miten te jaksatte?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Miten yh:t jaksaa? Itellä mulla on 1v4kk poika ja sellanen duracell pupu, että! Koko ajan pitäis jotain pelata tai touhuta.. En ole yh, mutta mies on reissuhommissa. Olin pojan kanssa viikon minun vanhempien luona ja sillä välin mies oli komennettu töihin n.600km:n päähän. Poika ei ole nähny isää kohta kahteen viikkoon. Vähän väliä sanoo "ISI"
Ja sit itellä vielä vissin jotain syys/talvi-väsymystä ku ei oikein mitään jaksa tehä.. Niin ja tiedän et mulla on ehkä parempi tilanne kuin teillä muilla, enhän ole eronnu lapsen isästä. Mut saa kai sitä silti vähän valittaa :(

Kyllähän sitä jaksaa, kun ei ole kauheesti vaihtoehtoja... Elettävä on niin hyvät kuin huonotkin päivät. Yksinoloon tottuu ajan myötä, vaikka tottakai välillä tuntuu raskaalta.
Lapsista saa onneksi voimaa takaisinpäin. Pitää vaan osata nauttia pienistä hetkistä ja muistaa nauraa hassuille sattumuksille ja ottaa rennosti. =)

On tiettyjä päiviä ja tiettyjä tilanteita kun oikeasti toivoo, että kunpa ei olisi yh. Mutta sittenpä tuleekin mieleen, että omasta halusta jäin yh:ksi. Kyllä se monesti käy mielessä, että kun ei olisi lapsen isän kanssa eronnut ja jos olisi vain jaksanut jne...
Äitiys on kuitenkin iskeytynyt niin täysin selkärankaan, että tällaiset mietteet eivät ole pysyviä, käväisevät silloin tällöin mielessä.
Päivääkään en vaihtaisi pois. Lapsi tuo kuitenkin niin paljon iloa elämääni ja kun sen tietää, että pakko on lapsen takia jaksaa ja haluaakin jaksaa niin ei ole vaihtoehtoja.
Tsemppiä meille yh:t! :)

Ihan suoraan sanoen en tiedä. Tiukille ottaa kyllä. Ero oli mun päätös, tavallaan, itseasiassa vielä kun vein paperit miehelle nenän eteen olin varma ettei se allekirjoita ja herää vihdoin, että jotain pitää tehdä jotta meillä molemmilla olisi parempi olla. No, niin ei siis käynyt, se vaan laittoi nimen paperiin ja se siitä avioliitosta. Aika shokkina tuli siis mulle kaiken kaikkiaan. Mulla on nyt 2,5-vuotias poika, oikea ikiliikkuja ja masussa kakkonen tulossa. Rankkaa on ollu, mutta kummasti joka päivä on helpompi ja helpompi. Nyt varsinkin kun jäin töistä pois eikä tarvii enää niistä stressata, kesä oli aivan kamala: mies muutti pois, mä ostin oman asunnon, siihen remontti ja muutto, töissä pätkätöitä, hyppyyttivät paikasta toiseen, miehen kanssa kamalat riidat ja tosi tulehtuneet välit, raskauspahoinvointi ja hillitön väsymys... Nyt helpottaa ja kai tästä joskus selvitään lopullisesti :) Ei ole oikein muuta vaihtoehtoa.

Kaksi pientä lasta itselläni... ja jaksan juu ihan kai hyvinkin. Eniten mulla vaivaa ja vaivaa tosissaan tämä yksin oleminen. Kohta kun parisen vuotta yksin lasten kanssa elellyt, niin kaipuu saada toinen ihminen vierelleen alkaa olla aikas suuri. Joku joka pitäisi äitiäkin vähän hyvänä. Tulipa tuossa mieleen, että koskakohan joku olisi minulle sanonut, että ole siinä vain, kyllä minä teen sen puolestasi, vaikka vaan keitän kahvit.. Kaikki on itse tehtävä, kukaan niitä ei puolestani tee. No tämä ei ole kyllä se syy, miksi miestä kaipaan, vaan tämä mahroton halipula...

