Miten tässä nyt pitää ajatella/toimia? Miehen eilisestä ehdotuksesta kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joopajoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No voi jeesus. Mies haluaa antaa auton nimellistä korvausta vastaan ap:lle, ja täällä itketään kuinka yhyy törkeetä sen pitäis antaa se ilmaseks kun ollaan yhtä perhettä.

Ja ap, onko susta oikeesti jotenkin huonokin kauppa että saat parilla sataa auton josta myymällä saa enemmän? Miksi sä oikeen kehtaat ees loukkaantua tuollaisesta ehdotuksesta? Jos et kerran autoa ees oikeesti tarvi niin osta se parilla sataa ja myy kahella tonnilla.

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta sanon, että mikä ongelma tässä nyt on. Osta se auto, jos haluat sen. Jos et, osta itse uusi ja anna miehen myydä se omansa.

Itse henkilökohtaisesti en voisi kuvitellakkaan ajavani miehen minulle ostamalla autolla. Minulla on koko aikuisikäni ollut oma, itse maksettu auto ja siitä itsenäisyydestä en luopuisi.

[QUOTE="Vieras";26802765]En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta sanon, että mikä ongelma tässä nyt on. Osta se auto, jos haluat sen. Jos et, osta itse uusi ja anna miehen myydä se omansa.

Itse henkilökohtaisesti en voisi kuvitellakkaan ajavani miehen minulle ostamalla autolla. Minulla on koko aikuisikäni ollut oma, itse maksettu auto ja siitä itsenäisyydestä en luopuisi.[/QUOTE]

Ai. Täytyykin sitten muistaa, että kaikki vastaanotetut lahjat vähentävät itsenäisyyttä tavalla tai toisella. Paras vaan kieltäytyä kaikesta.

Minusta ihan naurettava ajatus. Eri asia toki, jos kerjää ja pyytää puolisoaan aina ostelemaan itsellensä jotain ja uhkailee erolla jos puoliso ei maksa laskuja ja elätä. On kai tuollaisiakin. Mutta mielestäni ep:n kuvailema tilanne ei ole sellaista ollenkaan.

[QUOTE="...";26802888]Ai. Täytyykin sitten muistaa, että kaikki vastaanotetut lahjat vähentävät itsenäisyyttä tavalla tai toisella. Paras vaan kieltäytyä kaikesta.

Minusta ihan naurettava ajatus. Eri asia toki, jos kerjää ja pyytää puolisoaan aina ostelemaan itsellensä jotain ja uhkailee erolla jos puoliso ei maksa laskuja ja elätä. On kai tuollaisiakin. Mutta mielestäni ep:n kuvailema tilanne ei ole sellaista ollenkaan.[/QUOTE]

No, onhan nyt joku 10 000 €:n auto (kuten itselläni on) jo sellainen, etten ikimaailmassa antaisi mieheni ostaa sellaista minulle. (Varmaan ostaisikin, jos pyytäisin tai sanoisin ettei minulla ole varaa tms. vaikkei sillä itsellä oikeasti olisi varaa sellaiseen.)

Minä en ymmärrä miksi ei saisi olla itsenäinen, ostaa omaa autoaan ja pitää omaa pankkitiliään, käyttää itse omia rahojaan kuten haluaa?
Haluan hallita omaa elämääni, mitä pahaa siinä on?

[QUOTE="...";26802888]Ai. Täytyykin sitten muistaa, että kaikki vastaanotetut lahjat vähentävät itsenäisyyttä tavalla tai toisella. Paras vaan kieltäytyä kaikesta.

Minusta ihan naurettava ajatus. Eri asia toki, jos kerjää ja pyytää puolisoaan aina ostelemaan itsellensä jotain ja uhkailee erolla jos puoliso ei maksa laskuja ja elätä. On kai tuollaisiakin. Mutta mielestäni ep:n kuvailema tilanne ei ole sellaista ollenkaan.[/QUOTE]
Mutta kun se ei ollut lahja, vaan mies osti sen pakkotilanteessa ap:lle. Ja jos väkisin sen haluaa lahjana silti käsittää, niin ei mies sitä pois vedä, koska muutama satanen tai tonni ei korvaa sitä ollenkaan.

[QUOTE="Vieras";26802919]No, onhan nyt joku 10 000 €:n auto (kuten itselläni on) jo sellainen, etten ikimaailmassa antaisi mieheni ostaa sellaista minulle. (Varmaan ostaisikin, jos pyytäisin tai sanoisin ettei minulla ole varaa tms. vaikkei sillä itsellä oikeasti olisi varaa sellaiseen.)

Minä en ymmärrä miksi ei saisi olla itsenäinen, ostaa omaa autoaan ja pitää omaa pankkitiliään, käyttää itse omia rahojaan kuten haluaa?
Haluan hallita omaa elämääni, mitä pahaa siinä on?[/QUOTE]

Ei kertakaikkiaan mitään pahaa! Kuka niin on väittänytkään?? Ei ole mitään pahaa siinä, että kummallakin on omat hankintansa ja päättävät omista rahoistaan. (Itse kyllä auttaisin ja autankin miestäni hankinnoissa joihin hänellä ei ole välttämättä rahaa, mutta ymmärrän, ettei se sovi kaikille.) Kukaan ei ole myöskään puhunut kymppitonnin autoista eikä siitä että pyytää toista elättämään itseään. Taloudellisesti tasavertainen parisuhdehan on mitä ihanteellisin.

Mutta ap:n kuvailemassa tapauksessa mies oli siis omasta tahdostaan antanut naiselle auton käyttöön. Ei kymppitonnin autoa, vaan huomattavasti halvemman. Ap:n kertoman mukaan autosta ei ole koitunut mitään kuluja miehellä, eikä ole syytä olettaa, että ap on ajanut autolla kolareita ja saanut sakkoja tai aiheuttanut miehelle mitään harmia. Nyt mies haluaa - jälleen omasta tahdostaan - myydä auton naiselle alihintaan.

