Miten teillä hoidetaan raha-asiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olemme avoliitossa ja meillä on yksi alle 1v lapsi, minä hoitovapaalla ja mies töissä. Rakennamme taloa, jota varten meillä on laina, joka alkaa lyhentymään loppuvuodesta.
Itse siis saan kuukaudessa alle 500? käteen ja minä ostan "omilla rahoillani" meidän perheen ruuat, pesuaineet, vaipat, vaatteet itselleni ja lapsellemme (itselleni kuitenkin tosi harvoin), eli siis lähes kaikki elämiseen tarvittavan ostan minä. Mies sitten maksaa vuokran nykyisestä asunnostamme (alle 400?), lainan korot ja laskut. Hänellä itsellään ei ole juurikaan mitään henk.koht menoja. Ja jos minulla sattuu rahaa olemaan, niin maksan myös itse puhelinlaskuni ja bensat maksan aina itse.

Yleensä jossain kohtaa kuukautta tulee eteen se, että minun on pyydettävä mieheltäni rahaa, juurikin näihin pakollisiin menoihin, niin saan siitä hirveät "omantunnontuskat", kun miehen katse välittää sen viestin että joko sä jo kaikki rahat oot tuhlannut?!
Ennen lapsen saamista käytin kyllä rahaa huolettomammin, mutta nyt kaikki rahat menee tosiaan siihen peruselämiseen. Käyn kampaajalla ehkä kerran puolessa vuodessa ja ostan itselleni vaatteita vain tarpeen mukaan...

Haluaisin kuulla miten te muut hoidatte raha-asiat perheessänne?

Meillä menee kaikki rahat yhteiselle tilille.. ( siis mun opintotuki ( ja palkka ), lapsilisät ja miehen palkka ) Sieltä maksetaan kaikki yhteiset laskut, joista "omia" laskuja on vain puhelinlaskut ja lehtitilaukset.. niiden jälkeen jätetään ruoka yms. rahaa tietty määrä kuussa tilille ja loput rahat jaetaan puoliksi kummankin omalle tilille..

Meillä on erilliset tilit. Olen hoitovapalla, ja saan mieheltä kotihoidon tuen+lapsilisän lisäksi tonnin käteen/ kk omia menojani + 3 hengen ruokaa varten. En maksa asumiskuluja, enkä matkustelua + lapsen vaatehankintoja. Lisäksi syödään ulkona n. 2 krt/ vko miehen piikkiin.

meillä on vain yhteisiä tilejä.. eli käyttötilille tulee kaikki raha (palkat + lapsilisät) ja sitten lainanhoitotilille siirrellään aina tilipäivinä vaihteleva summa rahaa ja käyttötilille jää sitten ruokarahaa ja muihin menoihin.. aina sinne säästöönkin on jotain koitettu jättää, vaikka vaikeat ajat on juuri nyt =) helpottaa varmaankin vuoden kulutttua, että sinne kun päästään =)

Alkuperäinen kirjoittaja helppo elämä:
Meillä on erilliset tilit. Olen hoitovapalla, ja saan mieheltä kotihoidon tuen+lapsilisän lisäksi tonnin käteen/ kk omia menojani + 3 hengen ruokaa varten. En maksa asumiskuluja, enkä matkustelua + lapsen vaatehankintoja. Lisäksi syödään ulkona n. 2 krt/ vko miehen piikkiin.

oivallinen nimimerkki :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Kutistunut:
Se maksaa kummalla on rahaa =)

Jep.
Meillä on yksi yhteinen tili, miehen palkkatili. Ja pari muuta tiliä joille tulee pienempiä summia kuukausittain. Siltä tililtä maksellaan missä sattuu sopivasti olemaan.

Kaikki rahat on yhteisiä.
Se on vaan materiaa, ei me siitä omantunnontuskia oteta kuka mitkäkin sentit on sinne tilille tienannut, samassa veneessähän tässä ollaan ja pyritään että kaikilla perheenjäsenillä on hyvä olla.
Meillä on niin päin ettei kytätä toistemme ostoksia vaan päinvastoin siitä tulee hyvä fiilis kun toinen saa jotain kivaa itselleen.

