Miten te työssä käyvät äidit ehditte tekemään kaikki jouluvalmistelut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pakko jättää tekemättä, yli 50h työviikon ohessa ei kerkeä laittamaan joulua ns. standardien mukaisesti. Sitten pitää ostaa eineksiä ja tyytyvä vähempään. Itseään ei pidä piinata liiallisilla vaatimuksilla ja odotuksilla! Omastakin lapsuudesta jäi suorastaan trauma kun äiti marttyroi, kiukutteli, tiuski ja itkeskeli joulustressiään kun oli niin pakko pitää kulissit kunnossa ja tehdä omin käsin täydellinen joulu.

[QUOTE="vieras";22679965]No otsikossa juurikin lukee miten työssä käyvät äidit ehtii tekemään kaikki jouluvalmistelut...[/QUOTE]

No mitä sitten? Kai nyt tyhmempikin ymmärtää, että puhutaan kaikista jouluvalmisteluista, mitä hänen pitäisi ehtiä tehdä ennen joulua. Vai tarkoitetaanko tässä nyt että ne työssäkäyvät äidit tekevät myös kotiäitien ja työpaikkojensa ja koko maailman jouluvalmistelut? Kai nekin kuuluu siihen "kaikki" -sanaan.

Noh, mie otin tämän viikon lomaa. Aina olen säästänyt lomapäiviä joulun alle. Nyt on sitten kämppä kuurattu lattiasta kattoon, tämän päivän oon leiponu ja huomenna teen laatikot.

Lahjat on sitte hankkimatta, mutta eiköhän neki viikonloppuna ehdi.

Lasten ollessa pieniä mulla oli päivätyö, jossa ei juuri ylitöitä tarvinnut tehdä. Jouluvalmistelut tein siis iltaisin ja viikonloppuisin kuten yleensäkin kaiken sen, mitä ei työpaikallakaan voi tehdä. Lasten tultua vähän isommiksi jouluvalmistelut tehtiin yhdessä.

Kyllä tää on persiistä, tekee mieli lopettaa koko työt.
Muutenkin tuntunut pahalta tämä kiire jo pitkään, nyt joulun alla oikein kärjistyy. Töissä puoli viiteen, tulipersiinalla päiväkodille joka menee viideltä kiinni. Sit äkkiä kotiin, laittamaan ruokaa, tarkastamaan isompien läksyt, siivoilemaan pienet pakolliset jutut. Sit ei jaksakaan mitään!!!

Mies on reissutöissä.

Eli lahjat lähinnä postitse netistä tilannut ja ensi viikonloppuna ostamaan kaikki ruuat valmiina kaupasta.

[QUOTE="vieras";22680127]No mitä sitten? Kai nyt tyhmempikin ymmärtää, että puhutaan kaikista jouluvalmisteluista, mitä hänen pitäisi ehtiä tehdä ennen joulua. Vai tarkoitetaanko tässä nyt että ne työssäkäyvät äidit tekevät myös kotiäitien ja työpaikkojensa ja koko maailman jouluvalmistelut? Kai nekin kuuluu siihen "kaikki" -sanaan.[/QUOTE]

no alkuperänen kysyjä täältä vastailee, että tarkoitin nyt lähinnä näitä valmisteluja mitä yleensäkin normaalisti kuuluu: siivous, leipominen, lahjojen hankinta, ruuat ym. Älyä toki saa käyttää!! :)

hyvin ehdin. olen kolmivuorotyössä, onneksi. Ehdin käydä kaupassa ja ostoksilla lasten kanssa viikkovapailla. Lahjat tilasin netistä ja käynyt kaupoilla pikku hiljaa vuoden aikana. Kaikki nyt hankittu. Ruokaostokset teen ensi viikolla kun lopetan valvomiset. Siivota ehdin hyvin, vaikka joka päivä vähän. Leipomuksia ym. en hirveästi tee, enkä muutenkaan tee itse paljon mitään jouluruokia. Valmiina ostan laatikot. Piparit, tortut ja pullat sun muut leivon sekä pasteijat.

[QUOTE="Kotiäiti";22680244]no alkuperänen kysyjä täältä vastailee, että tarkoitin nyt lähinnä näitä valmisteluja mitä yleensäkin normaalisti kuuluu: siivous, leipominen, lahjojen hankinta, ruuat ym. Älyä toki saa käyttää!! :)[/QUOTE]

No niin kyllä minä ainakin tajusin, mutta joku alkoi napisemaan, että ei kai nyt vain äidin tarvitse kaikkia tehdä, joten piti vähän napauttaa takaisin.

meillä joulualmistelua on kuunnella joululauluja joulukuussa. Paistellaan pipareita pieni määrä valmistaikinasta silloin kun tekee mieli ja lapset saa koristella niitä. Jouluvaloja lisäillään mielen mukaan. Lahjoja ostetaan vähän ja vain lapsille. Lähempänä aattoa siivotaan normaalisti. Ostetaan laatikot ja paistetaan kinkku (yöllä). Koristellaan kuusi yms. Olen vapauttanut itseni joulukorteista, omatekoisista laatikoista, aikuisten joululahjoista, saunan siivoamisesta, joten aika ressitöntä on.

[QUOTE="vieras";22680344]En oo koskaan tajunnut, minkä takia joku pesee jouluksi kaappinsa. Miks just jouluks, kun on muutakin hommaa, joka oikeasti kuuluu siihen joulun laittamiseen?[/QUOTE]

No saman teen kyllä juhannukseksi. Se vaan kuuluu meillä joulun valmistelun perinteisiin ja siihen joulun tekemiseen. Ja on jokukaan "motiivi" siivota ne kaapit ainakin 2 x vuodessa kunnolla. Tuleehan niitä sutaistua aina tarpeen tullen, muttei perusteellisesti.

[QUOTE="vieras";22680344]En oo koskaan tajunnut, minkä takia joku pesee jouluksi kaappinsa. Miks just jouluks, kun on muutakin hommaa, joka oikeasti kuuluu siihen joulun laittamiseen?[/QUOTE]

Mä oon miettinyt ihan samaa! Kyllä ne kaapit ja komerot voi siivota vaikka tammikuussa, kun sillon on muutenkin tylsää eikä mitään tekemistä.

Yhteistyössä