Voimia meille..!

olen varmaan huono yh :ashamed: mut mun mielestä meillä menee pojan kans oikein hyvin nyt kun olen töissä ja poika hoidossa ja meillä molemmilla on aikaa itsellemme ja sit kun haen pojan hoidosta niin olemme ja nautimme toisistamme illat ja poika isällään viikonloput eli saa molemmat vanhemmat lähelleen koko ajan lapsi. olemme kyllä jaksaaneet nyt paremmin kun silloin kun olin lapsen kanssa vaan kotona eikä kummallakaan ollut mitään tekemistä päivisin.

En kyl tiä mistä se johtuu, mut kummasti sitä vaan on jaksanut. Totta on myös se, et ei oo paljon vaihtoehtoja mut en mä sitä välttämättä noin ajattele kuitenkaan...
Itellä on 1v6kk durasel-pupu kans ja kyl joskus tulee itku ku on niin väsynyt!
Kouluakin oon kumma kyllä onnistunu ihan menestyksellä käymään, mut siihen se elämä sit rajottuukin... koulun ja kodin välille.
Rankaa on, mutta kyllä sitä aina päivä kerrallaan eteenpäin jaksaa.
Jaksamisia sinullekkin :hug:

Reilu kaks kk nyt yh.En tiedä miten jaksan.Exästä ei mitään tukea ja apua,alkkis!kolme tyttöä,ei tosin ihan pieniä,mutta kiukuttelevat ja kinastelevat enemmän kun ei isää.Välillä hermot ja voimat ihan loppu.

Nyt ollut 3kk yh ja kyllä tää välillä henkisesti todella rankkaa on.Kaks lasta poika 5-v.11kk(jolla dysfasia)ja tyttö 4-v.5kk . Mutta itseppä oon halunut erota lasten isästä,joten päivä kerrallaan tässä mennään eteen päin.Mutta osaavat nuo mun kaks energistä lapsukaista ihaniakin olla kun sille päälle sattuvat...
Eikö hän se elämä tästä ala menee pikku hiljalteen parempaan suuntaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 11:57 Sanna80 kirjoitti:
Ihan suoraan sanoen en tiedä. Tiukille ottaa kyllä. Ero oli mun päätös, tavallaan, itseasiassa vielä kun vein paperit miehelle nenän eteen olin varma ettei se allekirjoita ja herää vihdoin, että jotain pitää tehdä jotta meillä molemmilla olisi parempi olla. No, niin ei siis käynyt, se vaan laittoi nimen paperiin ja se siitä avioliitosta. Aika shokkina tuli siis mulle kaiken kaikkiaan. Mulla on nyt 2,5-vuotias poika, oikea ikiliikkuja ja masussa kakkonen tulossa. Rankkaa on ollu, mutta kummasti joka päivä on helpompi ja helpompi. Nyt varsinkin kun jäin töistä pois eikä tarvii enää niistä stressata, kesä oli aivan kamala: mies muutti pois, mä ostin oman asunnon, siihen remontti ja muutto, töissä pätkätöitä, hyppyyttivät paikasta toiseen, miehen kanssa kamalat riidat ja tosi tulehtuneet välit, raskauspahoinvointi ja hillitön väsymys... Nyt helpottaa ja kai tästä joskus selvitään lopullisesti :) Ei ole oikein muuta vaihtoehtoa.

Siis: ojensit miehelle eropaperit ja toivoit, että mies sanoisi: en halua erota, selvitellään meidän ongemat tms. ?
Miksi et itse ottanut asiaa puheeksi ennen eropapereiden eteen kantamista??

Minusta silloin on ihan turha "valittaa" koska miehen näkökulmasta nimenomaan sinä olet halunnut erota.
Miehen ajattelu menee aika suoraviivaisesti nimittäin.