Hoidetaan, miten hoidetaan, kunhan hoidetaan. :D

Minä maksan molempien palkan, sen mukaan, kuin firman tilanne antaa myöten. Ja se maksaa, jolla sattuu rahaa olemaan.

meillä menee kummankin rahat yhteiselle tilille ja mä hoidan raha-asiat. jos on jotain isompaa niin siitä keskustellaan (siis tyyliin yli 50e maksavaa). osa menee mun opintolainaan, pojan tilille, asuntosäästötilille. osa vuokraan, laskuihin ja sit loput mitä jää käytetään tasaiseen ruokaan ja mihin nyt tarviikaan.
yleensä ne isot ostot on siten että niihin säästetään edellisistä kuukausista ettei tule *hups-rahaa ei ole*-kuukausia.. mutta niitäkin tulee, kuten kuluva kuukausi oli.

joskus on niin että mä saan ostaa jotain isompaa (yleensä kotiin sisustusjuttuja, vaatteita jne mitä nyt haluan/tarvitaan) ja sit seuraavaksi on miehen vuoro ostaa mitä hän kokee tarvitsevansa. (yleensä tietokoneeseen, työkaluja..jne)

Meillä on yks yhteinen tili, jonne tulee mun äitiyspäiväraha, lapsilisät, elari (mun vanhimmasta) ja miehen palkka.
Minä maksan sietä kaikki laskut ja loput mitä jää, käytetään elämiseen. Säästöön ei pääse jäämään mitään :D
Kumpikin voi käyttää tililtä rahaa ja tehdä "omia ostoksia" rahatilanteen mukaan. Isommat hankinnat yms mietitään sit erikseen.

Meillä on toiminut tää tosi hyvin.

Hei!

Meillä kaksi alle 3v lasta ja olen ollut jo kolme vuotta kotona. Nyt siis hoitovapaalla. Mulle tulee lapsilisä, kelan kotihoidontuki ja kuntalisä. Minä maksan pääasiallisesti lasten/omat vaatteet (jos kalliimpia hankintoja kuten ulkohaalari, mies saattaa maksaa), omat puh/lehtimaksuni ja lasten ja omat ns ylimääräiset maksut kuten parturit jne. Maksan myös osan ruokaostoksista. Jos käymme ravintolassa tms. välillä maksan minä, välillä mies.

Mies maksaa lainat ja kaikki perheen yhteiset laskut (sähköt, bensat, tvlupa jne.) ja suurimman osan ruuista.

Meillä on omat tilit eikä olla tarkkoja sen suhteen kuka maksaa mitäkin. Mies maksaa suurimman osan sen vuoksi, että hän käy töissä ja saa enempi tällä hetkellä rahaa. Miehelläni ei todellakaan ole SUURI palkka, mutta kuitenkin huomattavsti suurempi kuin minun tämän hetkinen kuukausituloni.
Jos tarvitsen jotain suurempaa kuten esim. tällä hetkellä pyörän, mies on luvannut sen maksaa. Meillä siis rahat ovat ns yhteisiä, vaikka tilit ovatkin omat. Samanlailla suhtaudutaan rahan käyttöön, joten siksi meillä tällainen toimiikin.
Välillä tuntuu, että mies maksaa kaiken, mutta yhdessä olemme näin päättäneet.

Mä maksan omat ja vauvan menot sekä yhtiövastikkeen, mies maksaa asuntolainaa, bensat ja auton ja pyörän vakuutukset ja sähkön. Vuorotellen maksellaan kauppalaskut ja ulkona syömiset.

Muoks. Ja molemmilta menee säästöön ja pojan lapsilisä pojan omalle tilille.

Omat tilit on molemmilla ja miehen tililtä menee lainanlyhennys ja sähkölasku suoraveloituksena, mä makselen yleensä muut laskut.
No omat menoni maksan kyllä omista rahoistani, tosin sitten kun kotiin jään niin miehen tililtä siirtelen itselleni sen mitä tarvitsen.

Minulla ja miehelläni on omat tilit ja tietyt laskut mitkä maksamme. Mies maksaa auton lyhennykset ja vakuutukset, oman läppärinsä laskun, canal+ laskun ja yhtiövastikkeen. Minä puolestaan maksan kaikki kotiin tulevat hankinnat olivat ne sitten ruokaa tai tavaraa, sähkölaskun, nettilaskun, lehdet, vakuutkset ja sitten maksan oman puhelinlaskun (miehellä sellasta ei edes tule, kun sen duunipaikka maksaa sen). Ja se on hauskaa että maksan suhteessa palkkaani paljon enemmän laskuja kuin mies, mies tienaa sen 2 viikossa mitä minä kuukaudessa. Bensaa ostaa kumpikin, ihan tasapuolisesti. Jos käymme syömässä ulkona niin se yleensä menee miehen piikkiin. Ja asuntolaina menee puoliksi.

Meillä mies maksaa lähes kaiken, koska minulla ei yksinkertaisesti tällä hetkellä ole juurikaan tuloja. Nippa nappa rahani riittävät lainan lyhennykseen. Asuntolainan maksamme puoliksi. En haluaisi pyytää, mutta saan tarvittaessa rahaa pyytämättäkin. Itselleni en tällä hetkellä juuri mitään osta. Raha-asiat on yksi yleisin riidan aihe perheissä, ei kuitenkaan meillä. Jos mies käy töissä ja sinä olet kotona, niin mielestäni olisi päivänselvää, että hän antaa sinulle rahaa pyytämättä. Siis jos hänellä on sellaiset tulot, joista voi antaa. Ei 500 eurolla osta perheen päivittäistavaroita + omia pakollisia menoja, meillä ainakaan. Itse poden huonoa omaa tuntoa "siivellä elämisestä" mutta asia on miehen suhteen ok ja keskustelemme avoimesti tilantesta. Ehkä joskus minulla on mahdollisuus olla se elättäjä. Jos miehesi ei pysty teitä elättämään, voisitko sinä tehdä jotain keikkatyötä silloin tällöin?

