Miten tässä nyt pitää ajatella/toimia? Miehen eilisestä ehdotuksesta kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joopajoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joopajoo"

Vieras
Taustoja sen verran, että emme asu vielä yhdessä. Tarkoitus olisi kuitenkin, että tässä syksyllä muutamme yhteen. Olemme olleet kohta 2 vuotta yhdessä.
Noh, taloudessamme on nyt kakis autoa. Toinen auto tuli kuvioihin tuossa vuos sitten, kun huomasimme tarviivamme kummatkin autoa, kun matkat ovat pitkät. Sen auton osti silloin mieheni, rahaa ei ollut itsellä laittaa yhtään. Niin ja omistajana tietenkin papereissa on mieheni.

Nyt hän eilen otti puheeksi, että minun pitäisi ostaa tuo toinen auto häneltä pois. (hintaa en tiedä, enkä kyselly) No kyse ei ole varmaankaan kun joistakin satasista, luulisin. Ja kuulemma sen takia, kun hän ei sitä kuitenkaan käytä eli se on täysin mun käytössä. Mutta häntä raastaa se, että siinä on hänen rahat kiinni ja siitä vielä saisi jotain jos myisi pois. Mutta fakta on se, että kuitenkin meidän perheessä on pakko olla kaksi autoa. Ja siis olen tuosta meidän toisesta autosta maksanut kaikki kulut itse. Tietysti jos mä sen ostan, niin silloin minä vaihdun omistajaksi ja se olisi minun oma.
Tässä nyt mietiskelen, että onko tossa hänen ehdotuksessa järkeä? Ja toiseaalta tulee mieleen, että miksi hän nyt on alkanut näin ajattelemaan?

Puhut "taloudestamme" ja "meidän perheestä". Ehkä mies ei vielä näe teitä yhtenä yksikkönä kun asutte erilleen. Meillä ei olisi väliä tuollaisella nyt, mutta ehkä silloin kun ei asuttu yhdessä niin olisin itsekin halunnut auton mieheltä ostaa jos kerta sitä ainoastaan käytän.

Jos ette edes asu yhdessä vielä niin ostaisin auton jos vain rahaa olisi ja mies ei pyydä ihan viimeistä markkinahintaa.
Meillä oli isommat hankinnat aina omia kun asuttiin yhdessä ja kun emme olleet vielä naimisissa. Asunto puoliksi ja kummallakin oli oma laina jne.
Miestä varmaan nyppii ja voi olla että se luulee että syksyllä alat elämään sen kustannuksella.
Avointa keskustelua ja ehdottomasti ennen kun muutatte yhteen "pelisäännöt selviksi" heti alussa molemmille.

Sinänsä erikoista, jos ootte syksyllä muuttamassa yhteen, niin miksi tehdä jotain omaisuuden jakoa tässä vaiheessa? eikös pitäisi mennä toiste päin, eli omaisuudesta tulee yhteistä, autot kummankin nimiin ja kulut puoliksi? Ja jos kyse on muutaman satasen autosta, josta haluaa eroon, niin miksi miehesi sen sulle haluaa myydä, kun se jää kuitenkin "perheeseen". Luulisi, että haluaisi ennemmin vaihtaa parempaan autoon tms.

[QUOTE="vieras";26800423]Pystytkö sinä ajamaan kahdella autolla???? En nyt oikein ymmärrä, mies osti auton kun tarvii sitä, mutta nyt sitten ei tarviikaan? Myyköön pois sitten![/QUOTE]

Ilmeisesti osti auton naisen käyttöön :)

[QUOTE="utelias";26800468]Mua kiinnostais onko parilla satasella nykytilassa miehelle taloudellinen merkitys, vai onko tuo periaatteellista.[/QUOTE]

Tästä piti kertoa jo alussa. Eli ei ole kyse hänen taloudellisesta merkityksestä. Häntä ei muutama satainen hetkauta suuntaan eikä toiseen. Periaattelinen kysymys taitaa hänellä tämä nyt olla.

Jos sulla on varaa se ostaa, niin osta, kulut kun kuitenkin maksat. Mikäs siinä. Mut mieti hänen suhtautumista rahaan muutenkin, tuleeko ongelmia? Esim. jos jäät joskus äitiyslomalla tai hoitovapaalle....miestä pännii sun vähät rahat sitten?

Mies osti itselleen auton kun pitää olla kaksi autoa, sä sillä kuitenkin ajat? Mitä sille toiselle autolle tapahtui ja miksi pitää olla kaksi autoa, kun mies ei sillä toisella edes aja????????