Ymmärrän miehesi katkeruuden, hänet sysättiin ulos..

Nyk. miehelläni taisi käydä samantapainen tilanne:
vaimo halusi erota, ilmoitti miehelle että tämä joutaisi muuttaa pois, lapsetkin sitten jo toisteli äitinsä lauseita: meillä olisi täällä paljon parempi ilman sinua.
Mies sitten teki työtä käskettyä, hankki asunnon , laittoi eron, tapasi minut. Nämä kaksi jälkimmäistä olivatkin naiselle järkytyksiä ja syvän katkeruuden aiheita. Miehestä ei nimittäin saanutkaan mitään remonttireiskaa, ilmaista lapsen vahtia joka auttaa kun nainen haluaa, ei, mies todentotta erosi. !
Ei hän nimittäin olisikaan halunnut erota miehestä ihan kokonaan.. just kaikki pyynnöt: huolla auto, tee tätä, tule tänne.. eri osoite, mutta mies vielä käytettävissä hänen tarpeisiinsa ja olisihan se ollut kiva jos mies olisi kärsinyt ja riutunut ja halunnut takaisin yms.
Hänellä oli (ja on?) vielä tunteita lastensa isää kohtaan, on valjastanut ne vain katkeruudeksi jotka syytää lapsiinsa ja lastensa kautta.

Tässä tapauksessa riidat tulevat lasten välittäminä viesteinä, ja jatkuvana valitusvirtana, että rahaa pitäisi saada enemmän ja lisää, mikään ei riitä eikä kelpaa, ja miten raskasta tämä yh-elämä lasten kanssa on kun sitä rahaa ei ole yms. yms. Mutta itse hän eronsa halusi.
Eron jälkeen jokainen on vapaa tekemään mitä haluaa, vaikkapa olemaan onnellinen.

Joskus tuntuu ettei jaksakkaan, ensin koulussa päivä, sitten kauppaan lapsenkans kävellen ku ei oo autoa ym... kaikki yksin pitää tehä. Joskus tuntuu et olispa ihana ku olis joku joka joskus auttaa mut ei. lapsi mulla 3v kaverina jokapaikassan =)

Todentotta musta ainakin tuntuu, välillä useinkin, tosin vain hetkittäin, että hermot loppuu ja voimat loppuu.
Välillä olen jo ajatellut, että olisipa helppoa jos lapset olisikin isällä ja minä maksaisin ne elarit ja ottaisin lapset jokatoinen viikonloppu...

Kahden lapsen 5v ja 3v kanssa on huisketta. Saa keksiä keinoja tosissaan, että miten saa lapset pysymään aisoissa ja tottelemaan. Uhkailua, kiristystä ja lahjontaa... enpä tiedä, että mitä lasten kasvatus suosituksissa noista sanotaankaan!

Mielelläni ottaisin arkea helpottavia vinkkejä vastaan! Lapset kokeilevat rajojaan tosi paljon, aina hoitopäivän päätteeksi, kun haen hoidosta ja sitten isä-viikonlopun jälkeen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.11.2006 klo 10:26 erosta puhuminen kirjoitti:
Siis: ojensit miehelle eropaperit ja toivoit, että mies sanoisi: en halua erota, selvitellään meidän ongemat tms. ?
Miksi et itse ottanut asiaa puheeksi ennen eropapereiden eteen kantamista??

Minusta silloin on ihan turha "valittaa" koska miehen näkökulmasta nimenomaan sinä olet halunnut erota.
Miehen ajattelu menee aika suoraviivaisesti nimittäin.

Ymmärrän miehesi katkeruuden, hänet sysättiin ulos..

No asiahan on aina ihan just niin mustavalkoinen kun muutamalla lauseella selitetään... Ja vaikka en tilivelvollinen kenellekään olekaan,niin mä nyt selvennän hieman...