Mä olen hoitovapaalla ja maksan ruoat ym kaupasta ostettavat, omat vaatteeni ja lasten vaatteet. Toiseen autoon myöskin pääsääntöisesti bensat. Mies maksaa kaiken muun yleensä.

Minun tililtä mennee asumiskulut kaupungissa olevasta asunnosta, samoin kahesta muusta jotka on vuokralla. Vuokratulot pamahtaa aina minun tilille. Laskuista suurinosa mennee suoravelotuksella myöski minun tililtä, mieheltä mennee sen oma puhelinlasku ja autovakuutukset ja autoverot.
Ruuat ostaa se kumpi käy kaupassa, jos miehellä ei oo rahhaa, laitan sitä sille ko se kauppaan mennee. Vaatteet kumpiki ostaa itte.

Meillä vain mies töissä, mie käyn töissä vain jos töissä minua tarvitaan, suurimmaksi osaksi olen saikulla jatkuvasti. Mutta mulla tuota rahhaa vaan sattuu olemaan muutenki ko mokoma menin syntymään kultalusikka suussa. :D

Mie en muista että me oltais ikinä riidelty rahasta. Siis ei ikinä. Meille se on itsestään selvää että ko naimisissa ollaan nii rahat on yhteiset.

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Minun tililtä mennee asumiskulut kaupungissa olevasta asunnosta, samoin kahesta muusta jotka on vuokralla. Vuokratulot pamahtaa aina minun tilille. Laskuista suurinosa mennee suoravelotuksella myöski minun tililtä, mieheltä mennee sen oma puhelinlasku ja autovakuutukset ja autoverot.
Ruuat ostaa se kumpi käy kaupassa, jos miehellä ei oo rahhaa, laitan sitä sille ko se kauppaan mennee. Vaatteet kumpiki ostaa itte.

Meillä vain mies töissä, mie käyn töissä vain jos töissä minua tarvitaan, suurimmaksi osaksi olen saikulla jatkuvasti. Mutta mulla tuota rahhaa vaan sattuu olemaan muutenki ko mokoma menin syntymään kultalusikka suussa. :D

Mie en muista että me oltais ikinä riidelty rahasta. Siis ei ikinä. Meille se on itsestään selvää että ko naimisissa ollaan nii rahat on yhteiset.

sä oot kyllä melkoinen mustamakkara-Mervi :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

sä oot kyllä melkoinen mustamakkara-Mervi :xmas:

Hahhah.

Mutta mulla tuota rahhaa vaan sattuu olemaan muutenki ko mokoma menin syntymään kultalusikka suussa. :D
.

Ihana tilanne. Itse varmaan rupeaisin sijaisperheeksi tai adoptoisin useamman mukulan jos olisi varaa jättäytyä pois työelämästä ja keskittyä siihen mistä nauttii.
Toivottavasti raha-asiat vielä joskus ovat niin vakaat kun lainat maksettu pois.

molemmilla on omat tilit. Mies maksaa tililtään isommat hankinnat ja laskut+vuokran tms.. mä maksan sitte pienistä rahoistani ruuat, pikkujutut tms.. mut nuokin muuttuu sitte ku töihin meen..:) hyvin on mennyt tähän asti. ja kyl ollaa toisillemme syystä tai toisesta rahaa siirrelty tai pankkikorttia lainattu jos tarve vaatii. Emme erittele sun rahat, mun rahat..

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Mutta mulla tuota rahhaa vaan sattuu olemaan muutenki ko mokoma menin syntymään kultalusikka suussa. :D
.

Ihana tilanne. Itse varmaan rupeaisin sijaisperheeksi tai adoptoisin useamman mukulan jos olisi varaa jättäytyä pois työelämästä ja keskittyä siihen mistä nauttii.
Toivottavasti raha-asiat vielä joskus ovat niin vakaat kun lainat maksettu pois.

Mie oisin haalinu jo useammanki piltin suojiini mutta haaveeksi jää, tuskin ne lapsia antaa henkilölle joka on ehonalasessa ja rikosrekisteri piiiiiitkä. :ashamed:

Voinpahan olla kuitenki hoitamassa veljen lapsia ja olla sille apuna maatilan töissä muutenki. Siihen on nyt tyytyminen.

Yhteistyössä