Eihän tässä ole ap kertaakaan valittanut, että kyllä häntä nyt kohdellaan väärin, kun hänen on pakko ostaa auto muutaman sadan alihintaan. Hän on pelkästään kysynyt, mistä nyt oikein tuulee, miksi miehen täytyy päästä siitä autosta eroon ja mitä järkeä tuossa omistajanvaihdoksessa loppujen lopuksi on tässä tilanteessa, kun ei kerran olla eroamassakaan? Kyllä minäkin ihmettelisin.

No onhan siinä järkeä. Vaikea on vastata semmoisen auton omistuksesta, joka asuukin ihan muualla. Se huoltaa autoa joka sitä käyttääkin. Eihän se auto nyt huoltamatta ajokunnossa pysy. Ehkä se mies tekis luovarit ilman välirahaakin, mutta kohteliaana miehenä yrittää tarjota jonkinlaista mahdollisuutta sivistyneeseen korvaukseenkin?

[QUOTE="vieras";26802951]Mutta kun se ei ollut lahja, vaan mies osti sen pakkotilanteessa ap:lle. Ja jos väkisin sen haluaa lahjana silti käsittää, niin ei mies sitä pois vedä, koska muutama satanen tai tonni ei korvaa sitä ollenkaan.[/QUOTE]

Okei, sovitaan sitten niin. En näe kyllä pakkotilannetta tuossa ap:n kuvailemassa. Mies olisi halutessaan voinut myös auttaa vaikkapa takaamalla ap:lle tonnin pankkilainan, jolla ap olisi saanut käyttöönsä jonkin käyttökelpoisen autonrotiskon. Ja toki miehen ei olisi tarvinnut auttaa yhtään mitenkään, jos periaatteena on, että raha-asiat pidetään tiukasti erillään.

Järjestely on kuitenkin toiminut ilmeisesti hyvin, siitä ei ole ollut mitään haittaa miehelle, mutta silti hän haluaa lopettaa kyseisen järjestelyn. Ken tietää miksi. Olisin kyllä itsekin ihmeissäni ja utelias asiasta. Toki jos miehelle on iskenyt äkillinen rahapula, ymmärtäisin että hänellä olisi tarvetta sille muutamalle sataselle, mutta luulisin että läheisessä parisuhteessa ap jo tietäisi tällaisen tilanteen.

[QUOTE="hohhoijaa";26803057]No onhan siinä järkeä. Vaikea on vastata semmoisen auton omistuksesta, joka asuukin ihan muualla. Se huoltaa autoa joka sitä käyttääkin. Eihän se auto nyt huoltamatta ajokunnossa pysy. Ehkä se mies tekis luovarit ilman välirahaakin, mutta kohteliaana miehenä yrittää tarjota jonkinlaista mahdollisuutta sivistyneeseen korvaukseenkin?[/QUOTE]

Anteeksi vaan, mutta tästä saa sellaisen kuvan, että auto olisi annettu lainaan jollekin eri kaupungissa asuvalle sukulaiselle, jonka kanssa ei ole kovin läheiset välit ja jonka kanssa tällainen autojärjestely tuntuu kiusalliselta, koska etäiseen sukulaiseen ei voi oikein luottaakaan. Parempi siis hankkiutua kiusallisesta tilanteesta eroon tarjoamalla autoa "sivistynyttä korvausta" vastaan?

Sori, ei oikein vastaa minun mielikuvaani läheisestä parisuhteesta. Eikä ap:n mukaan auton huollon ja kulujen suhteen ole ollut mitään ongelmia.

Itse ajattelen, että jos nainen esimerkiksi lainaa autoa eteenpäin, vaikkapa omille lapsilleen tai sisaruksilleen, on selkeää että nainen on auton omistaja. Jos omistamaani autoa esimerkiksi käyttää mieheni, on asia toinen, kuin jos hän vielä lainaa sitä eteenpäin.

ajatteli hyötyä susta rahallisesti, ennenkuin lyödään kaikki hynttyyt yhteen?

Koska ei meillä ainakaan maksella puolisolle mitään rahoja mistään, kaikki on yhteistä.

Kylläpäs nainen nyt kaikesta loukkaantukin... Ja ero merkkejäkin nähdään vaikka ja missä :D

Mun mielestä tälläisessä tilanteessa, jos on eri taloudet, niin on ihan selvä, että kumpikin maksaa oman autonsa. Minusta toi, että ap:n mies osti auton, oli vaan hieno ele, että auttoi tiukkana aikana. Itse olisin sen kokenut lainana, eli olisin oman rahatilanteeni parantuessaan itse tarjoutunut jo ostamaan sen auton pois mieheltä. Jos siis olisin halunut pitää sen nimenomasen auton. Tai vaihtoehtoisesti olisin palauttanut miehelle avaimet, kiittänyt lainasta ja ostanut itselleni uuden auton. Ja tätä siitä huolimatta, että olisin seurustellut kyseisen miehen kanssa.

Eri asia on sitten vaikka pitkässä suhdessa, yhdessä asuvalla pariskunnalla, jolla on jo muutenkin yhteiset tulot ja kulut. Ja tämänkään ei tarvitse olla mikään automaattinen tilanne, varsinkin iäkkämmin suhteen aloittaneilla näyttää olevan aika yleistä, että pidetään rahat erillä. Ja minusta sekin on täysin ok. Näin itsekin tekisin, jos tästä parisuhteesta seuaravaan päätyisin (jo ihan lapsieni vuoksi).

Yhteistyössä