Meillä siis syy eroon oli se, että mies asui työpaikalla. Kahteen kuukauteen tuli 180 tuntia ylitöitä, siitä voi jokainen laskea, kuinka paljon sitä kotona näkyi. Mä olin henkisesti ihan rikki kun kaikki #&%?$!* kaatui niskaan ja kukaan ei ollut arjessa auttamassa, mies asui töissä. Tai työmatkoilla. Ja puhuttiin ihan tasan sen sataan kertaan, että ei se eropaperi miehelle yllätyksenä tullut. Me mentiin naimisiin vain 7 kk ennen eron vireillelaittoa ja koko se aika puhuttiin erosta lähes päivittäin, tai mä uhkailin sillä, mies lupasi vähentää töitä ja mä annoin vielä mahdollisuuden, mies asui samaan malliin töissä, mä uhkailin erolla... Ja meillä mies oli se, joka halusi naimisiin ja mä kysyin siltä noin 100 kertaa, että onko se varma tästä asiasta, kun apuja häiden valmisteluun ym. en saanut. Mies vakuutti, että kyllä on. Ja sitten muutama kuukausi häiden jälkeen sain kuulla, että hänellä on ollut seuranhakuilmoitus netissä, ja se oli päivätty KUUKAUTTA ENNEN meidän häitä. Riideltiin, sovittiin ja mies todisti, että ei ole saanut ilmoitukseensa vastauksia eikä ole tavannut ketään muuta, päätettiin vielä yrittää. Ja sitten alkoi se töissä asuminen... Koko eropaperi siis oli mun puolelta viimeinen hätähuuto, että jotain on muututtava ja asioihin on senkin panostettava,mutta mies laittoikin vaan nimen paperiin ja se siitä, ja hänhän oli itse rukoillut kymmeniä kertoja että ei erota ja haluaa vielä mahdollisuuden. Siksi mulle tuli shokkina että allekirjoitti sen paperin.

Näin jälkeenpäin ajateltuna meillä oli/on molemmilla väsymystä, masennusta. Mulla todennäköisesti masennus (synnytyksenjälkeinen, veikkaan) ja miehellä työuupumus. Kummallakaan ei ollut voimia eikä keinoja puuttua asioiden kulkuun ajoissa ja saimme aikaan loputtoman kierteen siitä, että mä väsyin kotona odottamiseen, ohareihin ja miehen ylitöihin sekä vastaamaan kaikesta yksin, mies tulee kotiin, akka nalkuttaa, riidellään, mennään nukkumaan, mies asuu töissä entistä enemmän kun ei jaksa nalkuttavaa akkaa kotona, mies laittaa nettiin ilmoituksen, haluaa tuntea, että joku edes kiinnostuu, minä väsyn entistä enemmän, kun toisesta ei saa tukea, nalkutan, mies väsyy nalkuttamiseen ja jää taas ylitöihin, mä väsyn ja nalkutan... Eli jos olisimme älynneet ajoissa hakea apua (ja mies olisi myöntänyt että ongelmaa ON ja siihen tarvitaan apua) niin tuskin eronneet olisimmekaan,mutta nyt tilanne on tämä ja sen kanssa on elettävä.

Ehkä pyrin sanomaan, että hakekaa apua, jos jotain on tehtävissä! Voi kun miehetkin tajuaisi tämän... Mä yritin saada sitä pariterapiaan jo ennen häitä, mutta ei lähtenyt, ei häiden jälkeen eikä nyt eron jälkeen. Onneksi ollaan puheväleissä ja ollaan keskenämme saatu selvitettyä asioita. Viime viikolla mm. totesi minulle, että hänellä oli niin huono omatunto, kun ei pystynyt olemaan minulle se aviomies ja lapselle isä mitä me toivottiin ja sen vuoksi halusi erota, että me ei jouduttaisi pettymään...

Yhteistyössä