Jos sulla on varaa se ostaa, niin osta, kulut kun kuitenkin maksat. Mikäs siinä. Mut mieti hänen suhtautumista rahaan muutenkin, tuleeko ongelmia? Esim. jos jäät joskus äitiyslomalla tai hoitovapaalle....miestä pännii sun vähät rahat sitten?

Niinhän se voi olla, mutta jotenkin sitä ei osaa nyt ajatella. Häntä kuitenkin rakastan ja hän on muutenkin hyvä mies. Ainut on tuo, että hänelle raha on tärkeetä ja sitä pitää olla. Samoiten kaikenlaista omaisuutta pitää olla. Minulle taas se raha ei ole niin tärkeetä. Sen verran on, että toimeen tulee ja tyhjätaskuna en ole.
Meillä on erilaiset käsitykset rahasta ja sen kyllä tiedostamme.
Ja on rahaa ostaa se auto, ja sanoi jopa että voin maksella sitä pienissäkin summissa. Eli ajattelee vissiin, että kohan nyt vain kannan jotain osaa tähän meidän jo nyt yhteiseen arkeen vaikka omat osoitteet onkin. Jotenkin tuli niin yllättäen, että ajatusket vielä sekaisin.

[QUOTE="vieras";26800539]Mies osti itselleen auton kun pitää olla kaksi autoa, sä sillä kuitenkin ajat? Mitä sille toiselle autolle tapahtui ja miksi pitää olla kaksi autoa, kun mies ei sillä toisella edes aja????????[/QUOTE]

No hän sen ns.osti itselleen. Mutta meille eli minun käyttöön sen osti silloin kun osti. Ja hän itse ajelee sillä autolla joka hänellä on aina ollutkin. Kaksi autoa meidän perheessä pitää olla siksi, että kaupunkiin on matkaa enemmän kuin vaan muutama kilometri.

[QUOTE="vieras";26800581]Eli sinä panit miehen ostamaan ittelles auton, mies ajaa sillä toisella autolla. Aika värkki olet, mikset ostanut itsellesi autoa kun sitä kerran tarvitsit?[/QUOTE]

En! Hän ihan itse halusi sen silloin meille ostaa käyttöön ja helpottaa kulkemista. En ole pyytänyt/halunnut yhtään mitään.

[QUOTE="mä";26800653]Ihmetyttää että ette asu yhdessä , seurustelette ja olette perhe?[/QUOTE]

No se on jo juttu erikseen, jota en nyt ala tässä selittämään kun ei liity tähän meidän eiliseen auton osto keskusteluun mitenkään! :D

Jos sä käytät sitä autoa ja mies käyttää omaansa, niin mnusta on vain ihan kohtuullista, että ostat sen nyt sitten itsellesi. Yhtä hyvinhän se mies voisi myydä sen sitten jollekin muulle kuin sinulle. Mies nyt ehkä tässä haluaisi korostaa periaatetta että aikuinen ihminen vastaa itsestään.

Ehkä sitten haluaisit että mies myy sen muualle ja antaa sinun ostaa itsellesi auton toisaalta...

Mä en ymmärrä, jos miehellä on rahaa, niin miksi se ei vaihda teille parempaa autoa. Jos siitä nyt saa muutaman satasen, siitä ei saa kohta edes sitä. Ei tuossa kaupassa ole mitään järkeä.

Mä luulen myös, että tuo on hyvä osoitus siitä, mitä tulevaisuudessa on odotettavissa. Eli yhteenmuutettuanne todennäköisesti tuo tilanne toistuu mitä erilaisimmissa kohdissa. Sinuna mä kyllä keskustelisin nuo raha-asiat hyvin pitkälle selviksi ennen yhteenmuuttoa, ettei tule sitten yllätyksenä esimerkiksi se, miten mies suhtautuu mahdollisella hoitovapaalla olevaan rahatilanteeseen ja sinun osallistumiseesi perheenne elatukseen.

Kysyitkö mieheltä, MIKSI hän haluaa sinun nyt ostavan sen auton, jonka hän pyytämättä on antanut käyttöösi? Kai tuollaisista asioista keskustella voi, jos kerran parisuhteessa olette.

Ehkä se on eräänlainen koe mieheltä. Onhan toi nyt tyhmän näköistä, mies omistaa kahta autoa ja ajaa yhtä... Jos ei nainen tässäkään tilanteesssa ota omaa vastuutaan, ei edes edullisesta tarjouksesta, niin ehkä kannattaa todella sitten harkita vakavammin viekö tätä parisuhdetta enää eteenpäin.

Yhteistyössä