen nahkasohva aina. Ei ole ollut mitenkään ongelmallinen omien lasten kanssa. Mutta meillä ei syödä olohuoneessa. Minusta ei ole terveellistä istua tv:n ääressä ahtamassa itseensä herkkuja.

Ja tietenkään seiniin ei nojailla eikä niitä klähmitä käsillä. Ei myöskään ovenpieliä. Eikä portaikon seiniä - portaissa on käsipuut eripituisia ihmisiä varten. Miksi lasten pitäisi nojailla seiniin tai läpsyttää niitä käsillä? Enhän minäkään tee niin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jos totta puhutaan, niin tuskinpa ne kaveris tosissaan teille haluavat uudelleen, luultavasti ihan käänteisveetuilua.

Toivossa on hyvä elää! Jos minä olisin ketjun aloittaja niin toivoisin todella että se idiootti äiti kaksvuotiaansa kanssa EI halua mun luo enää tulla, senkunhäntä lämpimikseen vain käänteisvittuilee! Silloinhan ongelma on pois päiväjärjestyksestä! Pidän peukkuja!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kyläpaikan kamala täti:
Meidän lapset on kasvatettu niinkuin minut aikanaan kasvatettiin. Arvostamaan kovalla työllä hankittua omaisuutta kuten kotia. Ulkona on tilaa jyllätä.

Saa meillä leikkiä tyynyillä. Mutta ei paiskella niitä ihan vaan paiskomisen ilosta. Ja lelut saa levittää olohuoneeseenkin. Mutta sutata ja tuhota ei saa.

Meillä ollut valkoinen nahkasohva aina. Ei ole ollut mitenkään ongelmallinen omien lasten kanssa. Mutta meillä ei syödä olohuoneessa. Minusta ei ole terveellistä istua tv:n ääressä ahtamassa itseensä herkkuja.

Ja tietenkään seiniin ei nojailla eikä niitä klähmitä käsillä. Ei myöskään ovenpieliä. Eikä portaikon seiniä - portaissa on käsipuut eripituisia ihmisiä varten. Miksi lasten pitäisi nojailla seiniin tai läpsyttää niitä käsillä? Enhän minäkään tee niin.

näkisitpä meidän seinät.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyläpaikan kamala täti:

tähän on pakko kommentoida, että lapset nyt tekee ja heidän kuuluukin tehdä, paljn sellasia asioita joita me aikuiset ei tehtäis tai ei tajuttas niiden ideaa :D

Porttikielto 2-vuotiaalle :laugh:
Eikä meidän lapset edes riehu, mutta heille on kyllä tehty selväksi että kaikilla lapsella on omat sääntönsä ja vaikka jonkun muun lapsi potkisi telkkaria niin se ei tarkoita että omani menisivät heti perässä sitä potkimaan tai se olis epäreilua kun eivät saa niin tehdä :whistle: Ehkä sitä vois jutella sille äidille eikä kostaa lapselle.

noiden syömisten suhteen mä oon ihan samaa mieltä ja ärsyttää aivan suunnattomasti omakin muksu kun se aina vaan toistamiseen yrittää tehdä sen että hakee pöydästä ja lähtee olkkariin. mut en todellakaan nipota mistään sormenjäljistä seinissä tai ovenpielissä. meillä on vasta maalatut seinät, osassa tapettikin eikä halvimmasta päästä, mut ne maalataan ja tapetoidaan joskus uusiksi. kyllä eläminen saa näkyä siellä kodissakin.

tahallaan sotkeminen on eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa, en kyl tiedä. Voi kyl käydä sit niinkin et ystävyys ei kestä lapseen kohdistuvaa krittiikkiä.

Onko tuollaisella "ystävyydellä" merkitystä?

Että toinen saa kestää kotinsa sotkemista, mutta toisen ei tarvitse kestää lapsensa kasvatukseen kohdistuvaa kritiikkiä?

Minä annan tuollaisten ystävien lähteä etsimään minua mukavampia uusia ystäviä!

Mä en kutsuisi. Jos ei sanomista uskota.. Meillä ei toi syömisillä sotkeminen kanssa käy ollenkaan ja jos ei sitä uskota niin ei tarvi tulla. Mulla onneksi ystävät sellaisia et siivoaa omiensa jäljet jos esim taaperot murustelee pöydässä ja komentaa lapsiaan. Tai viimeistään tajuaa komentaa kun mä sanon jostain.

Meillä ei ole lapsista huolimatta sellainen pelkistetty kämppä enkä tykkää törkyläjässä asua.

Mutta on se vaan käsittämätöntä. Yksien kanssa oltiin lähdössä autolla ostoksille ja kaveri tiesi ettei meidän autossa syödä. Lyhyillä matkoilla ei mitään kun ei kukaan puolessa tunnissa tms TARVI mitään ja pitkilläkin vain jotain ns. siistiä tai sitten pysähdytään. Tää oli varannut omalle vajaa 2veelleen (sotkeva sellainen) ison pussin SUKLAATOFFEETA ja läjän pillimehuja. Että vähän muiden tapojen+omaisuuden kunnioitusta kehiin, kiitos. :headwall:

Yhteistyössä